Parijse bar of bourgondische slagersblok?


Elke keer als ik het uithangbord zag, vlak na uitrit van de peage bij Tournus, was het te laat. Voorbij. Vandaag ben ik een stukje verderop gekeerd en teruggereden. Zo vond ik een winkel en een enorme showroom vol originele horeca- en middenstandsmeubelen om van te watertanden. Zehebben hier in een oude fabriekshal het Franse dorpje van mijn dromen opgebouwd: een dorp met louter kroegen!
Wil je je huis in Frankrijk écht een origineel tintje geven? Wat dacht je van een authentieke bar uit de jaren ’30 in je keuken?Fraaie houten banken uit een stationsrestauratie, prachtige ijskasten uit begin 20e eeuw, een echte ‘billot’ uit een slagerij, compleet met hakmessen… Enfin, kijk zelf. Niet goedkoop, overigens, maar in uitstekende staat. Maar wacht nog ff met kopen. Ik ga nog op jacht naar een dealtje voor HeF-bezoekers!

Chez Roger et Françoise – 23 november


Klik logo voor smoelenboek.

Vandaag ben ik de hele dag buiten de deur. Naar… IKEA. In Nederland zijn ze klant van mij, in Frankrijk ben ik klant van hen. Zo pompen we de Europese fondsen lekker rond, om te eindigen op een Zweedse bank. De Klippan Spårkâsse, waarschijnlijk. We zoeken wat lampen voor de kinderkamer en mijn bureau. En wie weet een aardige commode voor in de hal. Weinig online nieuws van mij dus vandaag.
Overigens zit ik met een kwestie die me erg bezig houdt. Zoals jullie wellicht weten staat mijn huis te koop, voor 330.000 euro. Intussen wordt mijn nieuwe huis verbouwd. Daar heb ik een lening voor genomen, ter overbrugging. Nu was ik gisteren bij een Zwitser hier in de buurt die zijn huis, met drie kleine en vochtige k*t-slaapkamertjes en véél minder mooi dan het mijne (maar met zwembad), in de zomer verhuurt voor 800 euro per week. Dat zette me aan het denken. Als ik mijn huis nou gewoon houd. En ik verhuur het in de zomer en het voor- en naseizoen. Vijf à – met het kantoor mee – zes slaapkamers, drie badkamers, grote centrale woonkamer, eetkamer, keuken, enorme grange, stal… 1,2 hectare met visvijver, speeltuin en een stuk weiland… Dan kan ik toch makkelijk 1000 euro per week vragen? Keer 10. Plus pak hem beet 10 weken buitenseizoen voor 500 euro… dat is 15000 euro per jaar! Daar kun je een aardige smak centen voor lenen! Tel daarbij op dat de huizenprijzen elk jaar nog met 5 à 10% stijgen (nog eens 15.000 euro verdiend)… dan ben ik toch eigenlijk stom dat ik het verkoop? Of mis ik iets? Belastingen? Verzekeringen? Onderhoud? Wie prikt mijn balonnetje door?

—INFO-PUNT— Week 48/49


Vraag over Frankrijk? Formuleer hem goed. Drop ‘m hier.

1: leuke week- en kerstmarkten?
2: Nederlandse TV in Frankrijk?
3: goeie Franse advocaat?
4: kunnen mijn buren zomaar naast ons bouwen?
5: appartement huren aan de Cote d’Azur?
6: betalende passagier Hulst – Morvan?
7: bij LPG meer kans op koolmonoxide? (rook- en CO-melders)

Chez Roger et Françoise – 22 november


Klik logo voor smoelenboek.

“Tell me why?”
“I don’t like mondays!”
OK, vanaf vandaag is het café verboden terrein voor harde discussies over de kwaliteit van HeF en (on)gewenste bezoekers. Daarvoor hebben we nu het TWIST-PUNT. Polemische reacties worden verplaatst naar het TWIST-PUNT en hier in het café gewist. En bij volharden alleen nog maar gewist, want we blijven natuurlijk niet aan de gang. Alle andere onderwerpen mogen natuurlijk wél in Chez Roger et Françoise.
Kortom: iedereen heeft nog steed de vrijheid zijn of haar mening te uiten. Als je het maar doet op de juiste plek. En dit geldt ook voor die gek Krek. met zijn grote bek!

—TWIST-PUNT—


Heb je wat te griepen? Ben je het oneens met Hollandais en France? Vind je dat iets beter kan of moet? Heb je gewoon eens zin om lekker te schelden? Hier vind je altijd een luisterend oor. Mét het risico om tot aan je schoenzolen afgebrand te worden. Of gewoon gelijk en je zin te krijgen (SAAI!).

Heimweeremedie


Chocoladehagel, oude kaas, stroopwafels, drop… van mij hoeft het niet meer, want Frankrijk heeft genoeg andere lekkere dingen te bieden (al sla ik een flesje jenever niet af als iemand het meebrengt, en ren ik in Nederland na aankomst als eerste naar de snackbar voor een patatje satésaus en een kroket. En dan géén wollige, korrelige Kwekkeboombaal, maar een gewone vette bruine staaf met draadjesvlees er in!).
Toch zijn er ook mensen die er in tijden van heimwee naar Holland snakken naar een trekdrop, sambal, of een potje échte Calvé pindakaas, smeuïg tot op de bodem. Voor die mensen is er de Hollandwinkel, die desgewenst zelfs voor je gaat winkelen om nét dat dingetje te vinden dat jou in den vreemde ontbeert. Eén minpuntje: ik kan niet vinden wat het verzenden kost en ik wil als rechtgeaarde Hollander toch wel een beetje weten waar ik aan toe ben.
Bedankt voor de tip, Coco!

Wat eten we?

Een interactief woordenboek met 30.000 termen op culinair gebied. Automatisch vertaald van en naar Nederlands, Duits, Engels, Italiaans en Spaans. Oh ja, en Frans natuurlijk. Eigenlijk bedoeld voor horecamensen, maar gewone stervelingen mogen er ook in grasduinen. Eén ding is jammer: als je in het restaurant in Frankrijk zit en je weet niet wat ‘abats‘ is, en je hebt je laptop met draadloze internetverbinding toevallig niet bij je, zul je toch gewoon moeten afwachten wat er op je bord verschijnt. Een hint: klinkt als “abats“.
Txs René!

Chez Roger et Françoise – 20 en 21 november


Klik logo voor smoelenboek.


ROGER

Hè, heerlijk, even lekker kunnen schelden! Vannacht, voor ik te bedde ging, zag ik nog bijdragen van Willem Matser en zijn echo-eega Monique, die in Chez Roger et Françoise van gisteren kwamen klagen over het informatief niveau van ons café.
Alsof ze entree hebben betaald en teleurgesteld zijn dat het hier niet over de fijne details van Frans kalverkrachtvoer gaat of zo. Het leuke is, dat iedereen die de geschiedenis van HeF een beetje kent, natuurlijk begrijpt dat de Matserboertjes stinkend jaloers zijn omdat zij – hoewel enorm gewaardeerd door de Franse dagloners die ze inhuren voor de maisoogst (het schijnt dat ze zelfs Moniques misbakselmaaltijd met een grimlach hebben verorberd: wiens brood men eet diens woord men spreekt) – als personae non grata niet mee mogen doen in de oergezellige HeF-gemeenschap.
Op pathetische wijze doen zij een beroep op de meelezers om óók te protesteren tegen het lage niveau van de Frankrijkinformatie op ons weblog. Citaat van Willem:
Bij deze vraag ik mensen die wel meelezen maar niet reageren of ik alleen sta. Als dat niet zo is kan krek niet anders doen dan weerwoord geven of mij gelijk geven.

Há! Wie achter Willem gaat staan, hierbij ongezien de typhus!
Toch niet slim van de beide agridombo’s. Inmiddels zouden zij moeten weten dat ik – zelfs met anderhalve fles Bordeaux in mijn mik – ze fluitend de grond in schrijf. QED.
Jullie ook allemaal een prettig weekend toegewenst!
@Willem en Monique: Schrijf nog eens wat: een beetje polemiek is goed voor de bezoekscijfers.

Handig opstapje


Ik weet het: SAAAAAAI, maar wel handig!
Van hogerhand opgestelde lijst van alle afkortingen.
Altijd handig, wanneer je officiële documenten hebt en het woordenboek helpt niet (genoeg). Dit is de meest complete lijst. En nog 1, voor het geval de 1e niet voldoet. En tot slot een online woordenboek.
Voor afko’s, wel te verstaan Met nadruk op de nieuwste “aanwinsten” op het gebied van pc-taal en gsm-taal.

Vuurtorens


Ik heb iets met vuurtorens. In het Frans: des phares. Soms ook gewoon simple feu genoemd. Ik vind ze -meestal – zeer tot mijn verbeelding spreken.
Net als ruwe zeeën. Ik heb praktisch de gehele Franse Atlantische kust bezocht, maar de Côte Sauvage met de flinke branding was het wel.
En een ruwe en gevaarlijke kust kan natuurlijk niet zonder vuurtoren. Dit is een lijst van alle torens langs de Atlantische kust. Van de wel heel simpele op de Passage du Gois, tot de wel heel romantisch midden in zee liggende vuurtorens
Handige kaart voor wie wat op wil zoeken
Augustin Fresnel was de uitvinder van de lens waardoor een flinke stap voorwaarts werd gemaakt
De meest uitgebreide site die ik kon vinden, gaat over de vuurtorens van de Ouessant en hun wachters. Geschiedenis, familienamen, noem maar op
Als uitsmijter: prachtige foto’svan Bretonse torens

Chez Roger et Françoise – 19 november


Klik logo voor smoelenboek.

Goedenmorgen, allen! Vandaag is een heugelijke dag, want ik krijg ons aller JohnP op bezoek. Onderweg terug naar Nederland maakt hij even een slinger van de A6 naar onze nederige stulp. Als jullie ‘m de groeten willen doen, dan kan dat hieronder. Dat laat ik ‘m dan wel even lezen. En vanavond is hij natuurlijk gewoon weer online in NL.

Chez Roger et Françoise – 18 november


Klik logo voor smoelenboek.

Beetje stil in het café, gisteren. De bezoekscijfers van ons aller favoriete weblog logen er echter niet om. Vele duizenden bezoekers waren samen goed voor bijna 10.000 pageviews. En ook Hollandais en France deed het prima, met ruim 300 bezoekers.
Wellicht hebben jullie gemerkt dat de oudste logjes vanzelf in het archief verdwijnen. Niet voor niks heb ik het verhaaltje over Ter Steeg een eigen link gegeven (in de kolom links), zodat het makkelijk vindbaar blijft totdat Ter Steeg met tekst en uitleg komt.
Nou zat ik te denken… toch zonde dat sommige pareltjes van onderwerpen op HeF een beetje verloren raken in de grijze brij van het archief. Ik overweeg daarom om een soort Top10 te maken, met de tien leukste, nuttigste, grappigste of scherpste logjes ooit. Die krijgen dan een eigen pagina, van waaruit je rechtstreeks kunt klikken naar de fine fleur van de Hef-onderwerpen. Wie weet maakt dat argeloze bezoekers wel zó nieuwsgierig, dat ze verder gaan graven en al doende kennis maken met de cornucopia aan Frankrijkexpertise hier op HeF verzameld
De lijst met 10 logjes zullen we in overleg vaststellen. De volgorde en de uiteindelijke winnaar kunnen dan bepaald worden met behulp van de poll.
Heb jij een favoriet waarvan je vindt dat deze niet in de vergetelheid mag raken? Kandideer hem in de reacties hieronder. Vergeet niet ook de url van het desbetreffende onderwerp te melden, voorafgegaan door een duidelijke naam. Zo dus:
Bullerjan kachels: http://hollandais.web-log.nl/index.log?ID=1310462
Of vinden jullie het een stom idee?

Houd Frankrijk in de gaten!


Nu we toch bezig zijn met France bashing, meteen maar een volgende kritische site er overheen. Deze is van oorsprong Afrikaans en een stuk serieuzer dan die van de Yanks. Ten eerste is-ie geschreven in keurig Engels. Ten tweede opgesteld door heuse kritische journalisten uit (voormalige) koloniale staten van Frankrijk. En ten derde af en toe goed beargumenteerd.
Niet vrij van overbodige retoriek, maar sinds de moord op Van Gogh heb ik de neiging dat minder erg te vinden. Hoewel, ‘French Wine’ te typeren als ‘slechts een splintertje van de enorme pro-franse propagandamachine’ is wellicht een beetje vergezocht. Aan de andere kant, wat de koloniale machten (inclusief Nederland) allemaal hebben uitgevroten overzee kán natuurlijk tot enige bitterheid leiden.
Maar goed. Waarom FranceWatcher? Citaat:
The purpose of this website (blog) is simple and three-fold:
1) To aggregate all available information about French terror, exploitation and manipulation of Africa
2) To expose France, which has so far done an excellent job of being a thug at night and an enlightened sophisticate during the day
3) To explore and to implement non-violent strategies for weakening and terminating the French Empire in Africa.

Let op dat ‘non-violent’. Dat is alvast hoopgevend.

Chez Roger et Françoise – 17 november


Klik logo voor smoelenboek.

Morgen allemaal. Lekker, zo’n dagje dat de kinderen niet naar school hoeven. Uitslapen. Zeker zo’n ochtend na de volleybaltraining. Dan merk je toch dat het ouder wordende lijf iets meer hersteltijd nodig heeft. Alles piept en kraakt. Over lijf gesproken, vanmiddag naar de tandarts. Ikzelf moet, maar ik neem het hele gezin maar mee voor controle. Je krijgt hier niet zoals in Nederland elk half jaar een herinnering. En, gek is dat, dan gá je gewoon niet. Totdat er iets pijn gaat doen. Jullie allemaal wél een prettige dag!

Ondertussen, in Amerika


Oh, oh, oh, wat is dat Frankrijk toch een paradijs op aarde. Iedere wereldburger droomt er van dáár ooit een huisje te bezitten. Iedere wereldburger? Nee, aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is een kleine gemeenschap die dapper weerstand blijft bieden tegen de oprukkende Franse invloeden. Ze hebben zelfs een speciale website gemaakt om uitdrukking te geven aan hun Frankrijkhaat.

Chez Roger et Françoise – 16 november


Klik logo voor smoelenboek.

Kom binnen, Peter, kom binnen. Jij bent me er ook eentje. Als laatste naar bed om als eerste weer op de deur te staan bonken. Tigre de Bistro!
Overigens hadden we gisteren nog hoog bezoek. Wim B. geeft commentaar op mijn argwanende ‘ook toevallig’-stukje. Gauw lezen allemaal.
Roger, ff snel een grand café. Ik moet zo naar de bank om te tekenen als Président van de Association des Parents d’Élèves de Ménetreuil et La Chapelle-Thècle. Tjonge, wat houden ze hier van titels en afkortingen.

—INFO-PUNT— Week 47


Vraag over Frankrijk? Formuleer hem goed. Drop ‘m hier.

1: Baan in Parijs
2: Welke Provider?
3: Op zoek naar een boek: “De kunst van het vervoegen”
4: benzineprijzen-vergelijkingssite?
5: wie brengt Sinterklaas tijdig naar Z-Bourgogne?

Chez Roger et Françoise – 15 november


Klik logo voor smoelenboek.

Lekker Frans weekend wel. Zaterdag gewinkeld in Frankrijk. Gisteren waren Engelse buren op bezoek in Frankrijk. Ik heb veel Bordeaux uit Frankrijk gedronken. En morgen ga ik weer lekker Nederlandse teksten schrijven uit Frankrijk.
Wat? Is Krek. gek geworden? Neuh, maar ik krijg klachten dat ons weblog niet Frans genoeg zou zijn. Van een Nederlandse boerin in Frankrijk. Dus dan ben ik niet te beroerd om hier iets aan te doen. Vanuit La Chapelle-Thècle, Frans dorp in Frankrijk.
Prettige werkweek toegewenst. Vooral Ronaldus sterkte, op weg naar het volgende weekend. En Dineke, je vroeg je gisteren af hoe de leugen- en diefachtige makelaar Ter Steege zo hoog in de toplist kan staan. Wel, er zijn manieren om het 1 day 1 vote-systeem te omzeilen en meermaals te stemmen vanaf dezelfde computer. Gezien het moreel en ethisch niveau van onderhavige makelaar annex plagiator zou het me niet verbazen als ze zo’n manier toepassen.

À vos gardes!


Ca grouille dans la tignasse !
Met andere woorden : gekrioel op je kuif !
Voor die mensen onder ons met kinderen in de basisschoolleeftijd, komt het vast wel bekend voor: na elke vakantieperiode was het weer raak: HOOFDLUIS!!!!
Breekt weer een periode aan van vieze shampoos, enge kammen, alle beddegoed van het hele gezin in de was, alle knuffels 2 weken in een afgesloten plastic zak en vooral: jassen en mutsen niet aan de kapstok, maar in een plastic tas.
Nou wordt wel gezegd, dat luizen alleen maar van schone hoofden houden, ik heb ze liever niet.
Luizen zijn in het Frans “des poux” en neten worden”lentes” genoemd. Een Canadese site van 3 jaar geleden geeft veel info.
(Gek, waarom zit ik nu te krabben?)

Lief spinnetje!!


Ik houd niet van spinnen. Elke herfst zit de moeder van alle kruisspinnen in de heg naast mijn voordeur. Vaak weeft zij een web waar ik vervolgens vol doorheen loop wanneer ik de hond ’s morgens vroeg uitlaat. IEWL!!!!!
Maar soms kan zelfs ik de schoonheid van een spinnenweb waarderen, zeker met mooi strijklicht en waterdruppeltjes een lust voor het oog. Nog een mooie met veel linkjes.
Welke spinnen komen in Frankrijk voor? Heel wat!!
Anne Cristante van 7 jaar heeft een mooie pagina over de spin gemaakt, compleet met lopende spinnen. Brrrrr.
O ja: deze spin wil de cursor opvreten!
Voor de liefhebber een spelletje, voor wanneer je je verveelt. Het is moeilijker dan je denkt!
Trouwens: wie van jullie is vroeger ook bang gemaakt met het praatje dat je in de gevangenis brood met spinnenkoppen moet eten?

Óók toevallig!


Net op de dag dat Wim Bavelaar een nieuw forum opent op zijn site Wonen en Leven in Frankrijk, verschijnt de volgende oproep op Frankrijkforum:
contact wim bavelaar mieneke 10-11-2004
Hallo Wim, deze nederlandse journaiste zoekt contact met jou voor info werkmogelijkheden

De eerste die reageert, zij het twee dagen later? Juist:
Re: contact wim bavelaar Wim Bavelaar 13-11-2004
Beste Mieneke,
Sinds enige tijd ben ik niet meer actief op dit forum en had besloten niet meer te reageren. Maar nu je mij persoonlijk benadert, vind ik dat het contact verder privé moet worden afgehandeld. Overigens is net vandaag mijn nieuwsgroep over Frankrijk verhuisd naar de website www.infofrankrijk.com. Het is zoiets als dit forum, een prima forum, maar van een iets andere structuur. Men moet maar eens gaan kijken.
Wim

Ook toevallig. Een slechte journaiste (sic!) uit de regio Putten/Harderwijk zoekt Wim Bavelaar op Frankrijkforum, juist op het moment dat Wim een eigen forum start! Slechte journaiste? Ja. Want een béétje journaist zoekt Wim natuurlijk op Google. En vindt dan bovenaan een link naar een van Wim’s sites, met een mailadres. Maar nee. Mieneke vindt dat te gemakkelijk en post een stukje op FF, waar Wim juist een paar maanden geleden verondwaardigd de deur had dicht gesmeten om er nooit meer terug te keren.
Tenzij hij nieuws heeft en snel veel mensen wil bereiken natuurlijk. Want Wim had natuurlijk ook gewoon een mailtje kunnen sturen naar mienekebraakman@zonnet.nl. Haar adres stond namelijk gewoon bij de oproep. Beetje huichelachtig dus om publiekelijk te zeggen: “nu je mij persoonlijk benadert, vind ik dat het contact verder privé moet worden afgehandeld.” En oh, trouwens, mijn nieuwe forum is open!
Nou ben ik geen helderziende, maar dit riekt toch wel heel sterk naar doorgestoken kaart. Geen wonder dan ook dat moderator Hans als door een wesp in zijn blote kont gestoken reageert. En direct daarna de sensatiebeluste Ink van huisinfrankrijkforum er nog eens vét overheen natuurlijk, met een kwasi-verontwaardigd verhaal over commercie versus de ware Frankrijkliefde. Natuurlijk met link naar haar eigen site, waar het nog steeds maar niet écht gezellig worden wil en haar roep om ‘vooral niet bang zijn en reageren mensen’ steeds wanhopiger begint te klinken.
Beetje onverkwikkelijk allemaal. Ik wil jullie naar aanleiding hiervan dan ook één ding vragen. Alsjeblieft, als ik ooit dit soort huichelachtig mediageil gedrag ga vertonen, wil je me dan keihard tot de orde roepen?

Mijn favorieten


Overdosis kunst????
Mijn favorieten staan er niet bij terwijl ze toch alle twee hele mooie dingen hebben gemaakt. Ik geef toe het was een eng mannetje, maar hij maakte wel heel erg mooie dingen. Ik zou zeggen, neem een een kijkje in zijn museum.
En over deze dame hoef ik toch alleen maar te zeggen dat ze het Rubenstype heeft uitgediept.
Mijn favoriete vrouwelijk kunstenares Niki de St. Phalle.
Marjan