Dat was dus de mop van die twee helderzienden die elkaar tegen komen in de Kalverstraat. Zelf kan ik er nogal aardig mee lachen, maar in Frankrijk schijnt het een serieuze zaak te zijn, waar heel veel mensen hun brood mee verdienen: “La Prévoyance”, ofwel het voorspellen van de toekomst. Sla een willekeurig Huis-aan-huis-blaadje op en er staat al gauw een hele pagina mini-advertenties in van goeroes, media, waarzeggers en koffiedikkijkers die je – tegen betaling van een symbolisch fiks bedrag – graag vertellen wat je op korte, middellange en lange termijn allemaal te wachten staat. Zelf heb ik eens samen met een vriend een vergelijkend warenonderzoek gedaan onder een aantal Nederlandse waarzeggers. Heel wetenschappelijk allemaal, met standaard-vragen, de antwoorden in gesloten enveloppen bij de notaris om de self-fulfilling prophecy te voorkomen, een dagboek bijhouden en na een half jaar kijken of de voorspellingen klopten met ons geleefde leven. En wat bleek: er klopte bij drie van de vier waarzeggers geen reet van. Zelfs die ene die ons in waarschuwde om in de winter uit te kijken voor ‘een groot wit voorwerp’ dat ongeluk zou kunnen brengen (besneeuwde berg?), zat er hopeloos naast. De vierde echter, had het angstig vaak bij het rechte eind. Zij voorspelde een crisis in onze vriendschap, een scheiding, de verzoening en zelfs een korte maar heftige ziekte (voedselvergiftiging) in de juiste maand. Je zou er bijna van gaan geloven. Behalve dan dat deze ene goede waarzegster toevallig de willekeurige huisvrouw was, die we hadden ingeschakeld als ‘controlegroep’ (N=1). Maar goed, veel Fransen geloven er kennelijk wél in en leggen hun toekomst én hun zakcentjes in de handen van Marabou Cortina, Madame Mystique of Stephane, de ‘vijfsterren-waarzegger’. Kennelijk bemoeit zelfs de Michelin zich er tegenaan. Ik voorspel een financiële aderlating en een teleurstelling. Sukkels.
Categorie archief: Informatie over Frankrijk
De biechtstoel…
Zoals iedereen weet ben ik heiliger dan de Paus. Toch heb ik net als iedereen wel eens een zwaar gemoed en behoefte om mijn hart te luchten door mijn zonden aan iemand op te biechten. Vroeger ging je daarvoor naar de kerk, om in een hokje anoniem te vertellen wat je de misdienaartjes had misdaan. Om na het bidden van een paar obligate weesgegroetjes God op je blote knieën te danken dat je er zo gemakkelijk afkwam, en zelfs nog kans maakte om St. Petrus te mogen passeren. Wat moet je nu? De vraag stellen, is hem beantwoorden: Internet! Op J’avoue.com krijg je de kans om je zonden op te biechten aan een menigte van onbekenden. Je bent anoniem en je mag zeggen wat je wilt. Dat levert soms interessante verhaaltjes op, die inmiddels ook al weer gebundeld zijn in een boekje. Internetsite levert stof voor drukwerk. Ik geef toe dat me dat verbaast. Ook moet ik toegeven dat ik het wel een geil plaatje vindt, op de omslag van dat boek. Met die ene tepel zo. Jij ook? Kom, voor de draad ermee: biecht op!
Specu leren
Dag kinderen. Vandaag gaan we het met elkaar hebben over de beurs. Wie speelt wel eens met de gedachte om op de beurs heftig te speculeren? Ah, daar zie ik toch een paar vingertjes. En wie van jullie doet het ook echt? Dat dacht ik al. Bijna alle vingertjes gaan weer naar beneden. Dat is ook logisch, want wat moet je hebben om te speculeren? Nou? Juist, Truusje: Geld. En wat nog meer? Jij, Karel? Inderdaad: Lef! Precies, heel goed jongen. Sommige mensen hebben geld. Anderen hebben lef. Maar maar weinigen hebben én geld, én lef. Daarom vertel ik jullie vandaag een geheimpje. Je kunt ook met geld noch lef beleggen op de beurs. Nou ja, niet echt beleggen natuurlijk. Maar doen alsof. Hoe heet dat met een moeilijk woord? Niemand? Dan zeg ik het zelf. Dat heet si-mu-la-tie! Je kunt voor spek en bonen – viruteel dus – op de échte beurs beleggen via de speciale internetsite Bourse Académie. Het aardige daarbij is dat je de wildste risico’s kunt nemen en eventueel duizenden, nee, miljoenen euro’s kunt verspelen zonder dat het ook maar een eurocentje pijn doet. Is dat geen fijn idee? De rest van de les zullen we dan ook besteden aan onze inschrijving en aan de allereerste plaatsingen van ons fictieve beginkapitaal. Daarna is het net als in het echte leven: wie het rijkste wordt wint. Daar gaan we jongens. In STILTE, ja!
La Deuchemania

De Franse boerenbevolking bij ons in de buurt is verzot op vieilles roues, oude wielen. Auto’s, tractoren, dorsmachines, mobiele appelpersen, elk apparaat met wielen en een benzinemotor komt in aanmerking, als het maar ouder is dan 25 jaar.

Vorig jaar waren we op het vliegveld van Saint-Laurent (Creuse) waar al dat rollend materieel te zien was. Je kon zelfs voor 20 euro met een oude Cessna de lucht in. Na de lunch begonnen de techno-mannetjes de boel aan te slingeren, en in no time stond het antiek te pruttelen en verpreidde een gezellige benzinedamp.

Dit jaar hebben we, zoals gemeld, zelf een paar oude wielen gekocht, in de vorm van een jonge eend van 21 jaar.
Les deuchistes, zoals de sekte heet, houden het hele jaar overal ter wereld bijeenkomsten, en dus ook in Frankrijk.
De Franse nationale Eendendagen zijn van 16 tot 20 mei in Égleton (Corrèze), op 14 en 15 juli 2007 komen de Eenden in ons departement (23) in Ahun bijeen.
Frankrijk maakt bovendien kans om de wereldmeeting van 2011 te organiseren, die dit jaar in Zweden zal plaatsvinden. 2011? Het lijken de Olympische Spelen wel!
En op 4 en 5 augustus kunnen we weer naar de Aérodrome van Saint-Laurent, waar natuurlijk veel meer te bekijken is dan een enkele deux-chevaux.
We hebben de inschrijfformulieren al gedownload. Meedoen aan deze onzin is trouwens heel goed voor de integratie.
We geven het toe, la Deuchemania is een ziekte, maar het is er een waar je stokoud mee kunt worden, om Reve te citeren.
Vakantietips aflevering 4: Betaalbare rijkdom
Om niet de indruk te wekken dat ik grossier in luxe bestemmingen voor de grote beurs, hier een alleszins betaalbaar château. De vijf zeer comfortabele vakantiewoningen in dit voormalige jachtpaviljoen van de roemruchte markies Luigi Durand de la Penne, zijn al te huur vanaf 650. En nu hoor ik jullie denken, maar ook in juli en augustus betaal je niet meer dan schappelijke 800. Dit juweeltje ligt op slechts een uur rijden van Nice, tussen de Middellandse zee en de skipistes in. Op heldere dagen reikt het uitzicht tot aan de bergtoppen achter Grasse aan toe. En de negen hectare grond, het zwembad en de jeu-de-boulesbaan zorgen ervoor dat ook als je het landgoed met je hele familie hebt afgehuurd, er altijd nog ergens een rustig plekje te vinden is.
Karin
•••INFO•PUNT•••
Vraag van Iede:
Voor m’n werk ben ik op zoek naar zo veel mogelijk e-mailadressen van hotels, campings, gîtes, B+B en andere logiesverstrekkers in Frankrijk (en ook nog in 32 andere Europese landen, maar dat terzijde). We willen het erop wijzen dat ze in de zomermaanden (mei tot en met augustus) voor hun Nederlandse gasten dagelijks per email een heuse krant toegestuurd kunnen krijgen. Voor bij het ontbijt, of voor op het prikbord. Kunnen ze gratis hun gasten een beetje extra service bieden. Uiteraard heb ik via google.fr, Franceguide, yellowpages etc. al heel wat internetsites afgestruind, en al enkele duizenden adressen bijeen gesprokkeld. Een goede tip is altijd welkom op m’n e-mailadres: m’n voornaam@m’n voornaam.nl
Waar is een huizenzoeker écht voordelig uit?
Agnes, die voor een makelaarskantoor werkt, vond mijn kritiek gisteren op ‘de makelaars’ te ongenuanceerd. En mijn advertentie waarin ik de diensten van Immogo, CPA en Ondernemen – Frankrijk aan huizenkopers aanbied als voordelig alternatief leek haar niet erg waarheidsgetrouw. Ze sneerde:
TIP: Koop een huis van 200.000 Euro via Immogo, laat deze checken en laat de CdV checken, vraag offertes op dus. De 1% van de koopprijs betaalt de verkopende partij, maar uiteindelijk de kopende partij natuurlijk, want deze wordt immers meegenomen in de vraagprijs door de verkopende partij. Tel daarbij de offertebedragen van Krek zijn maatjes op en je lacht je hartstikke dood. Bijna het vierdubbele aan kosten, dan aankoop via een net en correct agentschap waarbij een Nederlands sprekende notaris zorg draagt voor een correcte afwikkeling. Spreek dus niet over duizenden euros besparing, misschien moest je zelf eens een offerte opvragen Krek!
Nou, dat wij vier keer zo duur zouden zijn als een makelaar, leek me toch sterk. Ik rekende Agnes dus voor dat een makelaar gewoonlijk 6% vraagt (bij een huis van 200.000 is dat 12.000 euro) en dat je als koper bij Immogo, CPA en Ondernemen – Frankrijk voor een particuliere transactie met alle mogelijke ingebouwde zekerheden en rapporten van adviseurs die alleen jouw belang dienen in het meest extreme geval 4.700 euro kwijt bent. Maar ik had buiten de waard gerekend, zo bleek:
Jouw sommetje gaat niet op in ons geval Krek, ook wij vragen maar 1% courtage inmiddels en éénmalig 50, Euro dossierkosten. De door de klant zelf gekozen notaris stelt de CdV op, wij controleren deze alsnog eens. Wat hebben wij eraan als de klant later boos om het één of ander bij ons komt? Nou ja, het geeft niet, het blijft een verschillende zienswijze en ik ben het niet altijd eens met jouw zienswijze. De kopende partij betaalt bij ons voor hetzelfde huis 2.050, Euro en kan rekenen op een verzorgde Nederlandse begeleiding en afwikkeling.
Zo. Die kon ik in mijn zak steken. Er bestaat dus een makelaar die maar 1% vraagt! Wie had dat ooit gedacht. Al was dat ‘vierdubbele’ van Agnes toch een beetje een sales-hyperbool, maar een kniesoor die daar op let.
Dezelfde avond stuurde Agnes me als bewijs nog een folder van haar makelaar, waarin het aanbod van 1% courtage zwart op wit staat beschreven. Tja, en dan blijkt opnieuw dat makelaars en hun hulpjes de werkelijkheid maar wat graag naar hun hand zetten. Het aanbod van Lalande voor de prijs van 1%, betreft namelijk een dienst die nagenoeg identiek is aan die van Immogo alleen. Je krijgt voor dat geld reclame op de internetsite van Lalande en in een mailing naar het zoekersbestand (net als bij Immogo) en je betaalt bij een succesvolle verkoop 1% (net als bij Immogo). Maar verder krijg je helemaal niets! Een summiere beschrijving (die je zelf moet opstellen) in één taal, plaatsing van fotos die je zelf moet maken (net als bij Immogo). Je moet zelf eventueel geïnteresseerden rondleiden en zelf naar de notaris om het compromis te tekenen. Net als bij Immogo. Toch zijn er ook wat verschillen met het aanbod van Immogo. Zo krijg je bij Lalande vooralsnog géén gratis vertaling van je beschrijving in het Nederlands en het Engels (er staat in ieder geval nog niks op de site), en lijkt het aantal gepubliceerde fotos beperkt tot vijf in zon irritante diavoorstelling die jouw kijktempo beperkt. Wel vraagt Lalande een extra 50 euro dossierkosten, terwijl Immogo geen cent vooraf vraagt.
Het komt er dus op neer dat je bij Lalande zelf je advertentie mag opstellen en aanleveren en dat je voor zon internetadvertentie ongeacht het resultaat in ieder geval 50 euro betaalt. Wil je meer service, bijvoorbeeld dat iemand langs komt om fotos te maken en een beschrijving op te stellen, dan moet je daarvoor extra betalen (89 euro).
En wil je wél de complete service bij Lalance Immo, met de beschrijving van je pand, de fotos, bezichtigingen, de begeleiding bij het compromis en dergelijke, de gewone makelaarsdiensten geheel in opdracht van de koper dus, dan betaal je gewoon slechts 4,78% ofwel 9.560 euro. Dus een vergelijking van het trio Immogo, Ondernemen Frankrijk en CPA samen met Lalande Immobilier valt nog steeds dík in het nadeel van Lalande uit. Deze makelaar is ruim twee keer zo duur (duizenden euros verschil was zeker geen overdrijving), en werkt daarbij bovendien nog steeds geheel in dienst van de verkoper. Voor huizenzoekers is het dus nog steeds veel interessanter om de makelaars te mijden.
