—INFO-PUNT— Week 43


Vraag over Frankrijk? Drop ‘m hier.
Met ‘n béétje geluk krijg je serieus antwoord.
Met véél geluk krijg je een grappig antwoord.

Onderwerpen:
1: met een goedkope Franse auto in Nederland rijden?
2: beter bereik met een Franse GSM-sim?
3: waar vind ik een echt hurktoilet?
4: alternatief voor le-plein-malin, benzineprijzen-vergelijksite?
5: verbod dubbelassige zigeunercaravans op campings?
6: techniek… stroom opwekken met een watermolen.

82 reacties op “—INFO-PUNT— Week 43

  1. @peter: nee, maar mijn kinderen wisten op hun 3e al al de weg op de Mac, maar inmiddels zijn ze 7 en 10, en dus oud genoeg om ook Windows onder de knie kunnen krijgen. De harde waarheid is nu eenmaal dat je het moet kunnen, omdat ze op school niet anders hebben. Overigens de helft van de tijd plat, omdat ze via het lerarennetwerk steeds virussen binnen krijgen. Ze hebben daarom de kinder-machines uit het netwerk gehaald.
    Ik probeer ze nu te overtuigen een E-mac te kopen als internet-ingang, zodat ze van virussen gevrijwaard blijven. Zendingswerk, inderdaad.

  2. tja, als onze kids pc-veiligheid op school moeten leren… ben bang dat school meer van de kids kan leren. mail binnen halen op een linux-server en daar eerst scannen lijkt me de oplossing.
    overigens schelen mac en windows niet zo veel. De toets appeltje doet nagenoeg hetzelfde als de toets windows

  3. Er is een erg groot verschil tussen Windows en de Mac, niet zozeer aan de buitenkant maar meer aan de binnenkant. Onder de motorkap dus. Apple gebruikt BSD Unix als drijvende kracht achter zijn systeem. Windows vindt iedere paar jaar opnieuw het wiel uit. Daar is niks op tegen, alleen door de leeftijd van Unix is dit beter ontwikkeld dan Windows. En dus stabieler. Mijn nieuwe laptop met XP crasch ongeveer iedere 3 dagen. En ik gebruik alleen maar standaard software.

  4. Als die laptop iedere drie dagen crasht is er echt iets mis mee, ik zou er mee terug gaan. Heb zelf tijden last gehad van crashend xp, bleek uiteindelijk mijn ide-controller kapot te zijn. Nieuw mobootje er in, sindsdien draait het als een zonnetje.

  5. Vraag van Hanneke:
    Voor onze toekomstige broodwinning zullen we nogal vaak op reis gaan met een forse caravan en een grote bus (formaat Mercedesbus, zoiets). Gezien het laadvermogen zouden we de voorkeur geven aan een dubbelasser, maar we hebben horen verluiden dat we dan wellicht problemen kunnen verwachten op Franse campings. Die mogen namelijk niet discrimineren, maar willen wel graag zigeuners buiten de deur houden. Die reizen vaak met grote bus en dubbelassige caravan (we hebben het zelf kunnen constateren, afgelopen weekend), vandaar een volstrekt niet-discriminerend verbod op 2-assers op vele campings. Klopt dit verhaal van een vaak voorkomend verbod op 2-assers op campings?

  6. Ja! Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar weet dat dit gebeurt. En idd om ‘nomades’ te weren. De meeste dubbelassige caravans (de zg. petalo-bakken) die ik op campings heb gezien waren van Nederlandse overwinteraars.
    Misschien wanneer je de campingbaas persoonlijk benadert en het duidelijk is wat voor vlees hij in de kuip heeft?

  7. In ieder geval dank voor het antwoord. Maarre…. als ik een zigeuner was zou ik me toch wel hevig gediscrimineerd voelen als er een dubbelasser mét bus mét Frans kenteken op de camping stond en ik mocht er niet in omdat ‘er nou eenmaal geen 2-assers worden toegelaten’!
    Heeft iemand ook enig idee hoe vaak deze maatregel voorkomt, trouwens? Is dat op vrijwel iedere camping of slechts incidenteel?

  8. Ik heb incidenteel wel eens bordjes zien staan dat nomades niet toegestaan werden, nooit dat dubbel-assers verboden werden. En als jij als Nederlandse gewoon 1 rok aantrekt in plaats van tien over elkaar, zien ze je vast niet voor zigeunerin aan.
    Heb overigens een keer op een camping gestaan waar stel zigeuners neerstreek. geen probleem, behalve dan dat de toiletten na verloop van tijd erg versmeerden.

