

THEO VAN GOGH
Onze kroegbaas Roger daarentegen heeft de verkiezingskoorts helemaal te pakken. Hij denkt er een commercieel slaatje uit te slaan en serveert vanaf 15.00 uur vanmiddag Harvey Wallbangers en Screwdrivers. Mijn favoriet: Long Island Tea. IK weet niet wat er in zit (ha, Dineke is al driftig aan het Googlen, zie ik), maar je kunt er behoorlijk teut van worden.
Teut! Zo’n hervonden woord, dat ook na jaren ongebruikt ergens in een stoffige hoekje in een kast te hebben gelegen nog gewoon doet wat het doen moet, maakt mijn dag weer goed!
Bloody Mary, iemand?
Google is wel een van mijn maatjes, maar dit is overdreven, Krek.
Teut? Kachel, tipsy, blauw, we hadden idd nogal wat synoniemen vroeger, die niet meer in zwang zijn.
Men is nu ‘onder invloed’. Keb ze ook in de klas, met van die wijde pupillen en stinkend naar verbrande rabarber (wat ze kopen van het geld dat ze uit mijn tas hebben gejat, tsja de jeugd van tegenwoordig)
Doe mij maar een Virgin Mary, past ook in het dieet.
Mogguh!!
het was weer heerlijk weer om de dag te beginnen, echt zo’n herfstdag!
Mag ik een flinke kop thee, Roger, met de lunch neem ik wel een pastis, mag dat ook? Heb het niet zo op mixjes…
Goedenmorgen, een van de redenen waarom ik naar een warm land zou willen verhuizen is de herfst in Nederland. Ik snak naar een stukje blauwe lucht..
Ook goedemorgen! Om in de sfeer te blijven graag een skimmed latte mocha, Roger. Het is nog wat vroeg voor de mixen en cocktails.
Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden in de VS, heb zo natuurlijk mijn voorkeur. In Nederland kun je er in ieder geval niet aan ontkomen: op bijna elke zender is er vanavond iets over de Amerikaanse verkiezingen.
Enfin, duimen maar.
Hoor zojuist dat Theo van Gogh is doodgeschoten. Moet niet gekker worden hier…
Ja, ik lees het net op het net… Zit ik even het NL nieuws bij te lezen zie ik dit ineens…. Ben er erg van geschrokken…
We weten nog niet of het gewoon een gek was of een een geplande actie van een moslim groep. Hij werdt al een tijd bedreigd en wilde geen bewaking. Blijft dus een feit dat je in Nederland niet meer kan zeggen wat je wilt. …
Nu.nl ligt plat. Dat is toch wat. Van Gogh was het met nooit met iemand eens, had een ongelovelijk grote bek en een groot talent om iedereen tegen zich in het harnas te jagen, maar dat is nog geen reden om hem neer te knallen.
Ik zie de zalvende commentaren van al die schijnheilige bobokoppen al voor me. “Niet goed te praten!” “Schande!” Intussen zullen heel wat kopstukken denken: “Opgeruimd staat netjes.”
Van Gogh deed niemand kwaad, kon gewoon lekker schoppen. Dat kan dus niet meer in Nederland. We zullen wel weer een preek krijgen van JP over normen en waarden….
Deze doet het wel.
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1099378820846.html
Iedereen is het er mee eens dat zoiets niet kan, maar ondertussen gebeurt het wel en wordt er alleen maar over geluld hoe erg het wel niet is.. Zo schijnheilig…
Wat wil je er dan tegendoen?? Ik zou het niet weten.
Nee ik ook niet..wist ik het maar dan zou ik het gelijk doen….
Ik doelde meer op de NL politiek. Ik denk dat er veel meer achter zit, net als bij Pim Fortuyn en daar wordt dan niks aangedaan, het zou mij niet verbazen als de AIVD er achter zit.
En als dat zo is dan krijgen wij dat nooit te horen.
Klopt, Ik ben er bijna van overtuigd dat de jonge die Fortuyn neerschoot een marionet was. Net als de moordenaar van Kennedy.
Precies.
Ik vind het jammer van Theo van Gogh. Ik vond hem een wat viezige man met denkbeelden die vaak de mijne niet waren, maar wel een zeer te waarderen en kleurrijk figuur.
Ik begrijp niet echt waarom iemand hem dood zou willen hebben, eerlijk gezegd.
Waarom zou de AIVD er achter zitten, Marjan? Vormde hij een bedreiging voor de orde in Nederland ofzo?
In zijn film 06/05 gaat Theo van Gogh in op de rol van de AIVD bij de moord op fortuyn.
onze opgelegde tolerantie begint zijn vruchten af te werpen!!!
Het lijkt me dat je weinig kunt doen tegen fanatici. Terroristische aanslagen (waarvan dit er één is, want Van Gogh was een publiek en politiek figuur en het motief zal wel iets met zijn denkbaalden te maken hebben) zijn niet te voorkomen. Zelf zie ik ook altijd complotten. Er zijn zeker groepen in de wereld die gebaat zijn bij instabiliteit. Waaronder de wapenindustrie. Wordt er ergens vrede gesloten, dan is het tijd elders weer een conflict op te rakelen. Als je handel bestaat uit doodmaakspullen, zul je je niet laten weerhouden door een beetje menselijk leed om je waren te kunnen blijven slijten.
Van Gogh was als die jongen in de reclame van Centraal Beheer of NN, die ijsdanser die zich tussen de ijshockyers begeeft en een beetje gaat lopen provoceren. Van Gogh riep GVD in de kerk en Homo’s! in een Hells Angels café. Dan is het niet verwonderlijk als je een keer klappen krijgt. Met zijn uitspraken over de Islam heeft hij veel mensen op de ziel getrapt. Hij was maar zelden genuanceerd en verpakte zelfs zijn meest redelijke argumenten in verbale spijkerbommen. En helaas zijn sommige mensen niet intelligent genoeg om de argumenten te ontdekken. Die zagen alleen de spijkerbommen en antwoorden met geweld. Dit betekent dus per se niet dat je niet kunt zeggen wat je wilt. Het gaat er namelijk ook nog een beetje om hoe je het zegt. Wie wind zaait, oogst storm. Als je provoceert, verwacht dan geen gematigde reacties.
Let wel, ik praat het niet goed. Of de dader nu een ultrarechtse islamiet of een ultrarechtse dierenfreak is… het blijft een moordenaar, die ze heel lang moeten opsluiten.
Heb ff geen zin om te reageren .. komt later wel ….
Jorgen hoe is het?? lang niet gehoord hier
dank je 🙂
gaat ie op mijn pc zeggen dat ie niet wil reageren en gaat ie tegen mij lopen fulmineren, ipv dat ie zijn eigen pc pakt en het hier doet…
Roger DRANK!! niet om iets te vieren maar om onze van onmacht trillende extremiteiten tot bedaren te brengen
tsssss…………mannen………..
ja, ik doe met je mee Ferry….doe mij maar een pastis met ijs en geen water vandaag.
Armagnac graag, doe maar een fles.
ik wil ook graag pastis met een ijsklontje, geen water…
doe maar in een longdrink glas 🙂
Als er een hel bestaat, dan zit Van Gogh daar nu van de lekkerste zware shag en mooiste maagden te genieten, prikkelende conversaties voerend met Pim en andere advocaten van de duivel, en schuddebuikend van het lachen om die domme luitjes hier benee.
waarschijnlijk wel.. doe me daarom nog maar een pastis…
en maar hopen dat ik dan ook maar in de hel kom, kan ik in ieder geval pittige discussies voeren..
en lol hebben…
Als de hel maar groot genoeg is. zodat ik niet later hoef mee te luisteren naar zijn geblaat
zou dit van invoed zijn voor de Amerikaanse verkiezingen??
Iemand die een voorspelling durft te doen??
ben bang dat we nog 4 jaar aan Bush vastzitten
Lijkt me niet van invloed. Denk je dat die Amerikanen door hebben dat er hier een regisseur en columnist van formaat is neergeknald? En als ze het al weten, zwijgen ze het dood. Net als die Al Quaida tape. Niks over zeggen, dan kun je ook niks verkeerd zeggen. Het vervelende is dat je als politicus in Amerika rekening moet houden met een moral majority die zo dom is als de lui die Van Gogh vermoord hebben. Niet eens? Dus tegen: Knal!
Op CNN:
http://www.cnn.com/2004/WORLD/europe/11/02/netherlands.filmmaker.reut/index.html
Op de BBC: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3974179.stm
En op
http://english.aljazeera.net
Hebben ze zelf genoeg ellende aan hun hoofd.
Voor het gemak even de genoemde sites van Robert:
CNN
BBC
Misschien zou Theo het jammer gevonden hebben dat ie nu zelf de uitslag mist.
Dat de dader een half Marokkaans was, baart me zorgen: het drijft de zaken meer op de spits. (denk ik)
O ja: die andere heb ik er niet bij gezet, omdat er niks op stond over van G.?
@Jeanne: geweldige cliffhanger, bij Sloeber.
Wie zou dat nu toch zijn?
en dan ook nog het het vooruitzicht dat we waarschijnlijk nog 4 jaar aan Bush vastzitten…. En als het Kerry wordt, zou het dan beter worden? Ik heb zomaar mijn twijfels… Weet je ik neem nog maar een borrel….
Als je op de NRC site kijkt kun je bij het artikel een google search doen. Het is nu wereldwijd bekend. Je moet denk ik wel een inlog bij het nrc hebben. Maar het zet je wel aan het denken, wie is de volgenden??
Zelfs Kerry is ‘rechtser’ dan de meeste rechtse politici in Nederland. Die democraten heten dan wel liberaal te zijn, het is een wassen neus.
Ik vind dat twee partijen stelsel wel overzichtelijk, maar geef mij toch onze verzuiling maar.
Inderdaad is zelfs Kerry rechtser dan de gemiddelde Nederlandse politicus. Toch kun je als vrouw, homo/lesbo, minder goed bedeelde of niet-WASP in Amerika beter Kerry dan Bush hebben. Ik houd mijn hart vast voor nogmaals 4 jaar Bush: geheid dat alle belangrijke posten zoals het Hooggerechtshof, volzitten met ultra-conservatieve types die vrouwen het liefst zwanger aan het aanrecht zien en homo’s het liefst zonder rechten laten. Alleen daarom al liever Kerry.
En vergeet deze niet, verreweg de leukste en in de stijl van Theo.
http://www.theovangogh.nl/
Hoe krijg je het trouwens gedaan dat je de link niet ziet???
Bush of Kerry, maakt geen ruk uit voor de Amerika/Europa verhouding. Als Bush, voelen de Europeanen zich genaaid en zitten we weer 4 jaar met een gun-ho cowboy, indien Kerry, zal hij vragen aan Europa om ondersteuning voor Irak, en Duitsland en Frankrijk zullen NEE blijven zeggen, zodat de Amerikaanse middle-class zullen zeggen.. zie je wel .. nu hebben we een nieuwe Amerikaanse president en willen die Europeanen nog niet helpen, ondankbare honden dat we ze 50 jaar geleden geholpen hebben. Om nog maar te zwijgen over het feit dat die gun-ho yanks dat deden om alles behalve nobele reden.. wat te denken van een blok op Europees continent voor het rode gevaar en een economische afzet markt, maar goed dat is allemaal weer te moeilijk voor de mens dus duiken we maar in de hapklare brokken en simpele antwoorden..
.. BANG .. net weer iemand dood geschoten.. : Mat H die beweerde dat Theo een vriend was van Pim, … BANG weer een.. iemand van het koningshuis (maakt niet uit welke altijd prijs) … BANG .. Donner (hoef ik toch niet uit te leggen) … nee we kunnen er nog wel ff tegen …..
GODVER DE GODVER .. kut-marokaantjes (of was het zijn Nederlandse helft die schoot) .. christen honden en rot joden en ga zo maar door… ik zeg alweer genoeg om de kogel te verdienen….
en dan wat er werkelijk achter zit : AIVD iswm Lockheed omdat Pim tegen de StarFighter was .. en komt Theo nu ook te dicht bij de waarheid …??
Waarom kwam ik ook al weer hier ??
oh ja : ZUIPEN ! rest mij enkel nog te doen….
Neem een fles van mij..
enfin.. we gaan gewoon door met zuipen…
zo is dat, J-16 voor de BEAUJOLAIS NOUVEAU !!!!!
J-16 ? snap ik ff niet !
BEAUJOLAIS NOUVEAU SUCKS ! Ook alweer zo’n McDonaldisering van wijn ….. Foire de Vin in iedere grote supermarkt in FR geeft een veel betere keuze …
En van die Beaujolais krijg je vreselijke koppijn..
Nou Alien, volgens mij bent u ook een Alien. J-16 = over 16 dagen, oftewel de derde donderdag in de maand november is de nieuwe Beaujolais in de winkel, ook in de supermarkten hoor. Beaujolais heeft WERKELIJK niets te maken met MCdo.
Proost hoor!
Je moet ze ook niet bij LYDL of ALDI kopen.
hebben die een HUISmerk dan??
ik zeg altijd maar: ná het tweede glas smaakt alles goed
Klopt, en de tweede fles merk je niks meer van.
Jeanne,
jouw bijdrage aan Sloeber is verwerkt op zijn eigen site
Dit is Theo’s site.
Typisch Theo, met een BH over z’n ogen.
Ik heb ‘m altijd nogal ranzig gevonden, maar Theo was Theo, niet een van de domsten. Soms kwam het er wat ongelukkig en ongenuanceerd uit. Heeft Hirsi Ali ook (kijk maar naar die ongelukkige uitspraken over mannenbesnijdenis)
Kan het eventueel voor jullie navragen of ze een huismerk hebben. Is misschien goedkoper als in een goeie Cave à vin,
echt Hollands hoor, bande de petits cons. Jullie wilde wat scheldwoorden ?
@Coco, graag heb je een paar goede voor mij.
@Coco: ik kan me in het Nederlands heel goed redden hoor. Als het in het Frans een keer écht nodig is, dan ga ik gewoon op het Nederlands over. Maakt denk ik minstens zo veel indruk, want de intentie zal zeker duidelijk zijn.
Overigens, Coco, vertel eens iets over jezelf, zoals een beleefde gast betaamt. Je hebt dezelfde ko-koosnaam als mijn dochter Colette en je woont in Frankrijk in…
hij’s weg!
’t was een zij
Ik ben geschokt….
Ik heb het gevoel dat vandaag de democratie om zeep is geholpen!
Heb een ontzettend kloterig gevoel.
Democratie bestaat niet! alleen een heel klein beetje zo vlak voor de verkiezingen.
Waar ik het bangst voor ben is escalatie: dat iedereen weer gaat roepen, het was zo’n k..Marokkaan. (Dat was het wel, maar toch) De Nederlandse samenleving is zelf mede schuld door het jarenlange doodknuffelen van mensen die anders zijn, of het nu kleur of geloofsovertuiging was, je moest het allemaal maar tolereren. Terwijl de islam het meest intolerante geloof is, dat ik ken. Toen Bolkenstein destijds iets riep, viel heel het land over hem heen. Toen Pim hetzelfde en erger verkondigde vond hij meer gehoor. Nu waren er Theo en Hirsi Ali en kijk: doodsbedreigingen alom. Terwijl zo’n achterlijke baard met een theedoek om zijn hoofd in de moskee mag roepen dat homo’s van een flat moeten worden gegooid en ermee wegkomt.
Ik ben het helemaal eens met Cohen: hoezo still tocht? KABAAL moet er worden gemaakt!!! En zo hard mogelijk!!!
Democratie ook in de zin van “zeggen mogen wat je wilt” – ruimte voor andersdenkenden binnen het kader “de vrijheid van jou grenst aan de vrijheid van een ander”.
Daar past een stevige discussie, maar niet het elimineren van een niet-gewenste mening.
Ik ben ooprecht verdrietig.
helemaal mee eens.
Ik heb wat stevige discussies gevoerd de laatste jaren. Ten tijde van 9/11 werkte ik op de Inburgering en tijdens de moord op Fortuyn in de gevangenis. In beide gevallen veel allochtonen dus (resp. 100 en 70%)
Heb het tijdens mijn schooltijd zo zot meegemaakt dat een moslima mij verontwaardigd vroeg waarom wij Sinterklaas vierden tijdens de Ramadan. Dat was toch niet eerlijk?
Volgens mij is de Islam niets intoleranter dan de Bijbel. Beiden zijn een product van hun tijd, en zijn gebaseerd op de toenmalige mores.
In onze Bijbel – zelfs in de nieuwe versie – staan ook verschrikkelijke dingen over homo’s.
Ja, maar Christenen hanteren geen sharia’s.
Nu niet meer.
Precies. En de moslims dus nog steeds wel.
In de naam van de kerk zijn vreselijke dingen gebeurd. Rome heeft bloed op de handen.
En de Hollanders waren de wreedste slavendrijvers.
Maar ik heb het over nu.
Het is het fundamentalisme… en dan maakt het niet uit van welke godsdienst, ze zijn alle2 even erg.
Maar in de middeleeuwen ging je op de brandstapel. Toen waren we net zo erg.
Juistem! Die zwarte kousen die willens en wetens hun kinderen polio lieten krijgen omdat het de wens van God zou zijn, zijn net zo fundamentalistisch. Zij dringen alleen hun mening niet aan anderen op, gelukkig. (alleen aan hun onschuldige kindertjes)
De zwarte kousenkerk is net zo erg. Als je iets gedaan hebt wat niet volgens de leer van de kerk is dan word je voor de hele gemeente te kakken gezet. EN is dat nu zo anders dan eerwraak? Die slachtoffers zijn dan niet daadwerkelijk dood, maar vaak wel doodverklaard door de kerk…. heb u naaste lief…. nou echt niet volgens de christenen…
Gut. Alle3 tegelijk, mijn laatste reactie was op de opmerking van Marjan
Mee eens. Achter dat fundamentalisme zit iets anders: daar zit de wrok om de uitbuiting van hun beschaving / cultuur.
Wij (onze voorvaderen) hebben bloed aan hun handen.
@coco (ze/hij/het is er waarschijnlijk niet meer) .. wist ik niet dat het over 16 dagen is.. kan me ook geen ruk schelen .. Beaujolais is een marketing wijn .. meer gelul dan dat de wijn waard is … en ik geef toe ik doe wijn net zo goed bij de LIDL als bij SuperU, hoewel ik nog nooit een Foire de Vin gezien heb bij Aldi/LIDL. Maar goed zoals j evan repliek dient
Nee .. dan liever (en nu ff over naar bier) Dorelei van Fischer … das lekker .. amber kleurtje, heel lichte honing smaak, komt uit de Alsace.. tot een week of wat geleden was mijn liefste Alsace bier een sieze… maar nu driftig op zoek naar een Dorelei van Fischer hier in de Mayenne.. maar ja .. niet te vinden .. zijn allemaal cider drinkers… (ken ik ook nog een lekkere van) ..
