De halve maan aan het kruis?

Waar gaat het eigenlijk over Té?
Ja, waar gaat het eigenlijk over?
Het gaat vandaag over vrij-heid Van Me-nings-ui-ting!
Ooooh, met Moslims zeker?
Ja. Mét Moslims. En Christenen. En Van Gogh.
Ooooooh, leuk!
———-
Het vrije woord is een groot goed. Het vervelende is alleen dat als je denkt te moeten ‘shockeren’ om je boodschap over te krijgen, sommige groepen daar misbruik van kunnen maken. Volgens mij had Submission weinig ophef veroorzaakt als er niet een groep was geweest die per se ophef wil. Van Gogh heeft de fanatieke Moslims op een presenteerblaadje een stok aangereikt waarmee Christenhonden geslagen kunnen worden.
Het is in een multiculurele samenleving heel moeilijk in te schatten wanneer en waarmee je iemand aan het lachen maakt, kwetst of dodelijk verwondt. Als ik iemand een Mongool noem, vindt de een dit een volkomen acceptabel scheldwoord, terwijl het een ander (misschien iemand met een Down-syndroom in de familie) veel pijn kan doen. Datzelfde geldt voor scheldwoorden als hond, mietje, kutnoordafrikaan, makelaar, professor, verkoper, macho, boer, geus, tandenbeul, handelaar, frik of rooie. Ik merk het zelf ook regelmatig. Probeer ik mensen in een luchtig stukje een beetje bloemrijk op hun tekortkomingen te wijzen, worden ze meteen agressief! Maar goed, ik dwaal af.
In de film Submission waren de koraanteksten op een naakt vrouwenlichaamin onze ogen een onschuldige stijlfiguur. Hirshi Ali heeft echter geweten dat dat voor de minder verlichte moslims een schokkend beeld oplevert, dat vanuit hun achtergrond niet te verteren is. Godslastering komt in sommige gemeenten nog keihard aan. Voor de dader is geen genade (in de bijbelse zin van het woord, helaas in dit geval letterlijk genomen door een fanatiekeling).
Het Christendom heeft na Erasmus en Luther eeuwen nodig gehad om zich aan het dogmatisch denken van de Inquisitie te ontworstelen (zo’n200 jaar geleden werden er nog heksen verbrand!). Al die tijd is het Islamisme min of meer stil blijven staan. Dat kun je de huidige generatie moslims niet kwaliijk nemen en je kunt ook niet verwachten dat ze hun geloof met alle wetmatigheden die daar bij horen meteen afzweren, louter en alleen omdat ze bij ons zijn komen wonen.
Het lijkt me in ieder geval geen goede zaak om een shokertherapie toe te passen, zoals Van Gogh dat deed (ik hoop bewust, anders heeft Hirshi Ali nog wat meer uit te leggen). Iedereen die scheldt met een beroep op vrije meningsuiting moet bij zichzelf te rade gaan wat je bereikt met je ferme taal. Je krijgt misschien bijval van mensen die net zo dom zijn als jij, maar de samenleving wordt er niet beter van.
Als je wilt dat je gasten zich aanpassen, dan zul je ze toch op zijn minst als gasten moeten blijven behandelen. Als je ze tot vijand bestempelt, loop je het risico dat ze zich als zodanig gaan gedragen.
Op dit moment is denk ik belangrijk dat we de dialoog op gang houden en vooral verstandig en genuanceerd blijven argumenteren en overtuigen. Met het nabauwen van polariserende kreten is niemand gediend.

90 reacties op “De halve maan aan het kruis?

  1. Dit is nu een tekst van NIET een tekstschrijver, maar een mens. Complimenten!!!

  2. @Robert: dank je. Ik meen het ook. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet als een tekstschrijver nadenk over de formulering. De vorm is immers deel van mijn boodschap. Ik beweer dat het niet alleen belangrijk is wát je vindt, maar ook hoe je zegt wat je vindt. Theo van Gogh heeft daarbij een grens overschreden. Hij heeft een film gemaakt die zijn eigen doelgroep – de weldenkende, moderne Nederlandse burger – prima kan hebben. Helaas kwam de boodschap totaal niet – of veel te hard – aan bij de extremistische of in ieder geval reactionair-islamitische doelgroep van Ayaan. De liberale ideeën van Ayaan en de polemische kwaliteiten van Theo blijken een explosief mengsel te hebben opgeleverd. En, om maar eens een effectieve reclametekst te lenen: je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

  3. Als Brinkhorst zijn dochter verkracht en half vermoord thuis komt zegt ie zeker ook:
    Het dragen van die ‘vrouwelijke kleding’ is onverstandig!
    Ik dacht nog toen jij op je fietsje het huis verliet op weg naar vioolles… Oei, oei, oei, loopt dat wel goed af?”
    Het is larie om te stellen dat er consequenties aan verbonden kunnen zijn/je de dood tegemoet kan zien als je iets schrijft/zegt wat een ander niet zint.
    Velen hebben nekkramp van het “naar rechts kijken” terwijl “het voorval/probleem” zich links van hen voordeed.
    Prediken dat de Islam een vreedzame religie is terwijl de werkelijke vertaling “onderwerping” betekend.
    De BlijfVanMijnLijf huizen puilen uit van de moslim vrouwen met dikke ogen. (cijfers liegen niet)
    1984 250.000 moslims.
    1994 500.000 moslims
    2004 1.000.000 moslims
    2014 ……………………
    Maar van mij hebben moslims gelijk hoor, prima mensen, niks mis mee. Af en toe iemand de nek doorsnijden of een autobom af laten gaan. Moet kunnen anno 2004. Nee, de Islam is een vredelievende religie.
    ‘eigen schuld dikke bult’
    Je bent een rund als je met vuurwerk stunt

  4. kan het nog ongenuanceerder?
    Wat mij betreft zit er inmiddels wel een vlekje aan Apika

  5. @Henk: ik dacht dat jij hier niet meer zou komen?
    @Ted: ik probeer de moord ook niet goed te praten. Ik zeg alleen dat je realistisch moet blijven. Je hebt het volste recht een Hells Angels café in te lopen en heel hard “Stelletje Mietjes” te roepen. Als je dan in elkaar geslagen wordt, kun je wel gaan piepen dat het vrije meningsuiting was, maar daar schiet je niks mee op. Je woorden en daden hebben áltijd consequenties.
    Wat jij nu doet is opnieuw generaliseren. Alle moslims over één kam scheren. Maar je bent toch hopelijk de IRA en de ETA niet vergeten? Als in Dublin een bom afgaat, roep je toch ook niet “Oh, wat zijn de christenen toch geweldadig?”
    In de tweede wereldoorlog werden de Japanse immigranten in de USA onteigend en in kampen gestopt. Dat waren immers óók Japanners, dus die zouden wel net zo slecht zijn. Blijven nadenken, Ted!
    Ik had overigens begrepen dat Islam ‘vrede’ betekent?

  6. Ja ja, op mij een vlekje….Tis goed Dineke, Tis goed.
    Maar uh… komt er nog wat meer uit je koker dan “een vlekje”. Ik bedoel, kom dan met onderbouwde tegen argumenten ipv loze kreten.
    We moeten er met zijn allen voor waken dat geweld/terreur “gewoon” gevonden wordt om je zin te krijgen.

  7. Ik hoef niet met tegenargumenten te komen. Jij generaliseert zo heftig, Ted, daar valt niet tegenop te argumenteren. Natuurlijk heb je rotte appels onder moslims en/of allochtonen in het algemeen. Net zoals er vele vele autochtonen zijn, die ik liever niet als buren zou hebben. Ik heb jaren gewerkt met allochtonen (nog steeds)en ben zowel griezels als parels tegengekomen.