Overigens is het wel slim van Lalande om met een uitgeklede service te concurreren met internetdiensten als particulier à particulier en Immogo. Zo krijgt hij natuurlijk veel meer klantjes over de vloer die hij vervolgens een uitgebreider dienstenpakket kan aansmeren. En al die huizen die hij tegen 1% (plus 50 euro vooraf) op zijn site zet, leveren veel meer traffic en kopers op, die hij óók huizen kan aanbieden van eigenaren die wél de volle mep betalen. Kortom, als makelaar is de organisatie goed bezig.
Nou Agnes weer.
Molière
In Parijs zag ik het in elk metrostation aangekondigd staan: de nieuwe film over Molière.
Nu ben ik zelf nogal een fan (maar goed, ik ben niet helemaal normaal) en dat heb ik al meerdere keren laten zien.
In november vond ik eindelijk de DVD, waar ik al tijden naar op zoek was (omdat Frankrijk in het video-tijdperk er nu eenmaal een ander systeem op nahield).
Ook in ander verband heb ik het nog wel es genoemd
Ik ben dus gepast nieuwsgierig naar deze film. Ken de acteurs niet enzo. Zoon heeft al opdracht om te zoeken op het net. Ik laat jullie zo snel mogelijk mijn recensie weten…….
Strijd tegen luizen in de makelaarspels
Op 8 maart 2008 is de Second Home Beurs. Weer zo’n commerciële happening gericht op Nederlanders die graag een huis(je) in het buitenland willen bemachtigen. Volgens Magda Sommer, Sales Manager van beursorganisator VNU Exhibitions komen er 25-duizend bezoekers, waarvan 25% met name geïnteresseerd is in Frankrijk. Dat leek mij een aardige doelgroep voor Immogo. Dus besloot ik eens na te gaan wat de promotiemogelijkheden waren. Ik had niet echt zin om op de beurs tussen de makelaars te gaan staan (de meeste standhouders op de beurs behoren tot deze eerbiedwaardige beroepsgroep). Een advertentie in het speciale beursmagazine leek me wel een interessante optie. En om de kosten en de opbrengsten te delen, vroeg ik twee collega’s met dezelfde doelgroep: CPA en Ondernemen – Frankrijk of ze samen met mij een advertentie wilden plaatsen. Dat wilden ze wel.
Een pakkende advertentie
Nou, reclame maken is aan mij wel besteed. Maar omdat ik minder verstand van mooie vormgeving heb, besloot ik een vooral tekstuele advertentie te maken. Daarbij ging ik er van uit dat het beursmagazine wel vol zou staan met uitingen van makelaars. Het leek me daarom een goed idee om huizenzoekers te laten zien dat je ook zonder zo’n dure bemiddelaar een heel eind kunt komen. Dus schreef ik deze advertentie.
De boodschap lijkt me duidelijk: Immogo, CPA en Ondernemen – Frankrijk vormen samen een goed(koop) alternatief voor de makelaar. Geen speld tussen te krijgen.
Beursorganisatie niet akkoord
Een paar uur na digitale inlevering van de advertentie bij het magazine kwam er een telefoontje van de uitgever, Jacques Overgauw. Er was een probleem. Jacques had de advertentie voorgelegd aan de beursorganisatie, en deze was het niet eens met de inhoud. Ja, logisch! Het was een typische makelaarsbeurs en ik legde in de advertentie uit dat je zonder makelaar eigenlijk beter af was. Maar dat was toch mijn goed recht? Als ik betaal voor een halve pagina, dan mag ik daar toch op vertellen wat ik wil? Tenzij het apert onwaar is, of laster, of onbehoorlijk. Maar ik vertelde alleen maar de waarheid!
Jacques was er duidelijk verlegen mee: Ja, dat was wel zo, maar de beurs was toch speciaal voor en door makelaars en ze wilden niemand voor het hoofd stoten… Dus of ik het intro maar even aan wilde passen.
Een nieuwe versie
Nou had ik natuurlijk de poot stijf kunnen houden. Met als waarschijnlijk gevolg dat mijn advertentie geweigerd zou zijn. Dat zou contra-productief zijn. Dus gaf ik toe, en schreef ik een nieuwe versie. Daar staat ongeveer hetzelfde in, maar zonder direct het instituut makelaar aan te vallen. Deze versie werd geaccepteerd en zal verschijnen in het beursmagazine.
Tja. Uiteindelijk is het hele gedoe best grappig. Het biedt me weer eens de gelegenheid hier te laten zien hoe bang de makelaars zijn voor concurrentie. Ze proberen hun verworven marktaandeel en (te) hoge prijzen koste wat het kost te beschermen. Het is alle hens aan dek terwijl de enterhaken van alle kanten over hun relingen zeilen. Beetje sneuïg.
Naschrift: Bij mijn laatste telefoontje met uitgever Jacques Overgauw vernam ik dat de oplage van het blad slechts 10.000 is. Beetje weinig, voor 25.000 bezoekers. Met een bezoekje aan de site van de beurs werd me duidelijk dat deze twee keer per jaar plaats vindt, en dat er tussen de 10 en 15.000 bezoekers per keer hzijn. Dus niet de 25.000 die me werd voorgespiegeld door mevrouw Sommer toen zij mij een stand voor de voorjaarseditie wilde aansmeren. Ja, als je twee keer een stand neemt, dan kom je in de buurt!
Tsssssk, je kunt ook niemand meer vertrouwen in deze wereld.
Bertrand Beyern, Nécrosophe.
In het oude log hebben we het er al veel vaker over gehad: de dood van diverse kanten (klein,klein én zwart, plotseling, bevroren, noem maar op
.
Met deze kennis en de nog inderhaast-per-internet-vergaarde-kennis erbij vond ik een interessante serie rondleidingen
Enfin. Wij gingen naar Parijs. En besloten ons om 14.00 h te vervoegen bij voornoemd metrostation, alwaar een zeer gevarieerd gezelschap reeds aanwezig was, allemaal benieuwd naar Pere Lachaise érotique….( ik moet wel even vermelden dat wij net hevig hadden geluncht…).
De heer B. etaleerde zijn scepsis bij onze aanmelding ( Nee, betaalt u mij niet: wanneer het te moeilijk wordt ( -want ik citeer veel-
) kunt u zich schielijk terugtrekken (…zonder gezichtsverlies…) en bent u mij niks schuldig
”)
Waarachtig, een heer.
Enfin.
Wij hadden reeds voor aanvang zeer de smaak te pakken. Beyern heeft een prettige vertelstijl.
En het was goed te volgen. Op een enkele, zeer Franse verwijzing na (laten we wel wezen: zou een Fransman weten wie Tante Leen was? Ik bedoel maar…)
De tour begon om 14. 00 uur en om 17.30 uur werden we nog net niet van het kerkhof geschopt. En we waren verbaasd dat het al zo laat was. Dus waren we geboeid? Ik dacht het wel!
Overigens was het wel lachen: komt er uit zon keurige aktentas-met-paraplu porno van de grofste soort…..die vervolgens aan de groep wordt getoond, met de boodschap aan de jongste deelneemsters om even hun ogen te sluiten
.
Enfin: wij hebben weer heel wat gespreksstof. En dat ene van Victor Noir wist ik nog niet
Stok op de plank
De bakkers mogen wel uit gaan kijken, want steeds meer mensen bezitten een volautomatische machine, waarmee ze de heerlijkste broodsoorten op de plank toveren. Wij hebben ook zo’n ding, en na de nodige misbaksels heeft H. inmiddels feilloos door hoe het werkt. Geef het volk oren, zei Freek al ooit. En dat doet zij dus. Nou zijn wij in het stadium dat we blij zijn als er een normaal, smakelijk bruin brood uit de elektrische mixkneedrijsbakoven komt. Maar naar het schijnt kun je er nog veel meer mee. Brood met olijven, rozenblaadjes, suikerklontjes en wat je in de gekkigheid allemaal nog meer kunt bedenken. Op dit online broodforum weten ze er alles van. Een ware cornucopia voor panofielen, deze site. Waar het overigens niet alleen over de MAP (Machine à Pain) gaat maar ook over andere manieren van brood bakken, want een stokbrood of een kwrassantje kan zo’n ding niet aan, natuurlijk.
Je moet je wel even inschrijven om mee te mogen doen in de broodpraat. En, voor mij een ogenbaring, je bent verplicht om minstens elke twee maanden actief iets bij te dragen aan het forum, anders wordt je er zonder pardon uitgeflikkerd. Ik weet niet of het in de praktijk zo’n vaart loopt, maar het houdt je broodforum wel lekker levendig, zo’n stok achter de deur.
Franse onderdompelcursus
Op 20 minuten van ons huis, in Frontenaud, staat een prachtig landhuis met indoor zwembad naast een schuur met zonnecollectorendak op een stuk land dat grenst aan een riviertje. Fijne plek. De eigenaars zijn francophone Zwitsers, die een bijzondere talencursus aanbieden. De ‘immersie-methode’ lijkt op die van de nonnetjes in Vught, maar voor een onderdompeling in de franse taal en cultuur ben je bij La Cardère wel wat goedkoper uit. Voor 1100 euro ben je een week onder de pannen, met in totaal 60 uur les, waarvan 15 uur theorie en 45 uur conversatie. En omdat je in Frankrijk zit, nemen de cursusleiders je ook mee naar de markt in Louhans, op excursie naar kastelen en boerderijen en wat dies meer zij. Zodat je je Frans óók kunt oefenen met de lokale bevolking, en niet alleen met juffen en meesters. Bij de prijs zijn overnachting en de meeste maaltijden inbegrepen. Alleen als je buiten de deur eet (onder begeleiding want onderdeel van de lesstof!) moet je zelf betalen. La Cardère accepteert maximaal 6 personen per cursusweek. Dit is garantie voor veel individuele aandacht. Ik heb de eigenaars een keer gesproken en ze lijken me erg aardig, en een kennis die les geeft bij de Alliance Française is erg lovend over dit taalleshotel. En als je nou toch op Franse les moet, dan toch liever met een leuk groepje in een gerenoveerde Bressaanse boerderij met zwembad dan in je eentje in een klooster in Vught!
Doe-het-zelf kant-en-klaar!
Er zijn mensen – waarschijnlijk degenen zonder computer of internet – die als tijdverdrijf graag een beetje handenarbeid verrichten. Ze doen aan borduren, nummerschilderen, gutsen, patchwork, pailletjes met naalden in piepplestikfiguurtjes prikken, macrameeën of pergamo. Meestal hebben ze hun voorkeur voor één van deze technieken, want je moet wel mooi alles in huis hebben voor zo’n hobby. Wie van afwisseling houdt, zal zeker blij zijn met het Atelier de Kitty. Daar kun je namelijk kant-en-klare kits kopen (snap je? Kits… kitty?) om compleet affe zelfmaakdingetjes mee te kunnen knutselen. Een soort modelbouw voor handwerkjes, eigenlijk. Slim. Waarom ook niet? Omdat het truttig is? Dat maakt het nou juist zo slim. Weet je hoeveel truttige mensen er zijn? Nou dan.
Rijden onder invloed

Ze stonden die avond om zeven uur, onaangekondigd, voor de deur. Dankzij het improvisatietalent van Nikki zaten we een paar uur later aan tafel. Wat een goeie avond! Het spontaan bij elkaar komen is vaak erg ontspannend. Al die wijn helpt natuurlijk ook. Pas ver na middernacht reden ze naar huis.
Ten minste één persoon had nuchter moeten blijven. Vergeet het maar. Vlak voor hun vertrek werd besloten wie terug zou rijden. Afstand 20 kilometer. De chauffeur had 7 of 8 grote glazen wijn gedronken. Geen probleem zei hij, de weg naar ons huis is erg rustig. De laatste paar kilometers is inderdaad over een soort bospad. Daarvoor is het gewoon openbare weg.
Een uitzondering? Veel van onze kennissen rijden nog na teveel drinken. Wij brengen het vaak ter sprake maar zonder succes. Zij beweren dat ze in Nederland of Engeland nooit dronken als ze nog moesten rijden. Wat is er anders in Frankrijk? Dood is dood, of je nu een Fransman of een Nederlander/Engelsman raakt.
Vragen om hun verstand te gebruiken werkt niet. Onze kennissen schenken zichzelf vaak in dus dat machtsmiddel hebben we ook niet.
Wie herkent dit probleem?
Stand van heer
Op de beurs Bienvenue en France stonden Wouter en ik tegenover een wat onduidelijke stand, met daarin flessen wijn, blikjes paté, wat antiek aandoende meubeltjes, een statafel en een hele lange man met een zware stem. Een beschaafd joviale man ook, die ons al gauw uitnodigde om een glas met hem te nuttigen. Nu hadden we daar tijdens de openingstijden van de beurs maar zelden tijd voor, maar aan het eind van de dag lukte het toch wel om eventjes te buurten. Het was prima wijn, gebotteld in flessen met het Domaine de Mialaret op het etiket. Was hij dan soms wijnboer? Een soort beschaafde Ilja Gort wellicht? Nee, zo legde de heer in de stand ons uit… zijn domaine was een toeristisch bedrijf, met naast chambres d’hôtes in het kasteel zelf ook bungalows en zelfs een camping. Hij stond met deze weinig camping-achtige stand, omdat hij graag een bepaald publiek wenste aan te trekken.
