Heel, héél lang geleden had mijn vader een abonnement op Ariadne. Dat was geen breiblad, zoals je misschien denkt, maar een magazine voor de reclamebranche, dat later werd opgevolgd door het nu nog steeds actuele en onvolprezen vakblad Adformatie. Humoristisch, kritisch, met een brede blik op alle facetten van het communicatievak. Het blad is gratis voor iedereen die met een visitekaartje aan kan tonen dat hij in de reclame werkt (controlled circulation heet dat). Maar als je in het buitenland woont, moet je er voor betalen. Deze week dus weer 166 euro overgemaakt aan Kluwer, goed voor weer een jaartje bijblijven in het vak.
In Frankrijk hebben ze ook zo’n blad, Stratégies, dat echter iets meer marketingeoriënteerd is, voor mijn gevoel. Dat zal mede te maken hebben met de verhoudingen in de Franse relamewereld, waar creatie (copy en art) door de bank genomen minder invloed hebben dan in ons kikkerlandje.
Dat kun je ook zien aan het resultaat want de Franse reclame is veel traditioneler. Veel gezellige gezinssituaties, vrouwelijk schoon en auto’s die door indrukwekkende landschappen rijden. Voor humor in de reclame moet je niet in Frankrijk zijn. Wél zijn ze weer sterk in de meer poëtische aanpak. Esthetiek. Dat zie je met name terug in reclames voor goede doelen, zoals de Franse aidscampagne.
Maar goed, het Franse blad heeft ook een site. Daar kun je grasduinen in de mooiste Franse en internationale reclamespotjes, samengevoegd in een soort ‘best of’-competitie. Voor de gedrukte reclame is ook een categorie overigens. Al met al een redelijk breed overzicht van het beste wat Frankrijk op te bieden heeft als het gaat om commerciële communicatie.
Dit zijn natuurlijk wel allemaal uitingen van de echt grote jongens. Multinationale reclamebureaus met de allerbeste creatieven. En bijbehorende rekeningen. Ben je op zoek naar een minder groot maar toch ook redelijk creatief Frans/Nederlands bureautje voor je meertalige reclame, dan verwijs ik je graag naar Publigo.