La classe inversée

De klas ondersteboven

Het lijkt heel modern en vooruitstrevend, maar het concept is alweer een paar jaar oud: flipping the class. Ik kwam er vorig jaar mee in aanraking en ben me er in aan het verdiepen. Er valt namelijk heel veel over te lezen. Twitter is dan een heerlijk medium, want ik volg veel gelijkgestemde zielen en je leert van elkaar.
Maar laat ik eerst eens uitleggen waar ik het over heb.
Flipping the Classroom“, letterlijk “de klas op de kop zetten” is je manier van lesgeven “omgooien”.
In plaats van te doceren voor de klas, zet je je lessen online ( er zijn allerlei programmaatjes waarmee je je beeldscherm kunt opnemen, aantekeningen in teksten zichtbaar kunt maken, commentaar kunt inspreken etc. etc.), de leerders zien dat thuis en komen vervolgens in de lessen het geleerde toepassen.
Voordeel: de leerders kijken op hun eigen tijd en tempo, ze kunnen het zo vaak zien als ze willen en in de klas komen ze met gerichte vragen. Je bent als docent dan een echte coach geworden! Dat het ene vak zich hier meer voor leent dan het andere, mag duidelijk zijn! Maar ik zie hier bijvoorbeeld veel mogelijkheden voor de uitleg van grammatica, of letterkunde! Het is in het begin een investering van de kant van de docent, maar de lessen kunnen vaker worden gebruikt! En wanneer je deelt met je collegae, kun je een lessenbank aanleggen.
Maar ik vrees dat veel collegae nog niet zo ver zijn. Het is ook niet nogal niks, je moet enorm veel loslaten én openstaan voor kritiek en commentaar. En het is uiteraard niet iedereen gegeven handig om te gaan met allerlei webtools.
Ik heb zelf inmiddels scoop.it ontdekt en voor wie werkelijk is geïnteresseerd staan daar veel artikelen.

Ben benieuwd naar jullie commentaar!

2 reacties op “La classe inversée

  1. Zeer origineel idee, en een fantastische manier om het web te gebruiken. De leerlingen kunnen op hun gemak de stof tot zich nemen via een medium dat ze zeer intiem kennen. En dan in de klas het huiswerk maken, met hulp van de leraar. Want dat is de grap, als ik het goed begrijp. Ze leren thuis, en werken en oefenen – onder begeleiding van de leraar – op school. Met als extra voordeel dat je op school niet steeds het tempo van de domsten moet aanhouden, terwijl de slimmen zich zitten te vervelen. Sterker, slimmeren kunnen een heel eind vooruit werken en daardoor veel méér stof toch zich nemen. Onderwijs op maat.

  2. Goed, hè? Alleen voor de taalklas kan het niet 100% worden ingezet. Daar is immers directe interactie ook geboden. Maar op onderdelen kan het wel! Voor een vak als geschiedenis is het een uitkomst. Kijk maar eens bij Jelmer Evers