Tout de France

Verschijnt er plotsklaps een heel nieuwe Frankrijksite, hij is het bekijken waard.

Bovendien zie ik tot mijn aangename verrassing dat we gelinkt zijn.
Beetje vreemd is wel dat ze claimen een heel goed bezochte site te zijn. Ik had er nog nooit van gehoord? Nuja, na dit bericht worden ze zeker al meer bezocht, hah! Als geregistreerde bezoeker kun je ook stukkies schrijven. Net als hier!

Ik voorzie nieuwe kennissen!

Een ei hoort erbij.

Wat is Pasen zonder eieren. Of eiergerechten. Dat is zoiets als…als….de tuinman zonder z’n sjekkie.
Dus kom op, vergeet alle colesterolspiegels en ga spiegeleieren bakken. Of zo.

Het schijnt overigens dat dat cholesterol-verhaal ietwat achterhaald is.
Eieren eten: het mag weer van de Hartstichting.
Maar wel met mate(n).

Om er toch een educatief tintje aan te geven:

de uitspraak van oeuf en oeufs wordt nog wel eens als lastig ervaren.
oeuf spreek je met de ‘u’ die je 2 x hoort in Dineke 😉
oeufs krijgt alleen de ‘eu’ van ‘keuken’ (‘fs’ spreek je niet uit)

Het is eigenlijk heel simpel, want je kunt een ezelsbruggetje gebruiken:
2 x dezelfde klank: un oeuf, deux oeufs (waarbij je de woorden dan onderling verbindt)

Wreed spelletje

Nondeju

Monsieur Bar. Dessin Oliver Ritz

Naar aanleiding van wat grapjes in onze HeF-bar over namen, herinner ik me plotsklaps ook dat we het hier al eerder over hebben gehad. (Was het niet Peter van het Hurktoilet die een heel arsenaal aan namen had? Ik kan het even niet zo snel terugvinden.)

Zullen we weer eens een wedstrijdje doen?
De uitdaging is om de leukste combi beroep en familienaam te vinden. Zoiets als Kapper Kaal (Die bestaat echt!)
Uiteraard komt een deel van de huidige familienamen voort uit beroepen die de 1e naamdragers uitoefenden. Maar dat is niet wat ik hier zoek. De bedoeling is wel dat er een link is tussen beroep en naam, maar het moet vooral een grappige zijn. Dus een smid die ‘Smit’ …mwaah.
De bedoeling is –uiteraard!- Franse namen te vinden. Ik zal even een voorzetje geven: ik hoefde er niet eens zo lang naar te zoeken: heb gegoogeld met “noms de profession” en “noms de famille”en kwam uit bij deze site

Succes!

Vocabloc: nieuw woordenboek

Het is weer eens hoog tijd voor een vocabloc!
Op zoek naar een verklaring voor het woord baratineur, kwam ik uit bij weer een bijzonder woordenboek, nl. die van de banlieues, de Dictionnaire de la Zone.
De term ‘la Zone’ werd vroeger gebruikt voor de gebieden buiten de stadsmuren, waar alleen allerlei paupers hun illegale optrekjes hadden, tegenwoordig wordt er de gebieden aan de rand van de stad mee bedoeld. Evenmin een plek waar veel welvaart heerst.

Het leuke van dit woordenboek is dat je bij de lemma’s ook verwijzingen naar gebruikers ziet. Kijk bijvoorbeeld eens bij allumeuse, dan zie je dat MC Solaar dit woord in ’94 in een van zijn teksten gebruikte.
(over MC Solaar heb ik ooit iets geschreven).

Kom ik, voor de oplettende lezertjes, ook nog een bekend woord tegen: beauf al eerder verklaard in een logje

Uiteraard staat er ook het nodige verlan in. Maar daar weten jullie inmiddels al alles van. Toch?
Ga d’r maar eens
lekker voor zitten…

Signé: Kedine!

(Overigens een site van Cobra le Cynique aan wie ik op een ander moment aandacht ga besteden.)

Kleuters op water en brood

Waarschuwing voor ouders in Frankrijk: betaal de rekeningen van school op tijd, anders zetten ze je kinderen op water en brood. Le Figaro meldt dat het echt gebeurd is in Maincy (Seine et Marne). Ouders moeten daar de lunch voor hun kinderen een maand vooruit betalen. Logisch, vindt de burgemeester, want de maaltijden moeten ook vooraf besteld worden. Dus ontbraken er maandag negen lunches op een kleuterschool en kon maar net voorkomen worden dat de arme kinderen helemaal niets kregen.

Terug naar de schoot van moeder aarde

Eigenlijk gek, dat je je druk maakt over alternatieve manieren om je huis te verwarmen ter bestrijding van het broeikaseffect. Laat het gewoon zijn gang gaan en je huis wordt vanzelf warm! Toch? Enfin, er zijn gelukkig nog andere, meer houtsnijdende redenen om te stoppen met het opmaken van de fossiele brandstoffen. Bijvoorbeeld dat je ze inderdaad op kunt maken, zodat ze echt op raken. En dat dat wel eens veel sneller zou kunnen gebeuren dan menigeen beweert, denkt of hoopt. Wie tegen die tijd goed voorbereid is, met een windmolentje hier, een zonnecollectorretje daar, een geothermische aardwarmtetap zus en een spaarlampje zo, lacht lekker iedereen uit. In ieder geval qua geld. Want als dingen opraken, worden ze duur. Dus als je ze dan niet meer nodig hebt, kun je je winst uittellen.
Op Chaleur Terre gaat het over alternatieve energie. Met dossiers van gebruikers, die geïsoleerd huis en ecologische haard aan den volke tonen. Met achtergronden en meningen, plus het nodige nieuws. Aan een soort speciale interne alternatieve energie-wikicyclopie wordt gewerkt, alleen is nog niet duidelijk door wie. Al met al een site die duidelijk nog niet af is, maar die mij veelbelovend lijkt. Hij heeft in ieder geval de wind mee!

Laat zien hoe mooi Frankrijk is

Sommigen van ons zullen heftig ontkennen Francofiel te zijn, maar wees eerlijk: we hebben allemaal iets met Frankrijk. Wat precies, dat is soms lastig in woorden te vangen. Welnu, dat hoeft ook niet meer. Tenminste, niet als je foto’s gemaakt hebt van de leuke, aansprekende, bijzondere, raadselachtige of anderszins aparte plekjes of dingen in Frankrijk. Daarvoor heb ik op Het Hurktoilet, de leuke vakantiegids voor Frankrijk, de rubriek Jouw Foto’s ingericht. Deel jouw favoriete Frankrijk met anderen… De enige tekst die van je gevraagd wordt, is een aanduiding van de locatie van het moois dat je gekiekt hebt.

VAKANTIEPLANNEN 2007

Gaan we deze zomer met zijn allen bij Aat op bezoek? Ik denk dat het een goed idee is om iets anders te doen dan de afgelopen twee jaar. Die camping in Panneçot – hoe gezellig ook – hebben we nou wel gezien. Jullie mogen ook allemaal naar de Z-Bourgogne komen. De tuin is groot zat en er is inmiddels ook een tweede huis met grote kampeertuin beschikbaar. En nee, je hoeft niet te klussen (mag wel). In ieder geval warm douchen, ook nooit weg. Of een combinatie Remilly/Ménetreuil, misschien? Het is dan wel een goed idee om de agenda’s te trekken en uit te zoeken in welke periode de kans op een groot gezelschap het grootst is. Ik ga niet meer op vakantie dit jaar, dus roept u maar!

UPDATE: het café van 2 april heb ik omgetiteld tot vakantielogje. Je kunt hier melden wanneer je naar Frankrijk gaat en of je tijd en zin hebt om langs te komen bij Aat en/of Krek. Het zou natuurlijk het leukste zijn als we een periode kunnen vinden om een stuk groepsgebeuren te realiseren, voor de intermenselijke contacten naar elkaar toe.

Bob le Bricoleur

Voor alle doe-het-zelvers onder ons is er sinds januari van dit jaar weer een nieuwe loot aan de klusflora…eh..fora.
Hier kun je alles delen, vooral je handige tips en typische handigheidjes zullen verwelkomd worden. Wel in het Frans, uiteraard. En om daarbij te helpen, is er ook een glossaire , waar je je de terminologie eigen kunt maken. Handig!!
Uiteraard ontbreken ook de nodige links niet!!
Ga er maar gauw kijken, bij de zondagsklusser.

Toptoque

We staan weer eens positief op de kaart. Op de menukaart, wel te verstaan en dat dankzij topkok Jonnie Boer. In Limoux vindt het jaarlijkes galadiner plaats van Toques et Clochers. Jonnie is de ‘chef’ van deze 18e editie. Hij wordt begeleid door een aantal –even gerenommeerde- collega’s.
Je kunt het nalezen in het AD. Het evenement heeft ook een officiele site

Hagers op rozen

Het gebeurt niet vaak dat ik in ga op het verzoek van onbekenden om een linkje te plaatsen. Maar men moet ook niet al te rigide zijn in het leven en ze vroegen het heel vriendelijk en bescheiden, dus maak ik dit keer een uitzondering voor Edith en Henk Hagers, die in juli 2006 een huis in de Lot-et-Garonne hebben gekocht. Dat is op zich niet zo bijzonder. Wél bijzonder is dat ze daarbij ook een complete rozentuin op de kop hebben getikt. Een bestaande attractie met een vaste bezoekersstroom, die ze nu willen uitbouwen door naast rozen ook beeldende kunst te exposeren. Goed idee, een beetje cultuur tussen de bloemen. Nou ben ik persoonlijk geen grote kunstkenner, maar sommige stukkies spreken me best aan. Vandaar dat ik dacht: “Kom, we besteden eens aandacht aan dit jonge initiatief van een stel enthousiaste Hollandais en France.”. Bij dezen dus maar!

Wijnonlijn

Hou je van wijn? Ik ook. Vooral om op te drinken. Dus ga ik regelmatig naar de supermarkt om een paar flesjes te scoren. Toch kun je mij geen echte wijnliefhebber noemen. Dat is iemand die naar Frankrijk gaat om een tocht langs châteaux en vignobles te maken en die overal proeft om zo de lekkerste bouteilles voor weinig te kunnen scoren. Deze ware vinofielen kunnen hun voordeel doen met de site van Vinomedia. Hier vind je naast 3000 artikelen over wijn (in een doorzoekbare database) ook een adressengids van zo’n beetje alle wijnboeren, cooperaties, leveranciers van vinificatiemateriaal of hoe dat ook mag heten, oenologen en ga zo maar door. Iedereen die iets betekent in de wijde wijnwereld staat er met naam, toenaam en contactgegevens in. Dat is een lekkere lijst voor wie een wijnreisje aan het voorbereiden is.
Vinomedia is ook organisator van Wijnsalons in diverse steden in Frankrijk. En het slimme is dat ze de daar door hun exposanten aangeboden producten ook nog eens online verkopen in een webwinkel: les Caves de Virginie. Waar ze beweren: “Een goede wijn ontdekken is niet makkelijk. De wijnen die wij aanbieden zijn op onze salons door duizenden bezoekers geproefd. Op basis van hun ervaringen konden wij de beste voor u selecteren.” Slim. Proost.

Naschrift: nadat ik dit stukje schreef, las ik in de Franse consumentengids een test van wijnwebwinkels. Vinomedia komt daar niet in voor, maar ik wil jullie toch te twee beste volgens Que Choisir niet onthouden:
Lavinia: Wat minder sterk in de online tips, maar onverslaanbaar als het gaat om betrouwbaarheid, assortiment, gemak in het gebruik en prijs.
Rouge-Blanc: hier moet je juist wel wezen voor tips, al krijg je soms geen duidelijke factuur, is het assortiment wat mager en is er geen expresselevering mogelijk.
Tot slot een Nederlandse site die in dit overzicht natuurlijk niet mag ontbreken: Vive le Vin van onze vriend Rob(èrt).