  8. Dineke, jij en Krek halen twee dingen door elkaar.
    Moslims hebben niks te maken met allochtoon of autochtoon.
    Moslims zijn aanhangers van de Islam. De Islam is een geloof. Je buurman kan zowel autochtoon en moslim zijn.
    Tegen allochtonen heb ik niks, integendeel zelfs. Ik “hou” van alle mensen.
    groet ted

  9. @Ted: Tjonge, je hebt er wel verstand van zeg!
    Ik heb het woord allochtoon niet in de mond genomen. Ik heb het ook over Moslims. En Christenen. Ook Dineke maakt dit onderscheid in haar laatste reactie: “Natuurlijk heb je rotte appels onder moslims en/of allochtonen in het algemeen.”
    Eerst goed lezen, dan les geven.

  10. @Henk: Nou ja, het mág wel, de toegang is jou hier nooit ontzegd. Je had zelf aangegeven je hier niet thuis te voelen en in het vervolg onze kolommen te mijden. Het gebeurt wel vaker dat mensen boos de deur achter zich dicht smijten, om dan later tóch weer binnen te stappen. Van jou had ik meer ruggengraat verwacht.

  11. Als je wilt dat je gasten zich aanpassen, dan zul je ze toch op zijn minst als gasten moeten blijven behandelen. Als je ze tot vijand bestempelt, loop je het risico dat ze zich als zodanig gaan gedragen.
    Helemaal mee eens. je vergeet alleen erbij te zetten dat zij zich ook als gast moeten gedragen. het past niet je gastheer/vrouw als ongelovige hond of hoer te bestempelen (een van de wetmatigheden die daar blijkelijk bijhoren)

  12. Ok. Omdat het zo uit het verband was, dacht ik dat het om een eerder en door mij gemiste uitspraak van Henk ging, vandaar.

  13. Generaliseren, Stigmatiseren, Discrimineren.
    Dooddoeners anno 2004.
    Als je goedbedoeld over een onderwerp wilt meekwekken wordt je neergesabeld als zijnde een crimineel.
    Van mij mag Nederland een moslim staat verworden gelijk die van Iran. Begin ik als klein ondernemer een Burka fabriek.
    groet

  14. vind overigens dat deze discussie niet thuishoort op dit log. alle groten der westerse wereld zijn hier nog niet uit, wat denken we wel. moslims zijjn aardige mensen maar hun geloof/overtuiging/wetmatigheden en visie op de rest van de wereld staan mij persoonlijk absoluut niet aan.

  15. @Ted: neergesabeld? Wou je soms beweren dat je niet generaliseert? Of wordt generaliseren helemaal de trend in 2005?
    @Ferry: zeg ik dat gasten zich niet hoeven aanpassen? In tegendeel. Als ik zeg “als je wilt dat gasten zich gedragen”, dan bedoel ik daarmee ook dat gasten zich moeten aanpassen aan de mores van de gastheer. Zoals je niet rookt in het huis van niet-rokers en niet vloekt in het huis van gelovigen. Omgekeerd vind ik het ook belangrijk dat atheïsten rekening houden met de mores van hun gasten. Het gaat niet aan je gasten grof te kwetsen, puur en alleen omdat je het niet eens bent met hun manier van leven. Als je vegetariers te eten uitnodigt, zet je ze toch ook geen vlees voor? Het laatste jaar is het bon ton geweest in de media af te geven op moslims. Van k*tmarokkanen tot geitennøkers. Als reactie op groepen criminele jongeren, de aanslagen van Al Quaida en uitlatingen van extremistische imams, denk ik. Mijn bewondering is groot voor de manier waarop de moslimgemeenschap in zijn algemeenheid (een miljoen mensen volgens Ted, die toch niet allemaal onder genoemde termen geschaard kunnen worden) al die tijd de zelfbeheersing bewaard heeft. Want als je 40 jaar hebt meegewerkt aan de economie in een land, als gastarbeider, dan is het wrang als je zó door je gastheren bedankt wordt.

  16. een vegetarier krijgt bij mij een heerlijke vegetarische schotel voorgeschoteld maar alstie bij mij aan tafel gaat roepen dat vleeseters dierenbeulen zijn die afgeschoten mogen worden ben ik het draadje ff kwijt en moet’ie oprotten plus een ieder die daar net zo over denkt

  17. Juist. Dus als we nou afspreken wat we niet meer roepen dat onze gasten moordenaars zijn die op moeten rotten, dan mogen we dezelfde elementaire beschavingsvormen eisen van onze gasten. En het allermooiste is natuurlijk als we helemaal af zien van termen als ‘afschieten’ en ‘oprotten’ en andere puur op provocatie gerichte termen.
    Schelden om te kwetsen is misbruik maken van de vrijheid van meningsuiting. Al kan het natuurlijk geen kwaad af en toe wat heftiger taal te gebruiken om een punt duidelijk te maken. Maar realiseer je dan wél dat niet iedereen daar op een vredelievende, puur verbale manier op zal reageren. Zoals ik eerder met mijn Hells Angels-voorbeeld aangaf kán kwetsende taal tot lichamelijk geweld leiden. Daar ben ik tégen natuurlijk, maar ik houd er toch in het dagelijks leven rekening mee dat niet iedereen even beschaafd is als ik. Ben ik daarom een lafaard. Eerder een realist.

  18. ben ook een lafaard en ga in principe elk geweld (verbaal of lichamelijk) uit de weg. daarom heb ik een huisje op een berg

  19. De titel van dit log is multi-interpretabel (hè, dat issur uit!)
    Het is nl. opvallend hoe erg de meeste moslim-jongens zich in de stad misdragen t.o. v. niet moslim-meisjes, terwijl ze hun eigen zussen bont en blauw slaan als ze maar naar een nl jongen kijkt.
    Zo, ik wilde ook ff generaliseren! Is gelukt, toch?

  20. Dit is ook weer één van de typische voorbeelden van de moslims. Voor de Heren moslims is het een eer om ten bedde te gaan met een Europeaanse, en inderdaad de meisjes worden bont en blauw geslagen en soms nog erger (moord) om de z.g. eer van de familie te redden.

  21. Coco: Dat is nu weer typisch iets voor vrouwen, om zo te generaliseren. Zeg dan op zijn minst ‘sommige moslims’ of desnoods ‘veel moslims’. En niet ‘De meisjes worden bont en blauw geslagen’ maar ‘Er worden meisjes bont en blauw geslagen’. Ik probeer steeds weer te nuanceren, omdat je zonder dat te doen stimuleert dat alle moslims over één kam geschoren worden. Er zijn heus óók moslima’s die niet geslagen worden, en moslims die geen meisjes lastig vallen.

  22. Krek, ik woon vlakbij Marseille. Ja inderdaad ben vergeten sommige erbij te zetten. Verder ga ik er maar niet op door. Gelukkig mag en ieder mag z’n eigen mening hebben.
    Ik weet zeker dat je ook de krant leest en naar het Franse journaal kijkt.

  23. Hier in Saône et Loire gebeurt nooit wat. De enige Moslims die ik hier tot nu toe ontmoette waren keihard werkende bouwvakkers die urenlang bij weer en wind op mijn dak hebben gezeten, uiterst voorkomend waren en ons als vorsten hebben onthaald op de bruiloft van hun dochter. En recent weer een jongen – vers uit Tunesië achter zijn bouwvakkende vader aan gereisd – die bij ons op de club komt volleyballen, superbeleefd is en binnen vier weken gewoon meedraait op school. Ik kan er daardoor niet tegen als mensen afgeven op ‘de moslims’. Daar doe je heel veel superaardige mensen mee te kort. Ik kan het gewoon niet verkroppen dat de goeien onder de kwaaien moeten lijden. Want de goeien verdienen die behandeling niet. Sterker, ze zouden wel eens kwaad kunnen worden. Want wat zou je nog je best doen, beleefd zijn, respect tonen, als dit allemaal niks uit haalt en je toch met de nek aangekeken wordt, louter omdat je tot een groep behoort waar ook criminelen in zitten?

  24. Hier, een stukkie dat ik een jaar geleden schreef. Ruim voor de moord op Van Gogh, op een weblog waar veel gekankerd werd op buitenlanders. De jonge marokkanen waren toen de boosdoeners en steeds weer werd geroepen dat ze het land uit moesten. Mijn reactie:
    ANTI-GEWELD VOLGENS KREK.
    Jongens, hou je vast, ik een reuze-idee bedacht. Iedereen klaagt maar over de toenemende gevoelens van onveiligheid in Nederland, maar niemand komt met een oplossing. Ik wel. Hét antwoord op de straatcriminaliteit: low income crime krek-down.
    De probleemgroep
    Allereerst gaan we op zoek naar de kern van het probleem. We kijken welke bevolkingsgroepen de meeste criminaliteit veroorzaken, waarbij we ons concentreren op zaken die de burgers het meest raken: straatroof, overvallen, inbraak, (winkel)diefstal en openbare geweldpleging. Volgens statistieken wordt 93% van deze categorie misdrijven gepleegd door met name jonge mensen uit de laagste inkomensgroepen. Dit zijn dus uitkeringsgerechtigden en lager geschoolden met een inkomen tot circa 20.000 euro bruto per jaar. Een zeer gevaarlijke groep, die we dus terdege in de gaten moeten houden. Het probleem is echter dat leden van deze groep niet makkelijk te herkennen zijn. Ze dragen vaak dure merkkleding en rijden in zeer acceptable auto’s. Natuurlijk, sommigen pik je er zo uit door hun onbeholpen sociolect. Maar anderen spreken ondanks hun afkomst heel acceptabel Nederlands.
    Makkelijke indentificatie
    Ik pleit dan ook voor een duidelijk zichtbaar te dragen herkenningsteken voor mensen met een sub-modaal inkomen. Een rood vignet bijvoorbeeld, met daarop een opgestoken duim, om het positief te houden. Want op zich is het lidmaatschap van deze groep natuurlijk niets om je voor te schamen. Dit vignet kan op de kleding aangebracht worden en in de vorm van een sticker naast de nummerplaat van de auto gekleefd worden. Op deze wijze kan de politie potentiële criminelen direct identificeren en desgewenst aanhouden voor een preventief onderzoek. Ik weet zeker dat op deze wijze heel wat misdaden voorkomen kunnen worden, waardoor de veiligheid op straat met sprongen toe zal nemen. Natuurlijk heeft de maatregel enige invloed op de privacy van de betrokkenen. Een kleine prijs om te betalen voor een veilig straatbeeld, waarvan de lagere inkomensklassen zélf nog het meest zullen profiteren, aangezien zij in de buurten wonen waar de onveiligheid de meeste overlast bezorgt.
    Wat doet de regering?
    Ik zou zeggen, beleidsmakers, het idee ligt nu op straat. Doe er uw voordeel mee!

  25. Krek, het staat erg mooi geschreven. Leuk van die sticker:
    Ik verdien weinig, of veel, of jood, of buitenlander.
    Gelukkig dat “Le Pen” het niet voor het zeggen heeft in FRankrijk anders hadden wij misschien allang weer in Nederland gezeten.
    Nog even een kleine toelichting op m’n reactie van zojuist:
    Er zijn moslims en er zijn musulmans.

  26. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat hetzelfde was!
    Gelukkig zei ik …opvallend hoe erg de meeste moslim-jongens zich in de stad misdragen….
    Het kon nog nèt.

  27. Dineke gelukkig voor jou, ik kreeg de veeg uit de pan. Alhoewel ik o, o, zo menslievend ben, welke nationaliteit het ook mag zijn.

  28. Tenslotte ben ik ook buitenlander in Frankrijk, alleen stel ik geen eisen maar pas me aan.

  29. Er is verschil tussen een muselman en een moslim. Ik zal het voor je opzoeken. Het heeft met het geloof te maken de één is fanatiek terwijl de ander gewoon de Coran volgt. Dus eerder vredelievend.

  30. Ze geloven allebei. De Franse vertaling van het Nederlandse moslim is ‘musulman’. Hir wordt onderscheid gemaakt tussen islamist en islamiet (geloof ik, ik moet het ook even opzoeken, zo verwaarend allemaal). Het is in ieder geval wel zo, net als bij bijv. de Nederlandse kerken, dat er ongelooflijk veel diversiteit is. En waarom ook niet.

  31. Jawel, ben ik helemaal met je eens. zoalng het maar moderé is, zonder bomaanslagen.

  32. Juist, die jihad enzo: weg ermee. Ieder in zijn waarde laten is mijn motto. Ik heb geen enkel moeite met moslims, zolang ze mij maar nit hun levenswijze opdringen.
    Ik ben overigens wel van mening dat moslims die in West-Europa willen leven, zich aan die mores moeten aanpassen. Eisen stellen kan niet. Ze zijn uit vrije wil gekomen, bevalt het niet, ga maar terug. En nee, ik ben niet voor Wilders.

  33. Dineke verder mag van mij iedereen meedoen, er is een plaats voor iedereen. Wel met wederzijds respect. Niet bij mij de auto komen stelen omdat ik er wel één heb en die ander niet. Wij hebben ook jaren moeten werken om iets te hebben.

  34. Hééééé.
    Je bent al heel lang weg uit Nederland, zoveel is er niet veranderd!

  35. Wat Moslim voorstanders/HuisMiepen maar al te graag willen verhullen is dat Moslims onze mede landgenoten te weten Joden/Homo’s het liefst de nek omdraaien om het populair te zeggen.
    Ook is het storend dat je aan het einde van het jaar struikelt over de stichting RADAR/Anna Frank groepjes die d’r subsidie voor het komend jaar veilig willen stellen.

  36. Nou word ik echt boos. Ga er bijkans van vloeken (mag ik mijn syndroom weer even een kans geven, Krek?)
    Moslim voorstanders/HuisMiepen???????
    Het is overigens Anne Frank, schrijf dan in elk geval de naam correct!

  37. Hoi Dineke, Waar ik ook een hekel aan heb zijn mensen die anderen attenderen op taal/schrijf fouten.

  38. Gut Ted, valt me mee dat jij op de barricaden klimt om de rechten van de homo’s te beschermen. Maar zegt nou niet dat alle Moslims tegen homo’s en joden zijn. Het is nog geen 20 jaar geleden dat potenrammen een populaire sport was onder Nederlandse ferme knapen die met een steigerpijp het park in trokken. Terwijl ook nu nog zat christenen zijn dat homofilie met veel bidden te genezen is.
    Bovendien zijn niet alle moslims tegen joden. Net zoals niet alle christenen vóór homo’s en vrouwenrechten zijn. Ik kan me herinneren dat de laatste keer dat de joden écht een knauw kregen, dat zeker niet op conto van de moslims geschreven kan worden. Hoewel er ook nog steeds typetjes rond lopen die dat hele holocaust-gedoe maar overtrokken vinden en die Anne Frank-groepjes hun subsidie liefst zouden ontnemen.
    Het grappige is ook, dat ik maar steeds geen inhoudelijke oplossingen van je lees. Ik pleit voor de nuance, voor dialoog. We zullen het toch met elkaar moeten doen. Jij komt alleen maar met kreten. Wat moet er volgens jou dan gebeuren?

  39. Waarom is het eigenlijk dat Moslima’s in Frankrijk geen hoofddoekje op school mogen dragen.?. Zou dat met de strijd tegen de onderdrukking van Moslim vrouwen te maken hebben.?.
    Waarom heeft de Franse minister van tele-communicatie Jean-Pierre Raffarin, een arabiese Moslim zender van het Franse netwerk gehaald.?. Zou dat met het verspreiden van Jodenhaat te maken hebben.?.

