Een kippenliefhebber uit Menton…


Nee, geen begin van een Limerick, maar een site van een groot kippenliefhebber in Zuid-Frankrijk. Het forum ligt deze week even plat, maar voor de rest kan de ware kippofiel er zijn hart ophalen. Het enige wat me een beetje tegen valt, is dat er wel recepten op staan met ei, maar geeneen voor kip!
Met dank aan Dineke voor de linktip

Chez Roger et Françoise – 19 augustus


Tjonge, zúk regenen gister zeg! Het niveau van de vijver is zeker 20 cm gestegen. Nou scheelt het dat 3/4 van het hemelwater dat op het dak landt, naar de vijver wordt afgevoerd, maar toch. Al dat water, doe mij vanmorgen maar geen gewone koffie, maar een espresso.
Het woord van vandaag is weer van Dineke, die meteen haar nieuwe liefhebberij met ons wil delen. Dien, kom maar ’s voor de klas en vertel:
——-
“Ik heb een nieuwe hobby: kippen. Dus mijn woord van de dag is ‘poule’
Ik heb een paar leuke sites gevonden, voor elk wat wils.
Hier een foto van mijn prachtige poule-house:

Zoals jullie wellicht weten is poule ook een koosnaampje, net als cocotte, poupoule Het kan in bepaalde contexten echter ook betekenen dat je van lichte zeden bent of door een man wordt onderhouden als zijn maitresse.
http://www.cal-lorraine.com/culture/prof_calbert/poule.html
http://www.psy-desir.com/humour/article.php?id_article=414

Chez Roger et Françoise – 18 augustus


Dineke! Kom binnen! Sta je al lang te wachten? Excuses. Maar net nu ik weer een beetje kan lopen heeft Françoise vanmorgen een akelig ongeluk gehad. Of liever… een acci’dent’! Ze heeft haar tanden terug gevonden door er op te gaan zitten! Nu heeft ze een lelijke beet in haar bil en ze durft niet naar de dokter, omdat de er iets van zou kunnen denken. En toen kon ik mijn lachen niet inhouden en heeft ze mij dit blauwe oog geslagen *verwijdert eventjes de rauwe biefstuk*.
Koffie?
à tatons: op de tast, op goed geluk.
Komt van tâter: iets proberen, betasten, verkennen.
Wat me meteen doet denken aan een woord dat ik eerst alleen kende uit een liedje van Julien Clerq en niet begreep. Totdat ik het een keer aan een Fransman vroeg.
colin-maillard: blindemannetje. Wie of wat colin-maillard waren of was, mag Joost weten. Colin is koolvis, maar die zijn bij mijn weten niet blind.

Naar de film


Je kunt van de Fransen zeggen wat je wilt, maar niet dat ze hun cultuur niet serieus nemen. Een van de grote uitingen van die cultuur is de cinéma. Sinds de gebroeders Lumière heeft Frankrijk voorop gelopen op dit gebied. Vinden ze zelf. Ze zijn zó verzekerd van hun eigen kwaliteiten dat ze zelfs buitenlandse films nog weten te verbeteren. Franse topacteurs spreken de rollen van tweederangs Amerikaanse acteurs als Bogard, Hepburn en Cruise opnieuw in, om hun performance in de Franse taal extra diepte te geven.
Wil je liever de originele versie zien? Dan moet je naar een grote stad, waar dezelfde film in meer theaters draait, of op onmogelijke tijden. Kijk eerst even op Allociné wat er draait. Bijvoorbeeld bij mij in de buurt.

Chez Roger et Françoise – 17 augustus


Goedendag heel de wereld. U gaan goed?
Ah oui, het woord:
mèche betekent heel veel, en allemaal van die lekkere dingen, die je nooit nodig hebt tot je ze nodig hebt. Ik kende het vooral als boortje, dat je dus in een boormachine doet. Maar het betekent ook lont, van vuurwerk en als kaarspit. En haarlok. Bovendien is het een gaasje, dat je op een wond gebruikt. Welbeschouwd een goed woord om te weten, want je kunt er veel verschillende zaken mee beschrijven.
[b]Vendre la mêche[/i]: zijn mond voorbij praten, uit de school klappen (ik vermoed van verklappen waar de lont zit).