Het andere Frankrijk

Omdat ik net mijn Surinaamse vriendin Cynthia aan de telefoon had en zij vertelde dat ze volgend jaar voorgoed naar Suriname terugkeert, kwam een oud verlangen weer naar boven. En ik krijg T. eerder mee naar Zuid-Amerika dan naar Frankrijk. Zegt-ie.
En wat ligt er naast Suriname? Welja: het grootste departement van Frankrijk: Guyane.
Ach….waar ken ik Frans Guyana nu anders van dan uit de verhalen van Charrière…
(Beetje achterhaald, inmiddels)

De site die ik vond
en die het over Suriman heeft i.p.v. Surinam, geeft maar heel summier imformatie.

De site van de ambassade geeft al meer prijs.

En plan je een vakantiereisje, dan kun je bijvoorbeeld hier terecht…..

Vakantietip isearchforyou aflevering 5

Een huis als een gedicht

Een huis in hartje Provence om op slag verliefd op te worden! Je ruikt al bijna de lavendel. Dit onderkomen met vier gastenkamers, ligt temidden van de overdadige natuur ten westen van de Vaucluse, tussen Avignon en Aix en Provence in. Het dorpje Saumane ligt in de buurt en ook het-een-bezoek-waardige Apt is dichtbij. De vier gastenkamers met zitje en badkamer zijn buitengewoon liefdevol ingericht en benoemd naar de oma’s van de vorige eigenaren: Adele, Elisa, Julia en Eugenie. Allemaal hebben ze een eigen beschut terras. Wie meer ruimte nodig heeft, wijkt uit naar de 1,6 hectare grote tuin met zwembad. Talloze vijgen- en olijfbomen en de alom aanwezige geur van tijm en rozemarijn maken dit volgens mij tot een heerlijke en poëtische plek om te vertoeven.
Karin

PLANTEN! En ’n bietje raap.

Het is – zo schijnt – een van de lastigste dingen van het tuinieren om te weten wat je wanneer moet doen. Denk je: “Nou blijft het mooi weer”, plant je alle stekkies uit de kas in de volle grond, páf, 200 moorddadige ijsheiligen er overheen. Zelfs de boeren – die het toch zouden moeten weten – hoor ik hier regelmatig tegen – en vooral over – elkaar schamperen wanneer de een vindt dat de ander te vroeg spuit (ejacutoxico praecox), zaait, maait, ploegt, oogst of egt. Niet per se in die volgorde. Maar goed. Voor leken als ik is het dan handig dat er zo’n site is als Le Calendrier du Jardin, die je bij het handje neemt en zegt: “Nu planten. NU!” Jammer alleen dat ze dat planten zelf niet ook voor je kunnen doen, want voor lichamelijke inspanning is het wat mij betreft nooit het juiste moment. Ik mocht eens transpireren. Overigens, voor wie wél graag tuiniert staan er nog allerlei handige tips op de site in de vorm van ‘fiches jardin’, alsmede een Foire Aux Questions (FAQ) en veel links naar weer andere tuinsites. Op een daarvan vond ik de volgende aardige uitspraak: Als we de wereld niet kunnen veranderen, laten we dan in ieder geval een tuin inrichten.
Leuk. Maar laat mij maar de wereld veranderen.

Knuffellluuuuuuh!

Het begon allemaal met een Australiër die na een lang verblijf in Londen terug kwam in zijn moederland en die zich daar erg eenzaam voelde. Hij had behoefte aan ‘bonding’ en ging in Sidney op straat staan met een groot bod ‘Free Hugs’. Dat leverde hem de nodige knuffels op, maar ook de sommering van de politie om er onmiddelijk mee op te houden. Je kunt niet zomaar omhelzingen gaan staan uitdelen op straat, zonder aansprakelijkheidsverzekering! Van het een kwam het ander. De man starte een petitie tegen het stadsbestuur en begon een website. Toen de band ‘Sick Puppies’ er een lied met een clip van maakte was het hek helemaal van de dam. Een wereldwijde beweging was geboren. De Franse regering, zoals wij weten ook behoorlijk wars van overbodig wetgeving en al te strikte handhaving van bestaande regels, heeft het idee inmiddels ook , uhm, omhelst. Hier is het echter gekoppeld aan de discriminatie van (onder meer) Aidspatiënten, geloof ik. Hoe dan ook is het erg sympathiek en als je ziet hoe leuk het uitpakt, zo’n bord, krijg je gewoon zin om óók op straat te gaan staan om – geheel vrijblijvend – gratis warmte uit te delen. Dat kun je alleen doen, of in georganiseerd verband Maar natuurlijk ook in je eigen omgeving, met je collega’s of je baas. Want, zoals de slogan zegt: Van een knuffel kun je geen aids krijgen. Wel liefde.

Dank aan Expatica voor de inspiratie.

Gratis vakantie voor Klussers

Zoals jullie weten heb ik een huissie gekocht waar ik een gîte in wil maken. Het is al bewoonbaar, maar de badkamers moeten echt opnieuw. Bovendien mag er hier en daar wel wat afgewerkt en geschilderd worden. Nou ben ik het gezeik met die Franse bouwvakkers een beetje zat. Dat ík op mijn knieën moet liggen om een ander zover te krijgen dat hij mijn badkamer tegelt… Dus nou zoek ik iemand met twee rechterhanden – of twee iemanden met vier rechterhanden – die deze zomer naar de Zuid-Bourgogne willen komen om hier te werken en vakantie te vieren.
Ik bied gratis verblijf (er is nog een aparte douchekamer met toilet) en betaal ook nog een uurvergoeding. Dus je hoeft alleen maar je eigen reis te betalen. Het is dus net of je zelf een huisje in Frankrijk hebt, waar je dan heen gaat om te klussen. Het huis is erg rustig gelegen, met een grote vrije tuin van ruim 4000m2, een speelhuisje, een jeux de boule-baan en een vijver. Zwembad valt te regelen.Er zijn twee slaapkamers boven, maar beneden kunnen ook nog wel twee mensen slapen. Ruimte dus voor 4 à 6 mensen en een tentje in de tuin is geen bezwaar. Het is 1200 meter van een supermarktje en 1,5 km van Romenay, een leuk dorp.
Je moet wel een beetje professioneel kunnen bouwen, want amateuristisch wat aanklooien kan ik zelf ook (net als de vorige eigenaar trouwens). Liefst geen mensen met kleuters, in verband met de vijver.

Station in beweging

Bij onze vrienden van Frankrijkforum vroeg iemand of je kon overnachten op het station van Clermond-Ferrand. Nou kun je dan wel roepen: “Ga Googlen!” maar we hebben ooit besloten dat dat geen bevredigend antwoord is. Daarom besloot ik zelf even de zoekmachine te raadplegen. En wat blijkt? Je kunt er niet overnachten, want het station is tussen 23.30 en 5.00 uur gesloten. Deze wijsheid trof ik aan op de handige site “Gares en Mouvement”, waarbij ik dan onwillekeurig moet denken aan het moment dat de trein zich in beweging zet en je héél even het gevoel hebt dat het niet de trein is, die beweegt, maar het station dat zich voorzichtig van je verwijdert, steeds sneller wegspoedt om jou in je trein in een leeg landschap achter te laten. Maar goed, enfin en bref: een handige site dus waar je uitgebreide informatie vindt over 62 grotere stations in Frankrijk.

Ooit wordt het mooi….

Iedereen heeft de beelden van de randstedelijke rellen van vorig jaar nog wel op het netvlies:
De deprimerend grauwe en mistroostige wijken met hun HLM’s
kennen een problematiek die van een andere orde is dan die in de volksbuurten van de Nederlandse Randstad.
Overigens waren de rellen van vorig jaar niet zo verrassend: al eerder, in de 80-er en 90-er jaren waren er onlusten.
In 2000 is (mede daarom) besloten tot een radicale aanpak m.b.t. de stedelijke vernieuwing. Uiteraard is daar het nodige geld mee gemoeid.
Om te zorgen dat de financieën goed verdeeld worden is de ANRU, l’agence nationale pour la rénovation urbaine gecreëerd. Een soort van loket voor subsidieaanvragen

Ik kwam bij toeval op deze site. Vond het filmpje wel aardig. Goed voor je Frans! En het logo is m.i.pure plagiaat. Hoe vaak ik dat ‘lachje’ al heb gezien……

Nederlandse makelaars in Frankrijk gezocht!

De Franse Ambassade in Nederland is op zoek naar Nederlandstalige makelaars met een carte professionelle die Nederlandse kopers kunnen begeleiden in hun zoektocht naar huizen. Het gebeurt namelijk regelmatig dat Nederlanders bij de ambassade aankloppen omdat ze hulp willen op dit gebied. De ambassade wil die mensen dan niet naar een gewone Nederlandstalige makelaar sturen, want die werkt reeds voor de verkoper en zal de huizenzoekers bovendien alleen maar huizen uit zijn eigen bestand aanbieden. Dus dan hebben die mensen geen vrije keuze uit het totale aanbod. Ook willen ze geen onbevoegde Hollandse ‘conseillers’ aanbevelen, want het is verboden om zonder Carte Professionelle in een bemiddelende rol actief te zijn op de Franse huizenmarkt en de ambassade kan natuurlijk niet met ‘illegalen’ werken. De functie-eisen zijn dus:

1 – Nederlandstalige makelaar in Frankrijk
2 – In bezit van een eigen Carte Professionelle
3 – Onafhankelijk adviseur zónder banden met verkopers

Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Mikel de Rooij van 30 à vendre die precies voldoet aan het profiel, reeds met succes Nederlandse kopers begeleidt en graag ook via de ambassade aan de slag wil. De ambassade wil graag met Mikel in zee, maar wil de huizenzoekers keuze bieden uit minstens drie gelijkwaardige aanbieders. We zoeken er dus nog twee.

Doe eens een beetje geïntegreerd

Een beetje Fransman is ofwel ergens voorzitter van geweest ofwel hij heeft minimaal eens in zijn leven gestaakt. Nu spreken we niet allemaal genoeg Frans om voorzitter te worden, zoals Krek bij zijn oudervereniging, en staken zit ons niet in het bloed. Maar je kunt toch wel iets doen dat een beetje in de richting van actievoeren gaat: begin gewoon een handtekeningenactie! Dat is eenvoudiger dan je denkt. Zelfs het kopiëren van de broodnodige lijsten is verleden tijd. Je gaat gewoon naar Mes Opinions en je maakt gratis je eigen digitale petitie aan.
Tientallen mensen gingen je voor. Dat leverde een bonte verzameling op van zaken waar je je druk over kunt maken. Het afschieten van heilige ibissen bijvoorbeeld, voor een zwagerschapsverlof van een jaar of tegen de slechte klantenservice van je spelcomputer. Je kunt zelfs een petitie tegen stakingen signeren.

Als ze me missen, dan ben ik vissen!

Eerder deze week had ik het al over de helderziendheid. En aangezien dit ‘La semaine des parasciences’ is, had je met een béétje vooruitziende blik het volgende onderwerp mijlenver aan kunnen zien komen: de astrologie. Zeker, dit logje komt onder een goed gesternte tot je, want de maan is in het tweede huis en Jupiter staat in lijn met Mars. We staan aan de vooravond van het Aquarius-tijdperk, dus een nieuwe Vietnam-oorlog zal – onder veel vrolijk gezang en naakt gehups – binnenkort beginnen. Dat kun je ook heel simpel voorspellen met de numerologie. Ik zal een ander keertje nog wel eens haarfijn voor jullie uitrekenen hoe dat precies zit.
Nee, maar alle gekheid op een stokje, het is natuurlijk wel een ongelooflijke hoeveelheid “merde de Taureau” die je via zo’n site over je uitgestort krijgt. Ik geef toe dat ik het aan de ene kant best grappig vind om af en toe mijn eigen horoscoop te lezen. Net zoals ik een verslag van een schaakpartij lees zonder er een hout van de begrijpen maar toch met het gevoel dat ik er wat van op steek. Als ik dan zo’n karakterschets van mijn eigen sterrenbeeld (hetzelfde als mijn ascendant, trouwens!) lees, herken ik toch altijd wel een paar dingetjes. Dus eigenlijk is het heel dubbel hoe ik er tegenover sta, en kan ik toch ook wel weer begrip opbrengen voor de mensen die geld uitgeven aan dit soort paranormale zaken, voor een stukje zekerheid omtrent hun toekomstige bestaan. Tegelijk ben ik overtuigd dat het onzin is en dat bijgeloof voorzeker ongeluk brengt. Maar goed, die dubbelheid… dat is ook gewoon typisch vissen.