Eurotunnel versus Airbus: wie krijgt hoeveel?

Franse tv-kijkers en krantenlezers zullen niet meteen weten of ze er nou verheugd of verdrietig over moeten zijn: over een Franse overheid die (nog steeds) niet bereid is geld te steken in infrastructuur (het afkopen van hun waardeloze aandeeltjes-Eurotunnel), of over een Franse overheid die achter de schermen kennelijk bezig is nog een paar miljard te pompen in het AEDS-Airbusconsortium.
Bij een rechtbank in Parijs zijn enkele tientallen grote geldschieters van de eurotunnel het maandagmiddag eens geworden over herstructurering van de ruim negen miljard euro schuld van de eurotunnel. Dat bedrag bestaat grotendeels uit niet-uitbetaalde rente op eerdere leningen.
Op dit moment staan Amerikaanse en Duitse banken (Goldman Sachs, Deutsche Bank, Citigroup) te dringen om de helft van die schuld om te zetten in een langlopende lening, om op die manier meer (financiele) greep op het Brits-Franse schip-van-bijleg te krijgen.
Daarmee is wel het faillissement van de tunnel voorkomen, zo wordt beweerd. Maar vele honderdduizenden Franse particulieren, die begin jaren negentig een aandeeltje-Eurotunnel kochten, hadden dat Chunnel-failliet liever dichterbij zien komen. Want tot een heuse ondergang zouden Vadertje Franse Staat en de erfenis van Me.Thatcher het heus niet laten komen.
En dan zou Chirac nog wel eens zo gek kunnen zijn om die gedupeerde Franse particulieren te hulp te schieten. Hun aandeeltje van vijf euro was in 1994 zo’n vijf euro waard, een paar jaar later ruim 15 euro, maar is inmiddels gekelderd tot nihil: 44 eurocent, om precies te zijn.
En aangezien dit soort grote infrastructurele projecten (TGV !) eigenlijk een stáátszaak is, hadden veel Fransen daar de hoop nog op gevestigd. Maar nu de grote schuldeisers het inmiddels eens zijn geworden (en de buit grotendeels is verdeeld), dreigen de particuliere obligatiehouders ernaast te grijpen.
Maar de inwoners van Toulouse en omgeving moeten maar denken dat die miljarden dan nu kennelijk wèl gestoken worden in de redding van Airbus en de A350. Ook al gebeurt dat op een manier waar de Duitse mede-eigenaren niet zo blij mee zijn.
Maar waarom is Parijs dan niet consequent?: als de schuldenlast van de tunnel een Brits probleem is, waarom laten ze Airbus dan niet lekker een Duits probleem?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *