Makelaar Ter Steeg liegt

Mijn huis staat te koop, dat is bij de vaste bezoekers bekend. Ik heb het deze week maar weer eens op Marktplaats.nl gezet. En zoals altijd reageren er vooral zakelijke partijen. Waaronder andere OG-site-eigenaren die óók graag mijn huis op hun site willen hebben. Gisteren kreeg ik dit mailtje:


Nou, dat klinkt goed. 30.000 bezoekers per maand, maar liefst! En ik maar denken dat Hollandais en France met zijn 150 unieke bezoekers per dag een toppertje was!
Maar het gekke is, dat ik de site van Ter Steege ook wel eens in de Frankrijktoplist heb zien staan. Maar altijd ver ónder HeF. Hoe kan dat? Ik besluit daarom maar eens door te klikken en ter plekke te kijken hoe het zit. Ik ga naar de in de mail genoemde pagina en kijk bij de daar geafficheerde teller. Wat ik aantrof, was aanleiding voor een berichtje:
Geachte heer, mevrouw,
Op uw site (huizenmarkt) staan op dit moment 5 Franse huizen. Moet u mij toch eens uitleggen hoe u aan die 30.000 bezoekers komt. Ik zie bij uw eigen tellertje dat u er afgelopen drie weken maar 1000 had. Als u op deze manier zaken doet, lijkt me dat geen goede basis voor een betrouwbare relatie.
Met vriendelijke groet,
Gregor (Krek.) Hakkenberg

Binnen 8 minuten komt er een mailtje terug:
Geachte heer Hakkenberg,
U heeft slechts gekeken naar de pagina die enkele dagen geleden gepubliceerd is. Ons advies is http://www.maytexu.com (hoofdsite) te beoordelen en de tellertjes te tellen.
Jan Paalman MBA

Heb ik dan zo slecht gekeken? Ik weer naar de site, dit keer naar de hoofdpagina (al komt daar mijn advertentie straks natuurlijk niet te staan) en weer de tellers aanklikken. Mijn reactie:
Geachte heer Paalman,
Beide tellers zijn pas een maand actief. Sinds 12 oktober telde Abrexa [noot Krek.: dit was een vergissing van mij: moet Onestat zijn] op uw hoofdpagina 7682 pageviews. En 1341 bezoekers. Zoals u hieronder kunt zien.

Bij Nedstad is het al niet beter. Ook daar telt u pas een maand:

In ruim een maand een kleine 7000 pageviews. Dat is mooi, maar betekent bij lange na niet dat u 30.000 bezoekers per maand scoort. Kunt u mij uitleggen hoe u aan dat aantal komt?
Met vriendelijke groet,
Gregor (Krek.) Hakkenberg

Dat was mijn mail van woensdag 3 november 10.44 uur. Dit keer geen reactie binnen 6 minuten. Sterker: helemaal geen reactie. Vanochtend om half twaalf heb ik daarom nog even aan het hek gerammeld:
Goedendag meneer Paalman,
Hebt u al gelegenheid gehad uit te zoeken hoe het precies zit?
Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig.
Met vriendelijke groet,
Gregor (Krek.) Hakkenberg

Oorverdovende stilte. Het lijkt er op, dat meneer Paalman een beetje gejokt heeft. De hoofdsite van Makelaar Ter Steege krijgt nog geen 10.000 kliks per maand, laat staan 30.000 bezoekers. De speciale huizensite, die me vooral dienst lijkt te doen als lokmiddel om verkoopopdrachten binnen te slepen, is gloednieuw en heeft nog maar 5 adverteerders. Dus dat die 30.000 bezoekers per maand scoort lijkt me zéér onwaarschijnlijk.
Zelf zit ik in de reclame én heb ik een OG-site waar je kunt adverteren op No Cure No Pay-basis. Je zou dus kunnen zeggen dat ik er verstand van heb. Mijn gratis advies aan Ter Steeg en Paalman (Meester Bezoekers Augmentatie) is: je goede naam is meer waard dan snel succes. Wees dus zorgvuldig in ál je uitingen, ook al is het ‘maar’ reclame.
Zodra ik wat nieuws hoor, volgt hier een update.
UPDATE: De makerlaar (sic!) is behalve bedrieger, ook een dief.

Ik krijg maar steeds geen antwoord van Paalman. Die blijft stil zitten terwijl hij geschoren wordt. Maar ja, toen werd ik nieuwsgierig, en ben ik eens verder gaan kijken op de site van Ter Steeg. Het gekke is, dat ik ergens een zinsnede tegenkwam die ik herkende. Dus ik Googlen. Zo ontdekte ik dat een groot deel van de informatieve teksten bij Ter Steeg domweg van andere sites gejat is. Het hele stuk over fiscaliteiten: gejat. De informatie bij de notarissen: gejat.
En nog doortrapt gejat ook, want ik heb tot nu toe een stuk of vijf verschillende bronnen ontdekt: Manhave.nl, vakantiehuis-frankrijk.nl, 7v.nl, Seasonsfrankrijk.nl en notaristarieven.nl.

Je begrijpt, als professioneel tekstschrijver ben ik allergisch voor mensen die plagiaat plegen. Dat is broodroof. Vandaar dat ik dacht: ik signaleer het even.
Tenzij… tenzij Ter Steeg natuurlijk bij al deze bronnen toestemming heeft gevraagd om deze teksten zonder bronvermelding te gebruiken. Maar gek, gezien de geschiedenis heb ik weinig fiducie in het ethisch niveau van Ter Steege en haar adviseurs. Je zal daar toch een huis kopen!
UPDATE 15/11: Was vannacht nog even bij Ter Steeg. Dit gaat op een hetze lijken, maar ik krijg terrierachtige gevoelens van hun aanhoudende zwijgzaamheid en de volharding van het gebruik van gestolen teksten. Natuurlijk hoeven ze zich niet tegenover mij te verantwoorden. Maar wel tegenover hun klanten, partners en adverteerders. Wie zo openlijk liegt over bezoekersaantallen op de site, hecht daar kennelijk veel belang aan. Nu hebben ze een patente manier gevonden om die aantallen op te schroeven: marktplaats.nl. Daar staat namelijk een advertentie van Ter Steeg waarmee ze ‘Uw tweede huis in Frankrijk voor vanaf 7000 euro’ aanbiedt. Reken maar dat je dan bezoekers trekt. Er zijn duizenden Nederlanders op zoek naar een huisje van 20.000 à 50.000 euro. Eenmaal op de site van Ter Steweg druipen die al snel weer af. Want het goedkoopste huis aldaar is 199.000 euro. Zit ze er verdorie wéér een factor 30 naast! Overigens is de advertentie op marktplaats al wat ouder en heeft ze hem opnieuw bovenaan geplaatst. Maar hij klopt niet meer, dus zou het Ter Steeg sieren als ze hem zou vervangen. Ik heb een hekel aan mensen die liegen in hun reclame.
UPDATE 07 December: Paalman slaat terug, maar valt door de mand.

15 reacties op “Makelaar Ter Steeg liegt

  1. Is weer een ouderwets item, Krek. Hoop dat er een vervolg op komt. Gek, hè? Dat mensen denken dat ze met zulke dingen weg kunnen komen. En onsprotief,zelfs kinderachtig, dat ze hun foutje niet durven toe te geven.

  2. Nou ja, misschien is meneer Paalman nog druk met andere zaken. Ook sluit ik niet uit dat ik zelf op een of andere manier een fout heb gemaakt. Ik hoop in ieder geval dat hij snel met een reactie komt, zodat we dit misverstand uit de weg kunnen ruimen. 😉

  3. kon het niet laten daar heel hard HYPOKRIETEN te roepen toen er in een logje vergoelijkt besloten werd linkjes en reklame maken voor andere Frankrijkwebloggen toch maar oogluikend toe te staan.
    maar ik zit nog steeds in de IPban

  4. Heft Zalm of zijn Franse tegenhanger nog geen belasting per pageview ? Dan is het probleem meteen opgelost.
    Verder valt het vergrijp nogal mee. Als Paalman daar lol in schept, het zij hem gegund.
    Is het trouwens wel echt ? J.T. Paalman Mba Ba ?
    Klinkt een beetje Koot-en-Bie achtig.

  5. @ John: de waarde van een site wordt bepaald door het aantal bezoekers (en de kwaliteit van die bezoekers). Het heeft geen zin om te adverteren op een site waar geen hond komt. Het heeft daarentegen veel zin om te adverteren op een site met 30.000 bezoekers per maand.
    Ik heb er gewoon een hekel aan als mensen tegen me liegen. Zeker als ze dat in reclameboodschappen doen. Ze geven daarmee mijn vak een slechte naam.

  6. Krek schreef “Ik heb er gewoon een hekel aan als mensen tegen me liegen. Zeker als ze dat in reclameboodschappen doen. “.
    Doet me denken aan die reclame, vele jaren geleden, van het beruchte bedrijf Keurkoop – ja, dat bedrijf van die beruchte prins de Lignac met zijn thaise jongetjes, waar later Anton Dreesman tientallen miljoenen voor neertelde.
    Keurkoop had op het gegeven moment een grandioze actie: alle bladen stonden er vol van. Koop een artikel, en u maakt kans op de grandiose hoofdprijs van 250.000. Hoofdprijs 250.000 ! Koop nu ! Unieke kans. Profiteer.
    Wat bleek: onder de stakkers die een artikel bij Keurkoop kochten, werd één staatslot verloot. Eén staatslot. Verloot !
    Keurkoop had niet gelogen.
    Reclame kan leuk zijn, kan goed zijn, kan de aandacht trekken. Naamsbekendheid geeft een associatie met kwaliteit en doet kopen. Maar wat erin gezegd wordt, met een fikse korrel zout nemen.

  7. Anton Dreesman die tientallen miljoenen neertelt voor Thaise jongetjes! Dat had ik niet achter hem gezocht.
    Maar zonder dollen: als ik het kan beïnvloeden, wordt in door mij geschreven reclame niet gelogen of misleid. Ooit weigerde ik al de tekst te maken voor een TV-spotje voor een magnetiserende anti-rimpelstaaf omdat ik ontdekte dat het gezicht van de man die als bewijs voor de claims diende aan één kant met pleisters ‘strakgetrokken’ was. En ook een klant die een folder voor Long Stand Erectile Cream en allerlei stimulerende middelen wat ‘medischer geformuleerd’ wilde zien, klopte vergeefs bij me aan.
    Wil de klant dat ik gebakken lucht verkoop of de waarheid verdraai, dan zoekt hij maar een andere copywriter.
    Het is dan ook onzin om te zeggen dat je het beweerde in reclame met een korrel zout moet nemen. In verreweg de meeste gevallen is reclame gewoon een voordelige belichting van de werkelijkheid. Zoals een goed uitgelichte maar ongetrukeerde foto van een dame wel degelijk die dame laat zien. En écht goede reclame is zelfs gewoon nuttige voorlichting, waar de doelgroep zijn voordeel mee kan doen.

  8. Krek,” In verreweg de meeste gevallen is reclame gewoon een voordelige belichting van de werkelijkheid ?
    Kom nou. Marlboro country, je ontmoet de leukste mensen in een skoda, ah let op de kleintjes, persil wast witter, things go better with coca cola, etc.
    Reclame is prima, maar ik denk niet dat iemand de beweringen voor waar aanneemt.
    Of het nu gaat om je Erectile Cream of om Paalman (hé !),
    die schep zout is nodig.
    Maar zie het positief – omdat reclame minder om de waarheid maar meer om de impact en de humor gaat, wordt het toch steeds meer gewaardeerd ? Je moet hier op het schoolplein eens luisteren, er wordt van alles nagedaan ( de xsara picasso met een klantvoordeel van 3000 euro). Prima toch ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *