Astérix….le film


Het schijnt dat de kogel door de kerk is…
de 3e Asterix-film wordt “Astérix aux Jeux Olympiques”
Eerst zou “Astérix en Hispania” worden verfilmd, maar dat gaf kennelijk onoverkomelijke bezwaren bij hr. Uderzo (die niet zo tevreden was met het resultaat van de laatste film: “Mission Cléopatre”)
(En dit was de eerste…)
Ik heb nog nooit een van bovenstaande films gezien…jullie wel?
Tis dat D. erin meespeelt, anders had ik het ws. niet eens geweten….
en die rooie vlechtjes staan hem niet….
Zelfs die engerd van Damme speelt erin mee..

Les Puces de La Chapelle-Thècle


Nou, het is me gelukt de foto’s van onze vlooienmarkt online te krijgen. Omdat ik de standhouders heb beloofd dat ik hun foto op het internet zou zetten, heb ik niet kinderachtig gedaan met het formaat van de door te klikken te downloaden prentjes. In totaal bijna 30 MB! De mooiste foto’s heb ik overigens niet zelf gemaakt. Die komen van de sitebouwer van menetreuil.com, die kennelijk meer rust heeft gevonden om e.e.a. goed uit te kaderen. Ere wie ere toekomt.

Bresse Louhannaise


Deze week staat in het teken van La Bresse, lijkt het wel. Dat arme groene gat van Frankrijk, waar boertjes er al eeuwenlang ternauwernood in slagen een leven uit de vette klei te schrapen. La Bresse van de rood-wit-blauwe kippen, van de maisvelden en van de bedaagd golvende weidelandschappen, met helaas steeds minder heggen maar nog evenveel riviertjes die het hele jaar rustig kabbelend doen of er niks aan de hand is, om dan ineens op te springen om het landleven totaal te ontwrichten.
Ik zeg altijd: het is hier een soort verkreukeld Friesland. Echt boerenland. Waar je nog van die oudjes ziet die – door de moestuin geknakt – in een permanente hoek van 90 graden gebogen over de markt scharrelen.
Gisteren sprak ik het vrouwtje dat woont in het huis waar de schoolkinderen ’s morgens schuilen als ze op de bus wachten. Ik vroeg haar of ze zondag nog naar de vlooienmarkt was geweest. Nee, dat was haar te ver weg. Toch al gauw 1200 meter.
Een dezer dagen sleep ik haar mee naar de glorieuze markt van Louhans! Lees vooral het verhaal onder het kopje humeur, over de verschillende manieren waarop boeren en stadsmensen tegen kleinvee aan kijken. Goed geschreven, met passie voor het landleven. Ik word nog eens trots dat ik hier woon!

Het nieuwe dorp van Krek.


Sommigen doen heel geheimzinnig over waar ze wonen. Anderen zetten hun hele hebben en houden op het web. Ik behoor tot de laatste groep en geef nu alvast de locatie van mijn volgende woonst weg: Ménetreuil, een werelddorp met slechts een kwartpagina in het telefoonboek maar wel met een timmerman, een kippenfokker, gîtes, chambres d’hôtes en een professionele internetsite!

Fotograferen met flash

©Bruno Blais

Zij die menen dat Flash geen onverdeeld positieve invloed heeft op de toegankelijkheid van sommige websites krijgen weer eens gelijk. Want al ziet het er allemaal gelikt uit, de traagheid van sommige operaties op Photophiles is af en toe behoorlijk irritant. Een echte Croma-site: Je moet er even bijblijven voor het beste resultaat. Dat is dan ook behoorlijk smakelijk, want er staan wél mooie foto’s op, en het is lekker interactief allemaal. Zo kun je je foto’s inzenden en laten afkraken door een onder pseudoniem schrijvende topfotograaf die zelfs ondergetekende nog een lesje eigendunk kan geven (“bedankt voor uw inzendingen, die mij in mijn professionaliteit bevestigen”), staat er een oproep om in te zenden voor het fotomozaiek en kun je de pseudokritikus een koekje van eigen deeg geven in het forum. Eindoordeel: positief.

Typografie voor R&R


Een goed gezette tekst, daar kan een vakman uren naar kijken. Tenzij hij blind is natuurlijk, dan zal hij meer prijs stellen op een preeg. Zoals braille. Al lijkt me Fingerspitzengefühl nou niet de beste manier om een Gutenbergnavolger over het internet te geleiden. Hoe dan ook, (ex)grafici, leg je vingers tegen het scherm, volg de gids en geef je ogen goed de kost.

Chez Roger & Françoise, zondag 5 juni


Klik logo voor smoelenboek.

Jouw stem telt. Elke dag!!!