  9. voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de “gens du voyage”, heb ik wat wettelijks gevonden. Het is een enorme lap tekst, maar ff scrollen naar ” Les difficultés de stationnement de nomades”

  10. Komt hier veel voor maar het voordeel is dat elke gemeente je gartis een plaats moet aanbieden als zigeuner 🙂
    Meestal na een gesprek kan je de camping op mits je er neit een gouden tabbert achter hebt hangen of een andere kermisatractie
    Koop een grote camper met een smart achterin en je hebt geen probleem ool niet als die 8 assen heeft.

  11. @Peter: Rok? Wa’s da?
    @Frankb.: een camper is in ons geval niet handig. We hebben de laadruimte van de bus gewoon nodig. Bovendien vinden we het alletwee helemaal niks, zo’n ding.
    Het is me in ieder geval duidelijk dat we wellicht problemen tegen kunnen komen, maar dat er met enig ge-OH wel een draai aan te geven valt. Da’s mooi. Dat ik nou moet afzien van porceleinen herderinnetjes in de caravan om zodoende een stigma te voorkomen, da’s minder. Maar alla. Een kleine opoffering voor het grote goed.

  12. Nieuwe vraag: een kennis van mij heeft een molen en die wil energie gaan opwekken. Hij heeft berekend dat hij daarmee maandelijks 1500 euro van de EDF kan verdienen. Net als in NL kun je overtollige stroom gewoon terugstorten, en hier krijg je er zelfs meer voor dan een ander betaalt. Het is dus zelfs handig om gewoon stroom te blijven kopen en je eigen productie te verkopen. Maar goed, hij is dus op zoek naar een generator die hij kan aansluiten op zijn molenrad om de stroom op te wekken. Dat schijnt nog niet mee te vallen, omdat de de draaisnelheid natuurlijk niet constant is zoals met een dieselaggregaat. Allle info is welkom. Leveranciers, merken, sites. Liefst in het Frans en in Frankrijk. Iets voor Aat?

  13. vraag: Windmolen (het lijkt mij duidelijker als het onderwep iedere keer op de eerste regel geplaatst wordt)
    @Krek.: Tja… Krek nu kan ik wel gaan praten over Ward-Leonard opstellingen maar daar snapt toch geen hond wat van. Ik kan het veel simpeler zeggen! Als je windenergie op wil wekken en terug wil leveren aan het elektriciteitsnet moet je een dergelijke installatie kopen. Beslist niet zelf in elkaar prutsen!!. En wel om de volgende punten:
    1. Veel te gevaarlijk om dat als amateur op te zetten. Grote vermogens en hoge spanningen zijn dodelijk.
    2. Je krijgt het systeem nooit goedgekeurd door de EDF.
    3. Technisch veel te ingewikkeld voor de gemiddelde amateur.
    4. De investering in zelfbouw is meer dan compleet gekocht.
    enz. enz.
    Hoewel ik een groot voorstander ben van windenergie moet ik deze kennis van je toch afraden daar aan te beginnen. Een eiland bedrijf (los van het elektriciteitsnet) met accu’s zou nog wel kunnen als amateur maar juist de koppeling naar het net is de moeilijkheid.
    Wat wel een amateur mogelijkheid voor de kleinere vermogens (

  14. vraag: Windmolen
    Het laatste stukje tekst is weggevallen. Ik had een kleiner dan teken geplaatst blijkbaar kan de weblog software daar niet tegen. Goed we gaan verder:
    kleiner dan 2kW) is een gelijkstroomgenerator koppelen aan je winmolen en daarachter netgekoppelde omvormers. Deze omvormers worden veel gebruikt bij zonnestroom installaties. Info over deze omvormers vindt je bij http://www.mastervolt.nl

  15. vraag : Water(Wind)molen
    Ik zag later pas dat het over een watermolen gaat. Dat bleek ook niet goed uit je stukje Krek.. Alleen in de indez wordt het woord watermolen gebruikt.
    Maar wat ik gezegd heb over windmolens geld ook voor watermolens alleen de bron is anders.

  16. Het gaat inderdaad over een watermolen. daar stikt het hier namelijk van. Het werk is er (schoepenrad en zo). Het gaat dus alleen om de dynamo. Zakmarzaggu. De Edf zal denk ik wel zorgen voor de aansluiting op het net, waarbij er volgens mij gewoon een meter tussen komt die zowel plus als min kan meten.
    Maar jij vindt dus dat mijn kennis er niet aan moet beginnen, óf dat hij het hele zootje aan moet laten leggen? Maar mocht hij het nou toch zelf willen doen (hij is aannemer), wat heeft hij dan nodig? Deze vraag geldt natuurlijk ook bij ‘laten doen’. Dan nog moeten er basiskeuzes gemaakt worden over het soort apparatuur, lijkt me.

