Chez Roger & Françoise 20 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Hoela, hallo, weer een nieuwe dag, die dit keer al ’s nachts begint. De kogel is door de kerk: Françoise is definitief ingetrokken bij Didier, van de bloemenwinkel hiernaast. Roger doet verongelijkt, maar lacht in zijn vuistje. Hij is zich sterk bewust van zijn groeiende machtspositie. Straks, als Françoise weer met hangende pootjes bij hem komt aankloppen, zal hij haar voor het oog van de gehele gemeente doen smeken om haar terug te nemen. Het dorpje Tiré-la-Chasse houdt de adem in…
Oh ja, en Krek. zet zonder blikken of blozen zelfs zijn meest intieme vakantiefoto’s online.

Krokodillenboerderij


We kwamen er langs en toen móesten we natuurlijk even naar binnen. Een van de toeristische attracties met de beste PR van Frankrijk. Je komt die foldertjes echt overal tegen. Eenmaal ter plekke is het weinig indrukwekkend, al die reptielen en schildpadden. Tenminste, dat vinden mijn kinderen. Die croco’s zijn namelijk vooral erg goed in geheel bewegingloos uit hun bek liggen stinken, wachtend tot ze te eten krijgen. Tja, en dat kan papa veel beter!

Chez Roger et Françoise, maandag 18 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Een nieuwe week, een nieuw geluid.
Nog 1 week, dan is Tout Pays-Bas met vakantie. Waar gaat de reis deze zomer naar toe? Frankrijk lijkt uit de gratie te zijn. Turkije is het nieuwe Spanje. Griekenland klaagt over luidruchtige jongeren, die eerst massaal naar Spanje gingen. In Portugal word je op klaarlichte dag op het strand van je sieraden ontdaan, Oostblok is vervuild, Tsjechië is passé…waar kun je in ’s hemelsnaam nog met goed fatsoen heen tegeswoordigs? Naar Engeland! Het veiligste land, sinds de laatste bomaanslagen. Of thuisblijven natuurlijk.

Attention!! /puntenrijbewijs


Hoe kom ik hier op…
Via een artikel in de Volkskrant…”De roekeloze Fransoos”…
Het ging over het aantal verkeersdoden in Frankrijk. Gelukkig de laatste jaren spectaculair gedaald. En waar ligt dat aan? Niet aan een collectief schuldbesef…..maar aan het puntenrijbewijs. Je moet nu echt stoppen voor een stopbord, niet een beetje zachies doorrollen….en die alcoholcontrôle…mwahh…we controleren gewoon op dinsdagochtend…geen centje pijn…
Kun je nog iets goedmaken?

Chez Roger et Françoise, zaterdag 16 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

16 juli alweer…het gaat verdulleme veels te snel! De tijd glipt door mijn vingers en ik moet nog zoveel doen…ik moet nog zooooveel doen….
Veilig achterop de fiets….m’n neus. Heb net weer mogen aanschouwen waar Nederland groot in is: tobbedansen en fiets ‘m d’r in……
Kneuterigheid ten top…maar soms toch ook best wel lachen….

Chez Roger et Francoise, 15 juillet


Klik logo voor smoelenboek.

Jemig de pemig, Roger heeft zich zowaar verslapen vanmorgen. Ik weet niet of ik mag vertellen waarom, maar volgens mij zag ik een minuutje geleden Francoise met een verward hoofd de slaapkamer uitkomen…..
Prettige dag verder nog allemaal!
Marjan

Le bar du Web


Volgens mij een bijdrage waar veel mensen zich in kunnen vinden: Bar-web!!
Talloze recepten voor mixdrankjes, cocktails en veel met Franse spiritualia.
Wat denk je bijvoorbeeld van een Alysée? Of een Perroquet?

Chez Roger et Françoise, le 14 juilliet!!!


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Vuurwerk vanavond!!
In Frankrijk dan.
En op een enkele plek in Nederland. Tim en ik gaan vieren dat een van onze beste vrienden 50 wordt. Is ook wel wat vuurwerk waard. In Alkmaar. Wordt nog spannend of onze voiture op tijd klaar is, of dat we met de trein moeten. In het 1e geval is 1 van ons de BOB (ikke, natuurlijk) in het 2e geval zijn we alletwee lam, maar moeten we vroeg naar huis. Wat is wijsheid?
We nemen er nog 1!

Chez Roger & Françoise 13 juli


Klik logo voor smoelenboek.
Nog ff op de valreep een nieuw café. Ik knijp er even tussen uit, en wens alle vaste en losse bezoekers een aangename, rustige week. Mocht ik nog ergens een computer online zien, dan kruip ik er achter voor een bezoek je aan dit warme nest.
Allemaal even een liedje zingen voor mijn zoon Guido, die vandaag 11 wordt. Feestje in de auto naar het Zuiden, dus. Tot later!

BBQ


Naar aanleiding van een vraagje van Jeanne over bbq’s ben ik eens gaan neuzen.
Uiteraard is er volop keus en hangt wat je kiest van veel zaken af: middelen, ruimte, frequent gebruik of niet, gas of geen gas.
We herinneren ons allemaal nog Coco’s prachtige bbq op het terras:

en de keur aan bbq’s in Panneçot…

Ik heb een brico-site gevonden waarop staat hoe je e.e.a. zelf kunt bouwen.
Wanneer je een stapje verder gaat maak je een cuisine d’été!
Maar je kunt ook nog altijd voor gaz, hoewel ik persoonlijk vind dat je dan niet meer echt barbeknoeit.
Log-idee van Jeanne

Chez Roger & Françoise 12 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!
Tjonge, sommige mensen hebben ook niks anders te doen dan in de kroeg hangen. Wil je wel geloven dat ze hier een uur geleden al weer op de stoep stonden? Er is voor een eerbare kroegbaas geen bijhouden meer aan! Ja, kom binnen, ga zitten en hou je kop ff een paar minuten, kan ik mijn gedachten bij het koffie zetten houden. Schepjes tellen: 1-2-3-4-5-6…..

Messentrekkers

De bekende messen met een bijtje hebben een zeker snob appeal. Televisiekoks gaan de deur niet uit zonder Laguiole, en ook jagers met dure 4×4-terreinwagens zweren bij een stuk handgemaakt snijgereedschap waarmee hun assistent met één jaap het aangeschoten haasje de coup de graçe kan geven. Maar als je nou op internet gaat zoeken naar dit merk, dan kom je op een ordinaire Amerikaanse postordersite en blijkt dat Laguiole ook goedkope messen laat maken, onder licentie.
Verrassend is ook dat de franse sitenaam Laguiole.fr kennelijk gestolen is door een messenmaker die daarnaast ook andere merken verkoopt. Hoe kan dat nou? Is Laguiole geen merk maar een vorm? Is het iets als Real Delft Blue Handpainted Pottery?
Hoe dan ook, gisteren kwam in het café het merk Opinel langs, dat in al zijn eenvoud, zonder aanstellerig bijtje, toch veel meer vertrouwen en robuustheid uitstraalt.
Maar hoe zit het nou met Laguiole?

Chez Roger & Françoise 11 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!
Goedenmorgen. Het is maandag, maar ik merk daar weinig van, want gisteren werkte ik ook gewoon. Raar, hoe de weken aaneenendoorelkaar vloeien als je freelancer bent. Zeker nu de kinderen met vakantie zijn. Enfin, ik moet opschieten, want om 9 uur een afspraak met de boekhouder in Louhans. Vanmiddag maak ik wel weer een nieuw logje. A+!

Nouvelle colonisation américaine


Al zoekende naar de naam van het beest dat ik vanmorgen tegenkwam (ik denk de roodwangschildpad, van bovenstaande foto), kwam ik deze lezenswaardige site tegen.
Er staat zelfs een kaart op (klikken op “Tour de France”), zodat je kunt uitzoeken wat er zoal voor exotisch bij je in de buurt rondfladdert of -kruipt.
Klik vooral ook door naar de légendes urbaines!

Chez Roger et Françoise, zondag 10 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Terwijl Coco met bonkend hoofd het ontbijt voor haar gasten maakt (of zou het andersom zijn? Ik hoop het voor haar) en Gertjan zich opmaakt voor een dagje nostalgie (Gefeliciteerd met je 10e lustrum!!!) heb ik er alweer de nodige sensatie opzitten: bij het uitlaten van Bo liep ik pardoes tegen een schildpad op. En geen kleine jongen, ik kon hem maar net met gespreide vingers bij zijn schild oppakken. Tsja, wat doe je dan…hij wilde de Noordsingel gaan oversteken, dus ik heb ‘m maar een eind verderop gezet. Bo vond het niks, dat rare koppetje dat steeds naar buitenkwam. Er schijnen steeds meer exoten te worden losgelaten. Hier in het park vliegt een zwerm van meer dan 30 valkparkieten. Raar gezicht: Artis in je achtertuin.