Daar kan ik in komen en wil ik hem graag bij helpen door een beetje beschaafde reclame te maken. Zijn kasteel heet Le Mialaret, en de kasteelheer zelf gaat door het leven met de prachtige naam Eege Klop. Een naam waarbij ik meteen moet denken aan de belevenissen van een andere heer van stand, bijgestaan door zijn trouwe vriend Tom Poes. Dus indien u ooit op zoek bent naar een vakantieadres waar men ’s avonds in een passende ambiance een eenvoudige doch voedzame maaltijd geserveerd kan krijgen, vervoegt u bij Le Mialaret.
Panne d’ordi
Als je een PC hebt en hij gaat kapot in Frankrijk, ben je mooi gesjochten. Want vind maar eens een reparateur die er een beetje verstand van heeft. En probeer je daar vervolgens in je beste cyberfrans verstaanbaar te maken. Natuurlijk bestaan er woordenlijsten met specifieke computertermen (de Fransen hebben alles vertaald want je zou toch eens een Engels woord overnemen), maar een stapel woorden is geen zin. En heeft dat meestal ook niet. Wellicht is het een goed idee om eerst eens op het net te gaan kijken. Op Comment ça marche bijvoorbeeld, een site vol uitleg over zaken rond de ordinateur, inclusief een forum waar je je vragen kwijt kunt. Daar kun je ook op onderwerp zoeken, dus wellicht vindt je er een oplossing voor je probleem en maakt een bezoekje aan deze site zo zelfs een bezoek aan een reparateur overbodig. Interessant is de encyclopedie-functie, die ik nog nooit eerder op een site tegenkwam: je kunt met een kruk op de dnop de hele site downloaden (télécharger) zodat je hem offline (hors ligne) kunt bekijken.
Ansieklopie
Zo’n 70.000 lemmata, meer dan 80.000 afbeeldingen en ik kan nog wel even doorgaan met jullie om de oren te slaan met cijfers…
In ieder geval: gratis encyclopedie, van de Bibliotheque Nationale de France.
Enjoy.
Sardines
Een blog dat kennelijk alleen wil klagen over commutersgrief.
Alex legt het zelf even uit:
Les quelques premières vidéos de ce blog sont le reflet au combien désolant de notre vie parisienne.
Force est de constater, que quotidiennement cest le même rituel qui recommence inlassablement : « vite vite vite cest bientôt lheure, je vais être en retard au travail, il faut que jattrape mon train»
La journée na pas encore débutée que les gens pour la majorité sont déjà stressés, angoissés, énervés. Cest à cet instant que tout bascule, non ce nest pas un rêve, juste une scène de cette triste réalité où nous sommes en perpétuelle représentation
Cest bel et bien dans le train que nous pouvons nous rendre compte de la nature humaine dans toute sa splendeur. En effet, comment ne pas apprécier cette promiscuité avec de parfaits inconnus qui pénètrent (certes involontairement) dans votre sphère et qui pour certains ne semblent pas particulièrement gênés deffectuer une sorte de petite toilette nasale en toute impunité devant vous …
Mmm…
Deed me enigszins denken aan een niemendalletje dat ik eens las en waar het ook zo plastisch werd beschreven:
…..The overcrowded carriage simmered with body heat and eau-de-commuter, a musty composite of stale perfume and warm armpit…
Kijk vooral even bij de filmpjes van Valentijnsdag…:
C’est pas la peine de pousser, hein? Merdeueueu!!
Ben ik even blij dat ik lekker kan fietsen…
Een droog toilet

Met de huidige droogte is het in Frankrijk zaak om zuinig te zijn op water. De milieujongens van Notre Planete trekken daarom aan de bel. Eén van de grootste waterverbruikers in huis is het toilet, terwijl er nota bene ook toiletten zijn die helemaal zonder water kunnen. Bijkomend voordeel: alles wat je er in stopt wordt verwerkt tot compost, wat mooi van pas komt in de tuin.
Volgens Notre Planete ruik je er niets van en worden ziekteverwekkende bacteriën gewoon gedood.
De site haalde het artikel uit Amerika, maar de composttoiletten worden ook in Frankrijk verkocht. Bij Envirolet bijvoorbeeld haal je ze voor 1500 tot 2000 euro. Beetje duur wellicht als vervanging voor een gewoon toilet, maar als je er een fosse sceptique mee uit kunt sparen wordt het vermoedelijk interessant.
