Gedachten boven een toetsenbord

`s Ochtends vroeg en `s avonds laat heb ik mijn eigen, nederlandse toetsenbord. Als die van u, zal ik maar zeggen.
Maar daar tussen in (nee, vandaag niet, ik heb een ochtend vrij) heb ik een Franse baas en dus het beruchte `AZERTY` klavier. Genoeg om lichtelijk schizofreen van te worden, zou je zeggen….
Nu is er iets geks aan de hand met de indeling. Of het symbolisch is weet ik niet. Gaarne uw mening want ik kom er niet uit. Maar de constatering is we iedere dag goed voor een binnenpretje, dus het is helemaal niet erg.
Bij het NL klavier, naar goed mercantiele gewoonte, heb je maar liefst twee manieren om cijfers in te toetsen. Bovenaan en rechts. Er moet wel gehandeld en verdiend worden, nietwaar? Het Gallische bord, daarentegen, heeft maar één directe mogelijkheid, nl rechts op het aparte deel. Fransen, ik generaliseer maar even, zijn gek op woorden niet op cijfers. Vandaar. Kan toch geen toeval zijn?
Maar het gaat verder: het NL bord kent twee directe mogelijkheden voor de punt. Het franse maar één. Dat wijst toch ook weer in die richting. De ( haakjes), nog zoiets. Direct bereikbaar bij de franse variant, wij moeten echter `shiften`. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, nietwaar? Geen uitwijdingen. Punt.

Sable tandzijgers

Er was eens een mannetje, dat was niet wijs, dat bouwde zijn kunstwerk van zand aan het strand. Een vluchtig medium, dat met het minste geringste buitje al veel van zijn vormen verliest. Voor het verdwijnt, kun je er gelukkig wel foto’s van maken, om die vervolgens wereldwijd op het web te tonen, zodat Nederlandse bloggers in Frankrijk er goede sier mee kunnen maken. Bij dezen. En dezen. En dezen (onderaan de pagina ook de foto’s van andere jaargangen).

Sfeermuziek

Blij dat deze site ook in het Frans beschikbaar is, zodat ik hem met jullie kan delen. Het is een soort jukebox, waarin je geen nummers kies, maar sferen. Dus heb je zin in een energiek, vrolijk liedje uit de jaren zestig, schuif de tijdsbalk naar de juiste periode, klik op het actieveld ergens tussen Energique en Positive en het apparaat schotelt je een keurige selectie voor. En dan kun je ook nog eens een keuze maken tussen ambiance en dance, plus verschillende genres. Leuk speelgoed, waardoor je nieuwe artiesten ontdekt, zodat k nu naar Claude Nougaro’s Le jazz et la Java zit te luisteren. Youpy!

La Terre vue du Ciel

Yann Arthus Betrand.

Bij mij op school staat er in de lerarenkamer een soort van kastje met daarin een heel groot boek. Dat boek ligt geopend op steeds verschillende pagina’s. Wanneer je erin gaat bladeren vergeet je de tijd: de foto’s zijn van een ongeëvenaarde, adembenemende schoonheid.
Het boek heet iets latijnerigs met Terra en Coeli, het gaat om foto’s van de aarde vanuit de lucht.
De fotograaf heet Yann Arthus Bertrand en zijn foto’s vind je hier
Raak niet verslaafd, ik kon er zelf maar geen genoeg van krijgen!

Bovenstaande is onderdeel vandeze site

Meer sjans met Jeanne

We hebben het al eerder over boeken gehad die de Franse taal zo behandelen, dat je spelenderwijs leert.
Dit is er weer 1, een tip van Jeanne:
Meer sjans met Frans van Marion Everink. Bol heeft hem.
Mme Everink beschrijft hier de uitglijers die ze maakte toen ze de Franse taal onder de knie probeerde te krijgen. Voor de hand liggende zaken komen voorbij, maar wel op een leuke manier verteld. Ook de valse vrienden maken hun opwachting (Weten jullie nog? Faux Amis I en Faux Amis II

Beste Sarkozy, je onderdanen blowen zich suf!

