Chez Roger et Françoise – weekend 9 en 10 oktober


Klik logo voor smoelenboek.

Vandaag, zaterdag 9 oktober, is een heugelijke dag, waarop wij Ferry mogen feliciteren met zijn verjaardag! Van harte, Ferry, een leuke verjaardag toegewenst, met veel mooie cadeaus en aangename uren, jezelf koesterend in de liefde van je dierbaren. Niet te veel in het virtuele café rondhangen hoor… Geniet liever van je real world!

Alle woorden van de wereld…

Nou ja, álle woorden is wellicht wat overdreven. Maar dit is toch een erg handige site voor wie eens met de mond vol tanden dreigt te staan. Het is een verzameling online woordenboeken met alle denkbare thema’s. Speciaal vocabulaire voor de danswereld? De Architectuur? Techniek? Ga naar dicorama.com en al zal reg kom.
Merci, Julien

Stoken in een goed huwelijk…


We hebben dit jaar in Frankrijk een enorm overschot aan fruit. Overvloedige oogst en zo. Niks aan te doen. Als je dat gewoon op het gras laat liggen, dan rot het weg. Je kunt het beter in grote tonnen verzamelen en er eventueel wat suiker bij gooien om te trachten het te conserveren. Maar pas op, als je niet uitkijkt, kan het gaan gisten en dan ontstaat er alcohol. Oh jee. Maar wees gerust, het is geen probleem zolang je dat maar niet gaat destilleren. Dat is namelijk ten strengste verboden. Zo legt ook de onderneming Van Gelder uit. Bij hen kun je allerlei apparatuur kopen om je eigen drank te maken. Dat zelf destilleren mag niet, maar apparatuur verkopen kennelijk wel. En wat jij daar mee doet? Tja, als dat alcoholmengsel toevallig aan de kook raakt, en het koelt toevallig af in een speciale buis en daar slaat de alcohol neer tot overheerlijke gnole die dan per ongeluk in een fles druppelt, dan kan Van Gelder daar natuurlijk niks aan doen. Of wel soms? Een citaat:
“Ook het in bezit hebben van een werkend distilleerapparaat is verboden. Voor een particulier is het verkrijgen van een vergunning bijna onmogelijk. Maar natuurlijk mogen wij u alle informatie en toebehoren leveren om te weten te komen wat deze hobby zo spannend maakt!”
Kortom: een héérlijk schijnheilige website, waar veel Frankrijkgangers met een boomgaard en verafgelegen buren (vanwege de stank) hun voordeel mee kunnen doen.
Merci voor de linktip, JohnP.

Chez Roger et Françoise – vrijdag 8 oktober


Klik logo voor smoelenboek.

Gisterenavond laat, toen iedereen al bijna naar bed leek, stelde Ronald aan Peter de volgende vraag:
Over een week zitten we weer heerlijk in Frankrijk en hebben we Gilbert en Marie Claire, onze buren, beloofd ze uit te nodigen voor een etentje. Maar wat schotel je een Bourgondische metselaar en zijn vrouw nu voor in oktober. Zelf hebben zij zich vreselijk voor ons uitgesloofd bij een uitnodiging voor een etentje. Moet je culinair aan de slag of zou het leuk zijn ze een typische Hollandse dis voor te zetten.
b.v. aperitief, jenever met een borrelhap. Vervolgens erwtensoep met roggebrood. Hoofdgerecht een warm buffet van, grauwe erwten met spek en rookworst, zuurkool, aardappelpuree met hachee, boerenkool. Alles natuurlijk begeleid met zilver uitjes, augurken, uitgebakken spekjes en gebakken ui etc.. En als ze nog niet ontploft zijn een desert van diverse puddinkjes. Of jaag ik hiermee de buren definitief weg.

Mijn intuïtieve antwoord is: “Ja.” Maar dat ruil ik graag in voor een ander! Iemand?

Chez Roger et Françoise – donderdag 7 oktober


Klik logo voor smoelenboek.

Bonjour! Gisterenavond is er geschokt gereageerd op Aat, die zijn Pastis puur drinkt. Maar Pastis zonder water is heel best te drinken. Ik heb een paar jaar geleden in het locale café bij het bestellen van een Ricard eens gezegd: “Zonder water graag. Ik heb geen dorst meer.” Ze vielen van hun kruk van het lachen. Zó gevat. ik wordt er nu nóg wel eens mee geconfronteerd. Kun je nagaan wat die dorpelingen hier allemaal beleven, dat dat zó’n indruk heeft gemaakt.
Lekker, dus. Het is alleen wel de pest voor je ingewanden. Ik zal niet in details treden, maar laten we zeggen dat mijn digestieve apparaat erg blij is met mijn beslissing het voortaan maar op rode wijn te houden. En dan nog alleen in het weekend. Scheelt ook enorm in de tikfouten, kan ik je min of meer foutlooos melden. Enfin, je kunt altijd nog een hogere macht de schuld geven, nietwaar, Dineke?
Maar goed, Aat, het is jouw lijf. Hazes dronk zijn Pastis ook puur, heb ik me laten vertellen, maar dat kan natuurlijk toeval zijn. En zolang je maar een goede aardlekschakelaar hebt kan je sowieso weinig gebeuren, schijnt
Klink ik een beetje chaggerijnig? Dat kan. Ik heb een klotedag achter de rug. Vanochtend drie uur zonder internet gezeten. Drie uur! Een week zonder dranque is gemakkelijker.
Tiscali gebeld, technische dienst à 0,34 € per minuut. Eerst 10 minuten in de wacht, dan contact met zo’n minkukel die je wel even door de installatieprocedure van je modem heen zal lullen.
“Is uw modem goed aangesloten?”
“Nee, ik heb een draadloos netwerk met een router.”
“Ah, meneer, dan kunnen wij u niet helpen. U moet een modem gebruiken.”
Echt waar, ongelogen. Betaal je 20 euri per uur voor informatie die je toch al zwart op wit bij je abonnement krijgt. Stekkertjes goed doen. Telefoonnummer, gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. That’s it.
“Ik heb geen modem. Ik heb een router.”
“U kunt beter uw systeembeheerder vragen.”
“Ja maar bij Wanadoo deed mijn router het wel!”
“Koopt u nou maar gewoon een modem, meneer, anders kunnen wij u niet helpen.”
Maar goed, ik heb een noodverband gelegd (er zit natuurlijk óók een modem in mijn mac) en ben weer online. Zij het niet draadloos. Het leven gaat verder. Prettige dag allemaal!
Koffie, Aat?

Een abt die het snapt


Sinds de invoering van de Viagra ziet de dokter op het spreekuur weer steeds vaker gevallen van “Priapisme”, een aandoening waarbij de man geplaagd wordt door een aanhoudende erectie. Dat is wellicht even leuk, maar gaat na een paar uurtjes toch vervelen (vermoed ik). Via via (merci JohnP) vond ik een site genoemd naar de Abbé Priape. Is dit de naamgever van de ziekte? Dikke kans. De site is in ieder geval gewijd aan beschaafde erotiek van weleer. Met een interessante woordenlijst (ze zijn helaas pas bij de C) vol vrolijk omschreven erotische archaïsmen, met oude vieze versjes en met een kleine collectie erotische gravures.
Niet echt aanleiding voor zelfs maar een aanzet tot een begin van een aarzelend priapisme, maar voor de liefhebbers van bloemrijke taal toch een bezoekje waard.
Alvast wat voorbeelden:
CARABINER UNE FEMME
La baiser à la gendarme, la flûte entre les jambes.
CARAMBOLER
Faire l’acte vénérien, parce que l’homme se sert de sa queue pour jouer au billard amoureux, pour y faire des effets de queue, pour mettre ses billes dans la blouse de la femme.
En een vrolijk liedje ter uitbreiding van de woordenschat:
LA BITE A DUDULE
Il était deux amants
Qui s’aimaient tendrement;
Ils étaient heureux
Et du soir au matin
Ils allaient au turbin,
Le coeur plein d’entrain.
A l’atelier, les copines lui disaient:
“Pourquoi tu l’aimes tant, ton Dudule ?
Il est pas beau, il est mal fait”;
Mais elle, tendrement, répondait:
“Z’ en faites pas, les amies,
Moi c’ que j’aime en lui.”
Refrain
“C’est la grosse bite à Dudule,
J’ la prends, j’ la suce, elle m’encule,
Ah ! que c’est bon que c’est chaud, que c’est rond
Quand il m’ la cal’ dans l’oignon
C’est pas un’ bite ordinaire
Quand il m’ la fout dans le derrière,
De foutre et de merde elle est toute remplie
Des couilles jusqu’au nombril,
A Dudu-ule”
Ça devait arriver
Ils prenaient tant leur pied,
Qu’ils se sont mariés
D’abord ça tourna rond
Après c’était moins bon,
Il lui mit des gnons.
A l’atelier, les copines lui disaient :
Pourquoi tu l’tues pas, ton Dudule ?
Il t’a battue, il t’a cirée”.
Mais elle, tendrement répondait:
“Z’ en faites pas, les amies,
Moi c’ que j’aime en lui.”
Refrain
J’étais seule un beau soir,
J’avais perdu l’espoir,
Je broyais du noir;
Mais voilà que l’on sonne,
Je n’attendais personne,
Je reprends espoir
Mon petit coeur se mit à faire boum-boum
Si c’était là mon Dudule ?
L’était pas beau, l’était mal fait
Mais moi, tendrement, je l’aimais
J’ouvr’ la porte, j’ tends les bras,
Et qu’est-ce que je vois ?
Refrain

Chez Roger et Françoise – dinsdag 5 oktober


Klik logo voor smoelenboek.

Ach, wat een drukte in ons leven. Infopunten, kachels, Franse les. Ik vraag me af wat deze dinsdag ons nu weer gaat brengen. Hij eindigt voor mij met een partijtje volleybal, dat is alvast zeker! Deo volente natuurlijk.
Over smoelenboeken gesproken. We plaagden Ferry er wel eens mee dat hij op een droogkomiek uit het Oosten van Nederland lijkt. Maar als je die foto van John daarnaast nou eens goed bekijkt…

Stoken op hout


Omdat het opeens een ‘hot’ item wordt en het koudere seizoen er weer aan komt, leek het me wel handig, een helpend handje toe te steken.
Dat kan enerzijds het vinden van brandhout zijn en anderzijds het vinden van een kachel
Uiteraard is het altijd wel handig om te weten weten wat je doet ….
Lukt het niet binnen, dan kun je nog altijd buiten aan de gang

—INFOrmatiePUNT— Week 41


Alweer de tweede INFOrmatiePUNT. Ik heb besloten dat het een week mee moet gaan. Dat van vorige week was een groot succes. Vooral voor Aat, die vroeg waar hij hout kon vinden en van Yinda prompt het aanbod kreeg het gratis te komen halen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Vragen over Frankrijk? Doe hier een duit in het zakje.
UPDATE! Onderwerpen:
1: houtkachel aansluiten
2: elektrische vloerverwarming
3: wegenbelasting
4: wat is een SCI?

Recepten met vijgen


Een paar dagen geleden vroeg Erik om (hartige) recepten met vijgen. Ik wist hem toen alleen maar te melden dat vijgen heel erg lekker zijn met fromage blanc en een beetje suiker…ja, niet erg origineel, dat vond ik ook. Gisteren wat woonbladen gekocht en zie daar, een aantal recepten met vijgen
Ik zou zeggen, smullen maar, Erik.
Marjan
Technische realisatie: alien8

Omdat het soms zo heel dichtbij komt….


We hadden het er een tijd geleden al over, Marjan en ik, zonder morbide te (willen) zijn….en Ferry is recent rauw met de neus op de feiten gedrukt, met het verscheiden van een (te) jonge dierbare. Soms komt de dood heel onverwacht.
Ik kan bij sommige muziek heel ontroerd zijn en dan uitroepen:” dat mag je op mijn begrafenis laten horen!”. Waarop mijn kinderen laconiek zuchten: “ja mam!” Want mijn smaak wil nog wel eens veranderen….
Wat al jaren op mijn verlanglijstje staat: “The Cold Song”, uit King Arthur van Purcell (hier in een uitvoering van Klaus Nomi, doorklikken op Real Play of die andere) Ooit gezien en gehoord in de film van Ariane Mnouchkine over het leven van Molière. De sterfscene was erg indrukwekkend. Pas kocht ik de nieuwste CD van Allison Moyet en weer was het een nummer van Purcell die ik tot mijn lijstje van favorieten moet rekenen: “Dido’s Lament”.(in de barokke uitvoering, hier, die van Moyet kon ik ff niet vinden op het net) MOOI!!!
Hebben jullie dit nu ook? Dat je soms denkt: Ja! Dit wil ik!
Ik hoor het graag, jullie voorkeuren.
(En zonder al te klassiek over te komen, ik heb ook Alanis Morisette op mijn verlanglijstje. Pssst: ff doorklikken, ook Peter Gabriel is mooi op deze CD)
Ik loop overigens ook graag op kerkhoven. Dit is een interactieve site over het mooiste kerkhof van Parijs, Père Lachaise.

Eendjes (op)voeren


We hebben al eerder een logje gewijdt aan het heiligste aller Franse autootjes (sorry R4), maar nu kregen we toch wel een héél aardig linkje toegespeeld (thx, RuudS). Twee autogekke broers toveren lelijke eendjes om in prachtige zwanen: de Burton. Zo creëerden ze de – zoals ze zelf zeggen – grootste Nederlandse sportautofabriek van Nederland. Daarmee is de Engels klinkende maar in zijn hart natuurlijk oerFranse Burton dus eigenlijk de poor mans’ Spyker.
Wel een beetje weinig geile foto’s op de site. Gelukkig biedt de Owners Club soelaas.

Chez Roger et Françoise – 2 oktober


Klik logo voor smoelenboek.

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik ben vervuld van een vreemd soort optimisme. Ik heb net een dag lang achterstallige rekeningen geschreven en verstuurd, een rekening van de belasting betaald, een prima tekst (al zeg ik het zelf) voor een internetsite van een klant geschreven, met mijn vrouw en twee lieve kinderen niet duur lekker uit eten geweest en de laatste 3 uur besteed aan een heel aardige fles Bordeaux na 6 dagen abstinentie.
Gevolg: ik ben best tevreden. Met mezelf en met de wereld. Laat ik daarom op dit late uur iedereen die op 2 oktober 2004 dit weblog bezoekt een bijzonder prettige dag én een goed gevolg voor de rest van hun leven wensen.
Zum Wohl!

Asterix voor nix


Vragen Ken je Asterix?, dat is zoiets als Chez Roger et Françoise binnen lopen en vragen of ze ook bier serveren. Iedereen kent Asterix! De vraag is: hoe goed? Zelf ben ik geen echte fanaat, maar wel een fan, en ik dacht dan ook mijn Asterix-trivia aardig op een rijtje te hebben. Tot ik ging kijken op de onofficiële Asterix-site waar ik in het eerste de beste kwisje genadeloos door de mand viel. Erg leuke site, waar je naast spelletjes ook een lijst met ‘fouten’ en inconsequente zaken in Asterix-albums vind (zo is áltijd volle maan in het Gallië van Asterix). Plus uitgebreide informatie over verwijzingen in Asterixverhalen naar goden, historische figuren, de actualiteit en andere strips. Een onverslaanbaar goede site!
Onverslaanbaar? En de officiële Asterix-site dan? Tja, ik vind ‘m minder leuk, want officieel, en dus zonder bloopers. De Nederlandse vertaling op de site lijdt – in tegenstelling tot de perfect vertaalde albums – een beetje aan Fransitis, (veel te ingewikkelde zinsconstructies), maar er staat best veel op, waaronder een uitgebreide bibliografie.
Al met al samen goed voor een amusante en leerzame verpozing.
Bedankt voor de tips, JohnP!

é toa tu fé koa pour allowine?


Ook in Frankrijk wordt het steeds gekker. Maar misschien is dit wel leuk voor de kinderen.
Ik ga straks ook naar de kweker om wat exemplaren te halen. Die zet ik dan uitgehold, met een kaarsje erin bij de voordeur (onder de spin).
Hier ook nog wat lekkers voor tijdens een horrorfilm. En voor wanneer je er maar niet genoeg van kan krijgen, nog wat fröbelwerkjes voor de kinderen…
Vond overigens nog een (niet-Franse) site met heel veel alternatief-uitgeholde exemplaren Veel plezier!
O ja: hierbij blaas ik tevens een oude gewoonte nieuw leven in: het woord is citrouille: pompoen. Het betekent echter ook: harsens, knikker, kop etc.

Chez Roger et Françoise – 1 oktober


Klik logo voor smoelenboek.

Yohoooo, Frankrijkliefhebbers. Welkom, treed binnen!
Op veler verzoek heb ik vandaag de allereerste aflevering van ons Point Info geopend (het onderwerp met die grote rooie stip). Een plek waar toevallige voorbijgangers en andere geïnteresseerden een serieuze of luchtige vraag kunnen stellen waar de dan een passend antwoord op krijgen. Of niet. Ik vraag de verzamelde Frankrijkkenners hier in ieder geval af en toe even te gaan kijken of er in dit speciale infologje niet iemand met een rode driehoek langs de digitale autoroute staat.
Hierbij verklaar ik het Point Info voor geopend. Helder blijven mensen, helder blijven. Roger, Perrier voor de hele zaak!

NIEUW! INFOrmatiePUNT.


Kijk. Het kán gebeuren dat je met een Frankrijkgerelateerde vraag rond loopt. Werkt TomTomGo op de A6 achter de voorruit van een Renault? Waar vind ik Les Fleurs du Mal door Léo Ferré? Hoe rijdt het openbaar vervoer tussen Rennes en Moulin-Engilbert? Van die dingen. Op dit weblog komen mensen die het antwoord al weten. Zeker weten! Dus als jij met zo’n soort vraag rond loopt, en je wilt de onder mekaar babbelende stamgasten in ons café Chez Roger et Françoise er niet mee lastig vallen, stel hem dan hier!
Je krijgt zeker antwoord, en al zullen niet alle antwoorden altijd even serieus zijn, er zit meestal wel wat nuttigs tussen.
UPDATE (met de hand dus niet ‘real time’):
Frits: wat is het klimaat van Cantal (15) t.o.v. Lot en Dordogne?
René: wat kost een retour Arnhem-Parijs?
Aat: waar haal ik hout?

‘Reptielen-in-Frankrijk’-forum


Vorig jaar zag ik bij ons op het veld een ringslang. Tenminste, het was een bruinachtig beest met een gele ring om zijn nek. Volgens mij zijn die tamelijk zeldzaam geworden. Speciaal daarom heb ik een houtwalletje aangelegd waar ik al mijn oude takken op gooi. Ook goed om egeltjes te laten overwinteren, die dan als dank de slakken uit onze sla houden.
Enfin, slangen dus. Elders op het internet zag ik een linktip van Annemarie naar een aardige site, waar iemand veel werk heeft gemaakt van de slangen van Frankrijk.
Toen ben ik nog eens verder gaan zoeken, en wat blijkt: It’s a jungle out there! Het stikt van de mensen die reptielen houden in Frankrijk. Wil je met andere terrariofielen discussiëren over het beste voer voor je gekko of de onverklaarbare rui van je hagedis, ga dan naar het forum van Le Monde des Reptiles. Toen ik er keek waren er 17 mensen tegelijk online! Daar kunnen wij van Hollandais en France, toch ook een koudbloedige diersoort, lang niet aan tippen!

Cool: Colette


Colette is, naast de naam van mijn dochter en een bekende Franse schrijfster, ook een winkel in Parijs, waar je designdingen en kunst en zo kunt kopen. Ze hebben ook een site vol al even nutteloze waardevolle dingen.
Wát zeg je?
Ja, nutteloos ja! Hè gèt, dat is nou weer zo typisch Nederlands, dat alles nut moet hebben. Kunnen jullie nou nooit ’s gewoon genieten van al het nutteloos moois dat simpelweg [i]is[/is], stelletje ezels!
Cool muziekje, trouwens. En dito t-shirt.