Meneer Marché
Een tijdje terug, op het oude blog, deed ik een stukje over een Franse site die me wel héél erg deed denken aan onze Nederlandse Marktplaats.nl. Ik ging er van uit dat het wel van dezelfde eigenaars zou zijn, want als je zo’n concept pikt, dan ga je niet letterlijk precies hetzelfde doen. Ik had het mis. Marche.fr is níet van marktplaats (en dus ook niet van Ebay) maar van de Hollandais en France Arnold Verhoeve. Een vent die een tijd terug in Frankrijk een hotelletje begonnen is en die zich op een gegeven moment (in 2004) een beetje zat te vervelen. Zijn dochter kwam met het idee: “Waarom begin je geen Franse versie van Marktplaats?” Arnold had nog nooit iets met internet te maken gehad, maar ging het toch proberen. En van het een kwam het ander. Kennelijk houden ook Fransen van gratis adverteren, want inmiddels is het initiatief 3 jaar oud en scoort Marché.fr miljoenen hits! Arnold heeft al diverse aanbiedingen gehad om de site te verkopen (ter herinnering: marktplaats.nl bracht zijn eigenaars 175 miljoen op), maar hij wil nog even doorpakken. Tevens heeft hij naast marche.fr tientallen andere sites in de lucht. En intussen draait het hotel ook nog redelijk door, geloof ik.
Aan de ene kant denk ik: “Rijk worden met een gestolen idee… dat is niet erg netjes.” Aan de andere kant is hij opnieuw begonnen in een geheel andere markt, en als zodanig geen concurrent van zijn grote voorbeeld in Nederland. Bovendien heeft Verhoeven inmiddels prima contacten met de grondleggers van Marktplaats, die kennelijk de zon in het water kunnen zien schijnen. Dus wie ben ik dan om Arnold te be- of veroordelen. Hij heeft het gewoon prima gedaan. En ik ben eigenlijk natuurlijk gewoon hartstikke jaloers dat ik zelf met Immogo begonnen ben, en niet met FUNDA.fr. 😉
Dames, trains & le reste

Over een weekje zit ik er zelf weer wat uurtjes in en zal ik me afvragen of ik word geobserveerd
..
Want er is een TGV-passagier die er al een klein jaar een sport, nee, een blog van maakt om zijn mede-passagiers te observeren.
Wat daar dan zo leuk aan is? Dat laat ik dan graag aan jullie, oplettende lezertjes over.
Hij verveelt zich niet , das een ding wat zeker is.
Als een vorst in Frankrijk
Soms kom je iets tegen, waarvan je denkt: wow, dit is bijzonder! Het hotel La Cour des Loges in Lyon lijkt tot die categorie te behoren. Vier gebouwen uit de veertiende, zestiende en zeventiende eeuw, negen binnenplaatsen, talloze traphuizen, galerijen en arcades en veel, heel veel sfeer. De renaissance lijkt opnieuw tot leven gekomen als je de 63 rijk gestoffeerde kamers ziet, waarvan er geen één hetzelfde is, en die allemaal ingericht zijn met Toscaans antiek. Toch is het hotel geenszins oubollig: het comfort is geheel van deze tijd, de faciliteiten een binnenbad, een sauna, een stoombad én een vermaard restaurant voldoen aan de eisen die een verwende reiziger aan een viersterrenhotel stelt, en de enorme verlichte badkuipen in alle kamers lijken al bijna futuristisch. Naast alle pracht en praal val ik als een blok voor de open haard in sommige kamers (s winters) en de overkapte dakterras (s zomers). Niet zo gek dat niet alleen Claude de Beaumont, in de 14de eeuw graaf van Bourgondië, zich hier op zn plek voelde, maar ook hedendaagse vorsten.
I Search for You
Van de verkeerde kant…
Je bent natuurlijk pas echt van de verkeerde kant als je je een echte vent voelt en toch graag dameskleding draagt: niet uit fetishisme, maar gewoon omdat die lekkerder zit.
Niet zo vreemd dus dat we van de maker van Collants-mode niet meer te weten komen dan dat hij zich op zijn eigen forum Brian85 noemt en dat hij dolgraag pantys draagt. Maar er is hoop voor Brian85. Het Franse lingeriemerk Gerbe heeft een serie kousen voor mannen op de markt gebracht. Ook kniekousjes behoren tot de mogelijkheden, alleen netkousen ontbreken nog.
Tout ce que vous vouliez savoir sans …..

…..avoir jamais oser le demander….
Meestal kom je dit soort ongein tegen in komkommertijd. Maar goed. Het is voor mij vanwege gebrek aan inspiratie ook enigszins komkommertijd, dus is het goed te praten.
E.T. eat your heart out
IMMOGO!!!
Nog maar eens onder de aandacht brengen, dan. De reden dat de bediening wat minder is de laatste en komende dagen: Immogo staat op de beurs. Nee, niet die, maar Bienvenue en France!.
Uiteraard wordt hier op enig moment uitgebreid verslag van gedaan.


