Tjeezus, Roger.. tis nu wel eens tijd dat je dat waterbier H’ken uit je bar gooit en … wat is er vandaag sur pression ?!
Ja, Marjan, ze houden het gezellig “onder ons”. Laat dat vooral zo blijven. Van mij mogen ze. Dat is democratie. Niet dat ik zeg dat zij niet mogen doen wat ze doen en dat mij hun wetten opleggen.
Guttegut, ik kom er amper meer uit: tijd voor een glaasje?
THEO! Daar ga je!!
En als je geen lid bent van hun kerk, dan ben je nog minder dan een dier…. Kom zeg, ze zijn echt net zo erg als moslimfundamentalisten…
Jho … Roger … doe die godsdienst fanaten in de hoek ff een drankje van mij … doe maar WIJWATER … ik als atheist (met spelgebrek) heb liever BIER …
Maar dat is het juist, ze houden het niet gezellig onder ons, ze sluipen heel gemeen via achterdeurtjes in de media en de politiek…
Even wat wegslikken, hoor.
Zo, dat smaakte!
Ik herinner me uit mijn jeugd een ‘gevalletje’ bij de Youth for Christ (brrrr) Twee jongelieden hadden ‘het’ gedaan en de gemeente dwong ze te trouwen. Ze deden het ook nog, de sukkels. Ik was er heengegaan op uitnodiging van een klasgenootje, ik ben direct bekeerd: ze hadden geen antwoord op mijn vraag.
Ik zit nog te wachten op de eerste Nederlandse BN’er die zegt ;
“Theo zou het zo gewild hebben” …
godsamme.. tis waar .. geschiedenis herhaalt zicht ….
Maar mijn dochter van 9 heeft DE oplossing. We zetten gewoon iedereen die oorlog wil maken met zijn allen op een eiland waar ze niet afkunnen en laten ze het gewoon allemaal samen daar uitvechten, dan heeft niemand er meer last van.
Zo en dan nu een seize…..
“Wir haben es nicht gewusst”
Theo’s woorden waren juist: dat overkomt mij niet, want wie neemt mij nu serieus:
citaat:
” “Geloof je in de goedheid van de mens?”, vraagt Muntz aan Van Gogh. “Nee, niet in de goedheid van de mens, wel in m’n eigen arrogantie “, antwoordt Van Gogh. “Dat heeft dermate veel uitstraling dat die kogel voor mij niet zal komen denk ik hoor”. Van Gogh: “Ze denken, denk ik, ‘dat is de dorpsgek, waarom zou je hem neerschieten?’. If it happens, it happens”.
Let wel: dit zei hij afgelopen vrijdag, in een radioprogramma.
Ik ben tegen elk fanatisme. Het groepsgevoel – of dat nu van onze jongens in het leger is of van de kousenkerk of van supporters – is altijd eng. Fans van FC Den Haag, God, de Islam, onze kazerne, ons studentencorps, ons land, onze partij… allemaal eng. Als ik even uit eigen werk mag citeren:
Olééé, olé, olé, olé!
Gisteren weer met verbazing op tv naar het voetballen gekeken. Of liever, naar de fans. Moet je ze daar zien zitten, op de tribune bij ‘hun’ club. Ze zijn uitgedost in een kleurencombinatie die aansluit bij die van hun vereniging en lijken zelf niet door te hebben dat ze zich volslagen belachelijk maken met hun debiele petjes en foeilelijke sjaals. Verder gedragen ze zich als losgeslagen primaten, met name als er op het veld iets gebeurt waar zij het niet mee eens zijn. Wordt bijvoorbeeld een van hun geadoreerde spelers onderuit geschoffeld, dan springen de fans op, hun ogen puilen uit, de aderen in hun hals zwellen vervaarlijk op, ze heffen hun vuisten, stampvoeten en maken de meest woeste grimassen. Daarbij schreeuwen ze zich de longen uit het lijf, terwijl druppeltjes spuug uit hun mond op de mensen vóór hen regenen. Wát ze precies roepen, blijft goeddeels onverstaanbaar. Gelukkig maar, want als je het wel verstaat, is het meestal weinig verheffend. Soms ook richten ze zich massaal tegen de scheidsrechter. Mocht deze in hun ogen een vergissing begaan ten nadele van hun club, dan krijgt hij vreselijke vervloekingen naar het hoofd geslingerd. In de spreekkoren figureren akelige ziektes, intieme lichaamsdelen van dieren en refertes aan ’s mans afkomst in relatie tot het vermeende beroep van zijn moeder. Niemand kijkt er van op dat dit gebeurt. Het hoort er bij. Men zegt vergoelijkend: “Ach, het zijn fans, hè. Dan krijg je dat.”
Naast fans van Ajax, Feijenoord en Real Madrid heb je ook fans van verschillende goden. Ook die zijn dikwijls te herkennen aan speciale pakjes of versierselen. En ook die gaan als wilden te keer als ze vinden dat hun club onheus bejegend wordt. Als iemand iets onaardigs zegt over hun verenigingsorgaan of het nut van hun vaak eeuwenoude spelregels in twijfel trekt, worden ze woest. Ze gaan de straat op, zwaaien met hun vuisten en tonen teksten die hameren op het naleven van hun regels. Wens je niet tot hun vereniging te behoren, dan ben je automatisch een vijand. Zij vinden het dan legitiem om je te verwensen en te vervloeken, waarbij ze je meestal ook nog eeuwig ongeluk toebedelen. Want hun privé-clubparadijs, daar kom jij als niet-lid mooi niet in. Van je langzalzeleven niet, en daarna ook niet. Lekker puh!
En dan heb je ook nog mensen die fan zijn van een land. Hun vereniging, dat is hun volk. En hun clubhuis is hun vaderland. Zelf hebben ze de nodige kritiek op hun club, en het bestuur bakt er in hun ogen helemaal niets van. Maar laat geen buitenstaander iets ten nadele zeggen van hun land, of kritiek hebben op de tradities en spelregels! Wie het niet met ze eens is, is een vijand. En dient dus bestreden te worden, desnoods tot in den doed.
Ik háát fans en ben van mening dat deze met alle mogelijke middelen bestreden dienen te worden. Fanatieke aanhangers van NEC, Jahweh of de Waddenzee… van mij mogen ze dat soort mensen allemaal tegen de muur zetten en KEI, maar dan ook KEIHARD uitlachen!
©KREK.
er is al een woord voor vanavond …
KABAALWAKE !!!! waaaaa … fijn dat we alles zo lekker kunnen benoemen .. nog zo’n onzin woord als ZINLOOS GEWELD !
Maar ik denk dat iedereen ervan uitgaat dat hij/zij niet zal worden neergeschoten… Ook al word je bedreigd.
Iedereen denkt toch ook nooit kanker te zullen krijgen?
Vroeger hadden we zo’n poster ” Stel er is een oorlog en niemand gaat er naar toe….”.
Dat doet me er aan denken: ik heb ergens nog een button met …even zoeken.
Ik heb hem: “Een volk, dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.” (van Randwijk).
Daar ga ik morgen mee op lopen!
zodra gelovigen (van welk geloof dan ook) de behoefte voelen anderen te moeten overtuigen van hun eigen (misplaatste) emotionele geluk, gevonden in een verantwoordelijkheidsgevoel absorberende gemoedsrust, gaat het fout. geen enkel geloof is tolerant, slechts de belijders hebbende keuze wel of niet tolerant te zijn
Krek, ik word een fan van jou…..
Ik heb hem al opgespeld.
@krek : shit wat een hoop mooie vol-zinnen weer … ben weer helemaal jaloers .. kon ik het zo maar bewoorden.. weet je … ik vindt het zo mooi .. IK WORDT EEN FAN VAN JE !
Jawel, Alien8 maakt overal weer een grapje van ….
jaaaa, een Krek-fanclub…. wie wordt er lid?
ja ikke … en dan ga we met zijn allen tegen de muur staan en hard lachen ! toch ? of begrijp ik het nou weer verkeerd ?
komt daar ik lach me dood, vandaan!
Jongens, wat verschrikkelijk: ik zit hier een oude doos met buttons door te nemen.
Ze kunnen allemaal weer opgespeld: “Laat je niet korten – FNV” , “Paronoid Goverments make war” , “Vrouwenmishandeling – waar slaat dat nou op?!” , “Hier dat ziekengeld – FNV” , “Blijf van m’n makkers – tegen racisme” , “Kiss me – I’ve got Hollanditis”…..
Jorgen, ja is goed, ga jij maar tegen de muur staan lachen
@Ferry, word jij ook lid?
Nog een mooie: “What are you doing about the classstruggle?”
@marjan en Alien8: hetzelfde gevoel voor humor, dat is duidelijk. Maar je hebt gelijk. Word fan van Mij. Ik ben het licht, de waarheid en het leven. Volg mij, doe wat Ik zeg en het komt allemaal goed. Nu en tot in de eeuwigheid.
Overigens, wie zei: De pen is machtiger dan het zwaard, heeft het opnieuw niet bij het rechte eind. Theo van Gogh kon schrijven met zinnen die de impact hadden van een mitrailleur. Maar helaas niet in staat waren het bord voor het hoofd van sommige bevolkingsgroepen te doorboren. En nou is hij dood.
ik ben erelid!
Ja, jeanne, het is echt erg… We lopen er nu lol over te maken, maar eigenlijk is het natuurlijk dieptriest allemaal…
ff heel iets anders … laatste film Alien v/s Predator .. voorfilm gezien in de bios (in het duits nota bene ,in Koln maar das een heel ander verhaal ) slogan gaat .. whoever wins, we are the loosers … moet opeens aan Bush v/s Kerry denken … whoever wins tmrw .. WE LOOSE ! …
oh oh wacht wacht ik ken er nog een in de trent van “have a nice day” … wat te denken van ” 2 close to call” ….
Theo, schrijf je dit allemaal op ?! Er moet nog wel ff een film over gemaakt worden … en wie gaat dat nu doen ? Of is het nu allemaal Endemol shit wat de klok gaat slaan … weet je als je er verder over denkt is het helemaal niet AIVD en Lockheed .. het is Dinsney die hier achter zit !
Ik ben fan van mezelf.
Je hebt een erelid.
nee hoor, we maken er geen lol over we maken LOL en verwerken daarmee ons gevoel over de gang van zaken
drank helpt ook goed
ROGER!!
Volgens mij zijn er mensen die denken dat marjan en Alien8 dezelfde zijn.
weet je .. dit web-log stukkie is een veel mooiere entry voor Theo’s condeolance dan het gemiddelde ouwewijzen gelul in die posts …
en dan weer ff heel iets anders .. ik hoef pas over een dag of 10 op pad .. dus heb plenty tijd om eens bij te web-loggen.. niet enkel in cafe maar ook weer eens serieus ….
Zo fijn dit weblog, kom ik ook nog eens te weten dat manlief zolang thuis is…. Ik dacht dat ie maandag weer naar duitsland moest, gaat kennelijk niet door.
vanavond allemaal voor de buis, ik geloof Ned 2, rechtstreekse uitzending om 19:30 uur. niet vanuit de Arena want da’s niet origineel meer. van Gogh zou het wel gaaf vinden boven op het monument. en iedereen maar kabaal maken
@Krek: maak er maar weer wat ranzigs van. Erelid
Zolang het maar geen fanatiek fanclubje wordt dan.
Ik val van het ene discussieprogramma in het andere. Ben het discussieren wel een beetje moe, zo langzamerhand.
Het is idd tijd voor AKSIE!!
@Roger … wat nou afrekenen ? Die fles was op rekening van RobertS (kijk zelf maar op de post van 14:45) …
en doen me nu maar een fles op rekening van Krek, staan we quitte voor die ISDN modem … ik ga gratis zuipen v’avond en al mijn zorgen verdrinken … (en tussendoor een hapje eten)
Over eten gesproken .. gister middag uitstekende lunch bij brasserie Le Grand Corona .. een Boeuf Carpaccio om een moord voor te doen … woeps moet je tegenwoordig voorzichtig mee zijn….
Foei. Wil je Theo niet met André vergelijken? Ze hadden alleen hun omvang en hun sigaretjes gemeen.
hou een plaatsje vrij!!
Yes, Krek!
Het café opent opnieuw en wat zien ik: het is gewoon ontroerend.
Mooi eerbetoon. Ik kom ook bij de fenklup
als ik naar die foto kijk wast’ie al een beetje dood
Mooie opening, Krek….
Leek me wel aardig, nu er toch over niks anders geluld wordt. Denk overigens dat we niet het enige weblog zijn dat vandaag over niets anders gaat. En de rest van de week ook niet. Een log waar ik vroeger vaak kwam, beleefde zijn hoogtij toen dat jochie Murat die leraar doodschoot (weten jullie nog?). De bezoekscijfers schóten omhoog omdat het blog fulminatieruimte bood anti-moslims. Iedereen profiteert. Behalve Theo, dan.
Hallo Krek,
Heb sinds heel kort deze site ontdekt, hardstikke leuk. Doorgaan zo. Zal in het kort vertellen, Ik heet Corrie, maar hier in Frankrijk is het Coco geworden. Woon sinds bijna 30 jaar met m’n Franse man in een leuk dorp tussen Arles en Salon de Provence. Bouches du Rhône.
Dag Coco …. o fmag ik Corrie zeggen … ja goed he wat Krek allemaal doet op dit weblog .. inderdaad zo doorgaan …
Ik ? ik ben niemand … ik kom gewoon af en toe ff langs om te polariseren 😉
Coco, welkom ook namens mij. Als je al 30 jaar in Frankrijk woont zul je ongetwijfeld een vraagbaak worden voor de meeste van ons hier.
Jorgen heb jij Francçoise al terug zien komen van de sluiterijgroothandel??
kan het niet laten:
CoCorrieCo
Welkom, Coco. Complimenteuze mensen, daar kunnen we er niet genoeg van hebben. Je treft het niet met je coming out op HeF, helemaal ondergesneeuwd door het Goghnieuws. Later zullen we zeker gelegenheid hebben je uit te horen over je leven in Frankrijk. Dertig jaar! Alsjemenou. Dan zul je inderdaad wel prima kunnen schelden. Zelf kom ik niet verder dan merdre!. Maar nu ben ik dan ook een hele nette vent, dat scheelt.
Coco, welkom, ik woon nu 1,5 jaar in Frankrijk met mijn NL man (ja idd: alien8)
@Ferry, Jorgen is de pc van zoonlief aan het maken.
dan kan ik onderweg naar huis
doegie
@Ferry: 😀
Krek sorry hoor maar het is MERDE !! Dat van die nette vent daar kom ik nog wel achter.
Allemaal bedankt voor het warme welkom.
@Ferry .. Francçoise is net terug van de sluiterijgroothandel ! Kan je ff helpen sjouwen ? Ze heeft extra veel meegenomen, ze wist dat we vanavond ons verdriet gingen verdrinken !
Coco geeft weerwoord … GAAF ! Meer dan welkom hier … waar je rustig kan fulmineren, ouwehoeren, pesten, lof-zangen, en wat al diens meer zei/zij .. zonder het risco van een kogel door je kop/borst en/of mes tussen je ribben.
Een klein overzichtje van de berichten in de Franse pers over de moord op Theo van Gogh op mijn blog: http://www.hurktoilet.nl/blog.
Zo Roger, een rode wijn graag, voordat iemand me doodschiet omdat ik mijn url spam.
Een sluiterijgroothandel? En wat verkopen die dan wel?
@Krek: idd hoort Hans van Wieren m.i. ook in het rijtje thuis. Ben nog naar de herdenking geweest in het Congresgebouw. Erg indrukwekkend. Er waren overigens veel moslimjongeren op het podium. Wil ik ook ff gezegd hebben.
@Dineke .. sluiterijgroothandel ?! Heb ik Cut’n’paste gedaan van Ferry’s postje .. ben een luie flikker … eh sorry homosexueel, voordat mensen je daar weer voor lek schieten…
Maar wil jij ff helpen sjouwen, want Ferry geeft niet thuis ?!
Laten we Francoise een beetje in de gaten houden. Dat bukken en beuren is niet goed voor de hechtingen.
kuisheidsgordels……
@Ferry en Jorgen schep eens wat licht in de duisternis.
En gerrie Kneteman is ook niet meer.
roger…. doe maar een redelijk glas whisky
rechts naast de deur, zit een schakelaar, en floeps … licht in de duisternis ! Verder nog iets ?
Die kuisheidsgordels hadden VOOR jorgen zijn reactie moeten staan.
Mensen…. de Kneet is overleden.
Hoe bizar allemaal.
Sorry, Jörgen, ik heb last van mijn rug. En moet nog ff mee deze week wegens de mondelinge examens.
“Was ist dein Lieblingsfach?” Deutsch!
Duh
Ach ja, de Kneet….hij raakt ietwat ondergesneeuwd nu. Net als Bush en Kerry. Vin-ik persoonlijk niet zo erg.
Er was overigens eerder vanmiddag iemand in het café (Was het Kobus?) met een berekening dat er precies 911 dagen zouden zitten tussen de moord op Fortuyn en die op van Gogh. Alleen al het feit dat je dat uit gaat zitten rekenen.
@Coco: sorry, maar het is toch echt Merdre! wat ik zeg. In navolging van Père Ubu, juist omdat ik zo’n nette vent ben. Maar ik ben natuurlijk wel blij dat je hapt, zodat ik mijn eruditie kan etaleren. 😀
Gerrie Kneteman dood ? Dat was toch die fietser ? Theo was toch dood geschtoen op het fietspad ? Is dit een nieuwe complot THEOrie ?
De Kneet… Jorgen, daar maak je geen grapjes over.. Dat was nou echt een schatje.
Net even uitgebreid naar het nieuws gekeken, op 200 mtr. afstand van de moord, in de Vrolikstraat, staat mijn geboortehuis. Toen ik de beelden zag op het journaal stonden mijn haren wel even overeind. In het Oosterpark is enige tijd geleden een monument geplaatst dat herinnert aan de tijd van de slavenhandel waar wij Nederlanders ons schuldig aan hebben gemaakt.
Krek, ben je nog aanspreekbaar, ik niet echt, ben net terug van een Frans apéro, hik, hik, ga nu even naar het Nederlandse journaal kijken, eh oui via internet.
Het nadeel van lang weg zijn uit Nederland is wel het feit dat ik even dacht dat Tony Eyck was neergeschoten, ze lijken toch echt op elkaar. sorry een gat van bijna 30 jaar, snif ,snif,
Doe nog maar even een bibi. Een whisky/coca dus.
De rekening krijg ik wel.
