20 reacties op “de Ring van Antwerpen

  1. Ik heb de ring vorig weekend vanaf het Zuiden naar Breda gereden, en toen was er aan die kant niets aan de hand. De route naar het zuiden was wel deels versmald.

  2. België (niet alleen Antwerpen) is net als het weer: je weet nooit wanneer het tegenzit, alleen dat het regelmatig gebeurt. Met excuses aan de Belgische medebloggers. Let op: net voor de zomervakantie zetten de mannen hun pylonnen neer om 1 of meer overigens tot dan netjes geasfalteerde en berijdbare stroken te blokkeren, parkeren hun bulldozers erachter, en gaan dan lekker op vakantie net als de rest van Europa. De eerste waarschuwingsborden kom je pas tegen als je al royaal in de file staat.
    Ik vlieg liever op en neer, van deur tot deur in de helft van de tijd en niet duurder (met lijnvlucht, Clermont-Amsterdam v.v. in zo’n propellerkist waar je amper rechtop kunt staan, maar wel ruim tevoren boeken). De ene keer dat ik per jaar de auto (bestelbusje) neem is omdat ik dan mijn ballon in NL moet laten keuren, en al die lichter-dan-lucht spullen passen echt niet in de handbagage van Air France…

  3. Bedankt voor de link, ik rijd twee keer per maand naar Brussel en heb een jaar geleden heel wat uurtjes in de file doorgebracht. Ik heb voor de volgende renovatie van de ring een nieuwe strategie bedacht. Na het werk ga ik eerst heerlijk dineren in zo’n prima Brussels restaurant en dan pas richting huis. Twee voordelen, gratis eten en geen file:)

  4. Schwep !
    in belgie wordt er tijdens juli en Augustus DOORGEWERKT aan de wegenwerken op de ring van Antwerpen, dus hier géén onwaarheden verkondigen !

  5. @joe: Misschien heb ik me vergist, dit jaar. Het is me in het verleden wel overkomen op een werkdag in de zomer langs een versmald stuk Belgische snelweg te komen, vol pylonnetjes en machines maar zonder een levende ziel erbij. Overigens niet op de Antwerpse ring maar evengoed tussen Lille en Breda. Dat was naar het noorden. Diezelfde zomer stond ik 20 km voor de tunnel op de ring muurvast, zonder waarschuwing vooraf, en kwam het bord met de mededeling dat alles over de vluchtstrook door die tunnel moest, pas later. Dat schoot letterlijk niet op. Eraf gegaan bij de eerste afrit, geen omleidingsborden, dus een zoektocht door Antwerpen om de route naar de Liefkenshoektunnel te vinden. Om dan te ontdekken dat die route ook was opgebroken…
    Later richting het noorden de rondweg rond Lille en Kortrijk genomen zoals aangegeven, werd ik er aan de Belgische kant door borden subiet afgeleid wegens ‘werkzaamheden’. Omleiding eindigde middenin een industriewijk zonder verdere aanduidingen, ik heb drie kwartier over hobbelige landweggetjes getuft om terug te komen bij de snelweg, een paar kilometer van waar ik er af was geleid. Geen werkzaamheden te bekennen. Verder heeft mijn vriendin een keer haar tasje laten liggen in het restaurant bij een benzinestation net boven Kortrijk; wij gebeld, het personeel had die tas gevonden en alles zat er toen nog in. Toen een bevriende koerier hem later namens ons kwam ophalen en ons ter plekke belde om na te gaan of alles er nog was, bleek haar nagelnieuwe GSM intussen verdwenen. Met dank aan het personeel. Dus ik ben een tikje getraumatiseerd door de Belgische snelwegen en wat zich daar op, naast en omheen afspeelt. Nogmaals: met excuus aan de Belgische medebloggers: het is in veel opzichten een gezellig land, met meer kijk op goed eten, smakelijk bier en de goede dingen in het leven dan hun noorderburen, je hoort mij ‘de Belgen’ in het algemeen ook niet afvallen, maar het wegennet is een rommeltje.
    Hoe dan ook: als de wegwerkers rond Antwerpen dit jaar niet op vakantie gaan maar hard doorwerken terwijl de HeF’ers in de file langs ze heen sukkelen, heb ik het wat dat betreft dus bij het verkeerde eind. Waarvoor, nogmaals, excuus.