  17. Vraag: Watermolen
    Ik heb me er nog eens in verdiept en ik kan je kennis aanraden eens te gaan kijken bij windmolen fabrikanten. Deze hebben oplossingen voor het variabele toerental en zijn ook gericht op de wat grotere vermogens dan de zonnepaneelboeren. Ik denk dat je kennis ongeveer denkt aan een 25kW generator gezien zijn schatting van de opbrengst van 1500 euro per maand. Dan moet je denken aan een fabrikant van kleine windmolens die dan mee willen denken over het los leveren van generator en omvormers. Ik heb een belgische site gevonden van een bedrijfje dat speciaal oude watermolens in eigen beheer ombouwd. http://www.ecopower.be misschien willen die wat info geven.

  18. Krek mijn vriend was verantwoordelijk voor de elektriciteit hier de EDF en weet alles van stroomopwekken met water heb al verschillende mogelijk heden doorgesproken maar hij zegt dat het een goudmijn is als je in een gebied zit waar de EDF niet genoegstroom kan leveren dan zijn de contracten met de EDF zeer goed het onderhoud van een klein watercentrale is te verwaarlozen de synchronisatie en de beveiligingen gaan automatisch en hooguit onderhoud eens per jaar als je info wilt kan ik ze email adres wel doorgeven ik weet niet of hij er wat mee doet werkt inmiddels voor de GDF .Maar in Nederland had ik een WKK staan en daar heb je veel onderhoud aan maar ook veel rendement.
    Als je meer wilt weten mail mij prive lees de info hoek niet zo vaak.

  19. FrankB: heel goed, maar ik denk dat ik dan beter mijn kennis hier in contact kan brengen met jouw vriend, want ik ben zelf niet erg technisch. Maar eerst dus Nova. Bovendien wil mijn vrouw e-mailen en we zitten nog steeds te kloten met één stekker.
    Later dus. Bedankt mannen!

  20. Ik heb vanmorgen even gevraagd naar de haalbaarhied het is zeer rendabel als:
    je een kleine stuw cq dam hebt en voldoende debiet het hele jaar en nu komt het er een hoge volt lijn in de buurt is 1000 V en dat is meestal het probleem de kosten om de lijn dichterbij te krijgen komen voor rekening van de exploitant
    Maar als je meer wil weten alle technische info waaraan het moet voldoen heeft hij.
    succes ermee
    Frank

  21. Hallo allemaal, geen idee of hier nu goed zit of niet, maar ik heb een vraag en misschien kan iemand helpen. Ik ga me binnenkort vestigen in Frankrijk en heb me geprobeerd in te schrijven op het plaatselijke gemeentehuis. Uiteraard werd ik daar doorgestuurd en moet ik een carte de sejour aan vragen. Ik weet dat je die niet meer kan krijgen omdat we allemaal inwoners van de EU zijn. Heeft iemand een tip, advies of wat dan ook, over waar ik nu heen kan gaan om me in te laten schrijven in Frankrijk?

  22. Autoperikelen.
    Het is al zo vaak aan de orde geweest: je woont (goeddeels) in Frankrijk en je komt nog af en toe noodgedwongen in Nederland, omdat je bijvoorbeeld voor Nederlandse klanten werkt (krek en ondergetekende doen dat bijvoorbeeld als tekstschrijvers). Je hebt een of ander pied a terre in NL, zeg een zolderkamer bij familie, waar je alles bijeen een paar weken per jaar verblijft. Je staat daar om allerlei vigerende redenen ook bij de gemeente ingeschreven. En je hebt je oude Nederlandse auto meegenomen naar Frankrijk. Op zeker moment zet je dat ding over op Frans kenteken, omdat het nogal idioot is om een keer per jaar in NL de APK-keuring te moeten doen en over schades te moeten kibbelen met een Nederlandse verzekeraar – en omdat de ANWB je niet wil dekken/bijstaan ondanks je IRK, etc., etc..
    De vraag is nu: is het ooit iemand overkomen dat-ie in NL is aangehouden door bijvoorbeeld de douane of en zeer dienstklopperige politiebeambte, waarbij er daadwerkelijk gezeurd is over de Frans gekentekende auto? Ik weet dat je ‘in beginsel’ als Nederlands ingezetene niet in NL mag rijden met een buitenlandse auto (huurauto’s daargelaten waarschijnlijk). Maar als je ook, en overwegend, in Frankrijk woont, wat dan?
    Je kunt je in Frankrijk niet bij een gemeente laten inschrijven zoals in NL. Alle instanties aan wie je moet bewijzen dat je een Frans adres hebt, vragen om een rekening van een nutsbedrijf (EDF of France Telecom) op jouw naam zodat blijkt dat je ergens een pand hebt waar stroom en/of telecom aan geleverd wordt. Dat is al. Een verblijfsvergunning hoeven we niet meer te hebben sinds vorig jaar (behalve om een bedrijf te vestigen, maar niet om in Frankrijk te mogen wonen). Dus hoe bewijs je dan aan een Hollandse veldwachter dat je toch echt een Nederfransoos bent?
    Ik heb inmiddels mijn stemkaart, afgegeven door de mairie in mijn dorpje en nadrukkelijk bestempeld, bij mijn papieren gestopt. Uitgaande van de redenering dat je, als je eenmaal als stemgerechtigde bent ingeschreven, meer bent dan een toerist met een incidenteel bewoond vakantiehuis. En mijn tien jaar oude Hollandse bestelbus gaat dezer dagen over op Frans kenteken, want meestal vlieg ik op en neer en voor die ene keer per jaar dat ik er nog mee Nederland binnenkom ga ik heus geen anderhalve euromille aan Hollandse wegenbelasting betalen.
    Wie is ooit opde vingers getikt?

  23. Wie is Fschwep?
    Krek heeft gelijk; het is niet beleefd om in een weblog of forum mee te discussiëren en je niet voor te stellen. Daarom dus even. Om Krek vrij te citeren: wie is Fschwep?
    Heel simpel. Frank Schweppe is, ongevaar zoals Krek zelf, een in Frankrijk terechtgekomen tekstschrijver die nog steeds teksten produceert en redigeert voor Nederlandse klanten, dankzij het internet. En net als Krek lijd ik ook aan een iets te omvangrijke buik (niet dankzij bier, maar doordat ik samenwoon met een rasechte Française die dol is op koken en, als ze zich even verveelt, taarten gaat bakken die ik dan voor driekwart mag/moet opeten. Verder vind ik een flinke homp Cantal, Comté of ander Franse kaas niet te versmaden.).
    Wij wonen in de Auvergne, in een nog steeds niet af zijnd maar wel nieuw gebouwd houten huis dat is vernoemd naar onze blauwe heteluchtballon: Le Ballon Bleu. Heteluchtballon, ja, want ondergetekende is al ruim 20 jaar ballongek en sinds 1986 trots bezitter van een echt ballonpilotenbrevet en van een eigen lichter-dan-lucht vaartuig. Blauw. Wat een van de redenen is dat we ons huis zelf afbouwen, want zo’n ballon kost een sloot euro’s om in de vaart te houden en dan blijft er onvoldoende over om elke plank die getimmerd of geschilderd moet worden, uit te besteden aan een artisan. Dus timmeren, isoleren en schilderen we zelf tot het allemaal af is, over een jaar of drie, vijf of tien.
    Ik ben wat voorzichtig met het plaatsen van een e-mailadres op een website, omdat dat onvermijdelijk leidt tot een tsunami van penisvergrotende middelen aanprijzende spam, en ik zit hier vooralsnog met een inbelverbinding, dus dat kost centimes.
    Maar wie dit leest weet nu dus in lek geval wie Fschwep is.
    Frank. Aangenaam.

  24. Beste Hollandais en France,
    vanaf huisinfrankrijkforum naar dit gezellige en informatieve plekje verwezen vanwege mijn vraag over een watermoleninstallatie. Ik probeer de discussie daarover even te printen. Dat lukt me niet. Wat doe ik niet goed?

  25. Autoperikelen
    Beste francofielen, ik ben nieuw in dit forum, maar bij een paar forumleden wel bekend (bijv. Frank Schweppe).
    De Nederlandse douane controleert wel degelijk. Toen ik weer een keer van NL naar een ander Europees land verhuisd was en bij mijn oude werkplek in een Nederlands havengebied kwam werd ik door de douane staande gehouden. Omdat zij het vreemd vonden dat een buitenlander daar reed. Maar ik kon mijn duits identiteitsbewijs laten zien en alles was OK.
    Volgens mij is het probleem dat NL geen tweede woonplaats kent. Ik mag als Duitser in NL en in Duitsland ingeschreven zijn. Nederlandse ambtenaren snappen daar niets van.
    Frank, zou het niet helpen dat je een Frans rijbewijs hebt?
    Christian v.K.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *