Ook in Frankrijk heeft elke supermarkt zijn eigen zogenaamde Carte de fidélité, zeg maar een soort bonus- of kortingskaart. Om zich te onderscheiden van anderen, is de Intermarché van plan om daarnaast voor de klanten een mogelijk aantrekkelijk extra voordeel te introduceren. Een zeker eigenbelang speelt hierbij uiteraard ook een rol. Het idee is namelijk om het gebruik van cheques als betaalmiddel in hun supermarkten te gaan stimuleren. Per cheque zal 1 Euro in rekening worden gebracht. Maar daar staat tegenover dat er elke week van de in die week in elk filiaal uitgeschreven cheques twee winnaars worden getrokken. De gelukkigen krijgen een cheque ter waarde van 300 Euro toegestuurd. Al een aantal weken draait men proef bij de Intermarché in Guéret (Creuse). Wat zijn de eerste ervaringen ? Bedrijfsleidster Alice Lacourte zegt dat het er op lijkt dat het een succesformule gaat worden. Het aantal uitgeschreven cheques is nu al verdubbeld. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de Fransen graag een gokje wagen. Een en ander heeft bij de kassas wel een iets langere wachttijd tot gevolg, zegt Alice. We hebben gemerkt dat dat met name bij onze buitenlandse vakantiegangers enige irritatie opwekt. Enerzijds zijn wij van mening dat er van hun kant best wel wat meer respect mag zijn voor de Franse cultuur en trouwens waar maken ze zich druk over, ze hebben toch vakantie ? Maar goed, om enigszins aan dat vreemde ongemak tegemoet te komen, hebben we besloten dat er maximaal twee cheques per boodschappenkar mogen worden uitgeschreven.