Vrouwblijf!

‘Inconnue’ Sandra S. schrijft: “Hier een ‘linktip’ betreffende de mangamanie die hier in huis bij drie dochters zijn weg heeft gevonden, zoals bij vele anderen !” (waarbij de spatie voor het uitroepteken verraadt dat Sandra een Franse wordprocessor gebruikt.) Bedankt, Sandra! De Strip is wel al een paar keer aan bod geweest, maar de van Japanse Manga afgekeken stripkunst nog niet. Veel Franse auteurs hebben zich inderdaad door de Japanners laten inspireren en maken furore in de typische manga-stijl. Geen schande. Ik kan me Hokusai-achtige prenten van Van Gogh voor de geest halen. Imitatio, amelioratio et pupamegatio, zou Kees van Kooten zeggen.
Wat ik overigens een relevante en ter zaken doende onthullende relevatie vind, is de site om dit Manga-hoofdstuk heen. Ik zal wel een cultuurbarbaar zijn, maar die kende ik nog niet. Terwijl er toch ontzettend veel intelligents te zien is (dat verklaart een hoop). Ik vermoed dan ook dat er onder onze bezoekers zijn die dit nog veel meer appreciëren dan ik.

Architecture

Ik ga al zo lang naar Parijs en nog nooit heb ik me verveeld: elke keer iets nieuws te zien.
Zoals iedere grote stad heeft Parijs de nodige metamorfoses ondergaan. De een wat geslaagder dan de ander.
Ik heb bijvoorbeeld zeer genoten van het Parc Citroen, aan de Seine, op de plek van de oude fabriek. En de bebouwing er omheen. En zo zijn er natuurlijke talloze voorbeelden.
Ik heb een lijst van architecten gevonden. Met een schat aan informatie. Kijk bijvoorbeeld eens wat er in de plaats van de beroemde Halles is gedaan. De 1e keer dat ik in Parijs kwam, ik zal 15, 16 jaar zijn geweest, was het al een grote bouwput. Nu is er een modern centrum herrezen. Deze site is wel al enigszins gedateerd, maar toch wel leuk om te bekijken (Het gekozen ontwerp is hier te zien….)

Japon

Er schijnen in Japan nogal wat Fransozen te wonen. Speciaal voor de liefhebbers is er France-Japon.net. Een soort ‘Français en Japon’ dus. Veel artikelen over wonen, leven, werken in Japan en trouwen met Japanners. Ook is er een forum waar mensen ruziën over de (on)hebbelijkheden van de Niponezen. Echt, soms lijkt het FF wel! Precies de zelfde kleinzerige zeurpieteringen, plagerijtjes en cultureel snobisme. Plus een kleine 1000 links naar relevante sites.

Ouders, houd uw ogen open!

Ouders in Frankrijk zijn gewaarschuwd: houd de ogen open in Frankrijk als het om je kinderen gaat. Vrouwe Justitia mag dan geblinddoekt zijn (soms zelfs ziende blind, maar dat terzijde), in Perpignan ziet ze de zaken scherp. Twee vaders zijn daar door de rechtbank veroordeeld wegens verwaarlozing, aldus TF1, omdat ze hun kinderen doodleuk in Frankrijk aan hun lot overlieten terwijl ze zelf naar Marokko vertrokken. Ze wisten misschien dat hun kroost ondertussen op dievenpad ging, maar volgens de rechtbank was hun gedrag sowieso strafbaar omdat ze in ieder geval wisten dat hun kinderen op school en op straat grote problemen hadden. De vaders kregen zes maanden voorwaardelijke gevangenisstraf.

Bedankt voor de bijdrage, Peter.
Het plaatje vond ik bij Jet Koffie.

De wond’re wereld van het atoom

Frankrijk heeft geen aardgas. En maar weinig kolen. Dat betekent dat brandstoffen voorheen in het buitenland ingekocht (of geroofd) moest worden. Tot de kernenergie ontdekt werd. Tjonge, wat zijn ze daar blij mee in Frankrijk. De Hexagone mag met recht wel het stralend middelpunt van Europa genoemd worden, want het stikt hier van de centrales. De publieke opinie is in de afgelopen decennia flink gemasseerd en kritische geluiden (Greenpeace!) worden hardhandig de kop in gedrukt. Bovendien is de atoomindustrie in veel regio een belangrijke werkgever. Je hoort hier dan ook zelden of nooit protesten.
Het indoctrineren van de jeugd begint al vroeg. Mijn zoontje kwam thuis met de site van het Commissariat à l’Énergie Atomique. Die hadden ze op school bekeken. Op de site wordt in het ‘espace jeunes’ vrolijk en met verluchtiging van tientallen flash filmpjes uitgelegd welke soorten energie er zijn. Maar als je dan een beetje graaft naar de gevolgen van radioactieve straling, dan vind je toch info over de gevreesde ziekte K, verstopt in een voor de jeugdige doelgroep veel te ingewikkeld verhaal. Daar kon helaas geen flash-filmpje van af… En klik je dan door naar het verklarende plaatje, dan blijkt een kernreactor veel minder gevaarlijke straling op te leveren dan een reis per vliegtuig naar New York. Een hele geruststelling.

Bénabar

Ik heb een echtgenoot, die gitaargek is. Behalve dat hij wat exemplaren bezit, bezit hij vnl gitaarmuziek. Van de klassieke Julian Bream, via Django Reinhardt naar de Rosenbergs en de meer jazzy Jesse van Ruller en Jimmy Haslip.
(Balen dat we nu naar Rotterdam moeten…)
Enfin, we luisteren veel naar Arrow Jazz Waarom? Er wordt niet zoveel geleuterd. Bijkomend nadeel: er wordt nooit muziek aan- of afgekondigd. Oei. Wanneer je dan een leuk stukje voorbij hoort komen, weet je dus niet hoe het heet, van wie het is…Je weet hoe dat dan gaat: je zoekt, je combineert, je googelt. En voilà!
In dit geval ging het om het nummer ‘La cigarette’ van Sanseverino (Site is in reparatie ofzo). Wel aardig. Maar ik kan niet lang naar deze muziek luisteren. Word ik onrustig van.
Maar! Nu wordt het leuk…Fnac, Amazon en Bol geven ook altijd aan wat mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde muziek nog meer hebben gekocht.( « Les internautes ayant acheté ont également acheté ») En zo kwam ik terecht bij mijn onderwerp van vandaag : Bénabar! Ouderwets heerlijke teksten, mooi Frans. Ik had nog nooit van hem gehoord. Maar nu wil ik hem hebben! Zijn muziek, bedoel ik.

Licht uit!

Regelmatig bereiken mij vragen over Frankrijk van mensen die via Immogo een huis van particulieren in Frankrijk willen kopen. Dat gaat dan vaak over grondbelasting, notariskosten en natuurlijk de mogelijkheid om ter plekke een camping te beginnen. Van de week echter vroeg een originele belg: “Hoe zit het met de lichtvervuiling in die regio? Mijn hobby is namelijk astronomie.” Tja, daar vroeg hij me wat. Ik ben dus even gaan zoeken. Zo kwam ik bij de astronomiesite AVEX. Een privé-site, maar wel eentje met heel veel interessante informatie. Niet alleen over lichtvervuiling, maar ook over beeldbewerking van astronomiefoto’s in Photoshop tot een uitgebreide collectie astronomie-kunst, te downloaden als beeldschermachtergrond. Ligt ook voor de hand dat je wallpapers aanbiedt, met een naam als Frédéric Tapissier. Maar zonder dollen, erg fijne site!

UPDATE: de webmaster stuurt me een mailtje om te melden dat hij nu ook een kaart van Nederland heeft. Mille remerciements, M. Tapissier.

Beton sur ton

Het wil niet zo lukken, met ons beton. De carreleur heeft bevroren zand gebruikt, zodat de vloeren in ons nieuwe huis niet zomooi uniform zijn geworden als gedroomd. Wat te doen? Er mee leren leven, vrees ik. Hopelijk trekt het nog een beetje bij met het aflakken. Hadden we ons licht maar hier opgestoken, dan was het vast heel gladjes verlopen.

Que nous conjuguions

Altijd handig die taalhulpmiddelen op internet. Zeker voor luie mensen wiens woordenboek te ver weg staat. Zo was ik net op zoek naar een werkwoordsverbuiging. De subjonctif van de onregelmatige werkwoorden – ook wel ‘le troisième groupe’ genoemd – levert mij soms wat hoofdbrekens op. Dus dan kijk je in zo’n geval natuurlijk eerst op HeF, maar helaas leverde een zoektocht naar conjugaisons niets op. Dan maar naar La conjugaison; daar valt alles te vinden…
Ook de Wiktionnaire heeft een aardig lijstje. Sowieso wel handig als woordenboek, die Wiktionnaire. En volgens recent onderzoek zijn die Wiki-dingen nog betrouwbaar ook. Daar zullen we dan maar op vertrouwen…

Hoe belangrijk is Nederlands?

Een mailtje van de Wereldschool. Leest u even mee?
“De Wereldschool, een door het ministerie van OC&W erkende onderwijsinstelling, overweegt de ontwikkeling van een nieuw lespakket dat speciaal gericht is op de kinderen van emigranten. Door middel van een enquête willen wij onderzoeken of er bij Nederlandse emigranten behoefte bestaat hun kinderen het Nederlands te laten onderhouden.”

Dus ik – welwillend want het is voor een school – klik door naar de enquête. Deze bestaat uit een stuk of tien vragen, waarvan de laatste twee zijn:

Wil men in Nederland een vervolgstudie volgen, dan is een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift een vereiste. Bent u van het bovenstaande op de hoogte? —–janee

Vindt u het daarom belangrijk uw kind(eren) het Nederlands te laten leren en onderhouden? ——janee

Ja, zo kan ik het ook! Als je het zo dwingend stelt is er geen hond meer die de euvele moed opbrengt om op de laatste vraag ‘nee’ te antwoorden. De uitkomst van deze enquête staat dus bij voorbaat vast. Ik voorspel: ruim 80% van de respondenten vindt het belangrijk hun kinder(en) het Nederlands te laten leren en te onderhouden. Dit lespakket voorziet in een grote nood en verdient stevige gesubsidieerd te worden!

Is natuurlijk ook handig, dat ze het Nederlands een beetje bijhouden. Zodat ze eens een briefje aan opa en oma kunnen schrijven en Gerard Reve in de brontaal kunnen lezen. Maar waarom zouden ze later in Nederland gaan studeren? Onze kinderen zijn gewoon Fransoosjes geworden en dat is niet erg want de universiteiten zijn hier prima. En willen ze per se naar Leiden (wat God verhoede), dan doen ze tzt maar even een opfriscursus. Gezien hun achtergrond hebben ze dan toch al een enorme voorsrpong op de andere buitenlandse kinderen.

Verder lijkt me de Wereldschool gewoon een commercieel instituut, dat helemaal niks met het Ministerie van OC&W te maken heeft. Een soort LOI. Als die hun enquête-uitkomsten proberen te manipuleren met een suggestieve vraagstelling, wekt dat bij mij geen erg betrouwbare indruk.

UPDATE: mevrouw Swaan van de wereldschool laat weten dat ze inmiddels over voldoende informatie beschikt. En of ik het artikel van de site wil halen. Natuurlijk poetsen we geen artikelen, maar ik heb wel de link naar het formulier verwijderd.

Chez Roger & Françoise

Kom voor niks zo vroeg op school….Ik had me nog wel 10 x om kunnen draaien, want uiteindelijk hoef ik pas om 10 uur te beginnen. Het communiceert lekker, hiero.
Nee, dan R & F!!
De WC’s blinken je tegemoet, maar wie heeft in een dronken bui die vaas omgegooid? Kleedje doorweekt… overal scherven… En bloed!! Oh nee! Het is die ene knul van de overkant, hoe heet-ie…ik weet het weer..Maurice!

Les Bronzés

Een heel, heel lange tijd geleden (september ‘04) op ons oude log is het al eens voorbij gekomen.
Nu de 3e film uit is, is het tijd dat iedereen er kennis van neemt. Dus hier is hun officiele site Les Bronzés
Eigenlijk is het met deze films, als wat Krek. al eerder schreef over bepaalde komieken: je hoort er pas echt bij, wanneer je eruit kunt citeren.
En zover is het bij mij nog niet. Hoewel ik ze wel hilarisch vind. En Darladirladada kan ik tenminste meezingen. Ongeveer.

Combictionaire

De Franse taal leent zich uitstekend voor het combineren van woorddelen of hele bestaande woorden om nieuwe termen met nieuwe, soms grappig bedoelde betekenissen te creëren. Dit heet ‘mots valises’. De marketeer en communicatiedeskundige Alian Créhange bedacht en verzamelde er een heleboel. Inmiddels is er ook een boekje van uitgekomen. Kunnen wij niet ook een paar Nederlandse kofferwoorden bedenken? Ik doe een voorzet met
Tweeding: objecten die gewoonlijk in bijna identieke en onafscheidelijke paren komen, zoals het peper en zoutstel.
Nongeluk: ongewenste zwangerschap veroorzaakt door of bij een celibaat levend geestelijke.

Linktip van (tot nu toe inconnue) Sandra. Merci!

Leuke luizensite

Sinds Bomans’ Erik of het Klein Insectenboek weten we dat ook kleine, niet-aaibare beesies toch best aardig kunnen zijn. Dat blijkt eens te meer uit deze site die ons alles (en meer) vertelt over wat er zoal krioelt in de wereld. Op een ontspannen toon, niet belerend, amusant en toch leuk. Met ecologisch verantwoorde tips over internet- en computergebruik, spelletjes en links naar andere topsites voor kinderen. Kortom, een echte vondst.
Niet van mij, maar van Elz, waarvoor dank.

Peukie

Per ongeluk kom je de leukste dingen tegen, dat heb ik al vaker ervaren…
Zo ontdekte ik ook Mégot
Ik citeer: …”un des rares rockers-guitaristes-chanteurs actuels qui sait écrire des textes aussi longs que ceux de Brassens, aussi ‘spleen’ que ceux de Barbara, aussi tendres que Maxime Leforestier, aussi touchants que ceux de Bourvil “, et cetera, et cetera… »

Boris Mégot is een anagram van Maurice Boguet, hij wordt ook “frère spirituel de Brassens, Renaud et Souchon” genoemd. Enfin, oordeel zelf. Hij zingt onder de douche

Kijk je slim

Een mens wordt niet slim geboren, hij wordt slim gemaakt. Of misschien maakt hij zich zelf wel slim. Nederlanders in ieder geval, aangezien die uit het land komen waar Discovery Channel het meest populair schijnt te zijn. Vanaf nu kun je ook documentaires kijken op internet met Video on demand. Op Vodeo-TV staan meer dan 1300 documentaires die je tegen een kleine vergoeding kunt bekijken. Zodat je iedereen weer kunt aftroeven in het café…

(ik heb het over hij, maar ik bedoel natuurlijk hij/zij… om alle discussies voor te blijven)

{url=http://www.servendo.nl]René[/url]

Poezie hardop

Ik had mijn snor even gedrukt en was een paar dagen minder actief met stukkies plaatsen, maar nu heb ik, dankzij vriend Ronaldus toch weer een toppertje. Een hele site vol Franse poezie, hardop voorgelezen. Zo kun je de teksten genieten en meteen horen hoe de uitpraak is. Zo valt me op dat de stomme r aan het eind van een woord gevolgd door een woord met een klinker aan het begin vaak toch weer klank krijgt. “Vous vouvez laisseRun message après le bip sonore.” Of is dat weer te prozaïsch? Merci, Ronaldus.

Vozen, liefkozen en rozig zijn

Wanneer je fantasie je he-le-maal heeft verlaten……kun je wellicht nog hiero terecht….

Maar dat is WEL ERRUG VERMOEIEND, hoor!!!?!

En Valentijnsdag bestaat niet, hoor je me goed? Wanneer je lief je alleen verwent op 14 februari, dan zou ik nog maar eens etc. etc…

[noot: sorry voor de genante pop-ups, maar dat krijg je, hè.]

Het nieuwe leren.

Lekker rustig naar fatsoenlijk Frans luisteren, als je wil 10 x achter elkaar? Je woordenschat vergroten en ook nog eens bij de tijd blijven? Kun je allemaal doen door naar TV5 te gaan en de ‘journaux télévisés’ te gaan bekijken. Je zal zien: na een paar keer wordt het steeds makkelijker….

Behalve de nieuwsberichten is er natuurlijke veel meer te vinden op de site…