HAHAHAHAH, maar je hebt wel gelijk. ze lijken wel een beetje op elkaar. Hoe is dat nu om alles vanuit de verte mee te maken??? Welke regio zit je??
Roger geef mij maar een Pastis zonder water. Volgens mij is je omzet in pastis met sprongen omhaag gegaan sinds ik hier kom.
Ik heb net een domper te verwerken gekregen. Ik had namelijk een hele tijd zitten broeden op het vervolg verhaal van sloeber, dan publiceer je het, en dan kom je tot de de verbijsterende ontdekking dat een ander je voor is geweest . nu klopt de verhaal lijn niet.
Ik ben nu al weer genezen van een uurtje t.v. , wat een deskundigen hebben we toch in dit land. Het éne pleidooi is nog mooier en vuriger dan het andere. En wat een boter op het hoofd bij de meeste sprekers. brrrrrrr…
Roger… nog maar een flinke whisky
Ik ga ff Soeber lezen, is waarschijnlijk veel leuker.
Zie je wel, veel leuker.
Hallo Roger,
Tja eigenlijk niet ver, 1150 km, maar gelukkig is er internet en blijf ik toch een beetje op de hoogte van het wel en wee.
Ik woon in de Midi, Bouches du Rhône, tussen Arles en Salon de Provence. Dicht bij de Camargue. Dicht bij zee. Wil ik skieen kan dat ook, op 80km afstand. Vlak bij St Remy de Provence waar ons aller Vincent van Gogh in het asiel zat.
Nog meer nieuws, voor de volgende keer dan. O, ja mijn dorp heet St. Martin de Crau. Is gelegen in de grootste Europeese steppe.
Was een oud-oom van Theo? Heb ik dat goed begrepen?
Ongeveer dezelfde familierelatie die ik heb met de bekende politicus (deze is speciaal voor Marjan)
En nu wacht ik op nieuws van jullie allemaal, leuk équipe zo te zien, Marjan heeft al iets losgelaten nu de rest nog.
CoCorrieCo, goed gezien van Ferry !
ja leuk he
Ik ben er weer, roger waar heeft Françoise de kratten neergezet?
ga ook ff Sloeber lezen, misschien kan ik Aat oevr zijn verdriet helpen
@Ferry: Gooi mijn bijdrage er maar van af Fer. Ik zal tezijnertijd wel een ander stukkie schrijven. De openingszin van Jeanne is natuurlijk ook beter dan die van mij. Die zin van mij loopt ook niet helemaal lekker.
Tjeemig de Peemig, Dilemma, beide stukjes zijn leuk
Aat, sportief opgevat. neem een Pastis van mij er is weer genoeg
@Coco klik op het smoelenboek, daar is al genoeg losgelaten.
voor wie het kwartje nog niet was gevallen::CoCoRrriCo =fonetisch
fuck, flikker van de trap
zoonlief laat van alles op de treden liggen
nou ja m’n hand deed toch al zeer sinds er van de zomer door een harde windvlaag een heel raamkozijn (met raam) tegenaan gevallen was
Is Francoise weer terug………… Heb ik iets gemist zeker.
Sinds wanneer en is ze een beetje opgeknapt, ik heb d’r nog niet gezien.
@coco, welkom en neem iets te drinken van me, we zijn natuurlijk meteen benieuwd naar een portret van jou in het smoelenboek. 30 jaar in Frankrijk, dat je onze taal nog spreekt, of heb je nu zo’n grappig buitenlands accent.
Roger…….. schenk maar eens in.
NEE, NIET DOOR DE DRANK
Zal wel.
Jammer van de Kneet, dat vond ik wel een geschikte peer, overigens ook veel te jong
Coco, als je meer wilt weten van ons allen, moet je even op het logo van het café klikken. Dan kom je in het heiligste der heiligen: het stamgastenboek “Livre des gueules”. Steekpenningen, veel leuke reacties, stukkies bij het vervolgverhaal en veel, heel veel slijmen bij Krek. is nodig om in dit smoelenboek te worden opgenomen. Maar wanhoop niet, ook jou zal – als ik het een béétje in kan schatten – een dergelijke eer beschoren zijn. Coco is duidelijk OSM, BCBG, wat jullie, lui?
En dan ga ik nu weer even terug naar het nationaal rouwbeklag over Theo. Sommige politici kun je bijna zien handenwrijven terwijl ze er schande van spreken “Ik was het natuurlijk niet eens met alles wat de heer Van gogh beweerde, maar…” Zum kotzen!
Wat een vreemdelingen kijken er mee…… kom binnen mensen het regent buiten.
Coco en Jeanne, als jullie er nog zijn; meld je aan bij W.I.E. dan kan iedereen zien dat je er bent
nog ff en er is toch weer een nieuw record
Moeten wij dat geloven Fer?
@ ronaldus:ja Françoise is terug. Ik heb er al gezien. d’r kunstgebit zat nu in ieder geval met kukident vast. Ik moet zeggen, ze ziet er een stuk appetijtelijker uit hoewel ze nog wel allerlij blauwe plekken heeft.
Nee, Ronaldus, ik behoor niet tot degene die wanneer ze 2 weken naar Amerika vertrekken, nooit geen woord Hollands meer spreken. Ben en blijf Nederlandse, ondanks dat er bij mij geen woord Nederlands wordt gesproken.
En sorry Ronaldus ga nu dus even in het smoelenboek kijken, ben nog vers en nog niet alles gezien. Ja, schenk voor mij ook maar even in en SANTE voor iedereen
Ach, ISDN, ik loop altijd achter.
Overigens is het goed mogelijk om beide verhalen, van Aat en Jeanne, geldig te verklaren. Dan kunnen de vervolgschrijvers kiezen welke lijn ze volgen. Of wordt dat te ingewikkeld? Ferry, jij mag het zeggen, als geestelijke vader van Sloeber.
Krek hoe kan ik je nou helpen als ik niet weet wat je zegt!!
OSM BCBG
Ouwe SuipMarie Bij Cognac Begint het Gelag ??
klinkt nie aardig
Ik laat de beslissing over aan de redacteur want die heeft natuurlijk het laatste woord maar de andere twee verhaallijnen (verbouwen en visite)zijn ook al dood. Ik denk dat meerdere verhaallijnen, om met Pasternaak te spreken, een te groot denkraam van ons vergt.
