Vrouwen in de reclame

De Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani doet het weer. De wereld schokken met een foto. Waar hij eerder aidspatiënten gebruikte om de vrolijke kleurtjes van Beneton aan de man te brengen, wil meneer nu de aandacht vragen voor modemerk Nolita de vreselijke ziekte anorexia. Daarvoor gebruikt hij een uitgemergeld model, een Franse actrice die zich op haar blog Isabelle Commedienne noemt. In de reclamecampagne ziet ze er zo uit:

Natuurlijk put Toscani zich uit in rationalisaties. Hij wil de ziekte bespreekbaar maken, een signaal afgeven. Oh hij is zo begaan met het lot van die arme meisjes met eetstoornis. Maar als je de site van die klerenverkopers even verder in duikt, zie je dat ze zelf gewoon een superslank model gebruiken om hun klamotten te pushen.

En wat is nou een van de belangrijke oorzaken van een eetstoornis? Juist, een verstoord zelfbeeld en het gevoel dat je nooit zo knap en glad en slank en perfect kan zijn als die reclamemodellen.
Het gebruik van een anorexisch model om free publicity te scoren en een sociaal gezicht te veinzen terwijl je zelf gewoon blijft bijdragen aan de oorzaak van dezelfde stoornis is zó ziek, cynisch en onbeschoft dat ik me schaam om in dezelfde branche te werken als deze reclamemakers.

Noot: ik geef expres geen link naar de site van het modemerk, wat wel de gewoonte is als je een foto van iemand gebruikt. Ik gun ze de traffic niet.
Wel zit er onder de kopfoto een linkje naar een site met mooie oude reclameposters met allemaal perfecte vrouwen er op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *