Interessant. Bij een test is aangetoond dat de meeste mensen geen verschil proeven tussen dure en goedkope wijn. Nu waren de proefpersonen geen échte erkende en geoefende wijnproevers, met getrainde papillen. Maar waarom proeven oenologen wijn? Niet voor hun eigen lol (nou ja misschien ook) maar om ons leken te kunnen adviseren over de aanschaf van de juiste wijn. Paarlen voor de zwijnen, meneer! Want die leken proeven het verschil uiteindelijk toch niet. Dus die kunnen – in plaats van zich een fles van 50 euro aan te laten smeren – net zo goed een goedkoop flesje van de Lidl scoren.
Toch is het een nuttig onderzoek. Want als je als gastheer wilt dat je gasten je wijn lekker vinden, moet je gewoon zeggen dat het erg dure wijn is. Suggestie doet de rest. Zoals ook dit artikel van Freakonomics aantoont.
Overigens werkt deze truuk niet alleen bij wijn. Zeer geoefende violisten ontdekten bij een blinde test geen verschil tussen een Stradivarius van 10 miljoen en een recente handgemaakte viool van 10.000 euro. Nou ja, ze voelen en horen wél verschil in speelgemak, maar kiezen blind voor een recent exemplaar. De oudste Stradivarius eindigde onderaan.