Mooi stukkie in Le Monde on line van gisteravond. Over het cannabis gebruik in LDF.
Maar liefst 4 miljoen Fransen houden wel van een stickie. Waarvan 1,2 miljoen regelmatig en 550.000 dagelijks. Hiermee scoort Frankrijk, naast UK, Spanje en Tsechië het hoogst in Europa. De jeugd blowt inmiddels even regelmatig als dat ze drinkt. En net zo als bij `démon alcohol` zitten de probleemgebruikers bij de werkloze jongeren en de uitvallers op school.
Verrassing (voor de Fransen althans): de hoger opgeleiden gebruiken regelmatiger dan lager opgeleiden.
Maar het meest interessante staat iets verder: de maatschappellijke kosten van cannabisgebruik blijkt in Frankrijk 15 euro per inwoner per jaar te kosten (waarvan bijna 14 euro opgaat aan pure repressie, merci Sarko!) terwijl diezelfde kosten voor alcoholgebruik uitkomen op 599 euro en voor tabaksgebruik zelfs op 772 euro.
Van de jaarlijkse 6000 verkeersdoden zijn er 230 te wijten aan stoned achter het stuur zitten.Mijn plaatselijke krant (zeer Sarkozyste) besteedt er vanochtend ook aandacht aan maar laat wijselijk alle hier boven genoemde informatie achterwege.
Het volledige rapport staat op www.ofdt.fr

Update Dineke
foto eerder gebruikt in weblog (maar foto is inmiddels wg…)

Dat zeg ik, Frankrijk!


foto: Cees Kuiper

De mooie natuur, de vriendelijke mensen, de rijke cultuur, er zijn legio redenen te bedenken om een huis in Frankrijk te kopen. Acteur John Buijsman, vooral bekend van zijn hoofdrol in de tv-reclame van een bouwmarkt (‘Dat zeg ik, Gamma!’) heeft er maar één: rust. Dus koos hij bewust voor het Delfzijl van Frankrijk: de Borinage. Dat is de vervelendste streek van Frankrijk, vertelt hij aan het AD. Maar de voordelen van deze vroegere mijnstreek zijn ongekend: geen toerisme en vooral: ,,Een maand lang geen Gamma-gelul.”

Volksgericht

Pierre Jourde is schrijver. Hij schreef een boek over wel en wee in het dorpje Lussaud in de Cantal.Het dorpje waar hij zelf is opgegroeid. Zijn familie is er 1 van de oudste uit het dorp
Weliswaar veranderde hij de namen, maar toch nam een groepje boze inwoners cq personnages wraak: ze voelden zich vernederd. Ze waren door Jourde opgetekend als een stelletje dronkelappen en simpeltons. Ze gooiden stenen naar zijn auto, toen hij een keer het dorpje binnenreed.
Hiervoor zijn ze nu veroordeeld.
Ze hebben geen spijt.

Nog een artikel

Kennis van edele delen

Zoals iedereen weet, ben ik niet te beroerd om mijn schier onbegrensde expertise met anderen te delen. Dus toen ik laatst kennis maakte met de site van de Comte Philippe Michaux de Villarepos, dacht ik meteen: delen! Het gebeurt immers maar zelden dat men kennis kan nemen van een Heer van Stand met een dergelijk rijke geschiedenis. Een man van postuur die een hoogstaand leven leidt en waardevolle bijdragen levert aan de maatschappij. Hiervan getuigt ook zijn site. Zonder een spoor van valse bescheidenheid wijdt de graaf uit over de geschiedenis van Zijn Familie (in twee hoofdstukken), de achtergronden van diverse importante onderscheidingen die door zijn voorvaderen in de wacht werden gesleept, ansichtkaarten van het familiedomein en een opsomming van de ‘Activiteiten van de Graaf’, waaronder diverse gewapende humanitaire missies en een bijdrage aan de bescherming van het kind tegen landmijnen. Indrukwekkend. Tevens zien wij een aantal familiewapens (de heraldiek is als vanzelfsprekend een van ’s Graafs hobbies), vormgegeven door de heraldische tekenaar Didier Némerlin. Ook deze laatste heeft een site, waar hij er op alle foto’s uit ziet als een kruising tussen en kluizenaar, een geleerde en een kantoorklerk. Mijn advies: vergeet de graaf, en geniet van het werk van de klerk.

‘Brandweer schuldig aan dood twee jonge mensen’

Het drama is al amper met een pen te beschrijven: twee jonge mensen, tieners eigenlijk, bellen de brandweer van Chambery dat ze omringd worden door vuur. De centraliste meldt dat de brandweer al onderweg is en gaat – veronderstelt men – over tot de orde van de dag. Jammer alleen (eufemisme van het jaar) dat de centraliste de melding niet doorgeeft aan de brandweermensen ter plaatse. Die vinden de stoffelijke overschotten pas de volgende ochtend…
Le Figaro meldt dat het voor het eerst is dat een Frans brandweerkorps (vijf jaar na dato) vervolgd wordt wegens dood door schuld. Maar schokkender is het bericht op France 3 dat de moeder van één van de slachtoffers het strafproces vooral wil omdat ze domweg wil weten wat er nu eigenlijk gebeurd is: ,,La Vérité, c’est le minimum.” Voor de brandweer was het gebeurde kennelijk zo traumatisch, dat ze nooit openheid van zaken heeft willen geven.

Druk weekendje in Parijs

Parijs staat er om bekend dat er eigenlijk elke dag wel een demonstratie voor of tegen het één of het ander is. Maar zelfs voor Parijse begrippen was het een druk weekendje. TF1 meldt dat 15.000 padvinders, die je tegenwoordig overigens geen padvinders meer schijnt te mogen noemen, het Champ de Mars bevolkten. Ze vierden het honderdjarig bestaan van de padvindersbeweging.
En dan was er zaterdag ook nog de Gay pride, waaraan naar verluidt zo’n half miljoen homo’s en lesbo’s meededen. Slippertje trouwens van kwaliteitskrant Le Monde. Die beweert dat er tienduizenden deelnemers waren om dat vervolgens te specificeren: 400.000 tot 800.000.

Covoiturage

Watte?
Co-voi-tu-ra-ge!
Het woord zegt het al : een auto delen. Heel zuinig en vooral: heel milieubewust!
Nou is het hier niet letterlijk een auto delen, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam of in het algemeen (Er zijn nog veel meer sites…)
Nee, hier gaat het vooral om gezellig samen rijden. In jouw auto of die van hunnie. Met gesloten beurs, helemaal gratis!
We hebben het dus niet over ‘Auto delen’ maar over carpoolen.
Iemand nog goedkoop op vakantie?

nog een beetje soupe aux choux en weinig sex

Le Glaude en le Bombé (en de wijnboeren, gourmets, gourmands en ikzelf), hoofdpersonen van `la soupe aux choux`, kunnen tevreden zijn: de maatregel om de alcohollimiet achter het stuur te verlagen van 0,5 tot 0,2 is alweer van de Sarkozy tafel. Officieel meegedeeld, oui messieursdames!
In mijn plaatselijke `canard` stond ook nog iets dat ik u niet wilde onthouden. `Les Français en panne de désir`. Niks olala dus, in la douce France. De inmiddels beroemde Durex enquete in maar liefst 26 landen wijst het uit: qua frequentie weet Frankrijk nog een elfde plaats te bemachtigen maar ook hier blijkt weer eens dat kwantiteit en kwaliteit niet vaak samengaan. Want maar 25% van de Fransen is tevreden over z`n/haar sexleven. Ze zijn daarmee éénnalaatste. Alleen de Japanners scoren nog bedroevender (15%).
Wat betreft de duur van `de daad` gaat het ook met de Franse slag: 15 minuten. En daarmee een plaats in de kop van het peloton. Of aan de staart, zo u wilt. Het gemiddelde is 18 minuten, overigens. Het walhalla blijkt Nigeria te zijn: 67% is tevreden en de gemiddelde duur bedraagt 24 minuten.
Voor mijn `canard` zijn wij Nederlanders niet interessant. Helaas kan ik u dus geen cijfers geven.
Kortom: al die lingeriewinkels die ik al ruim 30 jaar in de meest grijze provinciestadjes ontwaar helpen blijkbaar ook niet…..

Frans leren met

Mevrouw Tin Van Arkel bedacht een methode om Frans te leren met behulp van filmfragmenten. Ook een manier. Ze doet haar methode hier uit de doeken. Via de site kun je deze methode, die vooral voor leraren bedoeld lijkt, bestellen. Wie de methode heeft aangeschaft en waar je als taalstudent op deze cinematografische manier Frans kunt leren, staat er helaas niet bij.

Na Bolkestein straks ook het huisje van Neelie?

Dat de Franse autoriteiten in Europese kwesties vooral een Frànse (lees: nationále) koers varen, mag je Parijs in veel gevallen niet kwalijk nemen. Dat doen de Duitsers, Italianen, Nederlanders etc immers ook wel eens. Maar zonder dat velen het in de gaten hebben, heeft president Sarkozy afgelopen weekeinde op de EU-top in Brussel een nieuwe doorbraak bereikt in de Franse strijd tegen de EU-overheersing.

De actie, enkele jaren geleden, van Franse electriciens (of waren het loodgieters?) bij het zomerhuisje van oud-EU-commissaris Frits Bolkestein was synoniem voor het Franse verzet tegen (sommige !) onderdelen van het vrije markt-liberalisme in de EU-landen.
Vrij verkeer van goederen, personen en diensten wordt door de Franse autoriteiten weliswaar met de mond beleden, maar in de praktijk worden daar vooral belemmeringen tegen opgeworpen.
Allemaal kennen we wel voorbeelden, zoals de EDF die weigert een woning op het electriciteitsnet aan te sluiten als dat huis niet door Franse bouwvakkers is gebouwd, of op z’n minst de bedrading door Fransen is aangelegd. En over de Franse regels voor zwembroekjes in openbare zwembaden (met een beroep op Europése regels) zullen we het maar niet hebben.

Op de EU-top heeft Sarkozy voor elkaar gekregen (zegt hijzelf) dat de al jarenlang bestaande EU-formuleringen inzake overheidssteun en concurrentievervalsing zodanig worden aangepast , dat uitzonderingen kunnen worden gemaakt als het om de ‘nationale werkgelegenheid’ gaat. En reken er maar op dat de Fransen zich op hùn werkgelegenheid zullen blijven beroepen. Daar zullen we de komende jaren mog héél wat van horen !
Heeft Neelie Kroes een huisje in Frankrijk en binnenkort een loodgieter nodig?

la soupe aux choux

Vanochtend las ik dat de Franse regering serieus overweegt om de toegestane hoeveelheid alcohol achter het stuur wederom te verlagen, van 0,5 naar 0,2.
Niet dat ik voorstander ben van een verhoging van die limiet, zeker niet, maar ik zie de boze wijnboeren, restaurateurs, gourmets en gourmands al demonstreren. En mezelf wellicht want dat betekent nog-niet-eens-één-glaasje bij het eten. Où va la douce France…….
En ik moest meteen denken aan het meest Franse boek aller tijden. Waarbij Frans hier staat voor het Franse platteland. Frankrijk, dus.
Het beschrijft een Franse maatschappij die bijna niet meer bestaat. Helaas, mag ik wel zeggen. Twee oude boeren filosoferen er lustig (en rustig) op los. En dat gaat gepaard met menig glaasje. Het is hilarisch, plat en diep en het raakt. Eigenlijk verplichte lectuur voor iedereen hier!
Het boek is niet vertaald (een schone taak?) maar wel verfilmd, met onder anderen Louis de Funès.
De titel: La Soupe aux Choux. Auteur: René Fallet. In de serie Folio, nummer 1479.
Lezen dus! En daarna wordt je mening bijzonder op prijs gesteld……

Stem op de Eiffeltoren

Vroeger moest je ze kennen, de 7 Wereldwonderen. De Hangende tuinen van Babylon spraken altijd tot mijn verbeelding. Misschien vanwege die spraakverwarring, ik weet het niet
De meeste van deze wonderen zijn de wereld al uit, inmiddels. Dus! Werd het tijd voor een nieuw lijstje! Maar inmiddels is er zoveel wonderlijks te aanschouwen dat het natuurlijk geen doen meer is om zomaar even wat op een lijstje te knallen
Je kunt helpen geschiedenis te maken door ook je stem uit te brengen, in deze 1e mondiale verkiezing ooit. Het schijnt dat Europa wat achterblijft, dus mensen: grijpt uw kans!

Hullie van Le Monde hebben d’r een mooi kaartje van gemaakt.

In Vino Veritas

Hoe ging dat spreekwoord ook alweer?
O ja: oude wijn in nieuwe zakken. Door drukte kwam het er even niet van, want dit is ook al lang geen fris nieuwtje meer, maar toch interessant genoeg om het jullie niet te onthouden.
Ilja Gort, je weet wel die geluidsman met zijn loftrompet die door een bekende ooit een publiciteitsgeile van enig relativeringsvermogen gespeende egotripper is genoemd.
Enfin, na zijn Tulipe heeft hij een nieuw wijn. En niet zo maar 1!! Nee, eentje die de naam wijn niet eens mag dragen, want slechts 8%. Een zg. light wijn. Dat is vloeken in de kerk. Maar: ieder zijn meug. In ieder geval heeft ie d’r weer een sijt bij. Cool!
En altijd goed voor de promotie is een lekkere rel. En die kwam uit gerenommeerde hoek, nl. van wijnschrijver Hubrecht Duijker (klik links op ‘Actueel Maandbericht’ en scrol naar benee)

Ik kwam hier terecht omdat ik af en toe kijk bij de Wijnkronieken
Ooit eerder gespot door René
Ik laat ieder er maar het zijn van denken.

links:

Blog van Ilja Gort
Foodlog
drinkblog

Wég met Frankrijk!

Paul Kasteel heeft een huis in de Zuidelijke helft van Frankrijk. Ook heeft hij heel lang in Frankrijk en met de Fransen gewerkt. Dat heeft nou niet direct geleid tot een grote francofilie. Tenminste, als je af mag gaan op zijn site, waarop hij op scherpe toon Frankrijk en de Fransen, de Franse politiek, het Franse bedrijfsleven en de Franse maatschappelijke verhoudingen verkettert. Zijn webstek heet dan ook Frankrijkkritisch.nl.
Wat je er mee op schiet om te kankeren op Frankrijk, begrijp ik niet precies. Behalve misschien dat het oplucht. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Kasteel het leuker vindt om verbaal kabaal te schoppen dan om tedere complimentjes uit te delen. Alles en iedereen krijgt er van langs. Dat hij daarbij soms molshoopjes tot Mont Blanc-proporties opblaast zij hem vergeven. Het gaat ten slotte om het effect. Zijn site is net zoiets als het oude TWIST•PUNT bij HeF. Het hoekje waar de klappen vallen. Overigens verdeelt hij zijn woede eerlijk, want ook de Nederlanders krijgen regelmatig een veeg uit de pan. Het klootjesvolk dat met oogkleppen op Zuidwaarts trekt. Maar ook de Nederlanders die zo dom zijn om in Nederland tussen de buitenlanders te blijven zitten. En wel hier.
Je begrijpt, ik ben het maar zeer zelden met Paul Kasteel eens. Maar goed, elk geluid mag gehoord worden. Dus ook dat van een zure, rechtse, verongelijkte en ongenuanceerde meneer die wou dat hij Paul Cliteur was.

