Leve de boemeltjes

Frankrijk mag dan prat gaan op zijn tgv, dat ding heeft één nadeel: hij gaat zo hard dat de schoonheid van het land je grotendeels ontgaat. Wie Frankrijk wil zien, neme een boemeltje.
Om te beginnen zijn er natuurlijk de gewone regionale treinen. Zelf heb ik goede herinneringen aan de Grenoble naar Veynes. Die doet er bijna twee uur over, maar een kniesoor die daar op let als je door de mooiste plekjes van het nationale park van de Vercors komt. Als er plek is, mag de fiets nog gratis mee ook.
Het kan natuurlijk nostalgischer. Her en der Frankrijk rijden enthousiastelingen met oude treinen op afgedankte trajecten. Zo kun je in de Vercors ook 30 kilometer afleggen met de vroegere mijntrein van La Mure. Uiteraard is er een overzicht van al die oude treinen van op het web.

Tot zover het artikel van Peter. -paul had er ook eentje, waarin hij wat dieper in gaat op La Mure. Puttend uit eigen ervaring, Paul?
Spectaculaire is dit 30 km lange spoortreintje ten zuiden van Grenoble tussen het Massif du Vercors en het Lac de Monteynard. Miljoenen tonnen antraciet heeft het vervoerd en sinds 1990 brengt het jaarlijks zo’n 90.000 toeristen in vervoering. Een prachtige reis van anderhalf uur langs twee wonderen van de Dauphiné: le Mont Aiguille en la Pierre Percée. Zonder hoogtevrees over viaducten en indrukwekkende bruggen. Kortom, ben je in de buurt, stap dan met jong en oud in deze eerste elektrische trein van de wereld!

-paul

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *