In het tweeluik “Lijmen / Het been” verhaalt Willem Elsschot van de klassieke reclamefuik. De wat naieve Laarmans lijmt ijdele ondernemers met zeer positief klinkende maar generieke en tamelijk inhoudsloze reclameteksten, die worden afgedrukt in het Wereldtijdschrift. Hij overreedt de bedrijven duizenden exemplaren van het blad af te nemen. Achteraf realiseren de ondernemers pas dat Laarmans ze heeft opgescheept met enorme stapels brochures, die alleen gedistribueerd worden onder de ‘adverteerders’.
Je moet wel heel stom zijn om daar in te trappen. Of toch niet? Het blijkt nog steeds zo te zijn dat intelligente, succesvolle ondernemers bereid zijn fikse bedragen neer te tellen voor een vergelijkbaar product. Nét zo vleiend voor de onderneming. Nét zo buitennissig geprijsd. En net zo generiek.
Nee, ik heb het niet over de internetgidsen, waar je honderden euros betaalt voor je adresgegevens op een CD die alleen opgestuurd wordt naar de bedrijven die stom genoeg zijn om zich ervoor in te schrijven. Ik heb het ook niet over de verzamelsites waar je grote bedragen betaalt voor vermelding op een pagina vol links die amper hits oplevert.
Ik heb het over de sitebouwer ‘Cortix’, die ondernemers lijmt met een gratis site. Zij bouwen hem voor je, verzorgen vormgeving en tekst, en je betaalt alleen een maandelijks bedrag voor administratiekosten en hosting.
Klinkt goed? Zeker. Tot je ontdekt dat je 150 euro per maand moet betalen. En dat je een contract voor 5 jaar moet tekenen voor je ‘gratis’ site. Reken je even mee? 12 x 150 x 5 = 9000 euro. En dat je voor dat bedrag een standaardwebsite huurt, vol met ‘Wereldtijdschrift’-teksten!
Dat ze met standaard-teksten werken, kun je zien als je een zinnetje googlet:
Nous avons réussi à nous construire par une présence remarquée sur le terrain, une réputation sans égale.
Zo vind je enkele tientallen sites met exact dezelfde teksten. Alleen de bedrijfsnaam en het werkterrein wisselen. En als je er een stelletje achter elkaar bekijkt, blijkt ook het site-stramien in een beperkt aantal standaardvormgevingen beschikbaar.
Voor de goede orde: dit is allemaal geen oplichting. De klant krijgt wat hem beloofd wordt en de sites zijn prima te vinden. Het gaat alleen om de verhouding prijs en kwaliteit. Cortix ziet het bouwen van sites als een industrieel proces. Maar in plaats van dat standaardisatie het product goedkoper maakt, betaalt de klant de hoofdprijs.
Voor 1/3 van de door Cortix gevraagde prijs kun je bij een echt reclamebureau al een heel nette unieke en dynamische site laten bouwen. Een site die bovendien 100% van jou is, voor zo lang als je maar wilt.
Overigens is Cortix altijd op zoek naar wederverkopers en franchisenemers. Dus als je beschikt over de juiste Boorman-mentaliteit…