Waarvan akte.

Honderd chalets op omheind terrein

Dat advertentieteksten van makelaars niet altijd de lading dekken, wisten we natuurlijk allang. We waren immers gewaarschuwd, en dus telden we – met z’n tweetjes – voor vier. En desondanks stonken we er met open ogen in ! Het staat er toch ècht, op de site van een bekende makelaar/OG-handelaar : ‘Het park is gelegen in het departement Creuse..’ en ‘het bewaakte park La Vergne-35 is geheel omheind en…’het bevat ongeveer 100 chalets…’ en meer van dat soort beschrijvingen van een feitelijke situatie.

Kijk, dat er ook stond ‘een unieke kans voor degene die wil leven als een god in Frankrijk, maar daar niet een fors kapitaal aan wil spenderen’, dat hadden we al met een korreltje zout genomen. Je moet door teksten héén lezen; het gaat om de féitelijke situatie, hadden we van te voren tegen elkaar gezegd.

Ook hadden we keurig van te voren een informatiepakket opgevraagd, maar helaas nog niet ontvangen. Ook dat had – achteraf bezien – alarmbelletjes moeten doen rinkelen, maar tsja, wat wil je, als de mentale knop eenmaal is omgezet ‘dat we zoiets maar eens moeten gaan bekijken?’

Toen we dus onlangs een weekje vrij hadden, werd een ritje naar Midden-Frankrijk uitgestippeld. Dan zouden we eens wat pandjes gaan bekijken. En dus ook maar eens Les Hautes de la Vergne in de reisroute opgenomen. Gelukkig zijn de routeplanners en het grote dikke rode ANWB-boek ‘Het Beste van de Weg’ welkome hulpmiddelen, en de reis verliep voorspoedig.

Maar eenmaal in het desbetreffende dorpje aangekomen, sloeg de eerste twijfel toe: dit zag er toch heel anders uit dat de omgevingsfoto’s.
En dan dat smalle weggetje dat de ingang naar het bungalowpark zou moeten zijn: een smal grindpad van amper één auto breed waar het onkruid minstens een meter hoog stond. Niet in de berm, maar op het pad zelf ! Alsof er drie jaar lang geen tractor overheen was gereden.
Het leek alsof we uitgestorven gebied inreden.

Maar die rioleringsbuizen, haspels elektrakabel e.d. langs het weggetje duidden er toch op dat er hier werd gewerkt? Eigenlijk stonden we al op het punt de auto maar te keren (maar dat kon op dat smalle paadje niet), toen we in de verte drie oude vervallen boerenschuren zagen staan, met daarachter een witte caravan. Bij aankomst schoten de ratten weg !
De boerenhoeve was verlaten, dichtgetimmerd en duidelijk al vele jaren niet meer in gebruik (zoals je veel vervallen panden in Frankrijk ziet).
Zouden we dan toch verkeerd zijn gereden?

Dan maar terug, via datzelfde smalle grindweggetje.
En toen, plots, zágen we het: er stond één houten chaletje tegen een berghellinkje. Dus de auto maar weer achteruit gereden (ja, ik pas op !), en te voet tegen de heuvel op.

Aangekomen bij het chaletje valt meteen het gammele trappetje naar de veranda op, en de reclamefolder van de Nederlandse projectontwikkelaar achter het raam. Die naam stond níet in de makelaars-advertentie (natuurlijk niet; de makelaar wil niet dat je zelf van te voren contact opneemt met de ontwikkelaar want dan loopt ‘ie z’n provisie mis).

In het afgesloten chalet, zo valt door de ramen te zien, staan drie plastic tuinstoeltjes en hangen twee grote wandkaarten met de indeling van het toekòmstige bungalowpark. Kortom: kennelijk een model-chalet, in een verder uitgestorvenomgeving.
Niks geen ‘honderd chalets op een afgesloten terrein achter een slagboom’, zoals de makelaar schrijft.

Eenmaal weer thuis in NL, toch maar eens de site van de ontwikkelaar-zelf bekeken. Kijk, die formuleert het tenminste duidelijker: dat het een ontwíkkelingsplan is, dat er zus-en-zo kan kómen. Teksten die duidelijk maken dat het nog niet bestaat.
Alhoewel: sprekend over centrale voorzieningen, en er dan een foto bijzetten van een ànder zwembad en een tafeltennistafel, wekt toch een onvolledig (en vertekend !) beeld.

En wat wil het geval bij thuiskomst? Er is alsnog een mailtje van een Nederlandse makelaar (bij een Franse firma) die we onlangs om een infopakket hadden gevraagd !
En wat heeft hij te melden?: ‘dat het project niet doorgaat, en dat hijzelf voortaan bij die-en-die makelaar werkt’. Of het één met het ander te maken heeft, weet ik niet.

Uiteindelijk is het nog een uiterst plezierig reisje geworden. Alleen al het rijden over Franse (auto-)wegen is een lust voor het oog: na elke bocht een nieuw, adembenemend uitzicht. En zo reisden we van plek A naar B en C en verder, en vlóóg een weekje-LDF voorbij.
Inmiddels zijn we begonnen aan de samenstelling van een nieuw lijstje van daar-moeten-we-eens-langs. En over de terugkeer in Puy-en-Velay en de Franse DDE en het belabberde uiterlijk van Franse industrieterreinen hebben we het een andere keer nog wel eens.

ps – is er geen wettelijke bepaling dat projectontwikkelaars en makelaars niet-langer-bestaande aanbiedingen van hun site moeten halen?

Secours!!

Vandaag weer een diploma erbij: de SST oftewel sauveteur-secouriste du travail. Als je niet werkt (in ieder geval in loondienst) kan opgaan voor de AFPS (attestation de formation aux premiers secours) waarbij opgemerkt moet worden dat de SST iets meer in gaat op bedrijfsspecifieke sitauaties en alarmeringen.
Hoewel de relatieve grote kans op een gebeurtenis op het werk (en de daarbij behorende morele verplichting) voor deze kelner de eerste motivatie was, kan het natuurlijk ook van pas komen op straat of bij je thuis. Ongelooflijk veel informatie vind je op secourisme.info,secourisme-pratique.com en secourisme.net. Zelf een cursus volgen? Kijk dan hier of hier.

Chez Roger et Françoise, weekcafé 23 juni

Met het beeld van de mannetjes van Jeanne op het netvlies open ik dit nieuwe weekcafé.
Het duurde even voor we met zijn allen in het ritme kwamen, maar ik denk dat het heel goed werkt, op deze manier. De druk van het elke dag weer een nieuw (en liefst origineel!) logje tussen de café’s verzinnen is er niet meer. Of er nu 1 of meerdere tussen zitten: ’t is allemaal ok.

Aan de overkant spuit men onder grote druk de machines schoon. Ik durf het bijna niet te denken: zou dat betekenen dat het ergste sloopgebeuren voorbij is?

Ik begin voorzichtigjes aan Frankrijk te denken.
Ik heb een dochter nog een tripje beloofd, maar eerlijk gezegd geen idee waarheen? Het zal wel iets laatste-minuuterigs worden.

Nog even de tanden op elkaar tot de vakantie, mensen!!!