Vertaalmachine gevonden uit 1977

The bad man made his breakfast
De badman maakte zijn broek vast
He had a carefull mother
Hij had een kar vol modder
There was a lawyer in the room
Daar was een luier uit de room
He was brave in the war
Hij was braaf in de war
The girl with the soft eyes
De kerel met het soft ijs
Do you need a ticket, Jack?
Doe je niet een tikkie gek?
What do you mean?
Wat doe je, mien?
She watched the blue sea
Ze waste het bloesie
A walk in the town
Een wolk in de tuin
No parking here
Niet in het park heren
What a life
Wat een lijf
So soon as ever
Zo, zoen es effe

weer ff op gang komen….

LEVE DE REPLUBLIEK !


Moet weer ff op gang komen. Maar toen mijn kaasboer vanmorgen na 3 weken vakantie eindelijk weer op de markt aanwezig was, kwam het allemaal weer terug. Laatste weken veel te druk bezig geweest met een nieuwe baan en reizen, en de zondag ochtend routine van naar de markt te gaan voor kaas, fruit en eend dus helemaal gemist … dus ook maar weer eens kijken op Hollandais WebLog (waar mijn ega Marjan wel druk bezig en waar ik mijn bijdrage nogal heb laten verzaken). Maar wat zien ik .. een foto van Beatrix ?! Dan maar even voor het nodige evenwicht een foto van een schilderij van een andere oude taart : La République van C.Landelle 1848
Zo de toon is gezet ! LEVE DE REPLUBLIEK !

OLIVE on stage!


Sommige kinderen heten naar een vrucht: Peer. Cherry. Coco. Anna. Anderen naar een bloem: Roos. Madelief. Amaryllis. En weer anderen naar een vogel: Merel. Mus. Zwaan. Maar wie noemt zijn kind nou naar een boom?
Hoe dan ook: dit is een aardige site met achtergronden over deze boom (begin morgen aan een 600 jaar oude bonsai-Olivier!), de vrucht en de olie, natuurlijk inclusief recepten. Hé, pssst… boompje kopen?.

Héhé Wiki, Wiki Hé!


In Nederland was ik er al vaste klant. En nu in Frankrijk weer. Ik kocht er een fax, een printer, een telefoon, zeker 20.000 velletjes printerpapier en heel veel ballpoints. Je kunt er zelfs (lelijke, dat wel) visitekaartjes laten drukken. Makkelijk bestellen, betalen op rekening, binnen 24 uur geleverd en als je eens het per ongeluk het verkeerde bestelt, komen ze zelfs een aangebroken rol faxpapier gratis omruilen!
Tjonge, het lijkt wel reclame. Nou ja, ik ben gewoon tevreden over Viking Direct.

Papa fume une pipe

Verzoekje van Dorine, via de mailbutton:
“Wij vertrekken voor 3 jaar naar frankrijk, ik zou graag nog wat prive lessen frans willen volgen voordat we vertrekken, hebben jullie tips?
Bij voorbaat dank, Dorine Drejer”

Nou, mensen, wat zeggen jullie. Sturen we Dorine naar de nonnetjes in Vught? Of is er iemand die wat wil bijverdienen door haar wat Frans bij te brengen?

Openbaar vervoer

Even een serieuze tussendoor:
Ik wil weten hoe je met het openbaarvervoer van Nevers in Moulins-Engilbert geraakt d.w.z: reistijd, kosten en vooral welke bus!! Geen goed bedoelde adviezen als “kijk op de site van de SNCF” of-zo-iets, dat lukt toch niet WIE!?!

Onderweg wel even lachen naar het vogeltje!


We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal!
We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal!
We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal!
We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal!
We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet
— F L I T S —
huh?

Grrrrretttvrrrrrrrdemerdre!!!!!!!
(link gejat van Ad bij Frankrijkforum)

Serge Gainsbourg


Ik durf het bijna niet te zeggen in dit gezelschap, maar Serge Gainsbourg is nooit echt ma tasse de thé geweest. Maar goed, ik ben niet alleen op de wereld om mijzelf te profileren (al scheelt het niet veel) maar ook om u, waarde bezoeker en francofiel, te dienen. Vandaar hier een linkje naar de onofficiële site van de Nachtburgemeester van Parijs:Gainsbarre.
Se heppe se muur overgeschilderd, wisjedat? Tssssssss!

Mailtje van “Nieuwe Franschen”

Hallo allemaal
Wij hebben een restaurant gekocht in de Dordogne, waar wij 20 oktober gaan starten. Het ligt in een klein dorpje Tursac tussen Montignac en Les Eyzies. We zijn druk bezig met alle voorbereidingen voor de verhuizing cq emigratie. Zijn er mensen die tips hebben voor ons? Bijvoorbeeld dingen die je zelf hebt meegemaakt en die ons kunnen helpen. Vertel je verhaal!!!
Groeten en misschien tot ziens
Karin en Edwin Zandvliet

Chez nous (een bijdrage van Robert S.)

Ik had er het al eerder over gehad ergens op dit log. Het woordje THUIS. Hier in Nederland bedoel ik mijn huis in Nederland. Voorbij Parijs bedoel ik daar opeens mijn huisje In Frankrijk mee. Ik hoorde het mezelf de eerste keer zeggen en was er zelf verbaasd over. Mijn vrouw wist meteen over welk huis ik het had. Dit roept bij mij de vraag op, wanneer is een huis je THUIS? Heeft dat met de afstand te maken?

Frans forum in Nederland

Veel Francofiele Nederlanders komen op Hollandais en France beppen over Frankrijk. Maar doen de Fransen die in Nederland wonen eigenlijk hetzelfde? Wel wis en drie doen ze dat!
Op Le Forum des Hollandais kom je er legio tegen. Helemaal verkeerde naam, want het moet gewoon zijn “Fransen in Nederland”.
Wat zij dan wél weer hebben, is een hoekje waar echte Nederlanders in het Frans met elkaar en de Fransen kunnen converseren. Ik pleit bij dezen voor een transpollination (kruisbestuiving) waarbij de Fransen hier gewoon op de open site hun Nederlands komen oefenen, terwijl wij met ons steenkolenfrans hun Forum onveilig gaan maken. Je moet je wel inschrijven om mee te kunnen praten op het hollandais-deel, waar het ook nog eens stikt van de Fransen, maar enfin, dat mag de pret niet drukken.

Méteo du trampo


Het weer in Frankrijk geeft dit jaar niet echt aanleiding tot het aanschaffen van een zwembad. Wij hadden er al een, een automontante die met zijn 4,5 meter doorsnee als een felblauwe aangespoelde walvis in onze tuin nutteloos en lelijk ligt te wezen.
Volgend jaar kiezen we voor een alternatief: de trampoline! Kinderen zijn er dol op en het is nog gezond ook (als ze tenminste niet samen gaan hopsen en met de koppen tegen elkaar klotsen). Je hebt al een hele goeie Jumpking voor rond de 500 euro. In Frankrijk kun je trampolines het goedkoopst online bestellen bij Popjump.
SPECIALE KORTING VOOR ONZE BEZOEKERS!
Hollandais en France heeft een bijzonder aanbod voor je.
Als je vóór 15 augustus 2004 nog een trampoline bestelt bij Popjump, krijg je 10% korting op de ‘Deluxe’ en de ‘Max’ en 5% op de ‘Popular’ en de ‘Junior’.
Let wel: de prijzen van Popjump zijn toch al de laagste van Frankrijk, en inclusief levering aan huis!
Het enige wat je hoeft te doen om de korting te scoren is bij de online bestelling achter je eigen naam de code
via HeF te vermelden. Is dat service of niet?!

UPDATE: Een mailtje van eigenaar Edzard van Holthe van Topsalto.fr. Hij geeft ook korting (of gratis vervoer) aan Nederlanders. Bovendien spreekt hij Nederlands, wat bij het overleggen over hogere trampolinetechniek van pas kan komen.