Vulkaanuitbarstingen in Frankrijk


Ook een stukje Frankrijk: Ile de la Réunion. Onderdeel van de DOM/TOM (Domaines/Territoires d’Outre Mèr, geloof ik) ofwel de overzeese gebiedsdelen.
Veel informatie over de natuur en de toeristische mogelijkheden op dit eiland, online gezet door een Zwitserse internetpionier, die na een aantal jaren in de Bresse naar nóg warmer oorden vertrokken is, en van daaruit zijn zegenrijke werk voortzet. Overigens is de foto van een plaatselijke fotograaf met een eigen galerie op de site. Prachtige foto’s vanuit de lucht en onder water.
Overigens, RobertS, al de sites van deze Zwitser zijn gebouwd met Freeway. Hij is een echte wizzard op dit gebied.

Chez Roger et Françoise – 3 december


Klik logo voor smoelenboek.

Sinterklaas naakt! Zwarte Piet doet een warming up en de Sint zelf ondergaat een uitgebreide massage, gevolgd door een scrubbing, teneinde ontspannen, met fiere staf, schone tabbert en kek neigende mijter zijn trouwe ros Amerigo te kunnen bestijgen. Klaar voor de Herculische taak ruim 2 miljoen mensen, waaronder 723.471 van huis uit ondankbare VMBO’ers, van strooigoed en presentjes te kunnen voorzien.
Wij kunnen slechts buigen voor zoveel uithoudingsvermogen. En dat op zijn leeftijd. De goedheiligman is gewoon niet kapot te krijgen. Het lijkt Highlander III wel!
Roger, rondje voor de hele zaak, op de gezondheid van Sint Nicolaas!

Saint Nicolas


Le jour de Saint-Nicolas
De décembre est le moins froid.
Neige de Saint-Nicolas
Donne froid
Pour trois mois.

Tis maar dat je het weet……
Ik ben maar weer eens aan het googlen geslagen:
Het is geen vreemdeling in Frankrijk, zeker niet in het noorden en oosten.
Franse liedjes vind je hier. Aparte site, trouwens.
Vooral dat:” Look here comes the steamboat”

Beveiliging van je vakantiehuis?


Het nadeel van een vakantiehuis is dat je er vaak niet bent. Zeker als het wat afgelegen is, hebben inbrekers vrij spel. Nou is een vriend van mij onlangs begonnen als leverancier van Hometronic beveiligingsinstallaties. Hij installeert een complete draadloze alarminstallatie met automatische telefoonmelding voor 2000 euro. Dit systeem is uit te breiden met diverse andere ‘domotica’ gadgets. Zoals afstandbedienbare apparatuur, verlichting en thermostaten. Bel je bij de Belgische grens vast even naar je huis, is het bij aankomst lekker behaaglijk. Ook kun je bijvoorbeeld bij inbraakalarm álle lichten en de geluidsinstallatie aan laten gaan. Rammstein. Reken maar dat die inbreker zich het apelazerus schrikt.
Op de site van Verhoog Comfort staat dat hij vooral in Het Gooi en omstreken werkt. Maar voor bezoekers van HeF wil hij – met een wat langere wachttijd want het vereist wat planning – ook wel in Frankrijk installeren.

Chez Roger et Françoise – 2 december


Klik logo voor smoelenboek.

Het café is wat vroeg open, vandaag, maar in de virtuele wereld kun je gewoon in dat van gisteren blijven zitten. Wereld Aids Dag is voorbij. Tijd op écht stil te staan bij alle aidsdoden en HIV-patiënten. Vooral in Afrika, waar de Paus laat beweren dat condooms AIDS doorlaten. Daar gaat de overbevolking zich met behulp van deze ziekte vanzelf oplossen. Hoewel, Frankrijk heeft de Aids-medicijnpatenten voor Afrika vrij gegeven. Dat is dan toch wel weer een mooi gebaar.

Kinderen mogen wél klikken…


MOMES, da’s Frans voor het oerhollandse ‘kids’. Zoals in ‘alles kids?’ en ‘siliconenkids’. Of was dat nou ‘tits’? Ik ben het even kwijt. Hoe dan ook, momes.net is een site vol dingen die kinderen leuk vinden. Of dingen waarvan volwassenen denken dat kinderen ze leuk vinden. Weet je wat, ik vraag het mijn kids. Eh, mômes.
PS: het was ook een liedje van Aznavour: Joli môme. Daar daar betekent het meer iets als ‘schattebout’ of ‘lekker ding’, geloof ik. Wat je tegenwoordig een ‘babe’ zou noemen. Of een ‘hunk’, wat weer iets is waar een babe naar hunkert. En zo grijpt alles in elkaar.
Merci pour le lien, John.

Chez Roger et Françoise – 1 december


Klik logo voor smoelenboek.

Ik was er even helemaal beduusd van, de heftige reactie tegen mijn OG-site Immogo, bij Frankrijktoplist… Bagger? Is het echt zó slecht wat ik gebakken heb?
Gelukkig bleek bij nader onderzoek de kritikaster niet geheel objectief. Sterker, het was iemand die nog een appeltje met mij te schillen had.
Ik baal er wel een beetje van, want ik jaag liever niemand tegen me in het harnas. Maar zelf ben ik altijd de eerste om mijn fouten toe te geven en – als het kan – te repareren. Je kunt wel gewoon je mond houden. Maar dan hebben de brutalen inderdaad zonder slag of stoot de halve wereld. Enfin, zie het logje hieronder.

Paalman gooit met bagger

Ook wat! Kom ik eens kijken bij de Frankrijktoplist, hoe Immogo het doet, blijk ik op de 26ste plaats te staan. Balen. Maar erger is dat iemand een vernietigend oordeel heeft gegeven over mijn site. Hier, moet je die onderste lezen:

Tjonge. Dat is niet mis. Eerst schreef ik nog een relativerend stukje terug (het bovenste). Maar later begon het toch te zeuren tussen mijn oren. Dit was echt buiten proportie. Immogo is geen wonder van vormgeving. Maar zó slecht is het nu ook weer niet! Toen ben ik eens wat onderzoek gaan doen. De afzender van de reactie had als mailadres mclinnoch@hotmail.com. Een valse naam, vermoedde ik direct. Het zou van een kwaadwillende wel héél dom zijn als hij een bestaand adres zou invullen. Toch maar eens Googlen. En wat blijkt? BINGO!
Bovenaan staat de site interimsolutions. En dat is het bedrijf van…. ene meneer Paalman. Aha, nu begreep ik het! Het was een wraak-actie. Een tijdje terug had ik een item over Makelaar Ter Steeg en haar maatje Paalman. Daarin liet ik zien hoe zij – om adverteerders te trekken – liegen over bezoekcijfers. Bovendien toonde ik aan dat hun site vol stond met van andere makelaars en OG-sites gestolen teksten. Op dit artikel kwam, ondanks het feit dat een weblog natuurlijk ruime plaats biedt aan wederhoor, geen enkele reactie.
Tot nu dus. Meneer Paalman probeert mij onder een synoniem af te branden op Frankrijktoplist. Net erg netjes. Ik had me juist ontzettend in zitten houden om bij de verrassend hoge vermelding van Ter Steeg (stijf in de top10) eens een commentaartje te plaatsen over het plagiaat op haar site. Had ik kunnen doen, maar dat leek me toch wat te ver gaan, iemand op andermans Frankrijksite, puur als reclamesite bedoeld, te kakken te zetten. Paalman heeft zulke scrupules kennelijk niet. En dan ook nog onder een schuilnaam.
Hij is sowieso een gewiekst mannetje. Zo blijkt uit de Google-resultaten ook dat hij onlangs met de naam McLinnoch geboden heeft op zijn eigen BMW. Of, als McLinnoch een ander persoon is (wat ik betwijfel want ze hanteren hetzelfde telefoonnummer), heeft hij zijn vriendje laten bieden op zijn BMW. Hm. Het feit dat ik dit heel slim maar niet zo netjes vindt, zal wel aan mijn gebrek aan realiteitszin liggen.
Toch verwacht je dit niet van iemand die kennelijk werkt in de branche van interimprofessionals. Toch een wereld waarin integriteit en normbesef van het grootste belang zijn.
Hij hád natuurlijk meteen in het begin beschaafd kunnen reageren op mijn vragen, en zijn site aan kunnen passen. Een simpele uitleg, als heren onder elkaar, had volstaan. “Stom van ons, inderdaad. We hadden haast met het sitebouwen en even wat teksten geleend. Aan vervanging wordt gewerkt. En die overdreven bezoekersaantallen? Ach, die slaan op onze vorige site. Dat gaan we binnenkort zeker weer halen, want wij voeren een actief promotiebeleid!”. Zoiets. Ook communicatie. Maar intelligent. En beschaafd. Zo doe je dat in de PR, als je betrapt wordt op een misstap. Maar nee, meneer Paalman houdt zich eerst een tijdje muisstil en gaat dan onder een schuilnaam op grove wijze in de tegenaanval. Ik vind dit jammer. Maar Paalman is BMW318i Touring Executive-rijder en vindt kennelijk dat kleiner grut als ik voor hem aan de kant moet.
Helaas voor Paalman/McLinnoch: wie met bagger gooit, wordt er mee besmeurd.

