Moortje en de katteharen

De eigenlijke schuldigen van de aanslag in Londen zijn natuurlijk die lui die al 800 jaar geleden besloten al die ongelovige honden in het Oosten eens een bijbels lesje te gaan leren. Zij die het Christendom te vuur en te zwaard wilden verspreiden en daartoe op kruistocht togen: de onruststokende Katharen. Kijk, dat klinkt goed, hè, een beetje historisch perspectief. Hoewel ik er zelf geen verstand van henb, hoor. Sterker, toen ik de naam voor het eerst hoorde dacht dat het over poezen in de rui ging, terwijl ik bij kruistocht vooral moest denken aan een loopse koe. Maar goed, ik begrijp inmiddels dat de Katharen de grondslag hebben gelegd voor de westerse beschaving, en dat de regio waar ik volgende week op bezoek ga, kan bogen op meer dan een gemiddeld portie Katharengeschiedenis. Voor wie hier van houdt, even een paar linkjes. Naar een wetenschappelijk doorwrochte Nederlandstalige site van een stel Belgen*, en een Franse – tamelijk commerciële – site (die man met die aanstellerige pijp!) die meer de bezienswaardige en toeristische kanten van het Katharenfenomeen belicht. Daarnaast vond ik een site van een fotograaf (ook van de foto boven dit stukje), die een hoop ruïnes van Katharenvesten heeft vastgelegd, alsmede de natuurlijke Katharenhabitat, die er volgens mij inderdaad al 800 jaar zo ongeveer zo uit moet zien. Fraaie sfeerplaatjes.
Kortom, de fans van geschiedenis, cultuur én natuurschoon worden weer behoorlijk verwend bij Hollandais en France. Bedank niet mij, maar de aanstichtster van dit alles:
*Linktip van Remke.

Marktplaats op ze Frans

De mannen van Marktplaats vangen na vijf jaar hard werken tientallen miljoenen per persoon voor hun geesteskind Marktplaats.nl. Dit succes heeft heel wat gelukszoekers geïnspireerd tot het opzetten van een vergelijkbare site in Frankrijk. De meest gelijkende kloon (misschien wel van marktplaats zelf?) is Marche.fr. Maar het wil daar nog niet echt lukken met de hoeveelheid advertenties. Geen vergelijk met de Nederlandse versie. Maar hoe komt dat nou? Is Frankrijk te groot? Heeft Ebay al te stevig voet aan de grond? Of is het de concurrentie van onder andere Kelkoo, Voila en Alapage? Zelf vind ik het jammer dat je bij Marche.fr in je advertenties geen site-adres mag opnemen. Zo kan ik mijn huizensite niet via Marche.fr spammen. Hoe dan ook, als je wat wilt (ver)kopen, kun je onder andere naar de Franse Marktplaats.

—TWISTPUNT—


Een nieuw Twistpunt.

En wel een beetje serieus twisten, hè! Vuurwerk wil ik zien! Diepe sporen trekkende beledigingen. Scheldpartijen met nog niet eerder geuite vervloekingen. Vanavond zei een Henkachtige op de ADM-docu, uit de grond van zijn hart, uit de kuip van zijn schuit én in onvervalscht Amschterdamsch: “Niks meer te wensen? Krijg de schijterij!”

Moeders magie

Een site voor moeders, of liever gezegd: ouders, want de papa’s mogen in de coulissen ook mee doen. Het gaat over opvoeden, gezondheid en de verschillende problemen die je zoal tegen komt in elke leeftijdscategorie. Groter worden gaat nu eenmaal van ‘Aie!’, ook in Frankrijk. Met een grote verzameling gratis blogs, met ook daar de nadruk op kinderen krijgen en opvoeden en zo. Het glazuur springt spontaan van je tanden, zo zoet, maar dat is ook wel eens lekker, zo tussen het gezuurpruim door. Kleurt goed bij ons, overigens.

Chez Roger & Françoise 6 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Een gedenkwaardig begin van de dag, waarbij Krek. zich – met lichte verbazing – realiseert dat hij de wijsheid niet in pacht heeft. Gaat het hem lukken zich in de toekomst minder eigenwijs en betweterig op te stellen? Leert hij ooit een nederige houding aan te nemen? Zal bescheidenheid hem eens sieren? De spanning stijgt! Blijf vooral langs komen bij Hollandais en France!

Chez Roger et Francoise, mardi 5 juillet


Klik logo voor smoelenboek.

Goedemorgen allemaal, ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier schijnt een aangenaam zonnetje.
Ik zal aan Roger vragen of ie het terras vandaag niet vergeet open te gooien.
Dames en heren ik wens jullie een aangename dag vandaag.
Marjan

Chez Roger et Françoise, maandag 4 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Wat een lawaai vannacht en nu heb ik nog steeds die regenmeter niet, maar er is heul veul gevallen.
In ieder geval is alles weer frisgroen.
Coco is aan het aftellen: nog 4 daagjes voor D-day en nu maar hopen dat de ANWB haar niet plotseling nodig heeft, daar heeft ze geen tijd voor!
Voor wie nog werken moet -ondergetekende gaat ook weer naar school -: werk ze!

Plagiaat


(Tis wel weer es tijd voor een zereneus logje)
Herinneren jullie je nog die enorme rel omtrent René Diekstra? Hij zou in zijn schrijfsels dingen integraal van anderen hebben overgenomen, zonder bronvermelding.
Dit gebeurt natuurlijk overal en is van alle tijden.
Plagiat, ook wel contrefaçon genoemd, is, zeker nu iedereen internet tot zijn of haar beschikking heeft, wel heel verleidelijk. Op universiteiten bestaan al programma’s om scripties op plagiaat te onderzoeken.
Ik vond een wel aardige Franse site.
Regine Deforges, schrijfster van de “Bicyclette Bleue”-reeks, kreeg een aantal jaren geleden heel Frankrijk over zich heen, toen bleek dat het verhaaltje rechtstreeks gekopieerd was van “Gone with the Wind”. Alleen speelt het niet in de Amerikaanse Burgeroorlog, maar in de Tweede wereldoorlog in Frankrijk. Maar ze had het knap gedaan. En waar “Autant en emporte le Vent” ophoudt, fantaseert zij verder….

Als je dan tóch met een camper weg wilt…

…wat me werkelijk geen pretje lijkt, tussen al dat vrachtverkeer en dan op die camping manoevreren met dat bakbeest, en verder alle bezichtigingen op de fiets of met de benenwagen, want een parkeergarage daar pas je niet in… als je dit alles wilt trotseren, sukkel die je er bent, kijk dan eerst even op deze site, want daar vind je heel veel informatie over stopplaatsen langs de snelweg, waar je je chemisch toilet kunt leegstorten, wat de ervaringen van lotgenoten met een Hymer Roadmaster de Luxe zijn en meer van dat soort onreine maar voor campervolk onmisbare informatie. Veel plezier. En oh ja… wát je verder ook doet op deze site (en nu ben ik werkelijk bloedserieus): NIET DE MUZIEK AAN ZETTEN!!!!!

Chez Roger et Francoise, samedi 2 juillet


Klik logo voor smoelenboek.

%$^@&^#% Wat een zooitje, is er hier dan niemand die ’s nachts even de moeite neemt om even een bezem door het café te halen als Roger er niet is…….
Zal ik het maar weer doen…. zo schoon…
Goedemorgen allemaal
Marjan

Lekker eten in Parijs

Een van de lastigste dingen in een vreemde stad is de vraag: “Waar kun je nou lekker eten zonder in een toeristenval te trappen.” Want welke wereldstad je ook bezoekt, er zijn overal veel meer slechte dure restaurants dan goedkope goede. Dus ga je naar Parijs, bezoek dan eerst Resto à Paris en kijk waar je in de lichtstad lekker kunt eten voor weinig.
Met dank aan onze horecaspecialist René, die zich overigens afvraagt of er er ook vergelijkbare sites zijn, maar dan voor heel Frankrijk. Dat is dan meteen de huiskamervraag voor dit weekend. Succes!

Chez Roger & Françoise, vrijdag 1 juli


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Dit is toch wel een minuut stilte waard….
We bestaan een jaar!! Ontstaan uit onenigheid en gegroeid tot…wat zal ik zeggen..
De bijeenkomst in Panneçot was hartverwarmend. Hoe bestaat het, dat je zoveel mensen die je tot dusver nog nooit had ontmoet, omarmt als oude vrienden! Dat zegt wel wat! Niet alleen over HeF natuurlijk, maar over de vaste kern die zich daar treft. Een kern, die zich uitbreidt. En ik maak me sterk dat er bij een volgende reunie wel wat namen bijkomen!
(en nu ga k plat…)

Bloot leven

Jarenlang ging ik met mijn familie en later met mijn gezin naar naturistenterreinen. In Frankrijk naar de blootcamping van Montalivet en in Nederland naar Gravingen (prachtig natuurlijk turfstekersterrein bij Westbroek, Utrecht), tussen de stijf in de leer levende, vegetarische saunafans van de Naturistenvereniging Zon en Leven. Van mijn 13e tot mijn 20ste echt heerlijke vakanties gehad en mijn eerste franse lessen genoten van prachtige blote meisjes die mijn blonde hoofd op hun gebruinde buik lieten rusten aan het Atlantische strand.
Inmiddels heb ik het niet meer zo op campings, waar het vaak op de verkeerde momenten net effe te gezellig is, maar dat kan ook liggen aan het feit dat we nu zo akelig rustig wonen. Enfin, ik drijf af. Bloot lopen en zwemmen is echter wél nog altijd lekker. Bovendien heeft het iets egaliserends. Iedereen is hetzelfde, zo zonder kleren. Hoewel dat tegenwoordig met al die lichaams ver- en ontsieringen ook weer een stuk minder wordt. Enfin, ga ik weer. Wat ik dus wil zeggen is dat ik ze wel begrijp, die lui van Vivre Nu. En dat er zo veel mensen te vinden zijn die bereid zijn zich allemaal tegelijk in hun blootje in het Antwerps straatbeeld te begeven, dat maakt ze in mijn ogen alleen maar sympathieker.
Op het weblog Vivre Nu vind je ook dat stukkie over blootfotograaf Tunick (what’s in a name) in Antwerpen, die bovenstaande foto schoot. En als je wilt weten hoe het er op de eerder genoemde Franse blootcamping toe gaat, kijk dan naar de docu die je vindt onder de volgende url. In drie delen, waarbij je voor de vervolgjes eventjes die 01 in een 02 respectievelijk een 03 moet veranderen. Knip en plak: http://vivrenu.free.fr/editeur/download/24h_a_montalivet01.wmv
Aanleiding voor dit logje: een postje met de Montalivet-film van een bloemenmeisje op Naturistenforum

Mijlpaal!

Bijna ontroerend, als je dat nu nog eens terug leest. Mooi dat de oprichters van Hollandais en France nu, een jaar na dateau, nog steeds trouw zijn aan hun weblog. Vandaag precies een jaar geleden zat ik te klooien met de handleiding van Web-log.nl om HEF voor het eerst online te krijgen. Honderden logjes, tientallen ruzies en schandalen, ettelijke nachten doorhalen in Chez Roger et Françoise en een grandioze HeF-bijeenkomst later zijn we nog net zo enthousiast. Mensen, vanaf 17.32 is het Happy Hour. Veel plezier in het volgende jaar!

De visie van Friederichs

Voor iemand met oogproblemen ziet Raymond Friederichs het erg scherp, dat mag je wel stellen. Want als hij scherpstelt, dan levert dat perfecte plaatjes op.
Ik moet me verontschuldigen tegenover Raymond (Raym). Hij reageerde bij ons logje over het Louvre en ik dacht in eerste instantie aan een url-spam. Maar daar was de reactie toch te origineel voor. Toen ging ik op zijn weblog kijken en dacht ik direct aan een viral marketing stunt van Raynox voorzetlenzen. Raynox/Raymond… typisch een reclametruc om een hype te genereren. Inmiddels begrijp ik dat mijn wantrouwen meer over mij zegt dan over Raym, die wel degelijk in alle opzichten echt is. Om het goed te maken, een link naar zijn alleszins genietbare fotosite, waarbij we natuurlijk toepasselijk insteken op zijn foto’s van Parijs. En nu begrijpen we meteen hoe het komt dat Raym een hele dag bezig was met de buitenkant van het Louvre.