Krek, wordt niet ingewikkel maar is niet meer leesbaar, misschien heeft Villemot nog een huisje waar een haan naar kraait en wil Sloeber deze niet maar dan moet er ff een gemanipuleerd stukje geschreven worden. of niet en gaan we gewoon verder
Aat, mee eens. eerst maar dit deel afmaken en dan op naar het volgende. het leuke is dat de basis er dan al is
Krek, mag nou Kneet ff op het log? elke keer die kop als ik ververs wordt een beetje te veel!
is er buiten wat te doen? het loopt hier een beetje leeg
Je zit in beetje in jezelf te kletsen Ferry, 4 logs op rij.
Gelukkig Ronaldus heeft de in zich zelf mompelende Ferry onderbroken. Maar heeft zelf blijkbaar ook niks zinnigs te melden.
Ook goedenavond Aat, ik probeerde het om niets te zeggen.
Nog maar 17
nietszeggend dus.
Nou, is dan goed gelukt. nog maar 15
Toen ik dit schref nog maar 13
schref=schreef zo schiet het op nog maar 12
wedden dat Dineke de 200 scoort.
nu nog maar 12 dan..
Die kijkt stiekem toe en slaat dan haar slag, en incasseert een rondje.
eeeh, ik ben de tel een beetje kwijt, maar volgens w.i.e. zijn we nu met zijn 10-en en ben ik bij nog 7 of zo?
wedden…………..
dat Dineke altijd als er een record aankomt. Is dit een record trouwens.. Nee toch er staat me iets van bij van een record van 237… geloof ik..
Nog 5 en Dineke is niet in zicht….wie o wie gaat de 200 halen?
Ik heb nog maar even gestemd maar frankrijk menu ligt wel erg voor op ons. Dat is nooit meer in te halen. Zal ik een soort programmaatje maken dat we bij alle gasten installeren dat iedere 24 uur automatisch een keer inlogt op “de beste frankrijklinks”. Dan doen we er het maximale aan.
Dan vullen we het wel met zinnige zaken…..
Krek begon dit log met TEUT.
het Bargoens woordenboek weet er nog een paar: aangewit – afgebrand – afgelajen – afgeschoten – apezat – de bangerd, de bevrd hebben – blauw – de brand hebben – kachel – keil – van de ksit – in de kroten – stuk in z’n laars – ladderzat – door het lint – inde lorum – lijp – als ’n maleier – inde olie – sikker, sjikker – ’n snee in ….etc. – sop – ’n stuk in z’n kraag – tiereliere – tipsie – uitgeglejeb – vet – de vracht hebben – z’n zakken vol hebben.
Kom op Hanneke, waag een gok, misschien ben jij 200 en heb je morgen de hele dag gratis drinken.
Even gokken!! Is dit al 200?
en 200
Yes…… Aat, goed plan.
Shit net naast de pot gepiest
te laat
Had ik hem nou? Dus morgen de hele dag gratis drinken? of was het aat of misschien ferry?
Ferry… niets zeggen en toeslaan. mwa
ik
Help me uit mijn lijden! Wie had hem nou?
‘k moest ook teveel tikken, heb maar een hand
Kun je dat echt Aat, zo’n programmaatje.
“shit net naast de pot gepiest” stond op 201 dus het was Ronaldus, de bofkont
Ferry wat een …….smoes om niet te hoeven klussen.
Oke ik was het…. Jippie morgen de hele dag gratis drinken.joehoe………….
Kijk …. heb ik ook eens mazzel.
Aat hoe zie je dat?
9 bezoekers… nog 4 erbij, en dat om23.15uur.
en nu ga ik naar bed… Het was een emotionele dag vandaag, manlief is thuis, dus gaan we maar eens vroeg naar bed 😉
ik heb nog tot januari om te genezen ( en Sven ook)
@Ronaldus: In principe is het mogelijk en ik heb enige programmeer ervaring dus …. ik ga het NIET proberen. Luie varkens zijn jullie allemaal. Gewoon een routine ervan maken . ‘smoregen tandpoetsen en dan stemmen.
Tjeemig, een mens kan niet eens rustig naar het bidet of ze mist een record. Aat kan zo te lezen meteen achter mij aan: naast de pot piesen vraagt natuurlijk om ogenblikkelijke reiniging.
Trusten
Oooh dat typen. ik zal dat nooit foutloos leren.
@Ferry: wat bedoel je met… hoe zie je dat? Die tellerstand?
Krek ben je eerst door Photoshop gegaan met je foto ?
Zoniet, niet mis voor 59 jaar.
Is Krek. 59…. Dan Is ie met Francoise meegeweest .
@coco: Trap er niet in Coco, uit 1959 bedoelt hij
Ik ken trouwens een tv programma “Coco en de vliegende knorrepot”. Als je het ook nog weet, weet je gelijk hoe oud ik wel niet ben.
Marjan Hup naar bed Jorgen is daar al sinds 18:09 volgens mij
Ja Aat de tellerstand, als ik terug tel ben ik volgens mijn 200
mooi niet.
@Ferry: Je hebt gelijk. Jij mag gratis drinken. Toen ik “”shit net naast de pot pieste” plaatste gaf de teller 201. dat was Ronaldus dus. 200 moet jij geweest zijn.
shit….
Aat, zeg het gewoon even uit welk jaar ? Vaag herinner ik me zoiets.
Mijn vrouw komt me achter de PC vandaan sleuren en zegt dat ze met me naar bed wil. Dat laat ik me geen twee keer zeggen. Dus… trusten
En van welk jaar ben jij coco.
Gratis deel ik graag met iedereen
Ronaldus , als het klopt gun ik ik jou de 300
@ Coco: Moet mijn vrouw nog even wachten. +/- 1960
en trusten Aat….;)
is het volle maan of zo?
JEANNETTAAAAHHHHH, waar ben je?
Die ligt al uuuuuren op één oor.
Aat toch….ff wachten? die kans krijg je dus niet meer
nee die is nog aan het werk op de laptop
Mensen wat een gezwam op tv bij bvd.
Toch nog mensen die zich met serieuse zaken bezig houden,
of kom je nu met de smoes dat je niet kunt typen met één hand.
ja ze wasse net als bij Hazes de beste vriende
nee. het is haar eigen werk
ik tik me hier een versuffing met twee vingers
Lange vergaderstukken en dat zo kort mogelijk samenvatten,
soms absoluut onmogelijk.
Gebruik je normaal 4 vingers dan, 2 links 2 rechts
Aat heb het al gezien, 51 jaar