Huiswerk?


Maaike was gisteren druk bezig op internet om plaatjes te zoeken voor histoire.
Ze hebben het in de klas over de prehistorie. Dus daar wilde mevrouw plaatjes van. Ik heb haar dus geleerd hoe ze moest zoeken op Google. En daar kwamen we de deze site tegen. Het is niet eens zo ver bij ons vandaan, ik denk dat we er het weekend maar eens gaan kijken.

Chez Roger et Françoise – 9 september


Goedenmorgen allemaal!
Bij het openen van het café zie ik dat het laatste commentaar van ‘gisteren’ eigenlijk van vanmorgen heel vroeg is. Tja, en dat verzuipt dan natuurlijk hè. Daarom laat ik hier ene Gerrit nogmaals aan het woord.
Hallo,
mijn vriendin en ik gaan binnenkort een paar weken bijkomen in de dordogne. Uit (nood)zakelijke overweging hebben we een huis gehuurd met een telefoonverbinding om met de laptop te kunnen internetten. De verhuurders hebben een telefoonlijn in het huis die een Telesejour ? regeling heeft. Ons werd gezegd dat je dan met een speciale kaart die je bij de tabakswinkels haalt kunt inbellen naar een gratis provider en dan verder kunt het net op. Achteraf blijkt dat echter niet zo te zijn. Het schijnt afhankelijk te zijn van het soort abonnement. Ook via franceforum heb ik enige reacties gehad (ferry) maar die zijn nog steeds niet echt helemaal bevredigend. Iemand maakt mij daar attent op hollandaisweblogs en met dank aan Krek ligt mijn vraag nu hier.
Ik zou enorm geholpen zijn als iemand me wegwijs kan maken.
Alvast vriendelijk bedankt!
Gerrit

Nou, ik snap er niks van, maar misschien heeft een van de andere bezoekers een passend antwoord?

De snelste Hollandais en France!


Toch leuk, wat je allemaal tegemoet komt als webmaster van Hollandais en France. Er schijnt een wielrennende Hollandais in Frankrijk rond te lopen (of liever gezegd: fietsen) die als prof in Franse dienst de benen doet rondmalen. En hij is nog best goed ook!
Zelf heb ik een broertje dood aan elke vorm van duursport, en fietsen hoort bovenin mijn toptienlijstje van domme bezigheden thuis. Kijk, vroeger, toen ik nog benen had en een echte racefiets met zo’n crom stuur, reed ik elk weekend naar een vriendinnetje in Oudekerk aan de Amstel. Heen en weer zeventig km, en vaak midden in de nacht weer naar huis. Maar ja, daar stond dan ook wel wat tegenover. Dat was ergens héén. Naar Josien, en geloof me, ze was het waard. Maar om nou zomaar een rondje te gaan rijden…. voor de lol!? Voor de eer?! Nee, dat kan ik niet bevatten. Maar goed, ik vecht dan ook een verloren strijd tegen mijn buik, vanuit een bureraustoel met een glas wijn aan mijn elleboog.
Maar Thijs Zonneveld, want over die wielrenner heb ik het hier, mensen, Thijs Zonneveld – geboren 28/09/1980, wonende in Aix-en-Provence – die steekt regelmatig aan de meet de armen in de lucht, om zich vervolgens op een podium te laten zoenen door leuke locale dames in een gesponsorde minirok. Winnaar van wéér een omloop, koers, zwiep, hel, ronde of hoe die wedstrijden ook heten mogen. En hij heeft een heel lieve vriendin, Marlies, die dan een foto van ‘m maakt en zijn site bijhoudt. En die ook reclame voor die site maakt, zodat ik hem nu kan presenteren.
Dames en heren, ik geef u Neerlands trots in Franse dreven:
THIJS ZONNEVELD!

Geef toe. Hoe vaak komt het nu voor dat we nog trots kunnen zijn op wat er qua Hollandais in Frankrijk durft rond te lopen en te rijden? Als ik die types die qua formaat en uitstraling op mij lijken met hun oranje shirtje over de locale markt zie schommelen, schaam ik me plaatsvervangend de ogen uit mijn kop. Ik stel dan ook voor dat we Thijs adopteren als onze voorbeeld-Hollandais en France, en dat Marlies ons regelmatig op de hoogte houdt van zijn vorderingen. OK?

Chez Roger et Françoise – 8 september


Onze laatste gast van gisterenavond, of liever vanochtend, Peter van Hurktoilet noemde Chez Roger & Françoise met dikke tong “Een chatbox met bediening”. Hoewel hij van Roger meteen niks meer te drinken kreeg, vind ik het wel een goede beschrijving. Je kunt hier je ongezouten mening ventileren, het mag overal over gaan (ook over niks, waar jullie regelmatig heel goed in slagen!) en er staan altijd gratis nootjes op de bar. Wat wil een mens nog meer?
Peter is eigenlijk vlak daarna vertrokken en heeft buiten nog een tijdje wankel tegen de gevel staan hangen. Vanochtend is Roger luidruchtig vloekend met emmers in de weer. Wat me doet denken aan een mooi, wijd verbreid en zeer nuttig woord:
dégueuler: kotsen. Met natuurlijk het bijbehorende
dégueulasse: smerig, ofwel “Zum Kotzen”.
T’es vraiment dégueulasse, toi!: Je bent een gore klootzak!
Komt overigens van gueule, muil, bek.
Ta gueule! Hou je smoel!
Prettige dag allemaal.

Eindelijk: steatiet…


Mijn vrouw heeft een kunstcatalogus aangevraagd. Ik bladerde ‘m door en vond een manier om onze eigen Marjan heel erg blij te maken. Vaste bezoekers weten hoe ze maar kan doorzeuren over dat ze nergens speksteen (steatite of pierre de savon) kan vinden. Nou, dat is nu voorgoed afgelopen.
Kijk maar:

Speksteen alleen is niet online te bestellen, Marjan. Maar je kunt het wel telefonisch doen. Of vraag de gratis catalogus aan via: 0825-020222. Houwze!

Jargon voor computerfreaks


Cadeautje van Dineke voor mensen als Alien8, die moeten overleven tussen de Franse computerfreaks, die natuurlijk een eigen taaltje hebben ontwikkeld. Iemand van Linux heeft alle franse computertermen verzameld, en onderverdeeld in thema’s, waaronder ook computer-argot. Voorbeeldje:
Gruîk C’est le cri du cochon (parfois orthographié plus précisément « Gruîîîîk ! »). On désigne donc ainsi un port .
Geinig, toch?

Chez Roger et Françoise – 7 september


Bonjour, Roger. Een grote koffie, alsjeblieft. Nee, geen croissant, ik ben nog aan de Atkins. Heb je niet een stukkie worst voor me? Nog geen andere gasten gezien vandaag? Ach wat, die komen wel. Het is nog steeds een beetje vakantietijd, nietwaar. Nee, ga rustig door met wat je aan het doen was. Ga ik even buiten zitten kijken hoe de mist optrekt.

Gratis bellen!!

ik heb het voor jullie gevonden en getest. Met dit prg-tje bel je gratis via Internet (voip) met iedereen die zich ook heeft aangemeld, echt Gratis, waar ook ter wereld. Daarnaast kun je met een soort prepaid ook bellen naar NIET-aangemelders. je belt dan naar een gewoon telefoonnummer maar betaalt alleen de lokale kosten. Op hun site is een overzicht te vinden van de kosten. http://www.skype.com/download.html
Allemaal aanmelden, kunnen we ook life chatten (max 5 tegelijk) Mij kun je vinden onder ferryanholt

Filmslang vertaald voor Fransen


Shit! Ga je als Fransoos naar de originele versie van een film, versta je de helft niet! En die fuckers van de ondertiteling zitten kennelijk ook te wancken, want het slang wordt maar zelden goed vertaald. Gelukkig is er deze site, met een handig overzicht van alle scheldwoorden, blasphemie en andere tussenwerpselen die de Yanks en Britten spuien. Inclusief een shitpile liedjes uit films.
Txs Dineke voor de linktip!

Mipe Knipe


Dit is nu weer ’s zo’n linkje waar ik heel veel bezoekers van Hollandais en France een groot plezier mee ga doen! Op Les Radins (de vrekken) staan duizenden tips om geld uit te sparen. Van serieuze als
“Koop een boek bij de Fnac, lees het en breng het binnen 15 dagen terug. No questions asked!”
tot minder serieuze als
“Gebruik vooral geen gif om je tuin te ontwoekeren. Plant gewoon wat aardappelen. Na een paar jaar hebben ze alle andere planten verdrongen en kun je ze makkelijk uit de grond trekken.”
Ik zou zeggen, doe er uw voordeel mee!

Agincourt


Ja ben ik weer … ik weet het, geen stijl .. weken niks van me laten horen, maar Marjan heeft voor mij de honeurs waargenomen. Wat kan ik zeggen ? Niks dus, dan maar gewoon een post…
Week of wat geleden bij W.H.Smith bookhandels (echt een lekkere tent) op v’veld een pocket editie gekocht van “Agincourt” van Christopher Hibbert. Echt geweldig.
Vroeger op school nooit wat met geschiedenis gehad, maar de laatste jaren vindt ik het steeds leuker. Komt waarschijnlijk dat ik er zelf ook veel meer van heb, geschiedenis dus..
eh waar was ik .. oh ja “Agincourt” tis dus voor het eerst uitgegeven in 1964 in de UK, het is dus ook typisch een boek van die britten waar ze geen kans laten liggen om de fransen te treiteren met de overwinning van Henry V op de fransen en zijn claim dat Frankrijk zijn eigendom was, echt leuk om te lezen…
Dus de afgelopen weken op pad, trein, v’tuig etc.. en iedere keer die pocket tevoorschijn.. vnml in Frankrijk op pad en vooral de wat oudere fransen denk je te zien kijken “dat moet een brit zijn” … Maar goed “Agincourt” dus , slag van, fransen in de pan gehakt, Henry V (religeuze maloot trouwens), .. als je Shakespeare fan bent en Henry V kent is het helemaal leuk…. Er komen zelfs NEDERLANDERS in voor .. het was toen niet echt bon-ton om met geweren te schieten (musketen heten die krengen dacht ik) dus de “echte” britse “soldaten” waren lanciers, boogschutters (berucht), ridders te paard, etc…
het “niet echt als nobel gezien” met een musket in de slag, werdt dus “uitbesteed” aan huurlingen… NEDERLANDERS dus … Toen hadden we het al in ons..
Maar goed, ik zal proberen wat meer aanwezig te zijn !
– Jørgen

Tweetalige opvoeders gezocht

Heske Vleming mailt:
Voor een onderzoek over tweetaligheid ben ik op zoek naar gezinnen met tweetalige frans/nederlandse kinderen tussen de 3 en 13 jaar. Deze gezinnen moeten of Nederlanders in Frankrijk zijn of Fransen in Nederland. Een Franse moeder en Nederlandse vader in Nederland of een Nederlandse moeder en Franse vader in Frankrijk mag ook. Met behulp van een vragenlijst wil ik meer te weten komen over opvoedingstechnieken en taalattitudes. Als u interesse heeft of meer wil weten kunt u mailen naar heskevleming@hotmail.com of bellen naar +31648791577. Bedankt en Groeten Heske Vleming
Marjan, iets voor jou?

Dierenliefde en -leed


Dierenliefhebbers, opgelet! Deze is speciaal voor jullie. Oproepen tot strijd tegen dierenleed, links naar dieren(rechten)organisaties, en ontroerende getuigenissen, waaronder een hommage aan het overleden hondje Hoho. Dit alles bij de mierzoete klanken van Lennon’s Imagine. Tissues bij de hand en klik op Hoho!

Met dank aan Dineke voor de linktip.

Een bijzonder buikspreker


Of misschien moet ik zeggen “een bijzonder onderbuikspreker”, want de beroemde Pétomane kon naar verluid zelfs de Marseillaise winden en won daarmee de harten van het publiek in de Moulin Rouge.
Het lijkt mij eerder hilarisch dan spannend, maar er schijnen ook mensen te zijn die winden laten opwindend vinden. Zo vond ik een Japanse site voor scheetfetishisten waar je dure video’s kunt kopen van flatulerende vrouwen. Hmm.
Nee, dan liever deze grappige Amerikaanse (denk ik) site waar uitgelegd wordt hoe het komt dat je windt. De flashpresentatie is echt een veest!
Dank aan René voor de Pét-tip!

Chez Roger et Françoise – 3 september


Echt een belachelijk aantal nieuwe logjes gisteren. Te danken aan het enthousiast meewerken en -denken van onze stamgasten. Zeer bedankt!
Ik hou het zelf vandaag een beetje low key, omdat ik écht veel tekstwerk heb en ook immogo.com flink wat reacties oplevert (al die mensen die een huis in Frankrijk zoeken, waar komen ze toch vandaan!?) die natuurlijk een serieus antwoord behoeven.
Ik kom af en toe wel even binnen wippen om te kijken of jullie je gedragen. Prettige dag allemaal!

Waar is Estelle?

Soms kom je zomaar eens op een site…
En dan lees je over een meisje van negen, nu hopelijk 11, dat zomaar weg is. Kwijt. Zoek. En dan denk je aan die ouders. En aan je eigen kinderen. En aan hoe kwetsbaar het allemaal is.
Soms kom je zomaar eens op een site,
waar je dan later slecht van kan slapen.


Ga ’s kijken en prent dat gezichtje in je hoofd.
En wees blij dat je kinderen hebt. Of geen kinderen.
Whatever.

Ik weet een leuk spelletje.


Doe je mee?

Ik wil graag proberen Hollandais en France op de toppositie van de Frankrijktoplist te krijgen. Daarom wil ik al onze bezoekers vragen het volgende te doen:
KLIK HIER EN STEM!

Eerlijk stemmen wat je van ons (nog lang niet perfecte maar we doen ons best) weblog vindt. Het cijfer dat je geeft telt toch niet echt mee voor de positie in de lijst, maar wordt alleen gebruikt om onderscheid te maken bij sites die een gelijk aantal hits hebben opgeleverd.