Goedenmorgen! Ik kon de verleiding niet weerstaan even op te scheppen met het vroege uur. Want ja, voor mij is het morgen. Ik print nu even 65 welkomstwoordjes uit voor de ‘exposants’ van onze vlooienmarkt en ga over een half uurtje naar de Bourg, om daar proberen 65 opgewonden standjes in goede orde naast elkaar te krijgen. Er zijn ongeveer 5 plaatsen in de schaduw. Dus dat wordt nog lollig.
Vanavond doe ik nog wel even verslag. Het blijft in ieder geval droog!

Dineke’s favoriete Fransman


Ik snuffel altijd graag even bij de boekenafdeling van de plaatselijke hypermarché. Vanmorgen liep ik op mijn gemakje te snuffelen bij de kookboeken. En ik kon de verleiding bijna niet weerstaan en ik baalde dat moederdag al geweest was, maar gelukkig komt vaderdag eraan en Jorgen houdt ook van koken. Dus hij zal het wel niet erg vinden om een kookboek van Dineke’s favoriete fransman te krijgen.
Hij is zo lekker…..
Marjan

Parijs zoekt de schijnwerpers


De gemeente Parijs is een wat ingedutte stad, ergens in midden-Frankrijk. De meeste Fransen kennen Parijs, als De Lichtstad. Het zal dus wel net zoiets als Eindhoven zijn. Maar Parijs wil méér! Het wil uitgroeien tot een wereldberoemde metropool! Tja, hoe doe je dat? Goede raad was duur, tot iemand op een lumineus idee kwam: “Weet je wat jongens? We gaan de Olympische Spelen van 2012 organiseren!”
Jottem! Slimme zet. De OS (of JO, zoals de Fransen zeggen) is een magisch evenement, met een wereldwijde uitstraling waarmee men de stad Parijs voor eens en voor altijd op de mondiale kaart kan zetten. Zodat iedereen waar ook op deze aardbol weet: Parijs, dat is die stad van de Olympische Spelen 2012!
Voor de gelegenheid wordt binnenkort een groot plein in het centrum omgetoverd tot atletiek-stadion, zodat hopelijk wat buitenlandse persagentschappen aandacht zullen besteden aan de kandidatuur. Deze demonstratie zal het stadsleven waarschijnlijk behoorlijk ontwrichten en de verkeerschaos die een en ander te weeg zal brengen kan er zelfs toe leiden dat de postbode sommige adressen niet op het vaste tijdstip kan leveren, maar dat neemt men kennelijk voor lief, op jacht naar die ultieme droom: Parijs Wereldstad!

Terug naar de middeleeuwen


In de Bourgogne zijn een aantal mensen een middeleeuws kasteel aan het bouwen op middeleeuwse wijze.
Dus voor iedereen die het helemaal gehad heeft met de stressvolle, moderne wereld.. Er is ontsnapping mogelijk.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een dagje gaan kijken, en misschien heb je zelfs wel genoeg aan alleen een internetbezoekje.
Marjan

Iets nieuws, qua nieuws.


Overal op het web kun je plenty sites vinden met het nieuws. Maar dat is voor 80% nieuws dat je niet wilde weten. Gelukkig kan het ook anders. Een kort bezoek aan Largeur.com leert me dat er inmiddels speciaal bier voor homo’s is, en dat iemand T-shirts verkoopt waarvan je op een website de gehele productieketen terug kunt zoeken. Gegarandeerd zonder kinderarbeid. Kijk, daar heb je wat aan! En natuurlijk staan er ook nog een heleboel culturele en technologische nieuwtjes op waar ik ff geen zin an had, maar dat hou je toch.

Juin


Wanneer iemand mij vraagt wat mijn favoriete maand is, twijfel ik altijd tussen juni en september. (Wat de laatste betreft, daar kom ik over een maand of wat wel op terug)
Juni is de groeimaand. Ik heb niet zoveel met de lente, wordt iebelig van narcissen en tulpen. Pas wanneer de ranonkeltjes komen, wordt het voor mij leuk. De tuin staat echt op exploderen: (pioen-)rozen, lavendel, papavers, hortensia, het ziet er allemaal veelbelovend uit.
Verder de voorpret van vrije lanterfantweken……een vrije juli, augustus en dan….
Wat zeur ik eigenlijk…er is elke maand wel wat te genieten………
o ja…ff pesten… verder is juni natuurlijk de maand van …eeeh
(jullie snappen ‘m vast wel: er moest ff wat tussen 2 cafés…)

Kusje!


Rodin, Cartier-Bresson, zo’n beetje alle kindertjes tot een jaar of 13… als het om zoenen gaat, staan de Fransozen hun mannetje. En natuurlijk is er ook iemand die van zijn hobby zijn hobby gemaakt heeft. En die dit concretiseerde in een site: lebaiser.free.fr. Qua webadres in ieder geval helemaal goed. ’s Even kijken of er in de kolommen hieronder nog een wijsneus met de onvermijdelijke taaltips aan komt zetten.