Psychobilly?


Tja, je moet er van houden. Maar die mensen bestaan. En de sites zien er geinig uit. Daarom bij dezen even aandacht voor een bijzonder muzieklabel en een verzamelsite over Psychobilly en Neo-Rockabilly. Probeer bij Banajuice.fr ook even de jukebox, voor een indruk. Dat niemand bewere dat mijn smaak sacrosanct is op dit weblog.

Eenmaal, andermaal….


Bij ‘veilingsite’ denkt de internetganeratie meteen aan Ebay, die inderdaad ook een Franse site hebben. Maar échte, live veilingen zijn natuurlijk veel lolliger. Ik ging vroeger een paar keer per jaar naar Van Zadelhoff in Hilversum, waar ik best wat mooie spulletjes vandaan heb gesleept. In Frankrijk heb ik de stap nog niet gewaagd, maar het gaat er zeker eens van komen. Daarom kijk ik soms likkebaardend op Interenchères.com, om uit te vinden waar de dichtstbijzijnde veilingen plaats gaan vinden. Overigens, het woord ‘enchère’ komt natuurlijk van ‘duurder maken’, ofwel ‘bij opbod verkopen’.

Chez Roger & Françoise, maandag 4 april


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Goedemorgen! 4 april, een dag van niks, lijkt me. Leuk weekend gehad? Ik was in Bern, alwaar ik op bezoek bij Finnen een maaltijd met rendierfilet kreeg voorgeschoteld. IK moest steeds aan Rudolph denken. Maar wat bleek: het was lekker! En erg gezellig, trouwens. Maar nu weer gewoon aan het werk. Jullie ook veel plezier deze nieuwe week!

Brandblommen

op verzoek van Kits..
de voornaamste vraag is.. “Wat is het?
Hoi Ferry,
Bedankt dat je me wilt helpen hiermee, ik weet echt niet wat dat gaat worden.
De berm was ongeveer 10 dagen voordat ik deze foto’s nam oppervakkig afgebrand (kan je nog zien), die donkere topjes zijn denk ik ook een beetje verbrand. Ik zie dat nu steeds duidelijker bij deze bloemen in werkelijkheid.
Misschien kan je me eens uitleggen hoe ik zelf een foto in een log kan onderbrengen? Ben daar wel aan toe denk ik, weet wel hoe je een website url moet overbrengen, maar ik kwam er niet uit bij een foto.
Ben benieuwd!
Groetjes Kits.


Onweer?


Ik ben niet bang voor onweer. Heb dit gelukkig dus ook niet aan mijn kinderen doorgegeven. Mijn moeder is als de dood, maar die werd vroeger dan ook- met broers en zussen- wakker gemaakt als het onweerde en moest de rit uitzitten, terwijl oma het geldkistje op schoot had. Allen startklaar om te vluchten, mocht de bliksem inslaan.
Deze site legt haarfijn uit wat er gebeurt tijdens onweer
Prachtige foto’s van onweer vind je o.a. hier

Chez Roger & Françoise, zondag 3 april


Klik logo voor smoelenboek.

Nou, was wel heftig, gister! Nee, niet hier in het café, maar in Rome en Den Haag.
Resultaat: Karol is gaan hemelen en D’66 heeft de beginselen van de partij verkwanseld.
Enfin: vandaag uithuilen en opnieuw beginnen….
Un nouveau pape est appelé araignée

Het Werkplekkeboek

De meeste stemmen gelden. In de catagorie Heppiefjoe gaan we deze maand kijken hoe we d’r bijzitten als we zitten te tikken. Gevraagd dus foto’s van de werkplek waar we zitten te HeFfen
Wie z’n plek op deez’ plek wil, moet z’n foto’s maar naar mij opsturen. Wel ff vermelden waar de plek is, Frankrijk of Nederland..


Klik op het plaatje voor het Werkplekkeboek.

Een vrije school die het wél doet.


Iemand zoekt via Immogo een huis in Frankrijk in de buurt van een vrije of Montessori-school en ik vertel haar dat ze dan lang kan zoeken, omdat Montessori in Frankrijk niet bestaat. Meteen daarna toch maar even geGoogled, en wat blijkt… er zijn hier wél Montessori-scholen. Twaalf stuks maar liefst. Maar hoe zit het met andere eventuele ‘vrije scholen’ in Frankrijk? Wie weet daar meer van? Coco? Remke? Marjan?

Chez Roger & Françoise, zaterdag 2 april


Klik logo voor smoelenboek.

Gaat het dan echt gebeuren, dit weekend?
Paus, kabinet…..
Spannend!!
Wat kan het ons schelen: het wordt lekker weer en we hebben met Pasen ook al niet buiten kunnen zitten, dus we kijken geen tv en lezen geen kranten!!

Le potager. Deel II

Eindelijk was het weer goed genoeg om eraan te beginnen: mijn piepkleine moestuintje.
De kippen waren in ieder geval blij met de pas-aangevoerde-verse-grond-vol-wormen:


En Bo stond wat sipjes achter het hek. Aggut….

Zijn jullie ook al lekker buiten bezig?
(Willem?)

Idéal pour la farce


Het schijnt dat je met de Zuid-Amerikaanse tomatensoort Zakopane heel goed grappen kunt uithalen. Dat staat er in ieder geval bij. Nou, dat is fijn om te weten op deze eerste april. Verder een aardige, uitgebreide site voor liefhebbers van de meest prominente theatrale werpgroente aller tijden.
Met dank aan P2ter.

Chez Roger & Françoise, vrijdag 1 april


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

De wijn is glad op. De Burgemeester is vanmorgen opgepakt door de Gendarmerie in verband met een hennepkwekerij achter de Mairie. Françoise heeft de loterij gewonnen en er zit een kikker in het toilet… kortom: de humor viert hoogtij in Tiré-la-Chasse. Pas op dat je de deur niet uitloopt met een vis op je rug gespeld!

Qui est un poisson d’Avril?


Het gebeurt dus overal
(ja, die ene streep vissen maakt het lezen wat lastig…)
Iemand die zich makkelijk laat beetnemen wordt un poisson d’Avril genoemd
Op deze site kun je vanalles terugvinden over het gebruik, de geschiedenis etc.
Uitdaging:
vertel je beste 1 april grap!
Dit is alvast een suggestie:

Uit de lucht gegrepen…


Multatuli zei ooit: “Van de maan af gezien zijn we allemaal even groot.” Dat is dan ook wellicht wat hoog om echt een goed beeld te krijgen. Yann Arthus Bertrand bedacht een betere. Hij koos het luchtruim, maakte een boek vol foto’s van beneden en liep op een akelige manier binnen. Nou moet ik toegeven dat het er ook bijzonder fraai uit ziet, zo van een afstandje. Als je afdaalt, en van dichterbij kijkt, blijkt dat we niet allemaal even groot zijn. Bertrand maakte namelijk ook een intrigerende serie met portretten van typische Fransozen. Dat gaat wat verder dan snorretje, alpinopet en stokbrood, maar laat toch zien wat voor karaktervolle lui hier allemaal rondlopen, in het hexagonale ondermaanse. Het kleinst in beeld komt overigens de President de la République, die nietig lijkt onder de pracht en praal van zijn presidentieel verblijf.
En zo krijgt Multatuli toch weer een beetje gelijk.
Dit logje werd mede mogelijk gemaakt door René

Chez Roger & Françoise, donderdag 31 maart


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Goedemorgen! Wat hoor ik toch? Is dat…. jaaaaaa! Roger heeft een jukebox gekocht! Een echte Wurlitzer? Oh nee, het is een nepperd. Tjonge, 1 euro per liedje. Kunnen we nu zelf MP3’tjes uploaden in dat ding? En wie heeft die kunstbloemen op de tafeltjes gezet? Is de moeder van Françoise weer op bezoek? Die wil het altijd ‘gezellig’ maken.

