Nieuw concullegalog

Hoewel ik dat concullega altijd een beetje een goor woord heb gevonden, met dat con en cul en zo, is het dit keer wel erg toepasselijk. Vriend Peter van de beroemde hurktoilet-site heeft – zonder twijfel geïnspireerd door het succès fou van Hollandais en France, óók een weblog. Je had ook hier kunnen komen loggen, Peter! Linkjes ruilen?

En mocht je nu echt niks meer te doen hebben….

Als je creativiteit gestimuleerd wordt door het hangen in een hangmat kijk dan eens op www.superart.com.
Deze site geeft veel info over/voor (amateur)kunstenaars en exposities etc. Ik ben deze website tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar speksteen. Mocht trouwens iemand weten waar ik aan speksteen, serpentijn of albast kan komen in frankrijk, dan wil ik dat heel graag te weten komen, en dan nog het liefst ergens in de buurt van Nantes/Angers.
Alvast bedankt
Marjan

Nederlandse clubs?

Meneer van Wolferen, het antwoord op uw vraag naar Nederlandse clubs in Bourgogne heb ik niet paraat, maar zag ik laatst wel langskomen op Frankrijkforum. Zoek aldaar onder ‘vereniging’ of ‘club’.
We kunnen hier trouwens wel ergens een lijstje met Nederlandse clubsvoor heel Frankrijk aanleggen. Kom maar op met die adressen.
PS: meneer van Wolferen, ik adviseer u een volgend keer een geldig mailadres in de voeren, als u bericht terug wilt.

Zo is Frans leren kinderspel


Als je Nederlands wilt leren, moet je naar Sesamstraat kijken. Wil je Frans leren, ga dan naar een plek op het web, speciaal gemaakt voor kinderen. Dan weet je zeker dat het taalgebruik een beetje te behappen is. Overigens is J’écris & Je dessine natuurlijk óók interessant voor al dan niet uit Nederland afkomstige Franse kindertjes die houden van lezen, tekenen, kleuren en schrijven.

Vincent Delerm

Je hoort wel eens:
“Waarom toch altijd mensen in hokjes stoppen? Dat is toch zóóó Nederlands!”
Dit wordt altijd geschreven door mensen die niet blij zijn met hun eigen soort en balen dat iemand ze desondanks juist indeelt. Bovendien doen ze zelf precies hetzelfde. Ze delen mensen die anderen in hokjes stoppen in bij de groep “Typisch Nederlands”. De sufferds! Het is namelijk niet typisch Nederlands, getuige het volgende liedje van de jonge Franse zanger Vincent Delerm.
Catégorie Bukowski
Tu fais partie des filles
Qui ramassent les jonquilles
J’appartiens à ce clan
Qui caresse les juments
Tu fais partie de la sorte
Qui va chez Pier Import
Et qui trouve super naze
De mettre les gens dans les cases
Tu fais partie de celles
Qu’ont déjà eu la varicelle
J’appartiens à ce race
Des anciens délégués de classe
T’es dans la catégorie
De celles qui lisent Bukowski
En trouvant super naze
De mettre les gens dans les cases
©Vincent Delerm

Eindelijk échte kontent


Als Nederlanders in de jaren ’50 aan Frankrijk dachten, dachten ze aan Parijs. En dachten ze aan Paris, dan dachten ze er meteen achteraan: “Ohlala!” Tegenwoordig is Amsterdam honderd keer meer ‘ohlala’ dan de Franse lichtstad en verbleekt het in perfectionisme gestikte Moulin Rouge-spektakel naast het soms pornografische Nederlandse televisieaanbod.
De Franse maatschappij lijkt er in geslaagd ook na de sexuele revolutie de erotiek op een beheerste manier te blijven consumeren. Het is waar, televisiespotjes zijn hier vaak behoorlijk sexistisch, met opwaaiende jurkjes en draaiende kontjes die in Holland al gauw zouden leiden tot ingezonden brieven van verontwaardigde dames. Maar er is – voorzover ik kan beoordelen – géén blatante porno op de openbare tv, en ook lijkt hier geen echte porno-industrie. De beschaafde erotiek daarentegen tiert welig. Dat geldt ook voor het internet.
Op deze mooie zondag presenteert Hollandais en France een op de andere Frankrijksites sterk onderbelichte kant van de Franse samenleving: de erotiek. Wie niet tegen blote mensen (óók een man, dames!) kan, of wie er van zijn moeder niet naar mag kijken, moet dus vooral niet hier klikken.

En wat ga JIJ doen deze zomer?

Ah, Frankrijk… dat is voor velen onder ons toch synoniem voor een ambiance waarin we naar hartelust kunnen genieten van helemaal niets doen. De vraag blijft: waarom kunnen we dat in Frankrijk wel en in Nederland niet? Is de lucht in ons kikkerlandje soms te protestant om het dolce far niente toe te laten? Zijn we bang dat ineens onze moeder opduikt om te kijfen: “Lezen? Lezen? Heb je niks te doen dan? Is je huiswerk al af?” Zijn het de jarenlange serieus of jolig bedoelde vermaningen van “Ledigheid is des Duivels oorkussen” en “Als je niets te doen hebt, doe het dan niet hier”? Of voelen we ons schuldig tegenover de vele generaties die in het zweet huns aanschijns geploeterd hebben voor precies dat stukje droge grond waarop wij nu schaamteloos liggen luieren?
Hoe het ook zij, wat we in Nederland niet kunnen, kunnen we in Frankrijk als de besten. Daar verfijnen we het nietsdoen tot hogere kunst, uitgeoefend in een onnavolgbare stijl.
Bestellen via internet en levering in Frankrijk gaat prima, weet ik uit ervaring.

Kijk- en luistergeld ontduiken?

Op Frankrijkforum stelde een mevrouw de vraag of je in Frankrijk wel Redevance audiovisuelle moet betalen als je er alleen Nederlandse TV kijkt. Met typische Hollandse gretigheid had ze namelijk vernomen dat je meebetaalt aan de Franse publieke televisieprogramma’s en die kon zij helemaal niet ontvangen met haar Hollandse schoteltje.
Er ontspon zich een hele discussie waarbij zowat de complete Franse Belastingwetgeving werd doorgespit. Ik wist al dat ook aan deze belasting niet te ontkomen viel, maar heb het toch even opgezocht. Citaat van de officiële belastingsite:

Redevance audiovisuelle
Qui doit payer la redevance? Doit-on payer une ou plusieurs redevances si l’on possède plusieurs postes de télévision?
Détenir un poste de télévision
Si vous détenez un poste de télévision, vous devez payer la redevance audiovisuelle. Vous pouvez disposer du téléviseur suite à un achat mais aussi un don, un prêt, une succession ou une location. La redevance ne s’applique pas qu’au simple poste de télévision traditionnel. Elle concerne également tout dispositif permettant de recevoir la télévision.
Une ou plusieurs redevances ?
Si vous possédez plusieurs postes à la même adresse , vous ne payez qu’ une seule redevance. Si un poste est installé en permanence à une autre adresse, dans votre résidence secondaire par exemple, vous devez payer une seconde redevance . Déclarez alors votre télévision au centre régional de la redevance dont dépend votre résidence secondaire.

Even kort door de bocht vertaald komt het er op neer dat louter het bezit van een televisietoestel voldoende is om voor deze belasting in aanmerking te komen. Het bezit van meer toestellen op hetzelfde adres kost niks extra. Een permanent toestel in een tweede huisje wordt opnieuw belast.
Dus als je een tweedehands toestel koopt of een tv uit Nederland meeneemt en je geeft de aanwezigheid hiervan in je Franse huis niet op aan de fiscus, dan ben je strafbaar. Waarbij het nuttig is te weten dat in elke regio iemand is aangesteld als ‘informant’. Bij ons is dat een timmerman, die onder meer verhuizingen en grote verbouwingen doorgeeft aan de Belastingdienst, zodat die een formulier voor herziening van de woonbelasting kunnen opsturen. Dus je verrader slaapt nooit!
Voor wie het ook nog eens met eigen ogen op de site van de Franse Belastingdienst wil bekijken:“On ne peut pas le rendre plus amusant…”

De coolste kip van de heeeele wereld!


Uw gastheer op Hollandais en France woont in ‘La Bresse’. Dat is geen provincie of kanton, maar een streek, heel goed vergelijkbaar met de Achterhoek, die een deel van Zuid-Bourgogne en een deel van de Noord-Ain beslaat, ruwweg van Chalon-sur-Saône tot en met Bourg-en-Bresse. De streek, niet te verwarren met het skidorp van dezelfde naam, is wereldberoemd vanwege zijn Bresser kippen. En dan overdrijf ik niet. Tot in Japan kennen ze de Poulet de Blesse die dan ook als enige kip ter wereld geniet van een Apellation d’Origine Controllée. Nou zijn die Bressans, al doet hun onverstaanbare patois en algemeen voorkomen anders vermoeden, ook niet gek. Ze begrepen goed dat uit de unieke kwaliteiten van deze biologisch gefokte typisch Franse oerscharrelkip, te herkennen aan zijn blauwe poten, witte verenkleed en rode kam (rouge, blanc, bleu, vat u ‘m?) een commercieel slaatje te slaan moest zijn. Dus besloten ze een website te wijden aan de authentieke, orginele, onvervalste en van traditie doordesemde Poulet de Bresse. En wat doen ze? Ze laten de site maken door een op zich zelf geilend, supercool, jong en dynamisch flashverslaafd webcreatiebureau! Enfin, oordeelt u zelf.
Overigens, al is de site dan van een tenenkrommende joligheid waar een traditionele aanpak marketingtechnisch meer gepast geweest was, er staan wel een paar aardige recepten op. Een welverdiende beloning voor wie zich heelhuids door de flashpresentaties weet te worstelen.

Nieuwe Logger: Sloeber-specialist Ferry

Het gaat hard met Hollandais en France. Ferry kwam met het idee van een vervolgverhaal, en gezien het niveau van de bijdragen is dit nu al een succes. Om mijzelf te ontlasten (bèrrque!) heb ik Ferry gevraagd de regie over het verhalendeel op zich te nemen. Hij heeft positief gereageerd en is nu dus nieuwe logger. Samen met Marjan (en af en toe Jørgen) van Alien8 en ondergetekende zullen we proberen onze bezoekers dagelijks een nieuwe portie – om met Endemol te spreken – “kwalitatief hoogwaardig infotainment” te bieden. Wens ons succes!
Oh ja, een vierde deelnemer doet vooral op de achtergrond mee: Jan van La Vie en France gaat voltooide afleveringen van de Sloeber-feuilleton archiveren. En wel in het Sloeberarchief!

VERVOLGVERHAAL: Sloeber in Frankrijk

Idee van vaste bezoeker Ferry, die een voorzet gaf op Frankrijkforum. Daar wordt hij echter niet ingekopt. Opnieuw vult Hollandais en France de lacune! Doe mee met het vervolgverhaal over de Hollandse Sloeber, die droomt van een nieuw leven in Frankrijk…
Tip: schrijf je bijdrage offline, en knip/plak hem na correctie in het reactieformuliertje.
Tip2: Steek je kleem! Laat hier weten dat je bezig bent, anders is een ander je misschien vóór en sluit je verhaal niet meer aan!
Deel I
Sloeber koopt een huis
Na 15 jaar vakanties in Frankrijk en evenzoveel tijd etalages van makelaars te hebben bekeken, trekt Sloeber de stoute pantoffels aan, verzamelt al zijn moed en stapt zo’n makelaardij-winkel binnen, waar gelukkig op de deur een bordje hangt met ‘wij spreken Nederlands’. De winkel is leeg en het enige wat herrie maakt is de ventilator wiens enige taak het verplaatsen van warme lucht lijkt te zijn. Het zweet staat Sloeber op het voorhoofd en net als hij besluit maar weer te vertrekken hoort hij achter zich:

Bouwoffertes… wordt een Hollander genaaid?