  6. @John P: Wij nemen altijd een stukje tweebaans door de Eiffel. Is de kortste weg, en bevalt goed omdat je even een andere rijstijl hebt. Dan kom je langs Bittburg. Op de terugweg (als we vroeg in de middag vertrekken in FR) is het dan altijd precies tijd voor een snitzel met een alcoholvrij “Bitte ein Bitt”-biertje. Daar trekken we dan een uurtje voor uit. Om vervolgens in een ruk naar NL te rijden.
    We hebben 2 adresjes: 1 in Bittburg zelf, en een iets er na “”Der Schwarze Mann” – een luxe chauffeursrestaurant, waar je notabene standaard TWEE snitzels krijgt….der Deutsche Grundlichkeit!!

  7. Als alternatief kan je ook de Antwerpse binnensingel nemen. Hmm meteen een goed idee om die eens te gaan beschrijven in mijn weblog onder de categorie ‘autorijden in Antwerpen’
    Groetjes uit Antwerpen!

  8. ——————————————————————————–
    VAB waarschuwt voor hindernisparkoers naar het zuiden vanaf zondag
    De automobilistenvereniging VAB waarschuwt voor een echt hindernisparkoers op de wegen naar het zuiden vanaf zondag 24 april.
    ‘Wie gewoon is via Luxemburg naar de zuiderse vakantiebestemming te rijden, krijgt de volgende maanden te maken met grootschalige wegenwerken in België en Frankrijk. Op de heenweg zijn er drie bouwwerven, op de terugweg zelfs vier’, luidt het vrijdag in een persbericht.
    In België zijn de werken aan de E25 Luik-Aarlen en de E411 Brussel-Aarlen al enkele weken aan de gang. Die werken duren nog tot 1 september. Vanaf 24 april zijn ook grote werken voorzien op de Franse wegen, met name op de A31 Thionville-Metz (viaduct van Richemont richting België) en de A31 doortocht Metz in beide richtingen. Die werken in Frankrijk duren nog tot 26 september.
    De Franse overheid voorziet een reeks omkaderende maatregelen om de verkeersmoeilijkheden te verzachten. Die maatregelen lijken volgens de VAB sterk op de Minder Hinder-maatregelen die ook genomen worden voor de werken aan de Antwerpse ring.
    ‘Heel wat op- en uitritten naar de A31 worden afgesloten. Voor het lokaal verkeer worden talrijke omleidingsroutes voorzien. De overheid promoot het carpoolen en het gebruik van het openbaar vervoer’, aldus de VAB.
    De automobilistenvereniging suggereert een alternatief om eventuele verkeersproblemen te omzeilen. ‘De oplossing is vrij eenvoudig. Je kan via Brussel-Valenciennes (A26)-Reims (A26/A5) naar Langres, waar je terug de snelweg op kan naar Lyon’. De reiziger moet er dan wel bijnemen dat dat alternatieve traject 52 kilomter langer is en ook 20 euro tol meer kost. Voor de reizigers uit Limburg en Luik bestaat er ook de mogelijkheid om via Duitsland om te rijden.
    Een volledig overzicht van de verwachte verkeershinder en de mogelijke alternatieven is terug te vinden op de website http://www.vab.be.

  9. zijn er ook berichten van mensen die er echt langs zijn gegaan? Vorig jaar waarschuwde men ook dat het vreeeselijk zou worden, maar bij nader inzien bleek er weinig aan de hand voor doorgaand verkeer richting Gent.
    en uiteraard is er ook nog de Liefkenshoektunnel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *