Laten wij ons cultureel erfgoed doen leven!

Gek, in het Nederlands klinkt het toch minder, die slogan van de “Journées du Patrimoine”. Enfin, het is komend weekend en het gaat er dus om, naar buiten te gaan en te genieten van cultuur in je eigen regio. Dat kan in vele vormen. Diverse instellingen openen deuren die anders gesloten blijven en er zijn uiteenlopende evenementen. Ook dat klinkt weer prima in het Frans: Dédié aux petits et grands, ce week-end est l’occasion de découvrir des lieux habituellement fermés au public, de profiter d’animations et de visites exceptionnelles, bref, de poser un regard neuf sur sa région, sur son patrimoine. Voor 80% marketinggelul zo te lezen, want het lijken me voor een groot deel bestaande exposities en voorstellingen, maar ik moet niet zeuren want het is voor een goed doel: de cultuur! Wat er in de grote steden allemaal gebeurt kun je hier zien. Voor de wat kleinere steden en dorpen verwijs ik je graag naar de locale pers.

Sandra, bedankt voor de tip!

Dialogue avec les morts

Droom je ervan om met Julius C., Jim M., Karl M. of misschien wel met Pontius P. te schrijven? Dan is dit je kans!!!
Schrijf ze een email en krijg ook antwoord, via
Dialogus.
Echt waar?

Nee, een tijdmachine hebben ze niet uitgevonden.
De site werkt met vrijwilligers en onder hen bevinden zich vele historici, filosofen en andere deskundigen die zich echt hebben verdiept in de diverse personages. Eigenlijk werkt het enigszins als Wikipedia.
De initiator van dit alles is Sinclair Dumontais, een Canadese filosoof, die claimt van alle mensen die deelnemen aan zijn site maar 5 mensen echt te kennen.

Overigens is Karl M. even niet bereikbaar, net als Albert E. en William S.

Zoek niet verder

Ik weet zeker dat ik er veel mensen een plezier mee doe: een site waar je alle mogelijke woordenboeken kunt raadplegen.
Van kinderwoordenboeken, gastronomische termen tot
argot: alles kun je vinden op dictionnaires.com
Zoek je een heiligennaam, een bepaalde uitdrukking of een specifiek jargon: alles vind je er!!!

Trage hersenen

De komende week steken veel mensen een natte vinger in de lucht…
om te kijken hoe de wind waait.
Want het is het internationale festival van de
vlieger in Dieppe.

Voor de mensen die wat traag denken (dankje, Krek): een vlieger is een cerf volant

Schimmelbloemenboeketje?

Van de week spraken we al eens over paddestoelen, want ook dát jachtseizoen is geopend. Hier in de buurt zie je de hele dag mensen met plestik zakjes door de weilanden lopen op zoek naar onder andere de ‘roses des prés’, witte, smakelijke paddestoeltjes. Dat ze bij de zoektocht naar garnering van hun runderlapje vervaarlijk snuivende Charollais stieren moeten trotseren deert ze kennelijk niet. Een kennis van ons, met ook een huis in de campagne Bressane, zag een paar dagen achter elkaar elke ochtend om 7 uur een wit autootje (in Frankrijk verkopen ze alleen maar witte autootjes) stoppen en iemand door haar tuin lopen, over het hek de wei in klimmen en een zak vol paddestoelen vergaren. De volgende morgen is ze er zelf om 6 uur uit gegaan om de wei leeg te plukken. Om zeven uur kwam het autootje weer. Ze heeft nog even vrolijk gezwaaid naar de verbouwereerde bejaarde die met lege handen uit de wei terug haar tuin in klom en teleurgesteld afdroop. Maar goed, dit terzijde. Naar aanleiding van mijn vraag wat voor paddo’s mijn tuinman had gevonden (volgens hem hoogstwaarschijnlijk overheerlijke mousserons maar het konden ook dodelijke boleten zijn), ben ik eens een beetje gaan struinen op het web. Ook daar heb ik een aardige oogst weten te vergaren. Deze, deze, deze en deze. De meeste zijn al in het café van de week aan de orde geweest, maar ééntje wilde ik jullie toch niet onthouden. Het is het dagboek van een schoolmeester, die prachtige foto’s van zijn paddenstoelenoogst heeft gemaakt. Als je even tijd hebt, kun je ook de rest van zijn blog bekijken. Het is de moeite waard vanwege de luchtige toon – zeker niet schoolmeesterachtig – en de fraaie fotografie.

De Prins van Orange

Heel Frankrijk is bezet door fonctionnaires, ambtenaren van stand, bij voorkeur opgeleid bij de ENA (l’Ecole Nationale d’Administration). Ze kennen elkaar. Ze houden elkaar de hand boven het hoofd. Altijd. En zo verandert er nooit iets in Frankrijk. Heel Frankrijk? Nee, een kleine gemeente in de Provence blijft moedig weerstand bieden aan de ENAnimisering van het openbaar bestuur.
Zo zou Jacques Bompard, sinds 1995 burgemeester van de gemeente Orange voor het Front National (FN) zijn politieke strijd graag zien. Bompard mag graag een vergelijking trekken tussen zijn gevecht met de gevestigde orde en de rijke historie van de stad Orange. Prins Maurits van Oranje-Nassau liet in 1620 een enorm kasteel bouwen op de heuvel die over het aloude maar zwaar verarmde onafhankelijke Prinsdom van Orange uitkeek. Hij maakte er een protestantse vesting van in een omgeving die tot in de verre uithoeken katholiek was. Dat moest wel fout gaan…. De Franse koning Lodewijk XIV is de stad diverse malen binnengevallen, maar moest die weer teruggeven na een boze reactie van de toen machtige Oranje- Nassau familie. In 1660 nam Lodewijk de stad definitief in en vernietigde het kasteel. Sinds het Verdrag van Utrecht van 1713 hoort Orange ook officieel bij Frankrijk

In 2006 gaat het in Orange niet meer om een gevecht tussen katholieken en protestanten, maar om een gemeenschap die een FN-burgemeester heeft gekozen temidden van gemeentes met burgemeesters van gevestigde partijen als de PS (Parti Socialiste) of UMP (l’Union pour un Mouvement Populaire). Bompard werd met grote meerderheid van stemmen herkozen bij de verkiezingen van 2001. Langzamerhand worden de messen weer geslepen, voor de verkiezingen van 2007 en Bompard streeft naar een derde termijn. Tijd voor een bezoekje.

Het Rhônedal ontrolt zich in al zijn pracht voor de ogen van de reiziger die de Route Nationale 7 (N7) afzakt voorbij Lyon. Scherpe heuvels en rotspartijen worden afgewisseld door beboste hellingen en glooiende wijnvelden. Af en toe is de brede Rhône zichtbaar vanaf de weg, eerst geflankeerd door een kerncentrale en verderop door een Middeleeuws kasteel.

De N7 is bijna overal vierbaans en prachtig onderhouden. Bij Valence breekt de lucht open en de beroemde diepblauwe Provençaalse hemel verwelkomt de reiziger. Officieel begint de Provence pas bij het plaatsje Bollene, waar de weg de grens van het departement Vaucluse passeert. Na nog enkele dorpen waar de N7 zwierig omheen danst vernauwt de weg zich bij de brug over de Aigues, een zijrivier van de Rhône.

Dan doemt een stad op waar de Route Nationale niet met een mooie bocht omheen voert. Het is Orange, de enige stad langs de hele route van de N7 die voert van Lyon naar Nice, waar er geen rondweg is. Al het doorgaande verkeer perst zich door de straten van een buitenwijk en kruipt dan in een nauwe bocht rond de beroemde Arc de Triomphe van Orange. Na de Arc volgt er een nog nauwer straatje met afbraakwoningen. Het verkeer staat er bijna altijd vast voor een woud aan stoplichten. Met een vertraging van al snel een half uur komt de doorgaande reiziger dan eindelijk aan de zuidkant de gemeente Orange weer uit. De N7 gaat verder, weer prachtig vierbaans, in de richting van Avignon.

In Orange heeft Bompard in zijn eerste ambtsperiode de gemeentelijke belastingen met 10% verlaagd en tegelijkertijd de binnenstad een grote opknapbeurt gegeven. Er is meer politie op straat en de criminaliteit, met name onder de grote Algerijnse bevolkingsgroep, is gedaald. Het stadje ziet er vandaag zichtbaar veel schoner uit dan vijftien jaar geleden. Bompard heeft ook het aantal ambtenaren verminderd en enkele heilige subsidie-huisjes afgebroken die de vorige bestuurders hadden ingericht voor hun politieke vriendjes. Dit tot woede van de gevestigde politieke partijen, maar tot vreugde van de bevolking, die hem in 2001 dan ook met grote meerderheid van stemmen heeft herkozen.

Overigens ging Bompard de verkiezingen in onder eigen naam. Nergens in de pamfletten of in de verkiezingspraatjes kwam de term “Front National” voor. Later is hem dat nog ernstig kwalijk genomen door Jean-Marie le Pen, zijn politieke voorman.
Ook in de moslimwijk Fourchesvieilles bleek Bompard ruim de meerderheid van de stemmen gehaald te hebben. Een FN-politicus die door de moslimgemeenschap wordt ondersteund? Jazeker. Peter Schumacher, politicoloog, voormalig directeur van het CDA-partijbureau in Limburg en tegenwoordig inwoner van Orange legt uit:
“De overheid doet weinig voor de Noordafrikanen. Er is grote werkloosheid, de uitkeringen staan onder druk, ambtenaren op alle niveaus worden gezien als de vijand. Maar die zijn ook Bompards vijand. Ondanks de antibuitenlanders retoriek die ook Bompard af en toe niet kan onderdrukken, lijkt de moslimgemeenschap gekozen te hebben voor het adagium: “de vijand van mijn vijand is mijn vriend.”

Na 2001 is Bompard onverdroten voortgegaan met zijn hervormingsprogramma. Zolang de plannen binnen de gemeentebegroting konden worden gefinancierd bleek Bompard een goed ontwikkeld gevoel te hebben voor wat de inwoners van zijn gemeente belangrijk vinden. Toch lijken veel projecten stil te vallen, waar Bompard de hulp of deelname van departementale of nationale overheden nodig heeft.

Een goed voorbeeld is de herinrichting van het gebied rondom de Arc de Triomphe. De gemeente heeft een prachtig plan opgesteld en geld vrij gemaakt voor het opknappen van gebouwen, wegen en parken en UNESCO heeft een substantieel bedrag toegezegd voor restauratie van de Arc, onder voorwaarde dat het verkeer in de onmiddellijke nabijheid van de Arc wordt teruggedrongen. Een belangrijke voorwaarde voor het uitvoeren van dit plan is de aanleg van een rondweg, zodat al het doorgaande Noord-Zuid verkeer op de N7 om, in plaats van door de nauwe stad wordt geleid. Rondom de Arc komt dan alleen nog maar bestemmingsverkeer.

De nationale overheid is verantwoordelijk voor de Routes Nationales en de plannen voor de rondweg moeten dan ook door Parijs gemaakt en uitgevoerd worden. Al in het begin van de jaren negentig is vastgesteld dat de rondweg van de N7 om Orange een hoge prioriteit had. Anders dan in Nederland is de Franse staat behoorlijk voortvarend in het aanleggen van
nieuwe wegen. Het plannings- en onteigeningsmechanisme werkt in Frankrijk ook veel sneller dan in Nederland. Dus als de overheid wil, kan er binnen een paar jaar een weg liggen, indien de noodzaak is aangetoond.

Maar niet in Orange.
Schumacher: “Jacques Bompard heeft geen vrienden in Parijs. Hij kan geen partijgenoten bellen om vanuit Parijs een steuntje te geven voor de aanleg van de rondweg. Sterker nog, Bompards vrienden worden uitgespuugd door de Franse politieke en ambtelijke elite.” Openlijke tegenwerking vanuit Parijs kan natuurlijk nooit aangetoond worden, maar langzamerhand begint de bevolking van Orange zich af te vragen of die hoognodige rondweg er wel ooit komt zolang Bompard burgemeester is. Ondanks zijn goede werken voor Orange, kon dit bij de verkiezingen in 2007 wel eens het politieke einde betekenen voor deze hedendaagse Prins van Orange, eenzaam FN-politicus in een zee van UMP en PS.

Wim van Teeffelen

Noot redactie:
Hartelijk bedankt, Wim! Zo komen we het weekend wel door.

Frankrijk: een jachtig bestaan

Je zal maar evenzwijn wezen. Of patrijs, fazant of hert. Dan ben je in Frankrijk je leven niet zeker. Binnenkort kunnen de patronen weer uit het vet, want dan wordt het jachtseizoen geopend. Kun je als onschuldige burger niet meer zomaar door het bos wandelen, omdat je daar het risico loopt rücksichtslos abgeknallt te worden. Zegt die ene jager tegen de andere: “Waar schoot je op?” Zegt de andere: “Ik dacht dat ik iets zag bewegen.” Van die dingen. Het zijn natuurlijk allemaal ecologen, die jagers, die het beste met de natuur voor hebben. Het is natuurbeheer wat ze doen. Als zij niks doen, komen er te veel fasanten. Hoewel?
Bovendien beschermen ze de gewassen van de boeren tegen die lelijke kutreeën die de gore moed hebben om ónze maïskolven op te knabbelen. Weet je wel wat dat kost, op jaarbasis? Persoonlijk denk ik enkele tientallen mensenlevens, want jagers raken niet alleen dieren.
Waar beschaafde landen de jacht al lang hebben verboden, zélfs voor de koninklijke familie, blijft men hier de kolf aan de schouder leggen. Want de jagerslobby is sterk, in de hexagoon. Op een jagerssite leggen ze het zo uit:
1 465 000 chasseurs
70 000 associations
25 000 emplois
2 milliards d’euros de chiffre d’affaires.
Des milliers de bénévoles et 1 500 professionnels en exécution de missions de service public.

Met andere woorden: anderhalf miljoen mensen kunnen het niet allemaal mis hebben. Waar hebben we dat argument meer gehoord?
Overigens houd ik zelf ook wle van een reereetje met morilles hoor, maar dan liefst van een in gevangenschap opgegroeid, lekker vetgemest hert, dat op humane wijze om het leven gebracht is. We laten toch ook onze koeien niet in de vrije natuur los om ze vervolgens voor de sport door een halfzatte bouwvakker te laten afknallen? Nou dan.

Ideetje van Elz

Compromis de Vente

Je wilt een huis kopen in Frankrijk. Goed plan, ik ken mensen die het gedaan hebben en die er erg tevreden mee zijn. De vraag is: “Hoe?” Deze vraag wordt uitgebreid behandeld op mijn site Immogo en wel in de rubriek Kooptips. Een van de zaken die daar een beetje onderbelicht is gebleven is het toch erg belangrijke Compromis de Vente. Daarmee wordt de basis gelegd voor het uiteindelijke koopcontract. Waar je niet bij stil staat, is dat het CdV eigenlijk al voor een groot deel het koopcontract is. Er staan namelijk alle voorwaarden in waaronder jij belooft het huis te kopen. Als er een makelaar bij de koop betrokken is, dan maakt deze het CdV op. En daar zit een giftig addertje onder het gras. Want de makelaar is in dienst van de verkoper en heeft direct financieel belang bij de transactie. Het is voor hem verleidelijk om in het koopcontract clausules op te nemen die niet per se in het voordeel van de koper zijn. Om het maar eens eufemistisch uit te drukken. Dan moet je dus als Hollandais en France die juridische taal door gaan spitten om hem het gras voor de voeten weg te maaien en de addertjes te verwijderen. Geen sinecure. En wie behartigt jouw belangen? Niemand! Natuurlijk zal de makelaar zeggen dat hij het beste met je voor heeft. Maar het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat hij zijn jasje uittrekt en met ontblote borst tot het bittere eind zal strijden voor jouw belangen. Hij werkt immers voor de andere partij!
Enfin, meestal gaat het goed, hoor, want er zijn heel veel integere makelaars. Maar er zitten ook rotte appels in de mand, dus voor alle zekerheid is het toch slim een derde partij naar het CdV te laten kijken. En dan liefst iemand die niet objectief is, maar die voor 100% aan jouw kant staat! Als je geen juridisch en Francofoon onderlegde kennissen hebt, moet je zo iemand inhuren en betalen, maar is dat erg? Niet als je er heel veel geld en ellende mee kunt besparen. De van diverse fora bekende adviseur Wim van Teeffelen biedt zo’n dienst aan. Bovendien geeft hij op zijn site CompromisdeVente.info uitgebreide informatie over het Compromis de Vente. A voir!

Lachen? "Gieren!" brullen.

Ik kan het weer niet laten om er lollig over te doen, maar natuurbeheer is een serieuze zaak. Een bijdrage van Sandra:

Na totaal verdwenen te zijn als indirect gevolg van vergif voor wolven, vossen en andere “schadelijke dieren”, jagen voor het plezier en de ontdekking van hygiene dus het begraven van het ‘voedsel’, zijn enkele idealisten (hoe verbazend, in de Larzac ;-)) op het idee gekomen de gierenopnieuw te introduceren, met veel succes! Al waren de eerste pogingen niet overtuigend, een dier geélectrocuteerd, een geschoten en twee verdwenen. Maar de aanhouder wint…
Hier is nog een iets ludiekere site.

Cool, Sandra. Die vogels zijn net makelaars… veel minder lelijk dan hun reputatie. 😉 Bedankt!

Leg die Kanone ab!

Post-synchro
In Frankrijk spreekt men over het algemeen over doublage maar de beoefenaars zelf hebben het zonder uitzondering over “post-synchro” (post-synchronisation). Films uit het buitenland worden voorzien van Franse stemmen .
Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik heb hier eigenlijk best wel moeite mee. Niet alleen omdat ik vind dat het de kijker debiliseert (sorry, analfabeet), het heeft ook iets lachwekkends. Een cowboy, die opeens onvervalst Duits of Frans spreekt is puur ridikuul:
Heeeee Boyzzzz, wir fahr’n in die City! Du kannst mein Horse mitnehmen!
Bij synchrocity kun je in ieder geval veel stemmen terug vinden. Maar de site werkt langzaam of slecht…….
Een aantal van de ‘doubleurs’ voelt zich erg miskend…..….

Snel rijk worden van andersmans werk (deel 2)

Ik geef het toe, ik ben stikjaloers. Jaloers op een man als Gertjan Verhage van frankrijkalsvakantieland, hongarijealsvakantieland, vakantielandnederland en nog een serie van dergelijke sites. Waarom ben ik jaloers? Dat zal ik uitleggen. Gertjan Verhage loopt namelijk als een trein binnen met die sites, en dankt dit aan zijn compleet gebrek aan beschaving. Dat is vreemd, want we spreken hier toch over de voorzitter van de Historische Kring van Gemeente Loenen, voorwaar een beschaafd gezelschap. Maar Verhage is allesbehalve beschaafd. Gertjan Verhage is een plagiator: een tekstendief.
Eerder al heb ik op Hollandais en France laten zien dat de sites van Verhage, of van zijn bedrijf Verasec, vol staan met van Wikipedia en uit andere bronnen gestolen teksten. Op klachten van Wikipedia hierover in 2005 heeft hij direct beloofd de teksten te verwijderen. Ze staan er nog. Toen ik hem eerder dit jaar wees op het gestolen tekstwerk, beloofde Verhage opnieuw direct al zijn sites door te lopen en alles wat ‘door zijn redacteuren’ gekopieerd was te verwijderen. En nog steeds staan er vele, vele gejatte teksten op zijn diverse sites. Kennelijk is meneer Verhage iemand van mooie praatjes en denkt hij verder: “Bekijk het maar. Wie doet me wat?”

Daarom ben ik dus jaloers op GJ Verhage. Ik wou namelijk dat ik net zo weinig scrupules had als hij. Dat ik even gluiperig en gewetenloos was. Maar nee, ik behoor tot de sukkels die gewoon al hun teksten zelf verzinnen, of erger nog: kopen! Natuurlijk probeer ik ook geld te verdienen met advertenties op mijn sites. Maar al mijn teksten, alle trefwoorden, alle content is door mijzelf hoogstpersoonlijk bedacht en woord voor woord uitgeschreven. Of uit vrije wil aangeleverd door degenen die een bijdrage leveren aan Hollandais en France, zoals Dineke en sommige stamgasten. Of vertaald door iemand die ik daarvoor heb betaald. Met geld. Mensen als Verhage vinden mij waarschijnlijk maar een sufferd. Een watje. Ze hebben gelijk. Ik kan niet zo zijn als hij. Maar ik kan hem wel zijn fatsoensmasker afrukken en laten zien wat (en hoe) hij uitvreet.

Hier wat voorbeelden (screenshots) van teksten die volgens Google zowel op een Verasec-site staan als elders.

Frankrijk1
Frankrijk2
Nederland1
Nederland2
Oostenrijk1
Oostenrijk2
Roemenië
Slowakije1
Slowakije2
Tsjechië

Overigens kan het best eens gebeuren dat iemand teksten van Verhage gestolen heeft en niet andersom. Wat natuurlijk tot hetzelfde Google-resultaat leidt. Maar de meesten mensen kijken wel uit, want Verhages sites staan vol waarschuwingen dat dieven van ‘zijn’ teksten – desnoods met hulp van justitie – tot aan de poorten van de hel achtervolgd zullen worden. Sterker, als je Googled op ‘Gertjan Verhage’, staat zo’n ‘copyright-tekst’ bovenaan! Dat is toch te griezelig voor woorden.
Iets verderop in de resultaten vond ik overigens deze pagina. Om de zijn websiteadres in de kolommen van Bol te krijgen geeft Verhagen een recensie van een Hongarijeboek geschreven. Geschreven? Gejat! Letterlijk precies dezelfde recensie staat er namelijk boven, van NBD|Biblion. En gek, toen was ik ineens niet jaloers meer. Want hij mag dan binnenlopen als een trein, die man spoort niet.

Je peins, donc je suis

Het is 100 jaar geleden dat de schilder Cézanne overleed.
Aix-en-Provence pakt flink uit met de herdenkingen.
Van Cézanne is bekend dat hij –bijna obsessief- de berg Sainte-Victoire schilderde. (44 schilderijen in olie-verf en 43 aquarellen)
Een andere beroemde inwoner van Aix was Emile Zola. Eerst goede vriend van Paul Cézanne, later waren ze gebrouilleerd.
Enfin, je kunt alles in eerder genoemde sites nalezen
Bezoek ook eens het atelier

Raggen met je bosmaaier

In de categorie Beroemde Hollandais en France: zanger, acteur en presentator Bob Fosko. De man die komend seizoen als Alfred Doolittle op de planken staat in My Fair Lady, heeft een huis in het zuiden van de Bourgogne. Daar neemt hij soms ook cd’s op. Voor wie hem daar tegen het lijf loopt: Bob Fosko is een pseudoniem, zijn echte naam is Geert Timmers. De voormalige voorman van de Raggende Manne bekent vandaag in De Volkskrant dat hij een bosmaaier gekocht heeft, omdat zijn hobbelige tuin met een gewone grasmaaier niet te bewerken is. Hij werkt er graag mee; als hij in de Bourgogne pakt gaat hij er direct een dag mee aan de slag: ,,Je ziet direct resultaat.”

Gainsbarre

Ok. Ik-was-eens op een brocante “ergens-in-midden-Frankrijk” waar ik ook Jeanne tegenkwam.
Opeens zag ik hem staan tussen alle ‘junk’:…………
De man vroeg 20, maar na 10 secondjes kreeg ik het naar 15. Op voorwaarde dat ik hem een cigarette tussen zijn lippen zou duwen. Waarvan akte. (Sigaret is van Ronald)
Gainsbarre, je houdt ervan of niet. Ik gniffel om zijn geschop tegen de gevestigde orde (kijk bijv. naar de wereldberoemde scene waar Drucker Whitney Houston introduceert en waar G. haar schoffeert en let ondertussen op Chirac (jawel!) en zijn reactie onder in beeld)
Hij heeft aardige jazznummers gemaakt. Dat niemendalletje met Birkin, ach, het is ‘m vergeven.
Bezoek vooral Gainsbarre.com, je zult je niet vervelen

C) foto is van Ronald.
Update
Het schijnt dat je Tete de chou niet mag missen!!
Net zo min als gainsbourg.org, met complete biographie, discographie etc.etc.

Fijn op vakantie in de Haute Saône


De reclame en de werkelijkheid.

Kijk nou. Een mailtje van Zwaan:

Hallo Krek, Gregor,

Met enige aarzeling schrijf ik dit mailtje.
Al gedurende een week of zes probeer ik duidelijkheid te krijgen in een ingewikkelde situatie. Heel in het kort gaat het over een conflict waarbij wij onze rechtmatige borg niet terugkrijgen van Franse verhuurders.
Deze verhuurders zijn kennissen van Tim van Vooren, een Chambre d’Hote verhuurder in de Haute Saone. Tim heeft zich vanaf het begin
van de huurafspraken als tussenpersoon gepresenteerd (en ook voorschot en borg betaald gekregen). Via diverse wegen proberen wij nu in ‘normaal’ contact te komen met de verhuurders (mails/faxen/brieven), maar zij reageren niet.
Tim reageerde soms wel, maar zeer onbeschoft met oa dreigementen aan ons adres. En niet van plan mee te denken.
Op het Frankrijkforum.nl is eea behoorlijk ge-escaleerd. Mede door hulp van de moderator… Op het Frankrijkforum.nu blijkt ook daar de moderator een goede bekende van Tim te zijn. Je zou er paranoide van worden… Ik heb nu ook op HEF een berichtje geplaatst in de hoop dat er nog tips loskomen.
Het gaat om een bedrag van 300 Euro, en dat is natuurlijk de moeite van een jurische weg niet waard, maar ondertussen loopt Tim met ons geld weg, en iedereen met hem. En daar zit wat mij betreft toch wel wat onrecht.

Goed, ik hoor het wel.
Voor meer informatie kun je me altijd mailen of hier kijken. En mocht je hier helemaal geen zin en tijd voor hebben, dan kan ik me dat ook voorstellen.

Groeten, Zwaan Stam

Beste Zwaan,

HeF is voortgekomen uit onvrede over het geschifte discussieer- en poetsgedrag van FF, dat geen enkele ruimte laat aan mensen die in alle redelijkheid willen discussiëren. Wij bieden hier dus graag een platform voor mensen die daar onheus behandeld worden. Ik plaats daarom je brief en de link naar jouw site, waar je de discussie met de eigenaar en Tim uitgebreid documenteert. Voor mij als objectieve buitenstaander is duidelijk dat je niet gekregen hebt wat je beloofd is. Er was geen zwembad (noch sauna) en het beloofde zwemwatertje was de boezem van de molen, vol algen en drab. Verder was er geen slaapzolder, zodat jullie in een tentje moesten bivakkeren en lijkt me de molen aan een flinke onderhoudsbeurt toe.
Al met al lijkt mij dat reden genoeg voor een fikse korting op de toch aanzienlijke huursom. Dat de verhuurder en zijn bemiddelaar vervolgens allerlei huurdersfouten gaan zitten verzinnen om jullie zelfs je borgsom niet terug te hoeven geven, is een gotspe. Ze denken kennelijk dat de aanval de beste verdediging is. Het is jammer dat Tim, die zich bemiddelaar noemt, niet heeft gekozen voor een bemiddelende rol, maar juist heel duidelijk de aanval kiest. Tot en met dreigementen aan toe. Een goede reden voor veel vakantiegangers om met een grote boog om de Haute Saône heen te rijden en in ieder geval alle bedrijven waar Tim bemoeienis mee heeft links te laten liggen.
Ik denk dat je naar je 300 euro kunt fluiten. Met dit artikel heb je in ieder geval de genoegdoening dat je plaaggeesten er niet ongemerkt mee weg komen. Je pagina met uitleg is nu voor iedereen die naast FF ook HeF bezoekt (en dat zijn er heel wat) gewoon te vinden. En commentaren van voor en tegenstanders worden hier niet gepoetst.

UPDATE!
Ze zijn het zó zat, dat gezeik met die watermolen! Zeer fraai gerestaurerd (sic!) en ook geschikt voor de verhuur. Jah.
Er staat geen prijs bij, maar wellicht dat Tim – zeker na deze gratis reclame – uit zijn verkoopcommissie straks die 300 euro schuld kan terugstorten aan Zwaan?

Wij willen een camping beginnen!!!!

Hallo allemaal,
Wij hebben grootse plannen, dit alles nog in een beginstadium. Een leuke camping beginnen in Frankrijk (waarschijnlijk het loire gebied) is onze grote droom. Wie heeft ervaring met het opstarten van een camping, of weet evt. grond of een al bestaande camping te koop.
Graag ontvang ik positieve en negatieve reacties, alles is welkom.

Blablabla
Strijk en zet, elk jaar in augustus en september komen de aanvragen binnen.
Al die mensen die het zo leuk hebben gehad tijdens hun vakantieverblijf in Frankrijk en dit gevoel willen prolongeren.
Ik zou ze wel willen toeschreeuwen: WORDT WAKKER!!!!
Maar het is dweilen met de kraan open.
Voor de mensen die, tegen beter weten in, toch hun zin willen doorzetten heb ik het een en ander verzameld.

Allereerst wat verhalen over succesvolle luitjes die al begonnen zijn, om de moed erin te houden

1

en

2

Vergeet ik bijna onze eigen supercampingbeheerster……

Ook het Hurktoiletforum wordt regelmatig bezocht door vragende vakantiegangers

Deze jonge mensen hebben het dan beter bekeken en kijken eerst de kat uit de boom.

Wanneer je op het Frankrijkforum in de zoekfunctie de woorden ‘camping beginnen’ intikt kom je nog veel meer vragers tegen

De meeste mensen zouden zich eerst de emigratie-tips van
Saskia Zimmerman
ter harte moeten nemen.

Handige info vind je ook –uiteraard- bij infofrankrijk

Maar misschien volstaat het artikel van Krek………..

Schuitje varen, boire du vin…

Sommige mensen houden van dromen. Anderen zijn meer van doen. Sinds juni 2004 varen Herman en Gea met hun bloemrijke Bolleboot over de Franse kanalen. Ik zie niet 1,2,3 waar ze van leven, maar dát ze leven, staat buiten kijf! De site is rijk voorzien van logboekteksten en vooral ook veel foto’s. Voldoende om heel veel dromers uit hun vel te doen springen van pure afgunst. Onterecht. Want de familie Boiten bewijst dat een droom bereikbaar is, als je maar bereid bent er voldoende sleur voor op te geven.

BALEN!

“VAN DIE DINGEN, JA…! VAN DIE DINGEN!
Dat je je in de zogenaamde ‘Groene Golf’ precies aan de snelheidslimiet houdt en tóch voor het rooie licht komt te staan. Dat je donderdagochtend om half negen bij de Lidl voor de deur ligt en dat de felbegeerde schroevendraaierset uitverkocht blijkt (dat was vorige week, meneer). Dat je een hilarisch stukje van drie bladzijden voor je weblog componeert en dat ineens de server er uit ligt… Van die dingen, ja! Dingen waar je vet van baalt. Ofwel: Les trucs qui gonflent.

Voorpret met de RATP

Als je tijdens spitsuur – op weg naar het zuiden – snel van Gare du Nord naar Gare de Lyon moet, met drie koffers en twee kinderen, vervloek je de Franse Metro. Welke trap, welke uitgang, welk eindstation? Rugzak klem in poortje. Wat kijkt die vent eng naar mijn tas. Hou op met die zigeunerherrie, ik kan me niet concentreren. Waar zitten we nou? Moeten we er al uit? Al die mensen staan in de weg! Help!
Maar heb je de tijd en je handen vrij, dan is de Metro een avontuur! Je bent snel overal waar je wezen wilt en je wordt onderweg nog onderhouden ook, door slechte en betere muzikanten die snel even hun riedeltje komen doen. Op de site van de RATP – het OV-bedrijf van Parijs – kun je je goed voorbereiden op de reis. Met een fantastische interactieve kaart, waar je ook een stratenplan rond elk station kunt opvragen. Verder informatie over ondergrondsw werkzaamheden en de files in Parijs (slim, want goede reclame voor de metro). In ontwikkeling is de speciale afdeling over de Musiciens du Métro. Er is een soort vereniging opgericht om een en ander te reguleren, zodat musici de metro kunnen gebruiken als legaal podium om hun werk uit te proberen (of, zoals de site zegt: ‘in te rijden’) op het publiek. Goed idee. De bijbehorende site staat nog in de kinderschoenen en tot nu toe is alleen de Jazz-afdeling online (flash-alert!) maar het belooft heel aardig te worden. Kortom, kekke site.

Toegift: plattegrond van alle vervoerslijnen downloaden als pdf.