Dikke Soep!


Chez Roger et Françoise’s eigen Edvin Zandvliet heeft weer een recept ingeleverd, met een mooi verhaal er bij:
Garbure

Deze benaming werd uit de Gasconse keuken overgenomen. Het is afgeleid van het Gascons ” Garburo ” dat afkomstig zou zijn van ” Garbe ” of ” Gerbe “, wat dan bundel of bosje betekent. Het is een dikke soep , specialiteit van Béarne, die met een vork en lepel gegeten wordt. In het Nederlands spreekt men van garve. Je hebt een boeket of bundel van verschillende groenten nodig om deze soort soep te bereiden. Vooral werden er koolsoorten in gebruikt maar ook veel andere groenten. Spek, varkensvlees en worst zijn noodzakelijk om een goede garbure te krijgen.
Werd vroeger steeds met een korst of met brood in de soep opgediend. In de huidige versie is een garbure een pureesoep van een bepaalde groente waar de broodcroutons de meelklont vervangen hebben. Nog dit aangaande de typische Garbure à la Bearnaise. De mensen uit de Bearne-streek hebben de gewoonte eerst groenten en brood op te eten, waarna ze het kookvocht met een scheut rode wijn aanlengen wat hen de CHABROT geeft.
6 personen
Ingredienten:
400 gram casselerib
200 gram knoflooksalami in dikke plakken
1 grote ui
1 flinke winterwortel
2 grote aardappelen
1 grote steel prei
250 gram champignons
250 gram sperziebonen
2 eetlepels olijfolie
150 gram ontbijtspek in reepjes of blokjes
2 tot 3 teentjes knoflook
2 theelepels gemengde gedroogde Provencaalse kruiden
1 fles rode wijn
3 vleesbouillontabletten
1 pot of blik witte bonen (800 gram)
1 blikje gepelde tomaten in blokjes
250 gram gesneden savooiekool
zout en versgemalen peper
Voorbereiden:
Snijd de casselerib en de salami in niet te kleine blokjes. Snipper de ui grof, snijd de winterwortel en de aardappelen in blikjes, de prei in ringen, de champignons in plakjes en halveer de afgehaalde sperzieboontjes.
Bereiden:
Verhit de olie in een grote soeppan en bak het spek licht uit. Laat de casselerib, de worst, de ui, de geperste knoflook, de wortel, de aardappel, de champignons, de sperzieboontjes en de kruiden kort meefruiten. Blus af met de wijn, vul aan met 1 liter water en verkruimel er de bouillontabletten bij. Schep goed om, breng aan de kook, draai het vuur laag en laat met het deksel schuin op de pan ca. 20 minuten stoven. Voeg de witte bonen, de tomaat, de savooiekool en de prei toe en laat nogmaals ca. 10 minuten stoven. Breng op smaak met wat zout en peper. Serveer met stokbrood en kruidenboter .
Eet dit als je in het najaar een lange wandeling hebt gemaakt.
Smakelijk!
De receptenverzameling is hier.

Het laatste nieuws!


Elke dag een paar vette nieuwtjes scoren? Ga dan naar Novascoop. Vol serieuze en hilarische nieuwsfeiten, afgewisseld met roddels over bekende wereldburgers. Mijn favoriete artikel is dat over de harigste man ter wereld, die zich moet laten opereren omdat hij doof dreigt te raken als gevolg van centimeterslange haren in de gehoorgang.
Eeeeeuw!
Je kunt er trouwens ook chatten, spelletjes spelen, ringtones downloaden en meer van die moderne onzin.
Wel weer leuk is de ansichtkaartenservice, met onder andere mooie kaarten met applet-effecten. Kun je ’s iemand een virtueel kaartje (in het Amerikaans, dat wel) uit Frankrijk sturen!

Chez Roger et Françoise – 16 augustus


Môgge. Sorry, vrienden, Roger is vanacht tijdens toiletbezoek uitgegleden en op zijn stuitje gevallen. Vandaag moeten jullie het daarom doen met Françoise.
Hé, daar is meteen Dineke al. Wat heeft ze in haar hand? Is dat een woord?
Dineke: “Met de gay-pride nog vers in het geheugen en het commentaar bij Frankrijkforum op mijn gebruik van het woord ‘relnicht’ lever ik het volgende woord:
tantouse (wordt ook wel met een -z- gespeld); het equivalent van het Nederlandse ‘flikker’.”
Fraai woord. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik ken wel pédé, wat een afkorting is van pédéraste: homosexueel. Ik roep dat wel eens, als iemand bij volleybal scoort met een heel slap balletje, en het levert steevast tot tevredenheid stellende geschokte blikken op. In tegenstelling tot het Nederlandse heaumeau heeft het scheldwoord in Frankrijk nog niets van zijn kracht verloren.
Koffie, Dineke?

Gays en Lesbo’s in Frankrijk

BEELD GECENSUREERD
**Beheerder Web-log.nl**

Je staat er wellicht niet dagelijks bij stil, of misschien juist wel, maar ook in Frankrijk wonen mensen met een sexuele voorkeur voor hun eigen geslacht. En dan doel ik niet op mensen die liefst met hun eigen geslachtsdeel omgaan, maar op mannen die op mannen zijn en vrouwen van vrouwen houen. Ik heb het dus over Franse flikkers en potten. Daar zijn er best veel van. En zoals je hierboven kunt zien, levert dat soms schokkende plaatjes op.
Nu weet iedereen dat homosexualiteit in de praktijk de nodige problemen met zich meebrengt. Zo zijn veel standaardmensen, vooral uit religieuze hoek, tegen de gelijkslachtelijke liefde. Lesbiënnes die elkaar zoenen worden dikwijls onaardig bejegend of uitgescholden. Sommige machomannen vinden het zelfs stoer om zomaar homo’s in elkaar te slaan! Ook zijn er aanwijzingen dat homo’s meer kans maken op geslachtsziekten, wat ook niet echt goed is voor de PR van deze groep. Enfin, hoe je het ook wendt of keert, het leven van een homo of lesbo gaat niet altijd over rozen. Gelukkig zijn er steeds meer die het niet meer pikken om met de nek aangeken te worden. Zij verenigen zich in clubs verspreid over heel Frankrijk. Al deze clubs staan vermeld op de verzamelwebsite van de centres LGBT. Een soort COC van Frankrijk, als ik de teksten goed begrepen heb. Dus wil je graag kennis maken met een schattige Franse man of een stoere Franse vrouw? Of omgekeerd? Klik op het kaartje voor een ontmoetingsplaats bij jou in de buurt!
Dank aan Dineke voor de inspiratie.
Het woord valt morgen in de kroeg.

Chez Roger et Françoise – 15 augustus


Dimanche, en ook nog eens een of andere nationale feestdag. Na alle vuurwerken en Calvadossen gisterenavond tijd voor uitgebreid uitslapen.
Het woord? Een heerlijk woord, dat wat mij betreft de Franse natie en het gevoel van “God in Frankrijk” voor 100% vertegenwoordigt:
BOF!

En weet je wat? Zoek zelf lekker op wat het betekent. Ik ben je dienstmeisje niet!

Chez Roger et Françoise – 14 augustus


Welcome to R&F, Y’all, come right in!
Da word today is from Dee-nukkuh:

bagnole
Kijk ook hier.

Ons 1e autootje was een volkswagentje. nu rijden we een Espace. Wil eigenlijk nooit meer iets anders. Maar een onverlaat (zonder rijbewijs!) reed onze achterkant aan gort, omdat hij niet op tijd afremde voor de file. Nu kan de achterklep niet meer open, hij maakt een pokkeherrie bij het starten en we krijgen van de verzekering de dagwaarde en dat stelt nix voor…..”En het is niet eerlijk, o neee!! (want zij zijn groot en ik is klein)

Ik kan hier maar één ding op zeggen, Dineke: Piep piep Hallo!

Homeopathie, daar worden mensen beter van!


Het is simpel. Je neemt een druppel dodelijk slangengif. Die gooi je in een liter water. Na flink schudden neem je met een pipet één druppel uit de fles. Die gooi je weer in een liter water. Opnieuw schudden. Neem ook uit dit mengsel een druppel. En zo voort. Na 37 keer 1 druppel mengen met 1 liter is de hoeveelheid gif teruggebracht tot een verhouding die gelijk staat aan één druppel in alle oceanen ter wereld. Je hebt nu een uiterst krachtig tegengif. Dit komt door het geheugen van water!
Zo werkt een tot in het oneindige verdunde ui heel goed tegen hooikoorts. Logisch, want van uien gaan je ogen tranen en je neus snotteren. En van hooikoorts óók! Snap je? Homeopathie werkt, want miljoenen mensen zweren dat hun neusverkoudheid véél sneller over is met gebruik van Nies-yleen.
Nu zijn er óók een paar mensen zo eigenwijs dat ze niet willen geloven dat homeopathie echt werkt. Een van hen, de heer James Randi, looft zelfs één miljoen dollar uit voor degene die wetenschappelijk kan aantonen dat homeopathie werkt.
En dan ontdek je weer dat het niet waar is wat ze zeggen van de homeomaffia. Ze zijn er helemaal niet alleen op uit om zélf beter te worden. Er is nog niet één van de grote leveranciers van homeopathische middelen opgestaan om dat gratis miljoen te komen claimen.
Overigens, dat miljoen krijg je van Randi óók als je wetenschappelijk kunt aantonen dat telekinese, telepathie, waarzeggerij of leven na de dood bestaan. Dus ik zou zeggen: doe je best.

Chez Roger et Françoise – 13 augustus


Vendredi treize! Iedereen welkom, maar als je toevallig Freddy heet, ga dan liever ff kijken bij Café Central, just down the road a bit.
We zijn erg blij dat Chez Roger et Françoise tegenwoordig de vaste virtuele hang out is van Edvin, oen- en vinologue extraordinaire, die met zijn grote liefde Karin een restaurant (Chez Edvin et Carin) gaat beginnen in de Dordogne. Het roer om, In Frankrijk Staat Een Huis en binnenkort ook VT Binnenkijken bij Elle Wonen, want ze gaan ons erg veel onthullende foto’s sturen van de ruwe staat en de verbouwing van hun nering. Bovendien gaat Edvin ons wekelijks wijnadviezen geven én een supergaaf recept bezorgen, die ik vervolgens zal verzamelen in een speciaal receptenhoekje. Dit staat overigens ook open voor andere culitalenten die hun keukengeheimen willen delen.
Toch, Ervin?
Een Champagne-ontbijt met Cremant de Bourgogne (véééél lekkerder dan Veuve Cliquot) voor de hele zaak. Plop!
En als je jezelf dan een maagperforatie hebt gedronken, dan ga je naar het woord van de dag:
Toubib: dokter.
Il cracha du sang et on l’a emmené au toubib. Hij spuugde bloed en ze hebben ‘m naar de dokter gebracht.
Dokter is natuurlijk ook médécin, maar je hoort het uit het Arabisch afkomstige toubib toch ook erg vaak. Komt natuurlijk vanwege de Franse bemoeienissen in Noord-Afrika. Het woordenboek zegt: pil en het zal voor de Fransen wel klinken als zoiets als ‘hospik’.
Overigens moet je niet voor 100% op mijn Frans vertrouwen, hoor. Ik spreek het vlot en heb het zelfs ooit een blauwe maandag gestudeerd, maar ben na 1 jaar afgehaakt omdat ik zo slecht was in grammatica. Van de week schreef ik nog een vertaling voor iemand. Ik liet ‘m aan de buurvrouw lezen… Poeh, wat die nog allemaal aan stijl en taalfouten vond!
Als het om Nederlands gaat, daarentegen, ben ik je man!

Vraag het aan Edvin


Leuk aanbod van een van de bezoekers van Chez Roger et Françoise, Edwin Zandvliet, vinoloog en binnenkort sommelier van zijn eigen restaurant in Frankrijk. Edwin wil zich graag aan de bezoekers van Hollandais en France beschikbaar stellen als wijnkundig vraagbaak. Zie hier zijn exposé:
Genieten van Wijn
Wat is de definitie van een goede wijn?
Het moet beginnen en eindigen met een glimlach.
Wijn is er voor iedereen die van ontdekkingen, plezier, vriendschap en eten, zeg maar van gezelligheid houdt. Ook voor jou! Je hoeft alleen maar de juiste wijn te kiezen voor het passende moment en dit voor de prijs die bij je past. Dit is gemakkelijker dan je denkt.
Wat vind je lekker?
De smaak van wijn ontstaat door heel veel variabelen. Om makkelijker te kunnen beslissen wat je het liefst drinkt, deel ik de wijnen in in groepen met elk een eigen smaak en karakter, een eigen veroudering- en rijpingsproces en een eigen serveergelegenheid.
1. Droge, neutrale, witte wijnen.
Deze wijnen hebben weinig smaak, een hoog zuurgehalte en worden het best heel koel gedronken. Op een hete zomerdag zijn deze wijnen de beste dorstlessers. Ideale picknickwijn.
2. Droge, fruitige, witte wijnen.
Zij zijn voor diegenen die niet van zuur houden en toch wat aroma’s willen. Er bestaan twee categorieën. De ene met meer exotisch fruit (ananas, mango, passievrucht) in de smaak, de andere met meer koel fruit (groene appels, peren).
3. Halfzoete of halfdroge witte wijnen.
Zij zijn meestal gemaakt uit rijpere druiven. Hier treedt de suiker al meer naar voren, samen met smaken van meer geconcentreerd fruit.
4. Zoete witte wijnen.
Zij zijn gemaakt van overrijpe druiven of van door edele rotting aangetaste druiven. Ze hebben een apart karakter en vertonen een veelheid van geconcentreerde smaken. Hier vinden we ook de meest majestueuze wijnen, die ‘eeuwig’ kunnen liggen rijpen.
5. Frizzanté wijnen.
Het zijn wijnen met lichte hoeveelheden koolzuurgas. De term komt van Italië waar ze dikwijls bepaalde witte wijnen heel vroeg bottelen, waardoor er nog koolzuurgas van de gisting in de wijn zit. Het zijn heel frisse, aangenaam te drinken wijnen.
6. Sprankelende witte wijnen.
Niet alle sprankelende wijn komen uit de Champagne. Sprankelende wijnen worden overal ter wereld gemaakt. Soms halen zij gemakkelijk het niveau van een doorsnee Champagne. En wist u dat de beste witte Champagnes van rode druiven worden gemaakt? Waarom dan niet een echte rode of rosé sprankelende wijn?
7. Rosé wijnen.
Ideaal voor bij de lunch op een zwoele zomerdag.
8. Lichte rode wijnen.
Zij lijken veelal op witte wijnen, maar dan met aroma’s van rood fruit. Deze rode wijnen worden bij voorkeur ook koel gedronken.
9. Volle rode wijnen.
Deze hebben soms een hoger alcoholgehalte en zijn vol van smaak. Meestal kunnen die een aantal jaren de kelder in.
10. Zware rode wijnen.
Deze wijnen zijn veelal een maaltijd op zich en van grote kwaliteit. Geconcentreerde aroma’s vormen een onstuitbaar geheel. Deze wijnen hebben de capaciteit om vele jaren uw opslagruimte te vullen.
Met deze tien punten kun je bepalen wat je graag drinkt.
Geef me een nummer en een streek en ik vertel wat je daar kunt kopen, voor een redelijke prijs. Heb je andere wijnvragen? Stel ze, dan en probeer ik ze te beantwoorden.

Tot zover Edwin. Voor nu kun je gewoon hieronder in de reacties je vragen stellen. Wellicht dat we in de toekomst, bij voldoende interesse, eens een middagje gaan ‘chatten’, waarbij we gewoon hier via de reactiekolommen allemaal tegelijk door elkaar gaan praten, zoals dat bij chatten hoort. Kijken of we het record maximum-aantal bezoekers tegelijk (WIE) kunnen breken!

KIJK online!


De kindervakantie in Frankrijk duurt veel te lang. Ons kroost verveelt zich het apelazerus. Je wilt natuurlijk niet dat ze de hele dag aan het PS2-infuus hangen. Maar om ze met die broeierige hitte en het gat in de ozonlaag nou de hele tijd naar buiten te sturen…
Hollandais en France brengt uitkomst. Wij presenteren u een intelligente site met weetjes op het niveau van de goeie ouwe KIJK! In het Frans, dat wel. Fijn, dat lekker zó gezond kan zijn!

Chez Roger et Françoise – 12 augustus


Goeiemorgen allemaal. Om het gejeremieer over “waar is iedereen en waarom kan ik hier nu niet terecht” te vermijden, doe ik de deuren van Chez Roger et Françoise al ruim voor het krieken van de dag open.
Kom binnen, vermaak je, neem wat te drinken en vergeet niet te noteren wat je gedronken hebt. Ik heb vertrouwen in jullie, waarde habitué(e)s.
Het woord van vandaag is:
Borne: grenspaal, markatiepaaltje voor de kadastrale grenzen (la propriété est démarquée par des bornes) en familiair voor kilometer. Ça fait des bornes, hein?!. t’Is alles bij mekaar nog een heel end, wat?!
In het Nederlands kennen wij het woord ‘geborneerd’, dat geloof ik iets als blasé of verveeld betekent. Misschien omdat we het verbinden met het Engelse ‘bored’. Maar in het Frans is borné: bekrompen.

Chez Roger et Françoise – 11 augustus


Staan jullie al lang te wachten in die plensregen? Nou, kom maar snel binnen dan. Het woord van de dag is dit keer van Anne-Lise, die mij het volgende mailde:

Het is meer een begrip dan een woord, maar wat dacht je van la grasse matinée? Als in faire la grasse matinée oftewel ‘uitslapen’? Een vette ochtend? Waar komt dat nou weer vandaan?? Getverderrie, je kan er wel wat bij voorstellen als je denkt aan dat ranzige gevoel van bij te warm weer, te lang uitslapen tussen te lang niet verschoonde lakens. Van die lakens met ‘hard vet’, zoals iemand me dat ooit omschreef.
Prevert kan het antwoord in ieder geval ook niet geven want de matinée die hij beschrijft is verre van grasse.

Tot zover Anne-Lise. Is dit een hint, Anne-Lise? Alleen omdat Chez R&F nu een paar dagen wat later open gaat als gevolg van mijn uitslapen? *Slaakt een diepe zucht.* Was Ferry maar alvast weer terug…

Hé, psst, dikkerdje… plastische chirurgie?


Herbal Life? Atkins? South Beach? Chirurgie? Als ik de filmpjes over liposuctie zie (zo maken ze advocaat, wist je dat?), vergaat me de eetlust. Dus dat werkt prima!
Toch zit ik nog met 10 kilo te veel rond het middel. En als ik nou nog liep… maar nee. Ik zit. De hele dag. En mede door Hollandais en France komt er ook weinig van active participatie aan mijn eigen afvalrace-site.
Je kunt natuurlijk ook gewoon besluiten om tevreden te zijn met wat je (te veel) hebt. Je er gewoonweg niet dik meer over maken. Dan kom je op de kreet en de site Vive les Rondes!

Vrij schilderen


De Parijse kunstenaar Yves Desvaux Veeska geeft in zijn woonplaats en in de Bourgogne schildercursussen waarbij hij het ongeremd gebruik van onvermoede materialen bepleit. Tijdens een soort begeleid aanrotzooien lukt het de cursisten al snel acceptabel abstract werk te produceren. De discussie of het ook echt kunst is, wil ik hier graag vermijden. Sommige werken vind ik wel mooi. Kijk zelf op zijn site Peindre en Liberté. Je vindt er onder meer een enorme verzameling van door cursisten gemaakte kunststukjes, een overzicht van YDV’s eigen werk en allemaal technieken en praktische tips waarmee je zélf kunst kunt maken.

De boeiende verveling van Baudelaire


We hadden het in een andere discussie over spleen en Baudelaire. Ja, dan wil je het weten ook hè. Blijkt dat Baudelaire een gedicht schreef dat Spleen heet. Had het kunnen weten, want ik heb de bundel Les Fleurs du Mal in mijn bezit. Heel vroeger had ik ook een bandje waarop Leo Ferré een aantal van deze gedichten zong. Als iemand voor mij eens een digitale versie van deze prachtige liederen heeft, houd ik mij aanbevolen.
Overigens is dit niet alleen een aardige site over Franse dichters, maar ook een plek waar je hele bundels gratis kunt downloaden!

Frankrijk: een kinderboek over…

Tip van Annie:


Hoe leg je aan kinderen uit wat het concept “Frankrijk” inhoudt? “Jongens, dat is een groot, zeshoekig land waar allemaal Franse mensen wonen, die Bonjour zeggen als ze goedendag bedoelen.”
Hou maar op, dat wordt niks. Hoeft ook niet, want Pauline Michgelsen vertelt het allemaal op een lekker leesbare manier. Het boek gaat van kaft tot kaft over Frankrijk en het heet dan ook… FRANKRIJK!

Het rijksmuggenoffensief


Omdat de fruitoogst dit jaar echt overdadig is en er dus nogal wat appels en pruimpjes in het gras liggen, hebben we veel last van wespen en ‘frelons’ (een soort Rambo-wesp). Mijn vrouw is al eens in haar teen gestoken door een frelon die zich in haar schoen had verscholen en het schijnt enorm pijnlijk te zijn. Haar voet zwol op en ze kon drie dagen niet lopen! Buiten eten is ook onmogelijk, want dan zit je de hele tijd hysterisch te wapperen (ik tenminste wel), terwijl je dat juist niet moet doen. Nu kunnen we natuurlijk met de maaltijd wachten tot na zonsondergang, als de wespen hun nestjes opzoeken.
Maar dan komen de muggen weer te voorschijn! De vrouwtjes dan, want alleen zij steken. De vrouwtjesmuggen zijn dan ook in hoofdzaak verantwoordelijk voor het verspreiden van allerlei enge ziektes, zoals Malaria en Dengue. Niet alleen in tropische landen, maar ook in Frankrijk. Ter bestrijding van dit ongedierte is daarom een speciaal overheidsorgaan in het leven geroepen, met een traditiegetrouw ronkende naam: Entente Interdepartemental pour la Démoustication, ofwel de EID. Niet zonder succes: Chaque année, l’EID Méditerranée neutralise l’apparition des larves de moustiques sur plus de 10 000 hectares de zones marécageuses, 2 500 kilomètres de fossés et 95 000 “gîtes” urbains, avec une fréquence qui dépend des conditions climatiques et des modifications du milieu dues à l’Homme.
Toch fijn om te weten dat Moedertje Staat over ons waakt.
Bedankt, Annie, voor de onderwerptip!