  40. Lachen, doorgeschoten tolerantie:
    In het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes is 27 november een meisje geboren dat de naam Jihad heeft gekregen. De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de naam, die ook wel heilige oorlog betekent, zonder problemen aanvaard.
    JiHaat-je kom je buiten spelen.?.

  41. Moslima’s mogen geen hoofddoekje dragen omdat er een schewiding tussen kerk en staat is. Ook andere tekenen van geloofsovertuiging, zoals de crucifix en de keppel, zijn verboden. Oorsprong van de nieuwe regel was natuurlijk dat het lastig lesgeven is aan iemand van iwe je het gezicht niet kunt zien.
    De zender wordt van het net gehaald wegens het verspreiden van jodenhaat. Zielig voor dat meisje.
    Maar dit zijn weer allemaal kreten waarmee je je gelijk wenst aan te tonen. Oplossingen wil ik horen!

  42. Dineke :: 15 december 20:37 :: e-mail
    Ik bedoel Ted, je zegt het gelukkig zelf
    Groet,
    dineke

  43. Helemaal gelijk Krek. De meeste mensen blijven steken in opmerkingen als Ted, en oplossingen komen niet verder dan alle Joden/Homo’s/Turken/Moslims/Marokanen het land uit. Ik ken schatten van Marokanen die moslim zijn. Fanatiekelingen, of het nu katholieken of moslims zijn, hebben altijd een bord voor hun kop, oogkleppen op. Aan de ander kant moeten we onze ogen niet sluiten voor het oprukkend extremisme die ideale volgelingen vinden onder kansarme jongeren. Krek for President!!!!

  44. 1. Ik kan me herinneren dat ik fanatiek schreef met een jongen uit Afula, Israel. We waren 15 en we schreven over van alles en nog wat. Opeens vroeg hij me wat ik van Joden vond. Ik antwoordde, misschien heel naief: hoezo? Wat is er mis met Joden? Nooit meer wat van ‘m gehoord.
    2. Een van onze beste vrienden, Mous, is moslim. Hij gaat altijd mee, wanneer we uit eten gaan (behalve tijdens de ramadan) komt ook altijd mee-eten, ik zorg dat er dan geen varkensvlees op het menu staat. Het gaat vanzelf
    3. Een andere vriend, moslim, is met een katholieke getrouwd. Gaat fantastico samen, kindje heet Noureddin, maar wordt met beider normen en waarden opgevoed. Overigens is dit een ex-cursist van mij van de inburgering.
    4. We hadden kennissen die tegen onze moslim-vriend zeiden: “kom je ook op ons feestje? Er komt ook al een homo.” Bij deze kennissen komen we niet meer.

  45. @RobertS: Hebben we deze discussie niet al eens gevoerd? Ik kan prima lezen, de ideeën van mensen begrijpen en mijn gedachten formuleren, maar kan niet goed luisteren in een mondeling debat. Alleen al daarom ben ik niet geschikt voor de politiek (en al helemaal niet als ik er terug voor naar NL moet). Al vind ik ook dat je de macht nooit moet geven aan iemand die hem wil hebben. Mensen die het van hun haar (of een gebrek daaraan) en populaire kreten moeten hebben, zijn mij een gruwel.

  46. Ik kende een heel aardige Italiaan, die ik heb geholpen zich in NL te vestigen. Die is bij de Scientology ‘kerk’ gegaan. Viel niet meer mee te praten, want álles werd betrokken op het L. Ron Hubbardisme. Alle fanatici het land uit! Alleen… wacht even… dus ook ergens anders het land in.

  47. @Krek, inderdaad, die discussie hebben we al eens meer gehad. HEt valt me alleen altijd op dat mensen die niet in de politiek zitten betere ideen hebben dan politici. Ik ben het met weinig mensen eens, maar ik deel je bovenstaande mening volkomen.