Je kunt je soms niet aan de indruk onttrekken dat sommige bouwondernemers misbruik maken van de onwetendheid van hun klanten. In Nederland, maar ook in Frankrijk. Als buitenlander ben je nu eenmaal een makkelijk doelwit voor acute offerte-inflatie. Ook al omdat je al lang blij bent dat de gevonden metselaar of loodgieter bereid is je gestamel over “l’eau qui coule dehors la cabine de toilette” aan te horen. Zo blij, dat je niet nóg eens een offerte gaat aanvragen.
Ben je onzeker of de gevraagde prijzen wel marktconform zijn? Dan kun je HIER na inschrijving de nationale bouwprijzenbibliotheek raadplegen. Dat kost dan 1,69 per uur of 90 (xBTW) per jaar. Met een beetje pech heb je dat er zo uit.

Brand in marigné-peuton

Wat een toestand weer vandaag. Ben ik helemaal blij boodschappen gaan doen, kom nog steeds blij terug en zie dat het bij/rondom/achter ons huis helemaal wit is. Ik denk nog, goh wat raar mist met zoveel wind,….tja ben af en toe wat naief….. Ik stap uit de auto en ik ruik rook….heel veel rook en ik denk nog oh shit ons huis, maar nee daar is niks aan de hand, maar de rook wordt wel steeds dikker. En ik krijg het toch wel benauwd en ons huis is nog absoluut niet af te sluiten dus ook binnen is het niet te harden..Enfin ik bel de brandweer om te vragen of ik hier weg moet of zo…..Bah mais oui c’est seulement un petit feu madam, cést rien, Tja zal wel denk ik maar ik vraag toch maar even door, chemische fabriek of zo (zijn hier niet maar heb ik het verleden ooit een brand meegemaakt bij shell chemie, dus dat zit in mijn hoofd) Mais non madam ……Het bleek alleen ‘maar’ een bosbrand te zijn hier verder op. Ik ben toch maar weggegaan met kinderen en dwangmatige schoonzus en net weer terug gekomen. het stinkt nog steeds naar rook, heb alle ramen opengezet, ben blij dat er een flink windje staat om lekker door te tochten.
Marjan

Bellen over de hele wereld… voor lokaal tarief!


Bij elke rechtgeaarde emigrant gaat meteen een belletje rinkelen: goedkoop naar huis bellen om te zeggen wat ze mee moeten nemen! En inderdaad. Met Telerabais kun je een uur bellen voor ongeveer een euro.
Hoe het werkt? Heel makkelijk. Je belt (voor Nederland) 0811-65 31 31 en wacht tot de vriendelijke computerdame zegt dat je verbinding hebt. Vervolgens bel je gewoon wie je wilde bellen, inclusief +31 en zo. Doordat Telerabais de wereldwijde tikken groot inkoopt, bel jij tegen lokaal tarief. Dat is toch weer mooi bespaard!
Bedankt, Eduard Danser, voor de tip.

Wat doen we met de visite deze zomer?

Het gezin Krek. heeft een kleine familie en maar weinig vrienden. Daarom zijn we al lang blij dat er tijdens de vakantie af en toe wat Nederlanders bij ons willen komen logeren.
Maar ik heb ook Nederlandse kennissen in de Bresse die vanaf juni volgeboekt zitten met vretende, zuipende, luierende en babbelende gasten, die zelfs de vaagste verwantschap aangrijpen om een weekje ‘gezellig’ langs te komen. Die vermaakt, gevoederd en aangehoord wensen te worden en de dagelijkse gang van zaken diepgaand ontwrichten.
Als de laatste gasten eind augustus eindelijk met een vrolijk “Doehoeg… tot volgend jaar, hè?” het pad afrijden, hebben de geplaagde gastheer en -vrouw nog zeker een maand nodig om weer een beetje bij te komen alvorens ze de puf hebben de draad van hun Franse leven weer op te pakken.
Misschien moeten ze hun gasten wijzen op deze site?
Of weet jij een andere oplossing?

Informatie over Franse notarissen…in het Engels!

Frankrijk is een mooi land. Ze zouden er alleen geen Frans moeten spreken. “Mooie taal, maar moeilijke taal”, zo wil het verhaal. Terwijl mijn kinderen van 4 en 6 het binnen een jaar vloeiend spraken. Om met de Amerikaanse humorist Tom Lehrer te spreken: “It’s so simple that only a child can do it!”
Maar goed dat Hollandais en France bestaat om u uit de brand te helpen, want wij hebben een site gevonden vol informatie van de Franse notarissen… IN HET ENGELS! Kom daar maar eens om, op heden.
Met vele achtergronden en nuttige legale weetjes, onderverdeeld in hoofdstukken als My Home, My Estate, My Family en My Business. Dus over huizen kopen, testament regelen, winst op onroerend goed, etc. Alles wat ons Frankrijkgangers bezig houdt.

Een zwembad en meer?


De zwembadpenetratie (dat wil zeggen: het aantal zwembaden per 1.000 inwoners) in Frankrijk stijgt enorm. Door de klimaatverandering wordt het steeds interessanter ook in Midden-Frankrijk een zwembad aan te leggen. En iedereen kan zich in ieder geval zo’n zo’n lelijke blauwe ‘automontante’ zak met opblaasring veroorloven. Wij kochten die van ons zelfs uit een rijdende winkel. 500 euro, alles er op en er aan. Veel mooier echter lijkt het mij om te kunnen zwemmen in een natuurlijk meertje. Daarom denk ik voor ons volgende huis aan een piscine écologique(kijk vooral ook de fotopagina), een soort enorme vijver met een zwemgedeelte en een natuurlijk filter. Heel fraai, want in de winter is het inderdaad een meertje. Helaas is zo’n zwemvijver, met de betonwerken, de benodigde folie, de steentjes voor het filter en eventueel de pompinstallatie ook behoorlijk duur in de aanschaf, al kost het onderhoud daarna veel minder, want geen chloor nodig. Nu vraag ik me af of ik niet gewoon een flink meer kan laten graven, om daarin te zwemmen. Zonder verder gezeur van folie en filters. Het water is dan wellicht wat troebeler, maar met een deels met rivierzand bedekte bodem om niet steeds in de glibberklei te moeten staan moet het toch kunnen? Heeft iemand ervaring hiermee?

kroketten (voor afkickverschijnselen)

Dit recept is van Marjan, ik kan geen log onder mijn eigen naam aanmaken, vandaar:)
Recept kroketten
Nodig:
250 gr rundvlees
laurierblad
thijm
peperkorrels
ui
(winter)peen
bouillonblokje
3 dl water
40 gr bloem
40 gr boter
5 blaadjes gelatine (franse blaadjes, die zijn kleiner dan nl blaadjes, dus even rekening mee houden)
paneermeel (of gekruimeld beschuit, oud brood, etc)
1 ei
Bereiding:
Braad het rundvlees, gekruid met peper en zout aan in olijfolie of boter. Voeg dan toe laurierblad, thijm, peperkorrels, grofgesneden ui, grofgesneden peen, bouillonblokje en het water. Laat lekker sudderen voor een paar uur, totdat het vlees zo gaar is dat het uit elkaar valt.
Maak een ragout van de boter en bloem met het vocht waarin het vlees heeft gesudderd. Haal de pan van het vuur en voeg het klein gesneden vlees toe Voeg als laatste de gelatineblaadjes toe, die 10 min. in koud water hebben geweekt. Leg dit mengsel op een bord en smeer het zoveel mogelijk uit, in de koelkast minimaal 2 uur, maar het beste is om het een nacht te laten staan.
Verdeel het mengsel in 8 gelijke stukken, rol er kroketten, rol ze door paneermeel, rol ze door opgeklopt ei, nog een keer paneermeel en ze zijn klaar voor de frituurpan.
NB zet de frituurpan niet op de hoogste stand, maar op zo’n 150 graden. Je kunt ze gelijk eten, maar invriezen (voor je gaat frituren) is natuurlijk ook mogelijk.

Herhaalt de geschiedenis zich?

In de jaren 70 verhuisde men vanuit de randstad (omdat het daar zo druk was) naar Drente om daar een boerderij op te knappen, zoals in Q en Q, Jan Jans en de kinderen, mijn vader die altijd maar naar drente wilde, maar daar kwam het nooit van. Nu is de wereld door veranderde en snellere communicatie en sneller vervoer kleiner geworden en verhuizen we naar Frankrijk , wat zal het over 40 jaar zijn, verhuizen we dan naar Australië en daarna de maan?