Pied de Chèvre


Zie ik vanmorgen tot mijn grote schrik het gehate zevenblad de kop opsteken in mijn bloementuin! Dus: zondag of niet, dat wordt de handen uit de mouwen en eruit trekken tot je niks meer ziet.
In het Frans wordt het Herbe aux goutteux genoemd. Ook wel Pied de Chèvre .
De jonge blaadjes schijn je als spinazie te kunnen eten (heb het nooit geprobeerd).
Enfin, in de berm is ie best mooi. Maar dus niet in mijn tuin.
Op deze site staan nog een paar foto’s.
Maar: niet alle onkruid is lelijk!
Hier wordt een lans gebroken voor het onkruid; wanneer het je interesseert kun je zelf kijken waar ze vandaan komt en voor het eerst in West-Europa voorkwam

Chez Roger & Françoise, zaterdag 26 maart


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Pa’s weekend. Dit jaar voor het eerst kleine eitjes bij de Champion gezien. Bovendien heeft mijn goede vriend R. een zak uit NL meegenomen. We kunnen dus verstoppen en morgen zoeken. Wie eiverig zoekt en de meeste eitjes vindt, is als beloning de gehele dag eileider. Het hele weekend zo veel gekookte eieren eten als je wilt. Wel graag de schalen in de schaal op de bar. Die zijn voor de kippen. Receicling.

Kaktussen


“Hier kaktussen, daar kaktussen, overal kaktussen.” Wij kinderen moesten daar altijd erg om lachen. Moeder reageerde dan steevast wat stekelig met: “Het is kakteeën hoor!” Ja, net zoals het saunaaien is.
Later, tijdens mijn studententijd, had ik altijd kaktussen thuis staan. Makkelijke planten, waar je alleen af en toe een sliertje bier in hoefde spugen en dan bleven ze het gewoon doen. Ik vermeerderde ze door er bladen of stammen af te plukken en deze in andere potjes te zetten. Zo had ik altijd een prikkelend geschenk als ik weer eens onuitgenodigd op een feestje verscheen.
Verder is de kaktus natuurlijk hét symbool voor Theo van Gogh, die de gasten van zijn talkshow op AT5 bij afscheid steevast een grote phallische kaktus cadeau deed, waarvan ze de eikel dan moesten kussen. En de meesten deden het ook nog.
Enfin, de kaktus bestaat in vele vormen en maten die je zo’n beetje allemaal gedocumenteerd vind op deze zeer complete site. Naast plenty tips over het onderhouden en kweken van kaktussen en zo meer. Voor de liefhebbers.

Chez Roger & Françoise, donderdag 24 maart.


Klik logo voor smoelenboek.

Ik gooi het café van donderdag vast open hoor. Maar blijven jullie gerust in dat donkere hoekje in dat van gisteren zitten flikflooien, tussen de sigarettenpeukjes, drankkringen, askegels en sportvlekken van de inmiddels vertrokken gasten. Zal ik de webcam maar even uitzetten dan?

Reclame in email zeer populair


Je kunt het woord bijna niet meer goed lezen, maar ooit was het toch dé standaard voor buitenreclame: email. Dankzij John:P hebben we nu een ingang in de wondre wereld van de geëmailleerde reclameborden. Prachtig werk, dat inmiddels veel geld waard kan zijn. Er schijnen nog steeds vondsten te worden gedaan op het Franse platteland. Bij boeren die hele kippehokken hebben bekleed met reclame-uitingen die bij elkaar meer waard zijn dan het woonhuis van diezelfde boer. Hier in het dorp is laatst een café verkocht en ontruimd. Hadden ze een groot vuur in de tuin gemaakt en daar álles opgeflikkerd. Inclusief al het oude reclamemateriaal, de toonbank en de labrisering. Prijzig fikkie.
Probeer de vele pop-ups op de site te negeren. En als je er niet meer tegen kan, control-klik (of rechtsklik) je dan uit het frame via de link-pagina. Daar zijn nog veel meer goodies te vinden.

Chez Roger & Françoise, woensdag 23 maart.


Klik logo voor smoelenboek.

Weer een nieuwe dag die voor ons ligt.
Voor ons een dag met minirooster en veel (rapport-)vergaderingen en tevens de 16e sterfdag van (schoon-)moeder, die we nog steeds erg missen. We branden een kaarsje, voor Cathérine.

Kamping met Corting in de Dordogne


Viavia bereikt ons een aardig aanbod, speciaal voor bezoekers van Hollandais en France. 25 euro korting op een week vakantie aan het Lac de Veronne, in de Dordogne. Daar ligt een camping die zeer geschikt is voor gezinnen met jonge kinderen (voor pubers die van disco houden is het wat saai, want er is geen disco en om 23.00 uur moet het stil zijn). Wat er dan wél is? Een heel schoon zwemmeertje met zandstrand, een prachtig natuurlijk en autovrij terrein, pony’s en paarden en een pony-juf die Nederlands spreekt. De campingbaas heeft bovendien vanuit de camping prachtige fiets- en wandelroutes uitgezet. Op loopafstand ligt het gezellige Monpazier, een mooi gerestaureerd vestingstadje uit de Middeleeuwen. Je kunt aan het Lac de Veronne met eigen tent of caravan kamperen, of een tent of (sta)caravan huren. Er zijn zelfs drie huurhuisjes! De camping is open van 26 juni t/m 4 september 2005. Meld bij het boeken de besteldoce HeF, voor 25 euro korting!

