Red de aarde! Alweer.

Nicolas Hulot, Frankrijks hoogsteigen tv-avonturier en natuurfilmmaker, heeft samen met o.a. de ADEME zijn ‘Defi pour la Terre’ gelanceerd.
Het idee dat als we vooral niet badderen maar (kort en, naar ik aanneem liefst ook koud) douchen, ons afval scheiden, het licht uitdoen als we de kamer uitgaan, geen belachelijke grote auto’s rijden maar de metro nemen (als je in Parijs woont…) en niet met het vliegtuig maar met de trein op vakantie gaan, dat we dan de wereld kunnen redden. Wie meedoet wordt meegeteld op de website-teller.
De site linkt ook naar een praktisch deel van ADEME, waar informatie over allerlei subsidieregelingen voor zonnepanelen en meer van dergelijk energiebesparend spul te vinden is.
Verdorie. Mag ik niet meer lang en heet douchen. En eigenlijk moet ik stoppen met ballonvaren, want dat zuipt propaangas en stoot dus veel CO2 uit (mijn ouwe VW-busje waarin ik die ballon transporteer slobbert ook al te veel diesel en maakt te veel CO2, dus ik ben SLECHT bezig!).
Het helpt vast, vooral als intussen anderhalf miljard Chinezen allemaal gaan autorijden, biefstuk eten en bier drinken.
Maar het is een goed bedoeld initiatief dat vast en zeker zorgt voor meer aandacht voor het feit dat onze planeet naar de knoppen gaat. Iemand nog The Lugano Report gelezen?
Idee, link en tekst: Schwep

28 reacties op “Red de aarde! Alweer.

  1. @Krek., je hebt gelijk, ik ga zoeken.
    @Marjan: Idealisten hebben grotere rampen veroorzaakt dan realisten cq pessimisten.

  2. Hulot maakt alleszins behoorlijke natuurfilms, waar zichtbaar veel energie en organisatie in wordt gestoken. Er figureren ook bijna altijd autochtone bevolkingsgroepen in (zoals Eskimo’s of nomaden in Mongolië, of indianen in het Amazonewoud) die bedreigd worden door de oprukkende beschaving die hun habitats en die van de dieren om hen heen vernielt. Hij schijnt goed door een deur te kunnen met Chirac, en die luistert blijkbaar af en toe met een half oor naar wat hij zegt over moeder Aarde. Het is een gering tegenwicht tegen de zware industriële lobby van rechts, maar alle beetjes helpen. Je kan kritiek hebben op zo’n man, maar doe het eerst maar eens na, al dat galopperen door Mongolië, duiken tussen walvissen, met een ballon landen in de boomkruinen van de Amazone, enzovoorts; en dan daar a) je brood mee verdienen door er tv-films over te maken, b) een stichting oprichten die probeert iets goeds te doen.
    Voor HeFers is natuurlijk die sublink naar al die praktische informatie over zonnepanelen en zuinige verwarmingsketels handig. Kan toch schelen.

  3. @schwep: volgens mij ligt het een tikkie genuanceerder: door geen nieuwe auto te nemen maar dat oude busje te gebruiken, voorkom je dat de afvalberg vergroot wordt met boel troep, die niet door milieu afgebroken kan worden. Bovendien, als het een echt oud vw-busje is, draag je bhij aan het behoud van het cultureel erfgoed, en dat is ook wat waard.

  4. @Peter: Je hebt heelmaal gelijk wat dat oude busje betreft. Oud behouden is beter dan een nieuw en ‘zuiniger’ model kopen. Helaas is-ie ook weer niet zo bejaard dat-ie deel is van het cultureel erfgoed. Geen sixties busje met flowerpower beschildering maar een Transporter uit 1995, voorzien van een botte vijfcilinder dieselmotor zonder turbo die dus veel CO2 uitbraakt. Het enige wat je kunt zeggen is dat ik niet, zoals de meerderheid van de ballonvaarders, een overdrevn grote terreinauto of SUV gebruik met een trailer van anderhalve ton erachter, maar dat ik de spullen gewoon achter dat busje prop. En ik rijd weinig met die bus, want ik werk vanuit huis. Dus zo compenseer ik een beetje voor die pakweg 120 tot 150 liter propaan die ik er per ballonvaart doorheen stook…

  5. @Rene Smit: Even gekeken, ik rijd 6000 km per jaar in dat busje van mij, dat betekent 78 bomen… En dan wil Cool Driving mij via het web een incassomachtiging ontfutselen om geld zogenaamd in een bomenplantproject te stoppen? Nee dank. Let op, over een paar jaar komt men er vast achter dat er heel wat meer dan die paar euro ‘administratiekosten’ aan allerlei strijkstokken is blijven hangen. Vooral aan het rondrijden in ontwikkelingslanden door allerlei westerse hulpverleners en regelneven – in diesel slurpende SUVs. Om maar niet te spreken van al hun gesubsidieerde vliegreizen heen en weer naar dat Amazonewoud. Want ik neem niet aan dat die bomen in Nederland worden geplant.
    Het lijkt leuk, maar het is ook weer het verschuiven van het probleem: hier lekker rondscheuren terwijl je met 100 euro per jaar je schuldgevoel afkoopt in de hoop dat ze er op het zuidelijk halfrond een paar bomen voor neerzetten. Let op, dat zijn dan eucalyptusplantages, geen natuurlijk regenwoud. Dat wordt eerst omgehakt, namelijk.
    Die moedertjes die je in de ‘betere’ dorpen en wijken (het Gooi, Vechtstreek etc.) hun kids naar school ziet brengen in een Range Rover, op amper een kilometer van huis, die zouden gewoon de fiets of de benenwagen moeten pakken. Dàt helpt. (ik jok hier niet, ik heb mijn halve leven in Breukelen gewoond en daar gebeurt dat dagelijks en massaal; ik had er buren met twee perfect identieke Range Rovers, een voor pa en een voor ma; en het wemelt daar van soort ‘city-tanks’). Naar ik begrepen heb gaat nu de Hummer in grote aantallen in Nederland worden geïmporteerd. Tsjakkaa! Dat hakt er lekker in. Een regenwoud per auto.
    Wij hebben in onze tuin een slordige vijftig bomen geplant. Zelf. Met de houweel gaten gehakt. Ooit gaan sommige daarvan fruit geven, en dat eten we dan op. Hoeven we er niet voor naar de winkel te rijden. En het scheelt fruit dat gekoeld vanuit Brazilië per schip naar Europa wordt vervoerd, en dan per vrachtwagen naar onze supermarkt. Als je dat bespaarde energieverbruik uitrekent kan ik voor een kistje zelf gekweekte peren of een paar potten door Nathalie gemaakte jam vast een paar kilometer autorijden ter compensatie. Idem voor de moestuin met de eigen onbespoten sla. We hebben ook een composthoop voor ons GFT-afval. En we gebruiken natuurlijke mest, ik heb vanmorgen nog een paar kruiwagens ezelkeutels bijeen staan scheppen.
    Eigenlijk zijn we dus hartstikke ECO!
    Zo, hoef ik me even wat minder schuldig te voelen. Hoeveel watt kernstroom heeft het trouwens gekost om dit op de pc te tikken? Oeps.

  6. Gewetensvraag: Mijn verzekeringsagent is een heel klein menneke. Hij had altijd zo’n Audi sportwagentje en een Harley. Onlangs heeft hij de Audi verruild voor een Hummer. Is dergelijk asociaal gedrag voldoende reden om een andere verzekeringsagent te kiezen, of ga ik dan te ver?

  7. Zou ik wel doen: naast milieu-overwegingen: hij verdient kennelijk te veel: dus ook van jou premie.

  8. hoeft niet persé, alst’ie zijn kleinheid compenseert met een grote auto maar voor de rest geen geld uitgeeft aan kleren, eten en drank is veel verdienen geoorlooft. en misschien werkt hij wel 120 uur in de week.. belangrijker is.. levert hij goed werk? dat mag best wel wat kosten..

  9. Welll, ik heb laatst eens geroepen dat ik aan het bezuinigen was en of hij een beter aanbod kon doen. Blijk ik ineens 250 euro terug te kunnen krijgen op mijn hele pakket (dus retour op de reeds betaalde premie over de volgende maanden). En dat na één keertje piepen. Heb ik dus al vier jaar zwaar te veel betaald!

  10. Wat zeuren jullie toch, kleine mensen zijn goed voor het milieu want ze hebben van alles minder nodig.

  11. Little people have dirty little minds
    (and their voices go tweetweetweet)

  12. Toevallig gisteren nog een LP van Randy Newman gedraaid. Met het hilarische “Rednecks”.

  13. Misschien moet ik ook hier de autoverversfunctie aanzetten, die bij Sicco zulk heilzaam werk verricht?