En garde!

Vanaf februari wordt het ‘klassieke tweegevecht’ om een vrouw gewoon als moord of doodslag, danwel mishandeling gezien. (In NL tenminste)
Het is ook niet meer van deze tijd, natuurlijk. (Hoewel er in 2000 nog een duel op leven en dood is uitgevochten ergens in Brabant…)
Enfin, wanneer je het bovenstaande jammer vindt, kun je je nog altijd gaan verdiepen in l’escrime, de schermkunst.
In de literatuur is er genoeg afgeschermd évidemment, zowel met de degen als met het woord. L’escrime betekent namelijk naast ‘schermkunst’ ook ‘woordenstrijd’. De grootste escrimeur was natuurlijk Cyrano, vandaar dat zijn beeltenis ook boven prijkt. Hij schijnt overigens echt te hebben bestaan….

escrimer = erg zijn best doen (valkuil: uitsloven)

Een kleine anthologie vind je hier
En wanneer je meer over de sport wil weten, moet je hier… zijn

Luchtvibratievervuiling

Veel Nederlanders vertrekken naar Frankrijk voor de rust die daar heerst. Maar sommigen komen van een koude kermis thuis. In plattelandsgemeenten wordt namelijk heel wat af geketting- en gecirkelzaagd, getrekkerd, gedieseld, gemotorfietst en geschietgeweerd. Bij ons was er een tijdje iemand die elke ochtend om zes uur op de brommer langs ons huis naar zijn werk reed. Zo’n irritante knetter die – nog op afstand – heel voorzichtig zijn vingers achter je halfslaap wringt, een kiertje trekt en dan vol gast onder je slaapkamerraam door je nachtrust verscheurt. Gelukkig is die etter nu kennelijk zijn baan kwijt, want we horen hem niet meer.
Hoe dan ook is geluidsvervuiling ook in Frankrijk een belangrijke bron van ergernis. Op de site van het Centre d’Information et de Documentation sur le Bruit lees je er alles over. Je vindt hier naast uitgebreide documentatie en heel veel tips ook een link naar een heuse Vereniging ter Verdediging van Slachtoffers van Gerucht door Buren, de ADVTV. Die helpen je desnoods zelfs de schuldige geluidsproducenten – waarschijnlijk onder luide protesten – voor het gerecht slepen! Overigens, heel lang geleden hadden we al een keer een logje over de geluidskaart van Parijs. Handig als je een rustig hotel zoekt. Van het platteland is zo’n kaart er voor zover ik weet nog niet. Dus leg vóór je een huis koopt, eerst je oor te luisteren.

Komende week: De Week van het Geluid!

Causer moche et le faire savoir !

Jean-Michel Gaudin

Voor alle mensen die van het Frans houden: ga kijken bij
Dicomoche: Le dictionnaire des mots moches

Tsja, waar gaat het over…Ook in NL heb je van die uitdrukkingen die opeens te pas en te onpas worden gebruikt, denk aan ‘absoluut!’ of ‘een stukje..(ergernis)’, ‘dit gaat helemaal nergens over’, noem maar op. Beïnvloed door tv, politiek of de buurman, wie zal het zeggen. In ieder geval praat men elkaar na.

Op deze site gaat men op dit fenomeen in, maar dat is niet alles!
Je zult er je hart ophalen! Voor elk wat wils,
ik heb me vermaakt bij de ‘textes choisis’: een Belg zegt i.p.v. ‘Allegro’ – Vas-y l’obèse (Hoe kom je erop…)
Echt? Nee, natuurlijk niet! Maar daarom niet minder grappig.

Bij de serieuze liens ben je voorlopig niet uitgelezen, dus weet waar je aan begint….

Fabophilisten opgelet!

Dat is het nadeel van een weblog. Het is een dagboek. En dat wordt vanzelf een jaarboek. Dus na een jaar komt hetzelfde evenement langs. En dan? Moet ik nu net doen alsof het vandaag géén Fête des Rois is, alleen omdat we er vorig jaar ook aandacht aan hebben besteed? Neen, daar is de Epiphanie toch te belangrijk voor. De bekende Galettes des Rois liggen weer overal in de winkels, volgens traditie stuk voor stuk met een Fève erin verstopt. Het verzamelen van fèves heet Fabophilie. Er staat op deze site trouwens ook iets over de geschiedenis van dit ding, oorspronkelijk een bepaalde boon en teken van vruchtbaarheid. Na de Franse revolutie werd de taart enige tijd verboden, want koningstaart eten, dat kon natuurlijk niet meer.
Hoe dan ook, als je begin januari in Frankrijk een stuk taart met amandelspijs krijgt aangeboden, bijt er dan eerder tastend dan doortastend in. Anders bevat het ding straks twee harde stukjes. Waarmee de ruim 125 jaar oude fève hierboven een – wat mij betreft geslaagde – poging tot humor mag worden genoemd.

Debbouze

Wie houdt er niet van lachen? Wanneer je ook nog eens op de hoogte wil blijven van hedendaags Frans, dan is dit een ab-so-lute aanrader:
Heb vandaag zijn laatste dvd gekocht: Jamel, 100% Debbouze.
Wellicht herkent een enkeling van jullie hem als het onhandige hulpje van groenteboer Collignon uit Amélie

Voor Remke. Want ik weet dat ze fan is.

Update: voor een completer beeld

Het Forum van Hollandais en France

Ik kreeg deze week twee keer een artikeltje in de inbox van mensen die dachten op het Forum te zitten. Dat is mooi, want dit betekent dat het steeds meer gaat leven. Zoals het oudste Frankrijkforum nl. een café heeft, en het nieuwste Frankrijkforum nu een Croug, zo heeft ons weblog tegenwoordig ook een Forum. Daar kun je terecht met van die nuchtere vragen over een lift naar Vesoul, een beetje promotie voor je klussenbedrijf in de Bourgogne, je Gîtes in de Morvan, of natuurlijk je huizensite alleen voor particulieren. Van die typische boodschappen die interessant genoeg zijn voor een simpele annonce in het Forum, maar die niet voldoende impact hebben voor een artikel in de blog-kolommen. Overigens is het Forum ontwikkeld door Jan van La Vie en France, waar het eveneens online te vinden is.
Dusssss. Heb je eens wat te vragen of aan te bieden, gooi het op het Forum!

Trouwens benieuwd wanneer die andere twee F-Fora met een weblog komen!

Pont du Gard

Hij staat er al sinds ongeveer het jaar 40 en werd gebouwd om de stad Nîmes te voorzien van water: de brug over de rivier de Gard. Pont du Gard. Er zijn veel meer sites die een graantje van de populariteit van de brug mee hopen te pikken. Een aardige is ook die van het nabij gelegen dorpje Vers, waar je zelfs virtueel op het dorpsplein rond kunt kijken.
Ik was ooit zelf bij en op de brug en keek mijn ogen uit. Wat een ding! Onwaarschijnlijk indrukwekkend. Alsof de Romeinen na de laffe moord op Jezus wat goed te maken hadden. Mocht je ooit in de buurt zijn, dan adviseer ik een omweg en een tussenstop. Overigens zijn kano- of kajaktochten over de riviertjes in deze regio (en onder de brug door!) ook de moeite waard.

Flux de bouche

Zoals de Boergondische traditie verplicht, vieren wij Oud en Nieuw met een urenlang vreetfestijn: Reveillon. Daarbij zijn de taken onder de gasten verdeeld. Wij zorgen voor het huis en het hoofdgerecht, enkele Belgische vrienden nemen het voor- en nagerecht mee en vriend Franck is belast met de drank. Nu is Franck een bijzonder type. Iemand die ook in nuchtere staat hecht aan een bloemrijk taalgebruik. Het simpelste mailtje weet hij op te leuken tot poëtische annonce. Gisteren kreeg ik onderstaand bericht van hem, waarin hij uit de doeken doet welke dranken ons feestmaal zullen begeleiden. Hij doet dit in een Frans dat bijna net zo lekker van de tong rolt als de voorgestelde dranken.
Wie weet interesseert het sommigen bovendien wat wij vanavond drinken. Opdracht was: lekkere flesjes, maar niet meteen de Grand Crus, want het moet wel betaalbaar blijven. Hier volgt het bericht met zijn selectie:

Amis noceurs bonsoir,

Après une grande errance dans le rayon spiritueux d’une grande surface louhannaise bien connue, tiraillé par le doute, l’envie, l’angoisse et la volonté de bien faire, le désir d’ivresse et, parfois, une grande perplexité, mon dévolu a été jeté sur les alcools suivants :

Les produits à Bulles :
A l’heure de l’apéritif ou pour fêter dignement les douzes coups de minuit, ces produits bourguignons sauront nous accompagner sans trop, espérons le, nous mettre une barre au niveau du front…

• Crémant de Bourgogne, demi-Sec
Charles Ranville, 21200 Beaune
(x 5 ; 5,73 euros la bouteille)

• Crémant de Bourgogne Brut, Grande Cuvée
Veuve Ambal, 21200 Beaune
(x 5 ; 6,23 euros la bouteille)

Les vins rouges :
Bourgogne puissant ou Côtes du Rhône en rondeur, comptons sur ces “petits rouges” pour faire baisser notre tension artérielle et nous amener doucement au cœur de la nuit. Idéaux en accompagnement d’une viande rouge.

• Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits, 2004
Domaine Benoît Clément, 21200 Beaune
(x 4 ; 4,75 euros la bouteille)

• Côtes du Rhône, 2004
Comte de Sinargues, Caves St-Pierre, 84700 Chateauneuf-du-Pape
(x 4 ; 2,99 euros la bouteille)

Les vins blancs :
Voyage au pays de la cigogne et de la choucroute : l’Alsace. Riesling ou Sylvaner, ils tiendront compagnie à notre entrée, vins téméraires et margoulins des vignes se mariant idéalement avec les produits de la mer.

• Alsace Riesling, 2003
Ets Bestheim, 68630 Bennwhir
(x 3 ; 4,90 euros la bouteille)

• Alsace Sylvaner, 2004, Cuvée Sélectionnée
Ets Laugel, 67520 Marlenheim
(x 4 ; 3,99 euros la bouteille)

Bien à vous,
Franck B.

Antivries

Het is koud in Europa. Tijd voor wat antivries. En als je dan gaat googlen op ‘antigel’, dan kom je hele verrassende dingen tegen. Niet voor frigide types, maar uitstekend geschikt om zelfs de koelste relatie te doen ontdooien. Misschien dat deze site zelfs de Fransen eindelijk kan doen zwichten voor de verleiding online inkopen te doen.

Wat is daarop uw antwoord?

Weer tijd voor een (taalgeschiedenis-)lesje

Frankrijk kan – taalhistorisch gezien- in tweeën worden verdeeld. Zoals de meesten van ons wel weten, hadden de Romeinen met name in het zuiden invloed. In het noorden was er meer weerstand of……..nee, laten we daar niet op ingaan.

In ieder geval heeft de manier van ja zeggen de scheidslijn bepaald. Leuk, hè.
Ten noorden van -grofweg- de lijn Gironde – Lyon werd oïl gezegd ( het latere oui) en ten zuiden van die lijn oc. We noemen die regio nog steeds Languedoc. Uiteraard is ook hier in de loop der tijd het een en ander veranderd. Er ontwikkelden zich verschillende vormen occitaans, dialecten als Gascon etc.
Wanneer je dit interessant vindt kun je hier
verder lezen
(en deze site gaat nog een stapje verder)

Niet in de hand houden

Nog even, en in Nederland gaat de vuurwerkverkoop weer van start. Frankrijk doet niet aan vuurwerk met Oud en Nieuw. Maar die schade halen ze ruimschoots in op 13 juli, de vooravond van de nationale feestdag, als de bestorming van de Bastille en het begin van de revolutie gevierd wordt. Toevallig is de 13e juli de verjaardag van mijn zoon, die dus sinds onze emigratie in de avond van zijn verjaardag op een groots vuurwerk wordt getracteerd. Hoewel, groots, in Louhans? Als je écht wilt genieten, qua vuurwerk, moet je naar het park bij het Chateau de Chantilly. Hier wordt elke twee jaar in juni een vuurwerkwedstrijd gehouden, waaraan de grootste pyrotechnici ter wereld deelnemen, schijnt. In 2006 is het weer zover. Op de site vind je een veelbelovend promotiefilmpje en een hoop foto’s. Je kunt er ook kaartjes bestellen. Overigens kwam ik er via de site van vuurwerkfotograaf Christophe Blanc, waar ik ook bovenstaand plaatje stal.
Trouwens wel een mooi motto voor een Bourgondiër: “Niet in de hand houden.” Wij doen ons best!

Frankrijk paradijs voor digitale kopieerder

Beste Hollandais, wacht even met het maken van kopietjes van films en computerprogramma’s tot je weer in La Douce France bent. Tweakers.net meldt dat het Franse parlement een wet heeft aangenomen die het downloaden en kopiëren van muziek, films en dergelijke voor persoonlijk gebruik legaliseert. En als je het leuk vindt dat via P2P te doen, mag dat ook.
De wet moet nog wel goedgekeurd worden door de senaat.

Voetjevrijen?

Ik geef toe…kan best controversieel zijn en ik wil geen aanstoot geven, maarre…
ik weet dat het met veel vrouwen net zo gesteld is als met mij: mijn voeten behoren tot mijn erogene zône. Geef mij een voetmassage en ik doe alles voor je! Nou ja..tot op zekere hoogte 😉
Bij aux pieds des femmes kom je van alles te weten. Ik zou zeggen: doe je voordeel ermee!

( oja! Ooit vond ik bij de collega’s van bonappetit.web-log deze hilarische parodie op die voetmassagescène uit ‘Pulp Fiction’. Lachuuuhh….

Frans leren

Kwam ik tegen naar aanleiding van de vorige bijdrage.
Hoe leer ik Frans op een leuke, aangename wijze. Wel, door te leren met muziek!!!
Je kan hier op verschillende manieren je kennis uitbreiden.
Het leek me wel geinig….ben benieuwd wat jullie ervan denken

France Gall

Als de dag van gister herinner ik me dat ik, achterin de auto, luidkeels met mijn zusje samen, Poupée de cire, poupée de son zong
Uiteraard hadden we geen idee waar het over ging, maar de melodie was pakkend en die stem helemaal het einde!

Lange tijd daarna vond ik haar pas weer boeiend, France Gall en dat kwam door Il jouait du piano debout. Lekker nummer.
Enfin, wanneer je wat meer wil weten kun je hier alles vinden. Ik herinner me nog de begrafenis van Michel Berger, de bloemenzee die we aantroffen op Père Lachaise, hij was pas 44.

Bovenstaande foto met Elton John. Sorry.

Il était une fois…..

Waar maken we ons in vredesnaam zorgen over w.b. de gewelddadige tv! Sprookjes waren pas eng!!! Bloeddorstig, moorddadig, etc.
Ze spreken tot de verbeelding van iedereen. Ik vond het in ieder geval geweldig en had op school juffen en vooral meesters die keien waren in het voorlezen

Ik vond een mooie site die een stapje verder gaat. Blijft leuk.

Kusje!

Maretak, Viscum album is zijn latijnse naam. ‘Mare’ komt van het Franse cauchemar, ‘nachtmerrie’, de maretak zou dit moeten voorkomen.
Het Franse woord voor ‘maretak’ is gui
Bij ons voor al bekend hierom

En, Ronaldus, ga je dit jaar helemaal binnenlopen?

Au secours!

Wanneer je in Frankrijk woont en tijd over hebt, dan weet ik nog wel een goeie invulling: vrijwilliger worden bij Maladies Orphelines

une maladie rare, orphéline betekent ‘zeldzame ziekte’.
Het gaat hier om mensen die een zeldzame aandoening hebben en buiten de boot dreigen te vallen, omdat de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. (Waar heb ik dat eerder gehoord?)

Grijpt uw kans!

Briefing.
Het moet modern ogen, met een klassieke uitstraling. Creatief zijn, maar niet shocking. We zoeken naar eigentijds beeld met een stevige link naar de historie. Iets heel anders, dat echter duidelijk refereert aan het bestaande. Het moet op een wilde, volledig losgeslagen manier behoudend zijn. Kortom, we zoeken een nieuw logo voor Chez Roger & Françoise. Waarbij we het van belang achten dat het te ontwikkelen merkbeeld de vertrouwde, gewaardeerde normen en waarden van ons stamcafé gestand doet en tevens laat zien dat we niet blind zijn voor de actuele zich in razend tempo voltrekkende veranderingen in de huidige maatschappij van tegenwoordig.
Voor de goede orde: vanwege de uitstekende reputatie van onze uitspanning in de gemeente Tirée-la-Chasse en de verre omgeving willen we de naam Chez Roger & Françoise behouden. Het gaat dus om een diepgravende maar toch vooral cosmetische operatie waarmee we een nieuw publiek willen aanspreken zonder de huidige cliëntèle van ons te vervreemden.
De ontwikkeling van het nieuwe logo wordt aanbesteed op basis van het No Cure No Pay-principe. De bedenker van het uiteindelijk gekozen ontwerp mag naar keuze aanspraak maken op een vaste plek aan de toog, dan wel eeuwige roem in de vorm van een speciale vermelding als creatief wonderkind in ons Stamgastenboek (bij bestaande stamgasten toe te voegen).

Ideeën en ontwerpen kunnen ingediend worden bij gregor[slingertje]en-france.nl. Of link in een reactie direct naar je plaatje (zie Tekstopmaak help bij reactiekader).