Zoals de vaste bezoeker van Hollandais en France weet ben ik naast HeF en mijn werk als copywriter ook actief in de publiciteit rond onroerend goed in Frankrijk. Inderdaad: Immogo. Bovendien heb ik een vijftal huizen gekocht en verkocht, dus ik weet er inmiddels het een en ander van. Wat ik vooral geleerd heb, is dat in de huizenhandel niet iedereen zo naief en eerlijk is als ik. De Franse makelaar – maar ook de Nederlandse conseiller die zich door een of meerdere Franse makelaars laat betalen – is door de verkoper ingehuurd om te verkopen. Hij is er dan ook niet per se bij gebaat ook de minder positieve puntjes van een woning bij de potentiële koper onder de aandacht te brengen. Ditzelfde geldt voor de eigenaar. Die zal in zijn advertentie of tijdens de bezichtiging alles uit de kast halen om de goede punten te accentueren en de minpuntjes te verdoezelen. De koper – zeker als deze de Franse taal niet machtig is – is kortom aan de heidenen overgeleverd.
Maar zijn er in Frankrijk dan geen Nederlandse makelaars of bemiddelaars die zich exclusief inzetten voor de huizenzoeker en die dus ook geen financiële banden met makelaars hebben? Helaas, nee, die zijn er niet. Op een enkele positieve uitzondering na.
Wat doe je dus als huizenzoeker? Je surft op internet, je maakt een lijstje, je gaat naar Frankrijk en je werkt het lijstje af. Af en toe erger je je blind aan die Fransen die jouw pogingen je verstaanbaar te maken uitstekend begrijpen, tenzij het een kritische vraag betreft. En aan de makelaar die je huizen laat zien die voor geen meter passen binnen de door jou toch helder omschreven criteria. Het jachtinstinct – nooit geschoten altijd mis – heeft het kennenlijk overgenomen van de ratio en de klantgerichtheid. Dus gaan veel huizenzoekers keer op keer onverrichter zake naar huis, om met veel pijn en moeite een nieuwe shortlist bijeen te gaan schrapen. Waarna het proces zich kan herhalen.
Ik ken het probleem van het gebrek aan objectieve ondersteuning van heel nabij. Ooit heb ik geprobeerd me op te werpen als vertegenwoordiger van een groep Nederlandse huizenzoekers. Maar zodra de regionale makelaars door hadden dat ik geen geld van de verkoopkant wilde accepteren om objectief de koper te kunnen adviseren, stuurden ze me met een kluitje in het riet, of zelfs de politie op me af. Vanuit deze achtergrond was ik blij verrast door het initiatief van CPA. Een in eerste instantie op de Engelse markt gericht bedrijf, echter opgericht door een Nederlander (met een Engelse vrouw, dat wel). CPA staat voor Check Property Assist. De organisatie heeft een nog niet dekkend maar groeiend netwerk van consultants in Frankrijk, die in opdracht en op kosten van huizenzoekers detective gaan spelen. Zij krijgen van de Engelse of Nederlandse klant de bijeengesprokkelde lijst met huizen en gaan vervolgens de desbetreffende makelaars en – als het kan – eigenaars aan een kruisverhoor onderwerpen om uit te vinden hoe het nou werkelijk zit, met dat huis. Ze hebben een checklist van 80 vragen en natuurlijk gaan ze ook naar het huis toe om ter plekke foto’s te maken. Ook van de minder flatteuze kanten van het huis (de badkamer hierboven werd aangetroffen in een huis dat verkocht werd als ‘habitable’). Bovendien proberen ze achtergronden rond het huis uit te vinden. Is het wel eens overstroomd geweest? Wat gebeurt er allemaal in de buurt? Is er risico op overlast van boeren of andere buren? Kun je er in de winter ook nog gewoon komen? Op basis van de rapportage van CPA kan de koper in de meeste gevallen al direct een flink aantal huizen schrappen. En van de huizen die wél voldoen, weet hij precies waar de zwakke plekken zitten. Wat weer handig is in de onderhandelingen.
De dienstverlening van CPA is niet goedkoop. Ik geef toe dat ik in eerste instantie zelfs schrok van de prijzen. Het schijnt dat de gemiddelde klant zo’n 1900 euro kwijt is. Maar ja, als je verder denkt… wat kost een reis naar Frankrijk? En vooral… wat kost een miskoop? Ik was skeptisch maar heb inmiddels telefonisch met de oprichter, Wouter Haaijman, gesproken en ben overtuigd. De man deugt en zijn bedrijf is objectief en onafhankelijk. Bovendien durft hij lastig te zijn om zijn werk goed te kunnen doen, want de vragenlijsten aan zowel huizenzoeker als aan de verkopende partijen liegen er niet om. Als alle makelaars zo grondig te werk gingen, was CPA al snel overbodig. En wat de prijs betreft… iedereen kan voor zich bepalen of hij het de dienstverlening waard vindt.