CHEZ ROGER & FRANÇOISE: WEEKEND!

Komt een onbekende man binnen en loopt naar de bar
“Hallo, mijn naam is Marcel Leussink.
Wij willen onze droom waarmaken en met twee gezinnen naar Frankrijk verhuizen.Om daar vervolgens een camping over te nemen cq beheren.
Ik ben van beroep “Hoofd-keuken” en geef leiding aan 30 collega’s, die daar dagelijks zo’n 15000 maaltijden produceren.Om zo een plan te realiseren moet je een hele goede voorbereiding hebben.We hebben nog ontzettend veel vragen.Wie kan ons een eind in de goede richting helpen? Alle informatie is welkom!”
<marcelleussink@tiscali.nl>

FAQ toegevoegd!

zaterdag 3 juli 13:33 uur.
Vanaf nu kun je wat achtergronden over Hollandais en France lezen in de VEEL GESTELDE VRAGEN. Zie het menu links. Wil je zelf een vraag stellen of een onderwerp voorstellen, gebruik dan de mailknop eronder.

CHEZ ROGER & FRANÇOISE

Op verzoek van Ferry hier een babbelhoekje, waar je al je dagelijkse beslommeringen met de bezoekers kunnen delen. Een soort dorpscafé, dat ik naar mijn jeugdhelden Roger et Françoise heb vernoemd. Kennen jullie die?

Wat voor weer wordt het vandaag?

Kun je het grasmaaien nog lekker even uitstellen of moet het juist stante pede, omdat er een buienfront aan komt? Gaan we naar het strand, of kiezen we voor het écomusée?
Als de meteorologisch onderlegde boerenbuurman er met zijn natte vinger niet uit komt, kun je altijd nog terugvallen op het internet. Zelf vind ik de site van France 2 wel handig. Mooie kaartjes, je kunt zoeken op postcode en ook nog eens een flink end vooruit kijken. Kun je vandaag al zeuren over het weer van overmogen!

Hollanders bij Honfleur (Calvados)

Bericht van ene Pien, die haar aanwezigheid in de Calvados wil melden.
Bonjour
Sinds twee jaar zijn Raoul en ik definitief vertrokken naar het land waar het leven goed is.
Alhoewel dit best met vallen en opstaan gegaan is.
Wij wonen op 4 km. afstand van Honfleur, in Ablon, (Calvados)
Zijn druk bezig om te verbouwen en er zodoende echt ons huis van te maken met een giga woonkeuken, en moderne badkamer enz.enz.
Wie eens contact op wil nemen met ons dan even een mailtje, en je krijgt absoluut bericht terug.
Au revoir

Het e-mailadres van Pien en Raoul is vandeweerdtraoult@wanadoo.fr dus als je behoefte hebt aan Nederlandse kennissen in de Calvados (leuk vakantieadresje?) mail ze dan even.

VERZAMELING VAN VERHALEN EN VERHAALTJES

Onder deze kop komen alle persoonlijke ontboezemingen met veel couleur locale terecht. Hier liever geen discussies, alleen verhalen. Wil iedereen zijn verhaaltjes even uit de andere logjes knippen en hier in een nieuwe reactie plakken? Dan komt tenminste je eigen naam er bij te staan. Bedankt.

Meta-logje over Hollandais.web.log

Waar moet dit weblog over gaan? Er is al een log met intelligente nieuwtjes over Frankrijk (http://www.ladoucefrance.net/). Er is Frankrijkforum met vragen en antwoorden voor Frankrijkgangers. Waar staan wij, hier? Het lijkt me voor de hand liggen dat we de onderwerpen een beetje definiëren.
In eerste instantie denk ik aan het uitwisselen van ervaringen voor immigranten. We kunnen dan later een archiefje maken met een database waar anderen ook wat aan hebben. Verder pleit ik voor met zorg geschreven inzendingen. Het moet naast inhoudelijk ook in de vorm een beetje amusementswaarde hebben. Persoonlijke ervaringen en ontboezemingen zijn daarom zeer welkom. Let wel, ik heb het niet over grammatikale correctheid. Tikfouten en verkeerde d’s en t’s zijn ondergeschikt aan de inhoud. Het maakt niet uit als het Nederlands om te huilen is, als het verhaal maar om te lachen is. Hou je dus vooral niet in.
C’est le ton qui fait la musique.
Wat vinden jullie?

Franglais? Nederdutch? (bijdrage van Marjan)

Kunnen we het nog even over engels hebben. Dat irriteert me nl mateloos en dat is begonnen op 13 oktober van vorig jaar. Daarvoor kon me er ook wel aan ergeren, maar na die bewuste datum helemaal. Op die datum waren voornoemde man en ik in NL om nog wat dingetjes te regelen. Enfin man moest er ook voor zijn werk zijn, dus op kosten van de zaak hebben wij in het Radisson in Schiphol-Rijk geslapen, alles ging goed, totdat we de volgende ochtend gezellig samen gingen ontbijten. We waren die dag ook nog eens 14 jaar getrouwd dus we konden onze lol niet op……………..en wat schetst mijn verbazing……….. er was geen enkele ober die nederlands sprak. Zit je verdorie in een hotel in nederland, spreken ze geen nederlands. Op dat moment heb ik besloten te fulmineren tegen de engelse taal in het nederlands en het frans. Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut helemaal niks tegen engels, maar laten we nou eens trots zijn op onze taal en cultuur net als de fransen. Want wat dat betreft kan nederland nog heel wat leren van frankrijk.

Geen toerist meer (bijdrage van Robert S.)

Ja, daar sta je dan als kersverse huiseigenaar in Frankrijk voor je huis. Je voelt je opeens geen toerist meer. De meeste Hollanders haal je er in de de supermakt zo uit, vader met korte broek en sandalen. Das dus een toerist. Opeens voel je je een beetje opgelaten in zo’n korte broek, je wilt tenslotte absoluut niet worden uitgemaakt voor een argeloze toerist, je woont tenslotte hier!! Hoe voelen andere mensen dat???
Robert S.

Wat is de beste verwarming voor ons nieuwe huis?

We gaan een geheel casco huis bewoonbaar maken. Alle vloeren er uit en zo. Alleen het dak is al goed. De vraag is echter: wat voor soort verwarming kiezen we? Geothermie schijnt erg in te zijn, maar zonnepanelen of -collectoren kunnen natuurlijk ook. Of toch maar gewoon elektriciteit, gas of huisbrandolie? In de vloer of radiatoren?
Wie heeft positieve ervaringen met een van deze soorten verwarming?

Hallo allemaal!

Welkom op Hollandais en France (Nederlanders in Frankrijk), waar je lekker je ervaringen uit kunt wisselen over Frankrijk. Een beetje zeiken mag, plaagstootjes ook, maar niet onder de gordel, want dan worden je reacties gewoon verwijderd.
Als je reageert, doe dat dan met herkenbare (bij)naam. Voor je het weet hebben we 10 Karels, die niet meer uit elkaar te halen zijn.
Wie reageert als eerst?