Niet voor beginners

Als je van taal houdt en van taalspelletjes, in het Frans, dan ben je hier aan het juiste adres. Je vindt er onder (veel) meer een humoristisch woordenboek met nepbeschrijvingen van ingewikkelde termen (Gniaf: de unieke knuffelkusjes die thuis gehouden dinosaurussen geven in de hals van hun baasjes), lipogrammen (teksten herschreven met weglating van bepaalde letters) en een fijne anagrammengenerator, waarmee je Herman naar Arnhem kunt sturen. In het Frans dan. Plus gedichten, filosofische beschouwingen… enfin, diep ademhalen voor je er in duikt.

Chez Roger et Françoise – 30 november


Klik logo voor smoelenboek.

Bijna weer het eind van de maand. Bijna weer rekeningen schrijven. Ook moet zolangzamerhand bedacht worden wat we de geachte cliëntèle weer gaan sturen dit jaar, qua kerstkaart. De afgelopen jaren waren dat een Milennium-proof balpen, een briefkaart en een sticker rond de autohypnose-methode Coué, een agenda met de vorm van een zakbijbel en twee keer een zak oerFrans nieuwjaarssnoep (papillottes). Wat nu? Het is zó lastig om voor jezelf creatief te zijn!

Chez Roger et Françoise – 29 november


Klik logo voor smoelenboek.

Nog ff, en het is Sniklaas. Moet je nou als Hollandais en France je kinderen op zijn Paaps blijven voorliegen, of moet je gewoon het hele Sintenpietgedoe overslaan? Wij hebben ze twee jaar geleden al uit de droom geholpen (Sinterklaas slaat FR over op weg naar NL, zeien we), maar vieren het dit jaar bij een NL kennis in de buurt wiens kinderen weigeren de traditie – en de cadeaux – uit handen te geven.
Kado’s? Cadeaus? Kadoos? Qu’a d’eaux? Cadeau’s?

Wat doen we met Wodan deze zomer?


Een hond mee op vakantie? Leuk, maar ook lastig. Sommige hotels accepteren geen viervoeters. En als je twee of drie honden hebt, wordt het nóg moeilijker. Waar laat je die? En waar laat je ze uit? Wat doe je als je naar het museum wilt? Je kunt ze moeilijk de hele dag in het huisje laten… De oplossing kwam al regelmatig op HeF aan bod: een vakantie-adres met speciale voorzieningen voor honden. Hoge hekken om de tuin, een hondenoppas en voldoende afstand van de naaste buren om geen blafoverlast op te leveren. Fred en Betty Mercey zijn bezig met zo’n vakantieadres, en vertellen over hun wedervaardigheden op Take your dogs (let op dat meervoud) on Holiday.

Marianne


Net zoals het “bleu-blanc-rouge”, vertegenwoordigt Marianne het nationale embleem.
Haar eerste verschijning dateert uit de tijd van de Revolutie, ook te zien aan haar “bonnet phrygien” (symbool van de vrijheid)
Men is niet helemaal zeker over de oorsprong van de naam, maar waarschijnlijk is de verklaring heel simpel: Marie-Anne was destijds de meest voorkomende vrouwennaam. (dankjewel, Peter!!)
Veel actrices en/of anderszins bekende Françaises hebben inmiddels model gestaan voor een buste van Marianne: Bardot, Deneuve, Laetitia Casta en -godbetert- Mathieu

Chez Roger et Françoise – 28 november


Klik logo voor smoelenboek.

Wegens een wat rommelig café gisteren maar even een nieuw voor de zondag.
Le repas de la cantine scolaire was een groot succes. Zo’n 160 mensen aan een ouderwetse potée met per persoon een glas kir vooraf, als hoofdgerecht een stoofpot met een groot stuk spek, aan paar stukken worst, kool, aardappel en wortel. Toe: een kaasplateau en een stuk appeltaart met koffie. Dit alles voor 12 euro. De voetbalclub was er ook, en die hebben een behoorlijke bijdrage geleverd aan de baromzet.
Al is het wat laat geworden, doe ik plichtsgetrouw toch even een bijdrage aan Hollandais en France.
Ik wil graag een nieuwe richtlijn introduceren. Ik heb niet altijd tijd en energie om de domme opmerkingen van ongewenste en hersendode gasten te wissen. Daarom wil ik alle verstandige bezoekers vragen om in de normale kolommen met geen woord meer te reageren op de aandachttrekkende reacties van url-spammers en zeurkousen, hoe irritant ook. Ze hebben – zo wijst de geschiedenis uit – onze hulp niet nodig om zich belachelijk te maken.
Mocht je ondanks deze richtlijn de onbedwingbare lust op voelen komen tóch iets onaardigs te zeggen, doe dat dan bij voorkeur in het Twistpunt. Het doelwit van je hoon weet jouw beledigingen ook daar heus wel te vinden.
En nu ga ik slapen, want straks om 10.30 uur moeten in de salles des fêtes de vloeren geweild, lege flessen opgeruimd en toiletten geschrobt worden. La vie en rose en France.

Wijn onlijn


Toeval bestaat niet. Ik ben een groot liefhebber van “n’importe quel jaja, pourvu qu’il ait ses douze degrées cinq” (Vian), en een van mijn Nederlandse dorpsgenoten (in ieder geval vanaf volgend jaar zomer, als we verhuisd zijn naar Ménetreuil) blijkt een wijnsijt te hebben. Dat je dus via internet Franse wijn kunt bestellen, ter thuisbezorging. Fijne site, met tips over de combinatie tussen gerechten en wijnen, recepten en wat dies meer zij.
Dus ik meteen vragen of we niet een dealtje kunnen maken. Nou schijnt hij al erg scherp aan de prijs te zijn en kleine marges te hanteren. Toch wil hij de bezoekers aan Hollandais en France een aanbod doen. Je krijgt 5% korting op het complete assortiment als je bij de bestelling de code HEF invoert.

Chez Roger et Françoise – 27 november


Klik logo voor smoelenboek.

Zat ik vanavond op BBC het hilarische “Have I got news for you” te kijken, belt mijn beste vriend. Tjonge, we hadden veel bij te praten. Hij wist niet eens van dit weblog, inmiddels een belangrijk deel van mijn leven. Ik zal hem vanacht nog de url mailen.
Hé Ruud, zullen we wat vaker bellen?

Goedkoop naar een goeie camping.


Kamperen. “Het hele jaar kromliggen om een paar weken krom te kunnen liggen” noemde Fons Jansen het al. Toen ik jong was vond ik het helemaal waus, zo’n tentje. Vooral toen de Franse meisjes bereid bleken het met me te delen.
Wijsheid komt met de jaren, en nu ik een vast Japans meisje heb, verkies ik toch een fijne bungalow. Of iets anders met een eigen toilet. Maar goed, er zijn nog steeds mensen die het fijn vinden in hun vakantie lekker primitief met een primus tussen elkaars scheerlijnen te gaan staan. Voor deze categorie vakantiegangers, vooral als ze uit de kinderen zijn, is er een fraai initiatief: de campingcheque. Een soort bon die je vooruit moet betalen en die je recht geeft om buiten seizoen voor 13,50 per nacht op zo’n 400 deelnemende campings in heel Europa te staan. Net zoiets als de hotelbon dus. Goed initiatief, want de participerende campings hebben hiermee een manier om het seizoen te verlengen, wat extra te verdienen en de faciliteiten ook voor anderen open te houden. Je moet met die campingcheque alleen niet in de lente lekker even naar een populaire camping in Toscane willen. Want dan moet je vechten voor een plekkie met aldie campingchequehouders die hetzelfde idee hadden. De site is voorzien van forum, waarin je alles leest over de ervaringen die dat oplevert.

Chez Roger et Françoise – 25 november


Klik logo voor smoelenboek.

Gisterenavond vergeleek iemand Jacques Brel met Huub van der Lubbe. Schande! Als ik het me niet vergis, is dat die aanstellerige zanger van De Dijk, die interessantdoener, die poseur, die nepartiest die een gezicht trekt alsof hij ontzettend in de muziek op gaat en intussen in gedachten zijn centen telt. Shaffy? Een man met passie die Brel had willen zijn, maar die muziekaal toch een streepje te kort kwam. Ik denk niet dat er op dit moment een Brel in NL rond loopt. Niet dat die Brel zo’n lieverdje was, zeker voor zijn gezin. Maar die had (heeft!) in ieder geval de gave om je bij je kloten (of – indien vrouw – eierstokken) te grijpen met zijn liedjes. Een van de weinigen die niet vervelen. Ook niet na tachtig keer.
Ooit had ik een bijna mystieke ervaring met Brel. 1979. Mijn vriendinnetje en ik hadden ruzie. In haar meidenkamertje. We hadden besloten dat het maar beter was om een eind te maken aan de relatie want we pasten duidelijk niet bij alkaar. We waren klaar om vol wrok te gaan slapen toen er in de geladen stilte een fluittoon klonk. Een weemoedige fluittoon. Ik zei: “Hé, dat lijkt wel…” Tussen onze bedden lag een eenvoudige casettespeler. Die stond uit. Ik drukte op play en exact dezelfde fluittoon weerklonk. Het was het begin van “Ne me quittte pas.”
Moi, je t’offrirai des perles de pluie, venu du pays, ou il ne pleut pas.
En dan dat “Laat me de schaduw van je hand zijn. Van je hond zijn. Maar verlaat me niet.” Dat is toch om te wenen, zo mooi.
Maar goed, dat is persoonlijk. Als ik een Brel van de lage landen moet kiezen, dan ga ik blind voor Herman van Veen. Die is weliswaar stinkend rijk geworden van het gedrocht Alfred Jodocus Kwak, en soms ondraaglijk verdraagzaam links moralistisch. Maar wel de meest authentieke Brel-vertaler en -vertolker die we rijk zijn.

Onderdompelcursus Frans


Ik was een keer bij La Cardère op bezoek toen mijn vrouw nog Frans moest leren en noemde hun manier van Franse les geven de Delftse Methode. Maar dat was fout. Ze hadden het helemaal zelf ontwikkeld. Feit is dat de TU Delft net zoiets doet met buitenlandse studenten: onderdompelen in de taal en de cultuur. La Cardère biedt halfpension inclusief overnachtingen en excursies, iets goedkoper dan ‘de nonnetjes’, en je zit nog in Frankrijk ook!

Chez Roger et Françoise – 24 november


Klik logo voor smoelenboek.

Ohwow, het is al zo laat. Maar ik moest en ik zou een logje plaatsen tussen de twee R&F-cafésessies in. Een erekwestie. Anders wordt HeF alleen maar gezellig, en het moet óók informatief.
Het was trouwens héérlijk bij IKEA. Afgezien van de mogelijkheid HeF er te promoten (volgende keer stel ik onze homepage in als voorkeurspagina voor álle IKEA-Mac’s).
We hebben ons gék gekocht aan spotjes en spaarlampen, een kleed voor Guido (zoon), een bureau/leeslamp voor dezelfde (15 euro!), een nachtkastje (chevet) voor Colette, een kleed en allerlein onzin-accessoires die een kinderkamer écht leuk en warm maken. Plus een fijne commode voor in de hal. Dikke 600 euro, maar dan heb je ook wat.
Tot slot nog even TV gekeken. ’t Is toch wat, met dat Oekraïne, hè? En moet de Godslastering nou wel of niet in het ziekenfondspakket, Poddôme? Ik pleit voor Majesteitsschennis als verplicht vak op de Moslim-Universiteit. Prettige dag allemaal, met veel relativering. En stukjes uitgebakken spek en zo.