Overdosis kunst, iemand?


Actuellement en ligne : 118 musées, monuments et lieux – 3.162 salles et sections – 22.036 oeuvres – 10.697 personnes citées et 60.620 photos, dont plus de 4.000 panoramiques.
Dat is wat ik allemaal vond, op zoek naar één foto van Victor Noir, die ik dus hier aantrof. Samen met een indrukwekkende poeplading links naar zo’n beetje álle aanlijnige musea van de hele wereld. Met dus nog steeds dank aan Carla

Brons(t)?


Dat is ook wat moois: ben je al ruim een eeuw dood, kunnen ze nog niet van je pik afblijven. Een goede les voor ons allen: wacht niet te lang met het verwennen van je partner. Doe het nú!
Txs Carla

Een kachel als een V-8


Hij zuigt de koude lucht van onderen aan, warmt hem lekker op tegen zijn hete lijf en blaast het door de bovenste pijpen de kamer rond. Zo geeft de Bullerjan kachel een mooie gelijkmatige warmte door de hele ruimte. Zegt de reclame. Of het ook zo is? Vast staan in ieder geval dat het ding er koddig-stoer uit ziet en dat ik er eentje wil. Voor in onze enorme veranda, die in de winter door de vele panoramen niet met alleen vloerverwarming behaaglijk te krijgen is. Deze kachel kun je ’s winters gewoon ergens in het midden van de ruimte zetten. En in de lente verhuist hij naar de stal. Ruimte zat.

Geinig dingetje hè?

Deze is te koop vanaf 1500 euro. Of weet iemand een andere soort die het ook goed doet in hoge lege ruimtes? Trouwens, bij het herlezen van bovenstaand verhaaltje valt me nu die eerste zin op. Die zal nog heel wat teleurstellende Google-hits opleveren! Sorry jongens!

Chez Roger et Françoise – vrijdag 12 november


Klik logo voor smoelenboek.

Gisterenavond eindigde met de foekepotterij, daarmee een aardig inkijkje biedend in de leeftijd van de op HeF predominante generatie. Bijna allemaal van vóór 1960, met een paar uitzonderingen. Gezellig!
Vandaag hebben mijn kinderen weer gewoon school, na een vrije dag in verband met de wapenstilstand na La Grande Guerre, in Frankrijk. Een vriend van mij, in de Morvan, vindt de scholen hier te strikt, te rechtlijnig, met onvoldoende ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Hij vindt de kinderen te gedisciplineerd, bijna beknot in hun expressie. Is dat zo? Coco? Marjan?
@Jeanne: je mailadres nog ‘s, graag.

Niet boos worden


Dit is wel even doorbijten voor diegenen die het Frans nog niet zo machtig zijn.
Aanleiding was de opmerking van Krek over christendom en moslim, en vervolgens kwam ik met mijn rijmpje over de paus en Krek met zijn grapje over de vlieger.
Ik heb inmiddels wat verder gezocht.
We hebben het hier over homoniemen, woorden die dezelfde klanken hebben, maar wat anders betekenen:
Definitie:
Holorime : suite de deux vers dont toutes les syllabes riment.
Homonyme : des mots qui se prononcent de la même manière sont homonymes.
Komt ie :
Poème holorime
Un poème holorime est un poème constitué de vers entièrement homophones ; c’est-à-dire que la rime est constituée par la totalité du vers, et non pas seulement par une ou plusieurs syllabes identiques à la fin des vers comme dans la rime « classique ». Le premier sonnet holorime du monde est l’œuvre de Jean Goudezki (18866-1934), daté de 1892 et dédié à Alphonse Allais. Il s’intitule « Invitation » et a été écrit au célèbre cabaret du Chat Noir à Paris.
Exemples :
« Par le bois du Djinn, où s’entasse de l’effroi,
Parle! Bois du gin! … ou cent tasses de lait froid. », Alphonse Allais
« Gall, amant de la Reine, alla, tour magnanime,
Galamment de l’arène à la tour Magne, à Nîmes. », Marc Monnier
Nog een voorbeeld :
L’esprit des mots
L’ holorime est aussi un mini poème de deux vers, mais dont la rime est complète, je veux dire par là qu’elle prend toute la longueur du vers :
Au Café de la Paix, grand-père, il se fait tard
Oh ! Qu’a fait de la pègre en péril ce fêtard ? (L. Reymond)
L’holorime n’étant que la version poétique de l’homophone, la chasse est ouverte (voir plus bas les titres de films). Mais l’homophone diffère en ceci du jeu de mot qu’il se prépare, alors que ce dernier doit sortir complètement à l’instinct. Exemples :
Epaminondas –> Ai pas mis nom d’as
CD-ROM à Michel –> C’est des romanichels
Montserrat Caballé –> Mon Chirac a baillé (oulipo)
Voor die mensen die houden van taalspelletjes: heel leuk. Anderen: sla het maar over.
En voor de diehards is er deze
En die vind ik ook mega-moeilijk

Rendez-vous des Hollandais

De kogel is door de kerk. We zijn een clubje!
Hoewel ik me gruwelijk vergist heb, en HeF niet begin juni maar begin juli gestart is, hebben we toch besloten om onder het mom van een jubileum met hemelvaartsdag 2005 (6,7en 8 mei) samen te komen in Frankrijk. Het 10-maandig jubileum wordt dat dus. Maar ach, wat zou het. De jubel is natuurlijk gewoon een excuus om elkaar na al dat virtuele gebabbel ook eens in levenden lijve te ontmoeten. De vaste gasten (behalve Jeanne wiens mailadres ik kwijt ben) hebben inmiddels een mailtje gekregen.
In de reacties hieronder kunnen we discussiëren over alles het feestelijk samenzijn betreffende. Ferry mailde me al een planning, waarop officiële uitnodigingen, souvenir-T-shirts en een ijsbrekend gezelschapspel figureren. Zelf heb ik horreur van alles wat naar oudejongenskrentebrood en Bonte Avonden ruikt (nooit in het leger geweest, dan krijg je dat) en ben dan ook meer geïnteresseerd in eten, drinken en kletsen. En eventueel een leuk muziekje, al kan ik ook zonder goed leven.
Maar goed, als iemand per se iets wil organiseren, zal ik geen roet in het eten gooien. Zeg het maar….

Chez Roger et Françoise – donderdag 11 november


Klik logo voor smoelenboek.

Het is de 11de van de 11de. Ik ben geen onderdegroterivierengeboortige, maar toch ook weer niet zo geborneerd dat ik niet weet dat dit voor veel mensen een betekenisvolle datum is.
Vanavond had ik een denker te bezoek. Na discussie over hun waarden, onze waarden, gastheerschap, gastvrijheid en de goede smaak om daar geen misbruik van te maken, gevolgd door zijn vertrek en mijn langdurige interne deliberatie, dat wil zeggen overleg tussen de oren, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik kies voor de totalitaire tolerantie. Dat wil zeggen dat ik als gastvrij gastheer álles van mijn gasten wil tolereren. Behalve intolerantie.
Kan iemand nu vast beginnen om daar ter houvast voor vlak bij vasten een vast erg leuke en satirische praalwagen voor te bedenken, zodat wij daar al alavend met onvaste tred voor of achter kunnen wankelen?
Tot slot nog een intelligente vraag om over na te denken:
“Is christendom of moslim?”

Chez Roger et Françoise – woensdag 10 november


Klik logo voor smoelenboek.

Er zijn een paar uitdrukkingen rechtstreeks uit het Frans in de Nederlandse taal opgenomen. Sinds de cafédiscussie gisterenavond herinner ik me vooral “Partir, c’est mourir un peu.” Door mij steevast aangevuld met: “Mourir, c’est partir beaucoup.” Andere uitdrukkingen zijn het in mijn vak toepasselijke “Le plaisir de se voir imprimé” en “Bien étonné de se trouver ensemble”.
Zonder al te sentimenteel te worden, mag ik nogmaals mijn tevredenheid uitspreken dat het lot heeft besloten al deze bijzondere stamgasten, frequente bezoekers en loggers op een digitaal hoopje te vegen, hier bij Chez Roger et Françoise? Vandaag zijn alle non-alcoholische dranken gratis.
Bovendien hoop ik vandaag ten minste twee nieuwe stamgasten aan het smoelenboek toe te mogen voegen. Kom op dames, jullie weten op wie ik doel. Het ijs is gebroken. Jullie horen er gewoon bij. Een korte introductie en een representatieve foto (hoeft geen autoportrait te zijn) zijn welkom op mijn persoonlijke e-mailadres.
Prettige dag allemaal!

IJSWATER (fluide glacial)


Brutaal, goor, schokkend, ontroerend, sexy… Fluide Glacial is voor mij het grappigste stripblad ooit. Al fluctueert de kwaliteit met de jaren en de redacties, het blijft altijd verrassen. Tientallen inmiddels beroemde striptekenaars hebben hun debuut gemaakt in dit grensverleggende magazine. De site mag er overigens ook wezen. Ongekende niveaus van flauwigheid worden fluitend gehaald. Met één vinger in de neus (en één in de anus).

Herrie in Paris


Toen wij laatst in Parijs waren, hadden we een (te) goedkoop hotel geboekt via internet. Aan de Rue Lafayette. Wisten wij veel dat dat een ontzettende lawaaistraat is. Ongehoord! Na één doorwaakte nacht zijn we verhuisd.
Dergelijk leed is nu te voorkomen, want de gemeente Parijs heeft een decibelkaart op het net gezet. Daar kun je precies zien waar de stille straatjes zijn. Overdag, ’s nachts en gemiddeld. Handig!
Dank René voor de linktip!

Even slikken voor Krek.!


Heb ik net een vlammend protest geschreven tegen een site die teksten jat, krijg ik een mailtje van mevrouw Tonny Leeflang-Wondergem:
Tot mijn verbazing kom ik mijn recept voor Rillettes de Canard tegen op uw site, zonder bronvermelding, dat is niet netjes en wordt niet op prijs gesteld! Dom dat u de fout, die ik in mijn eerste posting van het recept in nl.culinair had gemaakt, ook ook heeft overgenomen.
Wat blijkt: een van onze bezoekers had dat recept aangeleverd, en aangezien hij kok is, dacht ik dat het zijn eigen recept was. Maar gejat dus.
Dit brengt mij op een huishoudelijke mededeling:
Als je iets aanlevert, een mop of een recept of een verhaaltje of wat dan ook, en je hebt dit op het web of in een boek of tijdschrift gevonden, doe er dan alsjeblieft een bronvermelding bij. Of zet gewoon de link naar de vindplaats in je reactie. Ik vind het namelijk erg vervelend om van plagiaat beticht te worden, maar kan ook niet alles gaan natrekken.

Trouwens, prima recepten schrijft die mevrouw Leeflang-Wondergem!

Le Tamagotchi revit et se marie


Ik was blij, toen de rage over was: tussen mijn vertaalwerk door werd ik geacht 3 van die ondingen te verzorgen. (anno 1996)
Komt mijn dochter van 14 vanmiddag wéér met zo’n loeder thuis! Whèèè!!!
Ik hoop dat de hond ‘m sloopt.
Ging het vroeger om een virtueel diertje, nu kan je kiezen tussen een mannetje of een vrouwtje
Ik heb zelfs een Frans web-log gevonden, dusde gekkigheid begint opnieuw?!? Ik word nu al gestoord van de bliebjes.

Un moineau sur ton dos, ça picote, ça picote


In Nederland wordt de huismus met uitsterven bedreigd. Men geeft de schuld aan de moderne woningbouw: te weinig ruimte onder de dakpannen, teveel isolatie.
In Wallonië geeft men meerdere redenen op:
Oiseau commun par excellence, le Moineau domestique était autrefois l’oiseau le plus abondant de la région. Ces dernières années, ses effectifs ont diminué de manière très sensible. Les maisons modernes lui offrent peu de recoins pour y bâtir son nid mais les causes essentielles seraient les nouvelles pratiques agricoles éliminant les mauvaises herbes et les insectes dont il se nourrit. Les particuliers eux-mêmes seraient en cause par un usage intempestif, dans leur jardin, de divers pesticides.
Oei.
In de rest van Europa zijn ze gelukkig nog volop aanwezig.
Sites te kust en te keur. Aan jullie om de leukste te kiezen.
In ieder geval heb ik vanmorgen een mussenflat opgehangen. Denk dat de koolmezen er dankbaar gebruik van zullen maken. Al jaren geen huismus gezien. (in de randstad)
Tot slot nog wat zwarte mussenhumor…..

Japanse-Engelse Chambres d’Hôtes in de Ain


Jahaaaaa, dames en heren, onvermoeibaar op zoek naar piekervaringen in Frankrijk was uw vermetele verslaggever vandaag op lunchbezoek in het fraaie dorpje Germagnat (01), alwaar hij heeft genoten van een échte Japanse theeceremonie, gevolgd door een heerlijke al even Japanse maaltijd. Waarlijk uitmuntend, van itadakimas to gochiso-sama! De Japanse Hiroko en de Britse Mike waren de meest voorkomende gastheer en -vrouw die een hongerige Hollander zich maar kan wensen. De theeceremonie bracht evenwicht met onszelf, de herfstachtige omgeving en het universum, het Nederlands/Frans/Roemeens/Brits/ Japanse gezelschap was aangenaam en het eten uitstekend. Dus wil je eens iets bijzonders, iets anders, iets Japans in Frankrijk, probeer dan eens een paar nachtjes in de bijzondere omgeving van Germagnat.

Chez Roger et Françoise – vrijdag 5 november


Klik logo voor smoelenboek.

Elke keer als mijn oog er langs glijdt, in de linker kolom, lees ik het verkeerd. SM Star Trek: “Beat me up, Scotty, beat me up!”
Het ligt aan mij.
Vanavond zat ik naar de vele discussies te kijken. Ik werd overvallen door een onbegrensbaar, ontembaar gevoel van kwaaie machteloosheid. Je wéét dat je gelijk hebt. Je voelt het in elke vezel van je lichaam. We bestaan NIET om elkaar te vertellen hoe het moet. We hebben NIET het recht om geweld te gebruiken als woorden niet werken. Maar sommigen zijn zo overtuigd van hún misplaatste gelijk, dat ze denken dat alles geoorloofd is om het te krijgen. Ook moord.
Waarom is niet iedereen zo aardig als jij en ik? Natuurlijk, ik wil ook graag gelijk. En ben best bereid om een beetje verbale druk te gebruiken om het te halen. Een kwinkslag, ironie, ontwapenende eerlijkheid, een creatieve belichting van mijn standpunt, zo je wilt. Maar nooit blind, doof geweld.
Moet je dan je principes opzij zetten en tóch naar de wapenen grijpen, omdat zij het ook doen? Omdat je anders slap bent, en omdat zachte heelmeesters stinkende wonden maken? Maar dan ben je dus dat wat je verafschuwt. Als iemand je voor fascist uitmaakt, en je slaat hem verontwaardigd op zijn bek…
Ik kom er niet uit. Hé. Het is vijf november. De twee Nederlandse woorden met relatief de meeste medeklinkers zijn herfststorm en angstschreeuw. Ironisch. Want dat is precies hetgene waar we in een tijd vol tegengeluiden het meest behoefte aan hebben. Medeklinkers.
prttg dg, vrndn!

Makelaar Ter Steeg liegt

Mijn huis staat te koop, dat is bij de vaste bezoekers bekend. Ik heb het deze week maar weer eens op Marktplaats.nl gezet. En zoals altijd reageren er vooral zakelijke partijen. Waaronder andere OG-site-eigenaren die óók graag mijn huis op hun site willen hebben. Gisteren kreeg ik dit mailtje:


Nou, dat klinkt goed. 30.000 bezoekers per maand, maar liefst! En ik maar denken dat Hollandais en France met zijn 150 unieke bezoekers per dag een toppertje was!
Maar het gekke is, dat ik de site van Ter Steege ook wel eens in de Frankrijktoplist heb zien staan. Maar altijd ver ónder HeF. Hoe kan dat? Ik besluit daarom maar eens door te klikken en ter plekke te kijken hoe het zit. Ik ga naar de in de mail genoemde pagina en kijk bij de daar geafficheerde teller. Wat ik aantrof, was aanleiding voor een berichtje:
Geachte heer, mevrouw,
Op uw site (huizenmarkt) staan op dit moment 5 Franse huizen. Moet u mij toch eens uitleggen hoe u aan die 30.000 bezoekers komt. Ik zie bij uw eigen tellertje dat u er afgelopen drie weken maar 1000 had. Als u op deze manier zaken doet, lijkt me dat geen goede basis voor een betrouwbare relatie.
Met vriendelijke groet,
Gregor (Krek.) Hakkenberg

Binnen 8 minuten komt er een mailtje terug:
Geachte heer Hakkenberg,
U heeft slechts gekeken naar de pagina die enkele dagen geleden gepubliceerd is. Ons advies is http://www.maytexu.com (hoofdsite) te beoordelen en de tellertjes te tellen.
Jan Paalman MBA

Heb ik dan zo slecht gekeken? Ik weer naar de site, dit keer naar de hoofdpagina (al komt daar mijn advertentie straks natuurlijk niet te staan) en weer de tellers aanklikken. Mijn reactie:
Geachte heer Paalman,
Beide tellers zijn pas een maand actief. Sinds 12 oktober telde Abrexa [noot Krek.: dit was een vergissing van mij: moet Onestat zijn] op uw hoofdpagina 7682 pageviews. En 1341 bezoekers. Zoals u hieronder kunt zien.

Bij Nedstad is het al niet beter. Ook daar telt u pas een maand:

In ruim een maand een kleine 7000 pageviews. Dat is mooi, maar betekent bij lange na niet dat u 30.000 bezoekers per maand scoort. Kunt u mij uitleggen hoe u aan dat aantal komt?
Met vriendelijke groet,
Gregor (Krek.) Hakkenberg

Dat was mijn mail van woensdag 3 november 10.44 uur. Dit keer geen reactie binnen 6 minuten. Sterker: helemaal geen reactie. Vanochtend om half twaalf heb ik daarom nog even aan het hek gerammeld:
Goedendag meneer Paalman,
Hebt u al gelegenheid gehad uit te zoeken hoe het precies zit?
Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig.
Met vriendelijke groet,
Gregor (Krek.) Hakkenberg

Oorverdovende stilte. Het lijkt er op, dat meneer Paalman een beetje gejokt heeft. De hoofdsite van Makelaar Ter Steege krijgt nog geen 10.000 kliks per maand, laat staan 30.000 bezoekers. De speciale huizensite, die me vooral dienst lijkt te doen als lokmiddel om verkoopopdrachten binnen te slepen, is gloednieuw en heeft nog maar 5 adverteerders. Dus dat die 30.000 bezoekers per maand scoort lijkt me zéér onwaarschijnlijk.
Zelf zit ik in de reclame én heb ik een OG-site waar je kunt adverteren op No Cure No Pay-basis. Je zou dus kunnen zeggen dat ik er verstand van heb. Mijn gratis advies aan Ter Steeg en Paalman (Meester Bezoekers Augmentatie) is: je goede naam is meer waard dan snel succes. Wees dus zorgvuldig in ál je uitingen, ook al is het ‘maar’ reclame.
Zodra ik wat nieuws hoor, volgt hier een update.
UPDATE: De makerlaar (sic!) is behalve bedrieger, ook een dief.

Ik krijg maar steeds geen antwoord van Paalman. Die blijft stil zitten terwijl hij geschoren wordt. Maar ja, toen werd ik nieuwsgierig, en ben ik eens verder gaan kijken op de site van Ter Steeg. Het gekke is, dat ik ergens een zinsnede tegenkwam die ik herkende. Dus ik Googlen. Zo ontdekte ik dat een groot deel van de informatieve teksten bij Ter Steeg domweg van andere sites gejat is. Het hele stuk over fiscaliteiten: gejat. De informatie bij de notarissen: gejat.
En nog doortrapt gejat ook, want ik heb tot nu toe een stuk of vijf verschillende bronnen ontdekt: Manhave.nl, vakantiehuis-frankrijk.nl, 7v.nl, Seasonsfrankrijk.nl en notaristarieven.nl.

Je begrijpt, als professioneel tekstschrijver ben ik allergisch voor mensen die plagiaat plegen. Dat is broodroof. Vandaar dat ik dacht: ik signaleer het even.
Tenzij… tenzij Ter Steeg natuurlijk bij al deze bronnen toestemming heeft gevraagd om deze teksten zonder bronvermelding te gebruiken. Maar gek, gezien de geschiedenis heb ik weinig fiducie in het ethisch niveau van Ter Steege en haar adviseurs. Je zal daar toch een huis kopen!
UPDATE 15/11: Was vannacht nog even bij Ter Steeg. Dit gaat op een hetze lijken, maar ik krijg terrierachtige gevoelens van hun aanhoudende zwijgzaamheid en de volharding van het gebruik van gestolen teksten. Natuurlijk hoeven ze zich niet tegenover mij te verantwoorden. Maar wel tegenover hun klanten, partners en adverteerders. Wie zo openlijk liegt over bezoekersaantallen op de site, hecht daar kennelijk veel belang aan. Nu hebben ze een patente manier gevonden om die aantallen op te schroeven: marktplaats.nl. Daar staat namelijk een advertentie van Ter Steeg waarmee ze ‘Uw tweede huis in Frankrijk voor vanaf 7000 euro’ aanbiedt. Reken maar dat je dan bezoekers trekt. Er zijn duizenden Nederlanders op zoek naar een huisje van 20.000 à 50.000 euro. Eenmaal op de site van Ter Steweg druipen die al snel weer af. Want het goedkoopste huis aldaar is 199.000 euro. Zit ze er verdorie wéér een factor 30 naast! Overigens is de advertentie op marktplaats al wat ouder en heeft ze hem opnieuw bovenaan geplaatst. Maar hij klopt niet meer, dus zou het Ter Steeg sieren als ze hem zou vervangen. Ik heb een hekel aan mensen die liegen in hun reclame.
UPDATE 07 December: Paalman slaat terug, maar valt door de mand.

Chez Roger et Françoise – donderdag 4 november


Klik logo voor smoelenboek.

Nou wonen we bijna vier jaar in Frankrijk, en ik heb het hem 20 keer uitgelegd, maar nog steeds kent mijn zoon (10) de namen van de week niet. In het Nederlands dan. Als ik zeg:”We gaan donderdag naar Dijon.”, antwoordt hij: “Wat is donderdag?” Hij krijg het er gewoon niet in. Terwijl het verder best een pienter baasje is. Hebben die van jou dat ook, Marjan?
Overigens is er een ding dat ik niet snap. Ik hoorde gisteren in het café wat mensen praten over Françoise die boodschappen ging doen in de uitdragerij of zo??? Maar die komt pas dit weekend terug uit de kliniek, dus dat kan niet. Het leek me wel aardig om zaterdag wat aardigs te organiseren. Dat we haar met zijn allen een leuk welkom bereiden. Iemand een idee wat we zouden kunnen doen?
Op veler verzoek: het vrAUWvriendelijke plaatje van Coco:

Kuifje en de Prima Pastisches


Tintin is niet dood, zo zegt deze site. Hij wordt namelijk kunstmatig in leven gehouden door miljoenen fans. Waarvan er sommigen niet onverdienstelijk kunnen tekenen en schrijven. Zo blijft Kuifje – soms tegen zijn wil – in allerlei meer of minder geslaagde gedaantes rondspoken. Dat gerommel dat je soms hoort als je deze site bekijkt? Dat is Hergé, die zich ligt om te draaien in zijn graf.

Chez Roger et Françoise – woensdag 3 november


Nieuw café. Goedenmorgen allemaal! Niet te veel rommel maken. Vanmiddag komen de jagers langs voor hun traditionele midweekmaaltijd. Altijd weer een schoolvoorbeeld van goede smaak. Overigens stond dat rondje al op de foto toen ik ‘m vond. Jammer.
Update: ik heb het originele plaatje gevonden en het rondje weggepoetst. Kennelijk heeft hij echt in de krant gestaan!

Chez Roger et Françoise – dinsdag 2 november


IN MEMORIAM

THEO VAN GOGH

Vandaag kiezen de Amerikanen een nieuwe president. Allemaal duimen. Mijn oma (niet die van de wetenschap maar de gecremeerde) ging nooit stemmen. “Of je nou door de hond of door de kat gebeten wordt…” zei ze dan steevast. Daar kon ik me als idealistisch broekje al erg druk om maken. De stemming in Frankrijk? Ik zou het niet weten. La Chapelle-Thècle is er hoegenaamd Siberisch onder.
Onze kroegbaas Roger daarentegen heeft de verkiezingskoorts helemaal te pakken. Hij denkt er een commercieel slaatje uit te slaan en serveert vanaf 15.00 uur vanmiddag Harvey Wallbangers en Screwdrivers. Mijn favoriet: Long Island Tea. IK weet niet wat er in zit (ha, Dineke is al driftig aan het Googlen, zie ik), maar je kunt er behoorlijk teut van worden.
Teut! Zo’n hervonden woord, dat ook na jaren ongebruikt ergens in een stoffige hoekje in een kast te hebben gelegen nog gewoon doet wat het doen moet, maakt mijn dag weer goed!
Bloody Mary, iemand?