Week van het Frans

Gister is de Week van de Francophonie begonnen, of -in lelijk Nederlands- de week van de Franstaligheid
Maandag is het hoogtepunt: dan viert men de Dag van de Francophonie, met allerlei manifestaties

2006 is overigens het Leopold Senghor-jaar. Hij was de 1e president van Senegal, lid van de Académie française homme de lettres, père fondateur (in willekeurige volgorde)

Cabane

Een droom die ik als kind al had en die ik zelfs nu nog best zou willen realiseren: een boomhut!
En je dan terugtrekken op een hoop kussens met een stapel boeken en een kilo appels. Zoiets.
Ik kan dan ook helemaal lyrisch worden wanneer ik naar deze site kijk/luister.

Je kunt zelfs een boomhut (nou ja..) huren

Maar de aller, allermooiste site staat HIER

Espagnol en France

Toen Picasso in 1973 overleed, liet hij in Frankrijk een aantal ateliers na, die tot de nok toe gevuld waren met kunstwerken. Omdat het onmogelijk was op korte termijn de successierechten te betalen over deze verzameling onbetaalbare kunst, sloten de erfgenamen en de Franse Staat een deal. Het werk werd samen met het persoonlijk archief aan de Frankrijk geschonken in ruil voor een permanente expositie, het Musée Picasso. Ook is er een Franse Picasso-site, die echter vooral bedoeld lijkt om CD-roms en zo aan de man te brengen.

Op de site van de Réunion de Musées Nationaux, waar het Grand Palais en het Musée Picasso deel van uitmaken, is veel informatie te vinden over exposities, tarieven, kortingen (bv. bij bezoek aan meer dan één museum), openingstijden en adressen.

© Elz

Oren Open

Om de zoveel tijd duikt er weer eens een nieuwe internettoepassing op. Nu kennen we natuurlijk P2P (peer to peer) programma’s waarbij je muziek van elkaars computer kunt rauschen. Niet eerlijk, want dan verdienen de artiesten er niks maar aan. Maar… als die artiesten nou eens gratis hun muziek ter beschikking stelden? Dat is het geval op Jamendo. Zo’n 750 artiesten, vaak beginners en soms zelf regelrechte amateurs stellen hier hun muziek gratis ter beschikking. Je kunt de op diverse manieren gerangschikte tracks online beluisteren met een mp3-speler die ook streams kan ontvangen. En downloaden met een P2P-programma als bittorrent of e-mule. Hoe dan ook, Jamendo is een leuk initatief, dat soms echte eye (of liever: ear) openers oplevert! Zo was ik nogal gecharmeerd van ene Thierry Blanchard, die dan ook van de andere luisteraars vier sterren krijgt toebedeeld. Want ook jureren kan op Jamendo, net als je commentaar geven bij albums (leerzaam voor de musici!) en online chatten over de beschikbare muziek. Het lijkt verdorie Idols wel!

Gek woord trouwens: luisteraars. Is dat het tegengestelde van een poepoor?

De één zijn lood…

Als je in Frankrijk je huis wilt verkopen, moet er van alles getest worden. Bijvoorbeeld of er asbest aanwezig is en – in sommige streken – of de fundering en dakbalken niet aangetast zijn door termieten. Wat mij altijd erg overdreven heeft geleken was het onderzoek naar loodhoudende verf. Komt er een man met een soort X-stralen apparaat de kozijnen, deuren en muren bombarderen met radioactieve röntgenstraling in de strijd tegen het Saturnisme (loodvergiftiging). Terwijl de hagelkogeltjes bij wijze van spreken om je oren vliegen en gewoon meegekookt worden in de konijnenhaché. Toch las ik hier dat in sommige plekken in Frankrijk – met name in de oude, verpauperde wijken van de grote steden – kinderen met veel te veel lood in hun bloed rondlopen en daar heel ziek van worden. Dus zo heel overdreven is die check ook weer niet. Weet je niet of in je Nederlandse of Franse huis lood in de verf zit? Lik dan nooit aan de muren!

Kopcreativiteit gevraagd

Hoi! • Kom ook en langs in het café! • Salut! Ça va? • Leuk dat je er weer bent. • Finalement, t’es chez toi! …
Zomaar een greep uit de random wisselende teksten in de titelbalk van Hollandais en France. Die heb ik ooit ff snel bedacht, maar het kan natuurlijk allemaal veel leuker. Daarom een verzoek aan de vaste en minder vaste bezoekers: Bedenk een kopregel voor je favoriete log (of een minder favoriet log als het maar HeF is) dan zet ik hem er tussen. Waarom? Voor le plaisir de se voir publié natuurlijk!

Jam!

Boeuf is naast de vleessoort ook een aanduiding van jamsessies. Dit zijn avonden in cafés waarop musici zich met hun instrument verzamelen en gewoon maar kijken wat er gebeurt. Plezier verzekerd, zowel bij de muziekmakers als bij het publiek. Als je in Parijs bent, van stralende oogjes en muziek houdt, zou ik daarom maar eens snel gaan kijken op Parisjam.com Deze site geeft een overzicht van alle jamsessies in de hoofdstad. Elke avond is er wel iets te doen!

Voor wie zich in een droom verwart

Mail van het jonge stel M. en K.

Geachte heer Hakkenberg,

Op uw website hebben we al de nodige nuttige informatie kunnen lezen over het kopen van een huis in Frankrijk. Wij zijn een jong stel op zoek naar een permanente woning in Frankrijk en daarvoor hebben we al de nodige zoektochten op internet ondernomen. Er is echter veel verschillende en tegenstrijdige informatie beschikbaar. En voordat we daadwerkelijk in juni naar Frankrijk op reis gaan om gericht rond te gaan kijken naar huizen, willen we graag een aantal zaken zeker weten. Misschien zou u ons antwoord kunnen geven op een aantal vragen?

Beste M. en K.,

Dat kan. Zie hieronder

1 Voor welk bedrag of voor welk percentage kun je als buitenlander een hypotheek krijgen in Frankrijk ( bij de ene site staat 50 %, de andere vertelt zelfs over een volledige hypotheek)
Net als in Nederland hangt een hypotheek af van wat je al hebt en vooral: hoeveel je aantoonbaar verdient. Als je in Frankrijk zonder baan moet beginnen, kun je een hypotheek wel schudden. Een volledige hypotheek kan alleen als je ergens anders heel veel geld of een vrij huis hebt. Laat je niet gek maken door ongenuanceerde reclamepraatjes van onbetrouwbare lieden.

2 Wat voor soort hypotheekvormen bestaan er in Fr? Ook aflossingsvrije bijvoorbeeld?
Aflossingsvrije hypotheken bestaan niet. Is ook niet nuttig, want de hypotheekrente is niet aftrekbaar van de belasting. Je kunt hier dus beter zo snel mogelijk afbetalen. Dit maakt de maandlasten wel hoger.

3 Zijn er nog andere mogelijkheden om een huis in Frankrijk te financieren? Als je er een Bed & Breakfast van maakt, kun je dan bijv. een bedrijfslening krijgen?
Dat kan, maar ook hier geldt weer: de bank gaat alleen akkoord als je aantoonbaar inkomen hebt, en geeft een lening gerelateerd aan dat inkomen.

4 Op uw site lazen we dat je zonder boete binnen een bepaalde bedenktijd toch van de koop van een huis af kunt zien. Is het dan niet zo dat je dan toch verplicht bent bij die makelaar een ander huis te kopen (dat lazen we namelijk ergens)
Nee, dat is niet zo, al willen sommige makelaars je dat misschien doen geloven. Als je en voorlopig koopcontract tekent kun je binnen 7 dagen zonder enige uitleg aan wie dan ook van je koop af (wel aangetekende brief sturen of zelf bij de notaris langs gaan). In het meest ideale geval koop je natuurlijk helemaal niet via een makelaar maar rechtstreeks van de eigenaar. Dat scheelt al gauw 5% in de kosten.

5 Ben je als buitenlander verplicht een bepaald geldbedrag cash te investeren in een huis?
Zie boven. Heeft niks met je nationaliteit te maken. Je moet eigen geld of een baan hebben. Als je hier zonder geld komt, kun je beter eerst een baan zoeken en iets huren. Als je dan een tijdje werk hebt, kun je misschien eens met een bank gaan praten.

Hopelijk kunt u ons een beetje verder op weg helpen hiermee. Alvast hartelijk dank voor uw moeite!!

Graag gedaan. Nog een paar dingen:
Ik heb het gevoel dat jullie – net als veel Nederlanders die contact met mij opnemen – dromen van een huisje in Frankrijk kopen en dan kamers gaan verhuren. Dit is erg moeilijk zonder baan er naast. Of zelfs bijna onmogelijk.

Rekenvoorbeeld.
Stel, je hebt 100.000 euro. Voor dat geld heb je nog geen huis met voldoende kamers om te verhuren, dus je leent 80.000 bij. Dan heb je dus een huis met pak hem beet drie chambres d’hôte. Erg luxe zal het niet zijn. Je rente en aflossing komen op ongeveer 600 euro per maand. Dat betekent dus 12 x 600 is 7200 euro per jaar. Je drie kamers kun je in het hoogseizoen tien weken lang verhuren voor 100 euro per dag. Daar gaan wat kosten van af, dus hou je 90 euro over. 70 dagen keer 90 euro is 6.300 euro. Nog een beetje laagseizoen er bij en laat je in een optimistisch geval 10.000 euro per jaar omzet draaien. Dan hou je dus 2800 euro winst over. En dan is het onderhoud en de belasting er nog niet eens van af. En vergeet niet dat het heel veel werk is!
In principe is het nutteloos om een B&B te beginnen als je daarvoor geld moet lenen. Het brengt gewoon niet genoeg op en is dus alleen interessant als bijverdienste als er geen lening tegenover staat! Ik ken dan ook niemand met een B&B die er niet minstens één vast inkomen (of pensioen) naast heeft.
Als je per se in Frankrijk wilt wonen (het is best aardig maar ook geen oplossing voor alle problemen want Frankrijk heeft ook de nodige nadelen al is het er vaak mooier weer), ga dan op zoek naar een baan, of neem je baan mee, zoals ik. Maar ga alsjeblieft niet met een scheet en een knikker hier op de pof een huisje kopen. Dat is geen oplossing.
Dus stel jezelf de vraag: wat kunnen we goed en wat willen we doen? Kunnen we iets dat daar te verkopen is? (Werken in Frankrijk is sinds Europa geen enkel probleem, al doen ze soms wel moeilijk over vergunningen en gelijkschakelen van diploma’s). Doe in ieder geval iets wat je zeker kunt, en stort je niet in de valkuil die Bed & Breakfast heet.
OK, tot zover mijn verhaal. Het is misschien niet wat jullie wilden horen, maar het is eerlijk gemeend. Ik ben erg vóór het nemen van risico’s. Ben zelf ook min of meer onvoorbereid vertrokken. Maar ik kon mijn baan meeneemen én sprak al vloeiend Frans, dus dat scheelt een stuk.

Hoe dan ook veel succes!

Met vriendelijke groet,
Gregor (Krek.) Hakkenberg

——
Nou stuur ik dat net op en dan gaat het meteen knagen. Klopt het wel allemaal wat ik zeg? Zijn er misschien tóch aflossingsvrije hypotheken? Is het rekenvoorbeeld dat ik zo uit mijn mou schudt wel realistisch? Fakkel ik hier een mooie droom af die anders best realiteit had kunnen worden? Ben ik voor anderen voorzichtiger en pessimistische dan ik zelf bij onze emigratie vijf jaar geleden was? En… waarom moet ik dit soort dingen eigenlijk allemaal weten? Alleen omdat ik toevallig een huizensite heb?
(zo, heb ik toch nog een beetje profijt van deze gratis service 😉 )

Kammewattes?

Je hebt verzamelaars en verzamelaars. Behalve geld en boeken verzamel ik eigenlijk niet zoveel (of ja, het zouden zaden voor de tuin moeten zijn)
Dat er vreemde verzamelingen bestaan, is bekend. Een kennis van ons weekt de etiketten van zijn flessen wijn, noteert bij welke gelegenheid hij is gedronken en wat ie ervan vond. Plakboeken en plakboeken vol!

Je kunt op dezelfde manier de etiketten van je camembert halen.Dat doen ze dus bij Les Tyrosémiophiles, les collectionneurs d’étiquettes de fromage

Maar alleen wanneer je verder niets te doen hebt

Luister!

Om ons zoet te houden hadden we als kind een Lekturama serie met sprookjes. Daar zaten bandjes bij met daarop het verhaal ingesproken inclusief zo’n belletje als de pagina moest worden omgeslagen. Natuurlijk bestaat dit fenomeen nog steeds en is het nu via het internet aan te schaffen bij sites als Audible en Livraphone. Het lijkt me ook een ideale manier om je luistervaardigheid te oefenen.

(c) René

Bruine reep met stukjes

NIEUWE FOTO HIERONDER!
Bij Champion hebben een vertaalafdeling die volgens mij maar een beetje uit zijn neus zit te eten. Alsof je pindarotsjes in Duitsland probeert te verkopen als Erdnüssrotzen. Eerder al kochten wij brioches ‘met stukjes’ (pepites). En nu dus deze goudbruine reep. Het zal wel aan mij liggen, maar erg smakelijk vind ik het niet klinken. Komen jullie ook wel eens dit soort officieel Frollandais tegen? Maak er een foto van en stuur hem op. Dan beginnen we een humorvolle gallerie om te lachen.

Zoveel magere verse kazen in zo’n klein potje, dat moet wel overheerlijk zijn!

Bchocolade, heerlijk!

Wees dan consequent en schrijf ‘dijfdie’.

Je bent een kund als je met koe-skoes stunt.

Lekker, pinda’s geroosterde! Sambal bij?

Helaas, de lege vlokken waren op.

Lachende meisjes

Obsessies zijn niet erg. Ook die voor kleine, fragiel uitziende en klinkende meisjes niet – als het maar bij het luisteren van hun muziek blijft. En zolang je er maar over schrijft en dit deelt met de buitenwereld. Entertainmentjournalist Guuz Hoogaerts van de Nieuwe Revu heeft dan ook een zeer vermakelijke weblog: Filles sourires. Zucht…
(c) René

Ras-le-BOL.com

De echte muziekliefhebber koopt geen CD’s. Heb ik mij laten vertellen. Die koopt alleen muziek op vinyl
Muziek is muziek, denk ik dan. Mijn gehoor is kennelijk niet zo verfijnd….
In ieder geval kunnen zowel liefhebbers van de aloude elpee als die van de CD en DVD terecht op de online-shop van Nuloop

De paden op…

Is er iemand plannen aan het maken voor de zomervakantie? Las vanmorgen in de krant dat de vliegvakanties naar Turkije in de ramsj gaan, dus met een beetje geluk is het in LdF wat rustiger.
Enfin, niet dat het echt wat uitmaakte, want de meeste mensen die zo’n goedkope vliegreis boeken, kom je sowieso al niet tegen in de Franse regionale parken
44 Parken worden beschreven, wandel- en fietsroutes zijn uitgestippeld, enorm veel pedagogisch verantwoorde uitstapjes en uiteraard wordt er ook aandacht besteed aan de inwendige mens.
Lekker struinen.

In de olie

Bij genieten van het leven, hoort lekker eten en drinken.
Behalve wijn, kochten wij ook vaak olie bij de boer. In van die heerlijk onduidelijke flessen. Vers stokbrood gedoopt in pure zon, mmmmmmmmmmmmm.
Meerdere vakanties brachten wij door in de streek rond Nyons, dé olijvenstad bij uitstek,

Enfin, ga naar 1001 huiles voor een doorsmeerbeurt. Lekkere recepten!

Binnenkort is er in L. weer een ambachtsmarkt, waar je zo’n 30 verschillende olijfolieën kunt proeven. Ik verheug me er nu al op.

Boîte 51

In Frankrijk hebben ze een soort online Postbus 51, waar je allerlei informatie kunt opzoeken over het dagelijkse leven in Frankrijk. Van hoe je een bankrekening kunt openen tot en met de reglementen rond het beveiligen van zwembaden en wat je moet doen als je in het buitenland komt te overlijden. Bovendien kun je via deze site honderden formulieren downloaden, bijvoorbeeld om een rijbewijs in Frankrijk aan te vragen of om bij het gemeentehuis een hond van de tweede categorie aan te melden. Kijk, daar heb je wat aan. Dus als je een praktische vraag hebt over wat dan ook, ga eerst eens kijken op Service Public Point Effère.

Pop-up

Het waren mijn lievelingsboeken, toen ik amper kon lezen en daarna ook nog wel trouwens: van die uitklapboeken (Was er een naam voor?)
In ieder geval heet het hier des livres animés en is er inderdaad een site voor.

Update: ik merk tot mijn grote ergernis, dat de meeste links op deze site niet werken. Grrrr.
Tompoes, verzin een list.

OK! Wat wel weer een leuke link is: Flipbook!
Met van die boekjes die je moest “ritsen”, om zo een soort van tekenfilmpje te krijgen. (Wij probeerden dat dan na te maken, vroeger. Uuuuren was je ermee zoet, net als met de zelfgemaakte spirograph. Van pindakaasdeksels.)

•••INFOPUNT•••

Door de -nog onbeantwoorde- vraag van René vorige week (moet je per se een frans legitimatiebewijs hebben om een prepaidcard te kopen voor je mobiele telefoon?) leek me een nieuw infopunt wel op zijn plaats.
Dus: heb je een prangende vraag? Zit er iets dwars en kun je er niet van slapen? Stort je hart hier uit en wie weet kan iemand je behoefte aan info bevredigen.

•••Wie weet iets omtrent de Franse regels met betrekking tot het houden van je meisjesnaam als je trouwt? Coco?

Plat du jour

Na een korte check op het oude log, constateer ik dat hij nog niet eerder voorbij is gekomen, de wel heel erg gevulde site Marmiton. Meer dan 32000 recepten!
Alle Franse klassiekers zijn vertegenwoordigd. Verder kun je zoeken op streek, op ingredient, op seizoen. En uiteraard is er een Menu-van-de-week….

Nu hoef je werkelijk nooit meer aan de groenteman te vragen wat je zal eten!

Het eerste recept dat vanavond wordt uitgeprobeerd: die walgelijke nutellataart die op de foto staat. Ben benieuwd.

Pianobar

Zonder dat de stamgasten het merken is Roger na sluit steeds vaker achter de piano te vinden. Zeker nadat hij eenmaal heeft ontdekt hoe hij die bladmuziek in huis kon halen, is hij niet meer achter de piano weg te slaan. Het is dan ook niet gek dat Françoise bij haar controle in de internetcache alleen maar Piano blue tegenkwam. Le site des amateurs de piano met talloze biografieën, recensies en nieuwtjes. En zo belande ze gerustgesteld, met gepingel dat op Brahms moest lijken op de achtergrond, in dromenland…

Clothilde

Ze schrijft dan wel in het Engels, maar haar log straalt zoveel La Douce France en joie de vivre uit, dat ze hier niet onvermeld mag blijven.Dan hebben we het uiteraard over Chocolate And Zucchini van Clothilde, een Parisienne die zó lekker schrijft dat ze haar baan heeft kunnen opzeggen om fulltime schrijver te worden (met contract!)

Dit lijstje met Parijse local-adressen komt natuurlijk bovenop de stapel om te doen als ik er eenmaal ben.

En als je nog niet weet wat je moet eten nog een andere franse foodblog met weer talloze links..

Noot van de redactie:
Een voorzetje van Elz, dat door René wordt ingekopt.

De lage landen…

Bij mijn weten hebben we het hier nog nooit eerder over gehad: de Officiele presentatie van NL in LDF.
Je kunt het in allerlei vormen gieten, maar wanneer je met bovenstaande foto (© Cees Krijnen, Steeplechase 2005) aankomt, dan schept dat wel een bepaald beeld. Toch?
Enfin, voor de jonge lezertjes is er een leuke wedstrijd…

Onofficieel is er natuurlijk wel genoeg gezegd, ook bij ons…..

Bienvenue!

Ook dit jaar is er een Bienvenue en France beurs en wel op 17 tot en met 19 februari. (dus vandaag en morgen ook nog) Dit jaar zijn er 120 stands aanwezig op de beurs (doordat enkele stands gecombineerd zijn, zijn er 170 bedrijven). Er waren enkele stands die vrij weinig met Frankrijk te maken hadden zoals sierraden en massagestoelen. Gelukkig heeft het merendeel wel iets met de zeshoek te doen. Eigenlijk is het onder te verdelen in wonen, informatie, cultuur en eten. Gelukkig lag de nadruk niet op het wonen, zoals vorig jaar met rijen aan immobiliers. Er zijn zoals gezegd verschillende adviseurs en dienstverleners die informatie kunnen geven over belastingen, verhuizen en ondernemen. Qua cultuur was muziekhandel Fame met hun hele “Frankrijk”-bak een aangename verrassing. De live muziek werd door enkele relatief onbekende artiesten verzorgd. Voor het eetgedeelte is er zelfs een restaurant overgekomen met heerlijke foie gras, zijn er verschillende stands met eten als kaas, nougat en charcuterieën en er staan twee crêpes-wagens. Kortom, meer dan genoeg om het joie de vivre gevoel te beleven.

Maar er zijn ook gemiste kansen. Zo zijn er dit jaar geen bekende artiesten zoals vorig jaar (Wende Snijders en Alderliefste). De organisatie heeft hier voor gekozen omdat ze meer bronnen (lees: geld) wilden steken in de aangeboden workshops en seminars. Maar aangezien deze door de reeds aanwezige bedrijven werden gedaan, zijn er toch wat vraagtekens te zetten bij deze keuze. Bovendien had TV5 wel wat meer mogen uitpakken. Hun informatiestand was wel erg karig voor een hoofdsponsor. Zo hadden ze hun website kunnen promoten met enkele computers. En een live talkshow a la “Le monde de TV5” zou helemaal een leuk idee zijn geweest. (Het liefst natuurlijk met Estelle Martin zelf op het podium). Tot slot was het vaak wel erg stil: waar was de Franse achtergrond muziek als er verder niets werd gedaan?

Al met al is de Bienvenue en France beurs een leuk uitstapje. Verwacht niet dat je er de hele dag mee kwijt bent (daarvoor is het nog net iets te klein) maar een dagdeel heb je zo nuttig besteed. Morgen (zaterdag de 18e) en overmorgen (zondag de 19e) heb je nog de kans om een beetje Frankrijk te beleven. Voor aanbieders is het zeker ook de moeite waard om in 2007 mee te doen: hoe anders bereik je vijftienduizend bovenmatig in Frankrijk geïnteresseerde mensen in drie dagen. Onder al die mensen zal ik volgend jaar ook wel weer zitten. Tenzij ik natuurlijk zelf Bienvenue en France tegen de mensen zeg…