Camping zoekt beheerder voor één zomer


Droom je van een eigen camping in Frankrijk? Maar weet je niet zeker of het écht een toekomst voor jou is? Dan is dit je kans. De eigenaar van Camping Les Soulins in Corancy (vlak bij Lac de Pannecière in de Morvan) zoeken een beheerder(sstel) voor één seizoen. En het is behoorlijk urgent ook nog. Je kunt eigenlijk al vanaf 15 april aan de bak. Interesse? Bel 00 33 386 78 05 38 of mail naar info@corancy.com. Enneh… als het wat wordt, hou je ons dan op de hoogte van je belevenissen? Meteen mooie reclame voor ‘jouw’ camping!

Chez Roger & Françoise, woensdag 30 maart


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Zo, de week wordt weer doormidden gezaagd. Zeggen ze dat in Frankrijk ook, trouwens? Of zijn ze hier minder geobsedeerd door de verplichtingen van een werkzaam bestaan?
Voor mij is het nog drie dagen vóór een bliksembezoekje naar Bern, waar mijn geliefde een expositie heeft van haar laatste werk. Speciaal voor de gelegenheid krijgen we van mijn garage een leenSubaru Outback Breack in plaats van de leenToyota Carina Berline waarin we ons nu zelfbewust voortbewegen. En….. een automaat!

Exercices de Style


De schrijver (én wiskundige!) Raymond Queneau overleed in mijn eindexamenjaar. Hij is vooral bekend van Zazie dans le Métro, later verfilmd door Louis Malle.
Toevallig had ik een leraar Frans die gek was op woordgrapjes. Vandaar dat ik Queneau’s Exercices de Style op mijn leeslijst zette.
Het is eigenlijk een verhaaltje van niks, over een man met een hoedje die in een bus van lijn S stapt en per ongeluk tegen een medepassagier opbotst.
Dit gegeven weet Queneau op 99 verschillende manieren te vertellen: begint vrij simpel met bijvoorbeeld tegenwoordige, verleden en toekomende tijd, maar ook in sonnetvorm, dierlijk, in steenkolenengels, met scheldwoorden etc.
Table par ordre alphabétique en nog eens, maar nu met summier commentaar
De Exercices worden zelfs in het theater opgevoerd, op een sketch-achtige manier. Wel grappig.
Matt Madden, een striptekenaar heeft hetzelfde in stripvorm geprobeerd. Je kunt aan de rechterkant verschillende strips aanklikken.
Kwam nog iets aardigs tegen. Kinderen worden in Frankrijk op school uitgedaagd door stijloefeningen te doen!
Deze is van een CM, van deze kon ik helaas de klas niet traceren.

Chez Roger & Françoise, dinsdag 29 maart


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Een weblog is een levend ding. Elke keer als je besluit om iets te zeggen, of juist niet te zeggen, neem je een beslissing die de toekomst van het log beïnvloedt. Bezoekers komen, bezoekers gaan (door). Sommigen dragen iets bij, anderen doen af aan de sfeer en de inhoudelijke kwaliteit van de reacties. Helaas is het niet altijd duidelijk welke actie leidt tot welk resultaat. In mijn vak zeggen ze wel: “De helft van elke reclame-euro is weggegooid geld. De vraag is alleen: welke helft?”
Gelukkig maakt het ook niet erg veel uit of er in het café nu 400 reacties zijn, of slechts 40. We worden er immers niet voor betaald!

Chez Roger & Françoise, maandag 28 maart


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Zo’n verwarrende maandag, die eigenlijk ook een zondag is. Door interventie van Dineke en haar zevenblad is mij de dubbele schaamte van drie cafés zonder tussenlog bespaard gebleven. Dea ex machina.
En nu moet ik werkelijk slaapjes gaan doen, want mijn goede vriend Ruud H. wil morgen om 6.30 uur op, om lekker op zijn gemakje naar NL te kunnen rijden. Dit keer maar niet over Luik, want heen was hij ruim 10 uur onderweg!
Prettige dag allemaal!