Chez Roger et Françoise – dinsdag 22 maart


Klik logo voor smoelenboek.

Hèhè, gelukkig was er niemand enthousiast over de vormgeving van ene Doortje, die er ineens tussen stond. Chez Roger et Françoise is duidelijk nog niet aan een Extreme Makeover toe en blijft gewoon lekker oubollig onze eigen kroeg. Om toch enigszins tegemoet te komen aan de drang naar innovatie van sommige gasten, heeft Roger vandaag voor bij de ochtendkoffie bakjes op de bar gezet, met daarin naar spekulaas smakende minikoekjes, ter grootte van een hazelnoot. Vond hij ergens achter in een kast, in een kilozak met een grijsbebaarde man en een olijke neger er op.
Prettige dinsdag saam.

Vooruitgang!


Goed nieuws uit Frankrijk… we kunnen er niet genoeg van krijgen. Zelf was ik al erg blij met de belangrijke innovatie in het zoetzuursegment van een jaar geleden. Het betrof de augurkenlift: een omgekeerd parapluutje in de pot, waarmee je de augurkjes uit het sap kon tillen. Een enorme verbeterslag, waarmee het onbeholpen vorkgevis in één klap de wereld uit werd geholpen. “Kan niet beter”, denk je dan. Maar nee. Het kan wél beter. Kijk maar eens. De nieuwe, geoptimaliseerde versie van de augurkenlift heeft de vorm van een juslepel (het het handvat aan één kant) en beschikt over speciale haakjes aan het handvat waarmee je hem op de gewenste hoogte aan de rand van de pot kan hangen. Nu is de delicroq-lift echt helemaal áf. De wereld is bijna volmaakt. Nou alleen nog vrede in het Midden-Oosten.

Chez Roger et Françoise – maandag 21 maart


Klik logo voor smoelenboek.

Is het nu echt lente? Ik weet niet of het meteorologisch al mag, maar ik heb best een blij gemoed. Alsof de grote voorjaarsschoonmaak al in volle gang is. De gevoelstemperatuur is in ieder geval dik in orde. Prettige dag allemaal.

—TWIST-PUNT—


Soms heb je van die dagen, dat je iedereen de huid vol zou willen schelden. Welnu, om met Groucho Marx te spreken: “If you can’t say anything nice to a person… go right ahead and say it!”
Drop hier je favoriete beledigingen. Mijne is van Deelder.

“Amsterdammers zijn prima mensen, met een goed hart. Het zou alleen op hun rug moeten hangen, zo laag dat de honden er bij kunnen.”
Of die van Churchill. Waarbij een of andere dutchess tegen hem zei: “Sir, if you were my husband, I would poison your tea!” Waarop Churchill riposteert: “Madame, if you were my wife, I would gladly drink it.”
Iemand iets in het Frans?

Chez Roger et Françoise – zondag 20 maart


Klik logo voor smoelenboek.

Niet te geloven, wat een kinderachtig gelul in het café gisteren, zeg. Ik durf te wedden dat Ronaldus op zijn puberale bierfuif diepergaande gesprekken heeft gevoerd. En dan die pogingen tot humor… waren jullie allemaal lam of zo? Hoe dan ook, een beetje rustig aan op de Dag des Heren, alsjeblief.

Biscuit avec des petits souris?


Beschuit met muisjes is in Frankrijk niet de gewoonte. Wat eten ze dan wel bij de geboorte van een kind? Tête de veau? Crête de coq? Cuisse de grenouille? Miel d’oreille? Hoe dan ook, als bent geëmigreerd en in Nederland komen roze- of blauwgespikkelde beschuiten op tafel, dan kun je niet ‘eventjes’ op kraamvisite. Maar je wilt natuurlijk wel wat dóen om je medeleven te tonen. Dan is er De Ooievaarspost. Al een jaar of tien dé postorderaar voor kraamcadeaus. Geen groot assortiment, maar dat hoeft ook niet. Wat ze wél bieden ziet er goed uit. Ik heb er van de week nog de ouders van ene Hugo Sjef Paul mee mogen verblijden. Die later deze week dus ook zijn opwachting maakt bij Google!

Boze herder?


Ik kan het niet laten… even een foto’tje van ons nieuwe familielid. Interesseert natuurlijk geen hond, maar ik heb een goed excuus: de heel aardige club-site van de Berger de Beauce. Met een spannend verhaal over het ontstaan van dit ‘duivelse’ ras en handige tips over opvoeding en verzorging. Maar eigenlijk gaat dit postje natuurlijk gewoon over onze niet geheel raszuivere, maar trouwe waakster:

VICKY