  48. Overigens is dit een ex-cursist van de inburgering.;-)
    Wiens brood men eet……………

  49. Da’s erg…Tim is er ook eens ingestonken. Heeft zo’n boekje gekocht van erg aandringende meisjes.
    Ik had altijd van die Mormonen in lange regenjassen, die op de trap bleven zitten tot ik mij meldde…-zucht-

  50. Er is niXs meer bij te dragen.
    Het is een onomkeerbaar proces, dan bedoel ik de Islamisering van Europa. Sommige dingen gaan niet ocver Dineke, daar zul je mee moeten leven.
    groet ted

  51. M.a.w.: men kan bij jou gewoon geen goed doen.
    Voor mij is de discussie gesloten. Slaap ze, Ted.

  52. Dit zijn eindeloze discussies die nergens naartoe gaan. Mensen als Ted willen namelijk altijd winnen. En willen winnen is al een fout uitgangspunt in deze discussie.

  53. @Ted: Geen kreten maar oplossingen! Je grijpt steeds een klein – liefst onbeduidend – stukje uit de laatste reactie om daar dan een kreet op los te laten. De herhaaldelijk gestelde vraag beantwoord je niet. Ik stel ‘m nog eens:
    Wat moet er volgens jou dan gebeuren?

  54. Kijk, in Rotterdam is de verhouding scheef gegroeid.
    Bijkans op elke hoek van de straat een moskee.
    Ik ben opgegroeid in Rotterdam, nu Istanboel aan de Maas.
    Ik zie geen oplossing, ja zelf verhuizen, wat de meeste mensen ook doen.

  55. OK. Dat is duidelijk. Lekker roepen dat het niet goed is, andermans oplossingen afbranden, maar zelf niks kunnen toevoegen. Duidelijk waar je staat Ted. Ik zou zeggen: verlaat het (volgens jou) zinkend schip Europa. Maar zoalsng je niks anders kan dan schelden, is het misschien ook handig je niet meer in deze discussie te mengen. Discussiëren betekent namelijk méér dan drammerig je mening herhalen. Wij kennen nu jouw mening:
    Moslims zijn gevaarlijk en extreem
    Er zijn te veel moslims
    Moslims verpesten Nederland.
    Moslims willen ons bekeren of doden
    Moslims slaan hun vrouwen
    Moslims willen de heilige oorlog.
    Je standpunten zijn duidelijk. Verdere voorbeelden om die te bewijzen zijn niet nodig. En je geeft net toe dat je er geen oplossingen of argumenten aan toe te voegen hebt, én dat je niet per se gelijk hoeft te hebben. Prima. Discussie gesloten.

  56. Ted, dat is in Amsterdam ook. Ik ben met je eens dat de verhoudingen scheef zijn gegroeid en dingen niet meer zijn als in je jeugd. Het is echter een gegeven dat je al die mensen niet meer weg gaan maar op uitnodiging van ons hier zijn gekomen. Wij wilde immers het vieze werk niet doen. Daar waren de gast arbeiders voor. Met de grote meerderheid van de buitenlanders, (waarom hoor je nooit geklaag over het grote aantal Engelse bewoners in Amsterdam) is het heel goed samenwonen. Lieve aardige mensen. Het gaat om de uitwassen. Daar moet je tegen optreden.

  57. @Ted: wat verlaat, ook even een protest tegen het gebruik van het denigrerende ‘huismiep’. Je hebt het wel tegen mijn gasten, dus gedraag je alsjeblieft een beetje. Bovendien, als je tegen het vernederen van vrouwen bent, geef dan zelf het goede voorbeeld.

  58. Ted is in het verkeerde gezelschap verzeild geraakt. Maar wees gerust, ik heb mijn meningen ook maandenlang gespuid op een rechts anti-geitennøkersweblog, dus ik weet hoe het is om de dwarse mening te vekondigen. Ted moet alleen nog even positief leren denken, niet in problemen, maar in oplossingen. Want met alleen klagen komt Jan Splinter niet door de winter.

  59. Dat zie je verkeerd, Jan. Wij vallen niet over hm heen. Hij steekt zijn been uit.