Le mélange des sens: klanken zien….

Dit onderwerp intrigeert mij al een hele tijd. Een vriendin zei mij ooit dat zij kleuren ‘zag’ bij cijfers. Ik kon mij daar nooit iets bij voorstellen. Veel later hoorde ik, via een radioprogramma, ervaringen van mensen die bij het horen van muziek kleuren zagen. Of die de dagen of maanden een bepaalde kleur toekenden. Dit fenomeen wordt synesthesie genoemd, ofwel het mengen van 2 zintuigen. Omdat de mens 5 zintuigen heeft, zijn er dus nogal wat mengvormen mogelijk. Heel boeiend en zelfs wanneer je dit zelf niet ervaart, toch best wel aannemelijk (vind ik). Het schijnt bij vrouwen meer voor te komen.
Ik vond een aantal interessante sites:
uitleg en meer….

Dit is moooooi…

Veel beroemde mensen waren ‘synesthetisch’:
· Charles Baudelaire, poète
· Hélène Grimaud, pianiste
· David Hockney, peintre et photographe
· Wassily Kandinsky, peintre et théoricien de l’art
· Franz Liszt, compositeur et pianiste
· Olivier Messiaen, compositeur
· Vladimir Nabokov, écrivain, critique littéraire, poète
· Arthur Rimbaud, poète
· Nikolaï Rimsky-Korsakoff, compositeur

Update: ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat ik dit idee opdeed na het lezen van de zaterdag-bijlage van het AD…..

Papillotes

Elk jaar weer is het een crime. Wat geven we de klanten nu weer eens cadeau? Ooit liet ik agenda’s maken in de vorm van een bijbeltje, stickers drukken met de methode Coué er op en fraaie ballpoints met de opdruk: 100% millennium proof. Vorig jaar gaf ik harde gedroogde worst van onze eigen slager en dit jaar grijp ik terug op het idee van twee jaar geleden: speciale kerst-chocolaatjes: papillotes van ‘Revillon’. Dat is misschien flauw, maar het werd in 2003 erg goed ontvangen. En als ik het nou volgend jaar weer doe, is misschien een traditie geboren!
Overigens schijnen deze typische chocolaatjes, verpakt met een papiertje met daarop een spreuk, raadsel of mopje, en soms ook met een trekbommetje, een oude traditie te hebben. Lees maar de volgende anecdote:
A la fin du 18e siècle, un dénommé Papillot, apprenti chez un confiseur lyonnais du quartier des Terreaux était amoureux d’une belle et avait pris l’habitude d’envelopper les bonbons fraîchement fabriqués avec des papiers sur lesquels il écrivait des messages enflammés. Surpris par le patron, il fut viré, mais ce dernier retint l’idée et vendit ses bombons sous le nom de “Papillote” en incluant au verso de l’emballage, une histoire drôle, une devinette, une citation. Bref les Papillotes étaient nées. Authentique l’anecdote ? On ne saura sans doute jamais ! Mais de toute façon c’est plus rigolo que de dire que Papillote c’est parce que ça ressemble à papillon. .
Dus de knecht die liefdesbriefjes gebruikte als verpakking voor de producten uit het chocolade-atelier van zijn baas, werd ontslagen. Maar de baas pikte het idee en noemde het nieuwe product ook nog eens naar de knecht. Oh, ironie.
Overigens vond ik deze anecdote op een site die de chefs en horecaffers onder ons zeker zal aanspreken, die van Restaucours, speciaal voor studenten aan hotel- en culinaire opleidingen.

Nausicaa

Kwam een site tegen, die ik met jullie wil delen: Nausicaa De site van het Centre national de la mer uit Boulogne-sur-Mer. Is lekker dichtbij Nederland, dus als je nog een uitstapje zoekt voor in de kerstvakantie…ze trainen deze week zeeleeuwen.

METALOGJE VOOR HET WENNEN!

OK, Elisabeth wil graag een beetje leven in de brouwerij. Ze vindt het te tam. Wie gooit de eerste knuppel in het tokkiehok?

UPDATE: zoals te verwachten was gaat het alleen maar over het nieuwe log. Niet erg. Het is wennen, dat weet ik, en er zullen nog wel wat kinderziektes in zitten. Maar na een tijdje weet je niet beter mee. Zie je trouwens die handige recent comments, rechts. Je kunt héél lang terug kijken, zodat je niks meer hoeft te missen.

UPDATE 2:
Het nieuwe café is geopend. Mocht je nog wat te griepen hebben over het nieuwe weblog, doe het liefst hier, dan staan alle commentaren bij elkaar en kan hulpsinterklaas Alex wellicht af en toe de helpende hand reiken.

De moderne man van tegenwoordig

Kijk, dat heb ik nou altijd al willen hebben: een neusharenknipper. Ook handig voor oorharen, schijnt. Ach, welbeschouwd zijn er heel veel meer dingen waar een man eigenlijk niet meer zonder kan. Kijk maar eens bij l’Homme moderne: een shiatsu kussen, speciale wijnflespuzzel, de beroemde magnetische zweefglobe en natuurlijk het bubbelbad met lekker wijf. Nu maar eens wat dingetjes printen om deze – mét de passende url – her en der te laten hintslingeren.

Welkom bij het NIEUWE Hollandais en France!

Beste bezoeker! Van harte welkom bij de nieuwe versie van Hollandais en France, voortgekomen uit het toch ook al erg fraaie Hollandais en France. Bij deze laatste site blijven al onze archieven staan. De links die we in het verleden plaatsten staan HIER.
Het nieuwe Hollandais en France is nog niet helemaal af. Zo kunnen we nog niet zulke grote plaatjes plaatsen. Maar ik weet zeker dat we ons hier thuis zullen voelen, ook al omdat al onze stamgasten natuurlijk gewoon welkom blijven.

Verder nog iets? Vast wel, maar dat komt later.
Veel plezier op Hollandais en France!

Niks in de handen, niks in de mouwen

Aaaaaargh! Hoe heet het in het Frans als je een munstuk in je mouw laat verdwijnen? Het antwoord op deze en andere toepasselijke vragen is nodig als wachtwoord om toegang te krijgen tot de goocheltruukjes op deze site. Gelukkig staan er ook truuks zonder wachtwoord, plus een verhaal over grote illusionisten en andere goochelgerelateerde zaken en links. Best leuk. Maar kom op… een muntstuk in je mouw schieten… ik kán het, maar hoe heet het?!

Gele wijn met schuim?


Veel Fransen drinken nooit bier. Ze vertrouwen het goedje niet. Bovendien, als je gealcoholiseerde druivennectar kunt drinken, waarom zou je je dan verlagen tot teutoonse paardenpis, zo lijkt de redenering. Er zijn organisaties die deze houding met lede ogen aanzien en die streven naar brede opwaardering van het imago van bier als verfrissende opkikkering. Zo heeft de firma Heineken geheel belangeloos een speciale biertempel ingericht aan de Champs Elysées, waar moderne Fransen zich in een passende omgeving kunnen laven aan de meest hoogwaardige brouwsels. Want het gaat hier natuurlijk niet om ordinair zuipen, zoals sommige kortzichtige zuurpruimen wellicht zullen opperen, maar om de appreciatie van je reinste biercultuur!
Bedankt voor de drinktip, René!

Hun trouwdag…


Marguérite (100) en André (107) Debry uit Argenton-sur-Creuse (Indre) vieren vandaag dat ze 81 jaar geleden in het huwelijk traden.
Of ze nu werkelijk het oudste echtpaar ter wereld zijn of niet (het Amerikaanse echtpaar dat Guinness vermeldt sowieso niet, want er is ook een Japans echtpaar samen 207 jaar), het kan hun niks schelen.
Ze zijn al met pensioen gegaan in 1957……

Cool rennen


Jongelui die het leuk vinden om via een muurtje en een bushokje op het balkon van een flat te springen, zonder moeite haasje over doen met een Citroën XM en standaard de roltrap overslaan ten faveure van een sprong met aansluitende rol. Dat levert gave filmpjes op, zoals dat van Lyon, waaruit bovenstaand beeld.
Txs René!

Chez Roger & Françoise 7 tot … augustus


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Soms snap ik niks van dit log. Gisterenavond werd er ineens gesproken over of tegen ene Marjoleine, die werd uitgenodigd naar haar eigen sterretje te gaan kijken. Spookgasten? Het zal wel. De laatste tijd veel duflullen en sufkutten die even hun eigen ondermaatse weblogje komen pushen. Niet doen mensen! Zet je reclame in het speciale —LINKDUMP—-log. Elders wordt je reactie verwijderd. Serieus of niet-serieus meepraten met de andere gasten mag natuurlijk altijd! Laat dan voor alle zekerheid in het begin je website maar even achterwege.

Les larmes de saint Laurent….


…worden ze ook wel genoemd. Les Perséides, de vallende sterren (étoiles filantes)- die geen sterren zijn- die je begin augustus aan de nachtelijke sterrenhemel kunt zien.
Ikke niet, natuurlijk. Hier heb je veuls te veul lichtvervuiling. Maar in de Bourgogne en in de Provence heb ik vanuit mijn hamack de melkweg kunnen zien. Dus ik maak me sterk dat je ook een meteorietje moet kunnen zien branden, vanaf ongeveer de 10e augustus.
Ik heb een paar sites gevonden die wat meer uitleggen:
uitleg voor kinderen, dus redelijk Frans
de hemel in de zomer van 2005
kaart
kalender

Camperen bij de wijnboer


In het kader van onze serie “lekker” naar Frankrijk met de camper” dit keer een site met een lijst interessante adressen bij de boer. Vooral veel wijnboeren die hun domaine openstellen voor buitenlanders met ronktenten. Elke standplaats zijn eigen wijntapaansluiting?

Chez Roger & Françoise, 6 – .. augustus.


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Het is volop komkommertijd.
Iedereen is weg, of onderweg, of op de terugweg…..Hoe dan ook: elke dag een nieuw café lijkt op dit moment overdreven. Dus we zien het even aan. Mocht het de spuigaten uitlopen…..dan kan er nog altijd worden ingegrepen….
Overigens: link-tips blijven welkom.
N.B. Er wordt een nieuw cafélog aangemaakt wanneer het oude “vol” raakt

Filmpje


Vanmiddag moesten er schoolspullen worden gekocht. Nieuwe schriften, nieuwe (pokkedure) agenda en het hipste kaftpapier. Ik was op zoek naar een puntenboek, want het is wel leuk, om al je cijfers digitaal in te voeren, maar ik val graag terug op iets tastbaars, ook omdat leerlingen vaak vragen om cijfers…. Enfin: Niet-Te-Krijgen….
Uit frustratie even langs vd Leest. En ja hoor: weer 3 heerlijke films gescoord, voor wènag:
Das Boot, allang op mijn verlanglijst
Being There en, last but not least,
Le Château de ma mère, de laatste die ik nog zocht.
La Gloire de mon Père had ik al. Net als Jean de Florette en Manon des Sources onmisbaar in de Provençaalse collectie

Pour que le monde respire


Er wordt wel eens gezegd dat de ferventste anti-rokers diegenen zijn die zelf gerookt hebben….In mijn geval gaat dat best op….Ik kwam er maar niet vanaf. Op de ‘gewone’ manier dan. Maar toen ik zwanger was van Pieter, ben ik cold turkey gestopt. En het kostte me niet eens moeite. Twee maanden na de bevalling had ik wel weer trek, maar werd er doodziek van. En sindsdien ben ik er vanaf. Ik ben dus al ruim 19 jaar ‘clean’. Tim helaas niet….
Ook in Frankrijk heb je een comité tegen het roken.
Er is ook een hulp-site en een site tegen het passief roken
Mijn mening: roken moet mogen. Maar niet wanneer ik er last van heb. Het toverwoord is hier: rekening houden met elkaar…..
(Er is niks obligaats aan dit logje. Evenmin als aan andere. Ik wilde dit even zeggen. Zomaar)