Over drijven…


Wij gingen vroeger één keer in de week – op zaterdag – in een teiltje op het aanrecht. De rest van de tijd poedelden we even ons gezicht en trokken we húp de kleren van de dag daarvoor weer aan. En waren wij minder schoon? Ik dacht het wél! We stonken een uur in de wind volgens mij. Maar omdat iedereen dat deed, was het niet erg.
Tegenwoordig stinken de mensen overigens nog, maar nu naar de exotische etherische olieën van hun aromatherapie. De firma Jacob Delafon, van deze flashrijke site met fraaie spulletjes, creëert weer een nieuwe hype: de chronotherapie. Daarbij drijf je in een bad geurig water met bubbeltjes, terwijl onder water lampen van verschillende kleuren aan en uit gaan. Of dat goed voor je is? Nou ja, lachen is óók gezond. En Delafon lacht de hele rit naar de bank.

Chez Roger et Françoise – maandag 7 maart (bis)


Klik logo voor smoelenboek.

Je gelooft het niet! Maak ik een nieuw café aan, midden in de nacht, presteren ze het om ook dát weer helemaal vol te plempen. Die arme Hanneke is vanmorgen een uur bezig geweest met redderen. Nou, het is weer toonbaar en ook de laatste laveloze lalbroek heeft zich naar huis gesleept. Beetje rustig nou, hè?

Een reisje door de Morvan

We schrijven zaterdag, 5 maart 2005. Ronaldus en rijden naar de camping van Panneçot, waar we een afspraak hebben met de burgemeester. Gelukkig weet Ronaldus de weg, want we dreigen te laat te komen. Sterker, we dreigen helemaal niet te komen, want het weer is niet echt fantastisch.


Toch zijn we er in geslaagd de camping met het feestzaaltje op te sporen.

Hier gaan we dus onze bijeenkomst organiseren. Van buiten zit het er gezellig uit, zo in de sneeuw.

Van binnen ook. Wat spartaans, maar dat betekent ook dat we niks kapot kunnen maken. Een zaaltje waar je wel met 50 man kunt eten, voldoende stoelen, een keukentje en

een heel meer voor de deur. Hier mogen we straks ook gebruik maken van de kajaks en kano’s. Dat wordt zwemmen!

Bovendien is er een camping, waar onze gasten gratis mogen logeren. Helaas alleen koud douchen, maar dat is een kwestie van wennen. Na ons afscheid van de burgemeester verkennen we nog even de buurt. Met zijn

pittoreske straatjes,

vervallen oude schuren

en indrukwekkende vergezichten.

Ook de dorpjes in de omgeving bieden gelegenheid tot het schieten van Anton Pieck-achtige plaatjes. Wat dacht je van deze

besneeuwde brievenbus? Of, hilarisch…

een terras met een lawinekabouter?

Op sommige binnenplaatsen lag de sneeuw kuitdiep!
Hoe dan ook was het een vruchtbare reis.
Waarvan overigens nog wel een paar foto’s beschikbaar zijn. Voor de liefhebbers.

Chez Roger et Françoise – zondag 6 maart


Klik logo voor smoelenboek.

Goedenmorgen. Na een flinke dag afwezigheid, en geploeter door de sneeuw in de Morvan (foto’s volgen), ben ik weer in de gelegenheid het café te openen. Verder een drukke dag met kinderen en hond, dus weinig gelegenheid tot kout. Prettige dag allemaal.

Poésies et Comptines


Heel, heel lang geleden moesten wij op de basisschool, die toen nog gewoon lagere school heette, gedichten uit het hoofd leren en voordragen.
Dat kon van alles zijn, van de blauwbilgorgel tot Marsman.
Ik geloof niet dat dat nog gebeurt.
In Frankrijk daarentegen is dit heel gewoon!
Kijk maar eens op deze site.
Ik kwam op deze site terecht, omdat ik “La Colère” zocht, dat door een van de kinderen, Johann, wordt voorgedragen in de extra’s aan het eind van Etre et Avoir.
Ik weet dat Krek. het een eindeloos vervelende documentaire vindt, maar het ziet er vanuit onze optiek uit als het paradijs!

Chez Roger & Françoise, vrijdag 4 maart


Klik logo voor smoelenboek
.

IEIEIEIEieie… *klemmende deur*
Roger komt binnen:
*gooit sleutels op de bar en loopt mompelend naar een omgevallen kruk*:
…Ik weet niet wat hier is gebeurd: de vloer kleeft zo erg, dat het lijkt of ik zuignappen heb!
Kringen op tafel..*ruimt hoofschuddend volle asbak op*..
en..%^*&^@# er zit een GAT in mijn huilend zigeunerjongetje!!!!
*raapt een champagnekurk van de vloer en zakt aan de toog zachtjes voor zich uitsnikkend met zijn hoofd op zijn armen*

Dick Annegarn, chansonnier


Gekke naam voor een Franse zanger? Valt best mee, vergeleken bij zijn stem en zijn liedjes is die naam zelfs bepaald doorsnee, want zijn geluid is op zijn minst uniek te noemen. Annegarn (1952) is in Nederland geboren, maar desondanks niet gierig met zijn materiaal. Op zijn site staan de wondermooie teksten van 150 liedjes, waarvan vele voorzien van een flink geluidsfragment. Wil je dit eigenzinnige talent nader ontdekken, zet dan de boxen van je computer alsmede je oren wijd open en klik op PLOUC.
Speciaal voor Peter, een toepasselijke toepassing van het door hem zo verafschuwde want nutteloze FLASH (mouse-over bij gitaarhals).

Gras voor absenteïsten


Lekker, zo’n huis in Frankrijk. Kom je weer eens een weekje, ben je eerst een hele dag aan het maaien. Maar ja, om het gazonnetje nou te asfalteren… Een andere oplossing is het zaaien van een langzaam groeiende grassoort. De site biedt trouwens nog meer keuzes: speciaal voetbalgras, luiergras en gras dat weinig water nodig heeft. Promotie van de verenigde zaadboeren van Frankrijk, maar netjes gedaan.

Overigens, ook een oplossing…

Paddo’s

Vorig jaar oktober heeft onze Franse vriend Pierre ons meegenomen tijdens een zoektocht naar verse champignons. Niks leuker dan je eigen voedsel zoeken in de natuur. Bij thuiskomst liet hij ons zien hoe je champignons klaarmaakt en bereid zodat je ze aan aantal dagen in de koelkast kunt bewaren. Het eerste wat moest dat was het schillen van de champignons, nou daar hadden we nog nooit van gehoord. Na het schillen wassen in koud water met een flinke scheut azijn. Spierwit werden ze. Daarna in plakken snijden en zonder water op het vuur. Zonder water? Ja, zonder water. Na een tijd stond er tot onze verbazing een behoorlijke laag vocht in de pan. Als de chapmignons grauw grijs van kleur zijn, zijn ze goed. Afgieten en klaar.. opbakken met knoflook en peterselie en smullen maar..
Zal de volgende keer eens vragen of hij ook verstand van truffels heeft of in iedergeval weet hoe je ze kunt vinden, want dat zijn toch wel de lekkerste paddestoelen die er zijn.

Op deze truffelsite is een hoop info te vinden.


Was toevallig hoor, dat we alledrie hetzelfde kleurtje aan hadden.

Op verzoek…


van René:
Wat is jullie allerallerallerfavorietste Franse lied?
Voor René is dat Tu m’aimes encore van Céline Dion
Voor mij is het Barbara van Yves Montand
(wiens foto bovenaan prijkt)
Ik liep -ooit- een beetje doelloos rond op het kerkhof Père Lachaise en werd daar aangesproken door een wat oudere heer die veronderstelde dat ik het graf van Montand zocht. Voordat ik kon antwoorden gaf hij me een ‘grand tour’ over het kerkhof met als terminus het graf van Signoret en Montand. (waar je dus zo aan voorbij zou lopen)

Chez Roger et Françoise – woensdag 2 maart


Klik logo voor smoelenboek.

Tjongejonge. Het is toch wat vandaag de dag. Vroeger had je dat toch niet. In onze tijd ging dat wel even anders. Als wij zulke kunstjes flikten, nou, dan zwaaide er wat! Reken maar dat je dan van een koude kermis thuis kwam. Ja, dat dank je de koekoek! Maar ja, dat doet maar, hè, tegenwoordig. Geen greintje fatsoen. Alsof het niks kost. Vinden ze de gewoonste zaak van de wereld. En wat doet de overheid? Ja, als je een keer op de stoep fietst, dan krijg je direct een prent. Maar dit soort dingen, dan kan kennelijk allemaal maar ongestraft doorgaan. Nou, van mij mogen ze dat soort mensen keihard… maar laat ik me inhouden, want voor je het weet komt er bonje van. En dat wil ik toch ook weer niet. We moeten toch met elkaar door. Dus maar de goede vrede bewaren. Ja, tenzij ze aan mijn gezin komen natuurlijk, want dan heb je aan mij een kwaaie. Ja, dan sta ik niet voor de gevolgen in. Maar voor de rest… enfin. Ik moet eens gaan. Er moet toch brood op de plank. Nou, tabé dan. En bedenk: ik heb niks gezegd hè!

Tringpingping


Hot item onder Frankrijkforumlezers en andere echte Hollanders met een huis of vrienden in Frankrijk: via welke provider of maatschappij bel ik het goedkoopste naar Frankrijk? Televergelijk beoogt een overzicht te geven van de verschillende mogelijkheden. Bezoekers van de site kunnen bovendien hun voor- of afkeur laten blijken. Natuurlijk staat er ook info op over bellen naar andere landen. Maar who cares?

Je tire ou je pointe?


Veel Franser kan een onderwerp niet zijn! Wij mogen graag een potje spelen, hebben serieus overwogen een baantje aan te leggen in de tuin, maar vonden dat ook weer zonde van de ruimte.
De officiële pétanque site
Ze hebben wel een geinig logo.
Een ander logo dat je vaak tegenkomt bij clubs is uiteraard Fanny.
Om geen aanstoot te geven (jawel, Krek: het lukt mij ook soms, woordspelletjes) moet je om haar te bekijken maar even extra klikken
Voor de mensen die het Frans -nog- niet machtig zijn, vond ik een site in het Engels, waar “Fanny” wordt uitgelegd
Wanneer je wat grondregels uitgelegd moet hebben, dan is dit een hele fijne site
En hier kun je alles te weten komen over de geschiedenis van het ballenspel.

Etenkoeienstokbrood?


Ik werd toch wel wat nieuwsgierig, na dat stokbroodverhaal en ben es gaan neuzen.
Varkens eten alles, maar koeien?
Ja hoor! Lees dit maar eens. Schattig! Nou ja, het gaat over “des céréales en bâtonnets” Is dat niet hetzelfde dan?

Chez Roger et Françoise – maandag 28 februari


Klik logo voor smoelenboek

Heerlijke inzichten doe je op, in zo’n typisch Frans café. Zo leerden we gisteren dat je Franse koeien best stokbrood mag voeren, maar… nooit meer stokbrood dan de koe lang is! Guillaume, hartelijk dank voor deze blijmakende wetenschap. Een waardige afsluiting van de maand februari, die de koudste was sinds 1960, schijnt.