Pinkstermaandag afgeschaft in Frankrijk


Dit mailtje kreeg ik vandaag van een vage Franse klant. Waar gaat het over? Kijk:
Het gaat niet goed met de Franse oudedagsvoorziening. Waar er in Nederland altijd gespaard is en de pensioenfondsen hun best doen met verkeerde beleggingen de enorme geldvoorraad dan op zijn minst nog een beetje te doen slinken, hanteert Frankrijk het systeem van de ‘repartition directe’: de werkenden betalen voor de gepensioneerden. Alle demografische ontwikkelingen enthousiast negerend, hebben de Fransen categorisch geweigerd te sparen voor hun eigen pensioen. Dat was immers de taak van hun kinderen. Nu de mensen langer leven en minder kinderen kregen, ontstaat er een grijs gat. Dat de Franse regering moet dichten. Daarbij wordt geschermd met een ‘taxe de solidarité’ van 0,3%, bedoeld ter ondersteuning van de ouderen. En nu is ook de vrije maandag na Pinksteren afgeschaft. Het volk is gevraagd een dag extra te werken, uit solidariteit met aan hittegolven bezwijkende bejaarden.
Terug naar het mailtje. Want wat blijkt nu: dezelfde regering die het volk min of meer verplicht deze maandag voortaan te werken, werkt zélf de maandag na Pinksteren niet! Vandaar ook het citaat van Lodewijk XI: “Doe wat ik zeg. Doe niet wat ik doe.” Ofwel hier doet mijn favoriete Latijnse spreuk (die mijn kinderen haten) opgeld: “Quod licet Iovi, non licet bovi”.

Zuid Frans Duveltje

dit kreeg ik per e-mail toegestuurd
Hoi Ferry,
Vanmiddag kreeg ik bezoek van een artiest/vriend die reuze-insecten maakt
van draadwerk en zijn voorbeelden uit de natuur haalt.
Altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen stuurde me daarna bijgaande foto’s, of ik wist wat dat voor diertje was. Het lijkt op een bidsprinkhaan, maar dan toch wel een
hele aparte en duivelse. Weet jij de weg om dit te weten te komen?



De vraag is of iemand weet hoe dit beestje heet.
De foto’s zijn genomen in Zuid-Frankrijk

Oehoe


Hier ben ik door wakker gehouden vannacht..
Herkenbaar?
Komt een hibou ook wel in Nederland voor, een Chouette heb ik tot nu toe alleen in de dierentuin gezien
Ik had vroeger he-le-maal nix met vogels, maar ga ze zo langzamerhand steeds meer waarderen.
Gaf Krek. al een voorzetje, deze mag er ook zijn

Chez Roger & Françoise, maandag 25 april


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Terugkomend op de discussie van gisteren. Ik wíst dat je niet met geleend geld moest beleggen. Maar dit was leasen (is wat anders) en ik had net in een paar maanden 40.000 gulden verdiend met een mandje high tech. Dat smaakte naar meer! Bovendien was het een goede kennis die met het aanbod kwam. Hij deed zelf ook mee. En het kón eigenlijk niet fout, volgens de folder. Ik stapte in met maar liefst twee maximum-contracten van 400 gulden per maand voor een aandelenpakket van in totaal zo’n 60.000 euro. Dat was september 2001. Net voor de grote IT-crash. Ik heb de contracten vorig jaar defintief afgekocht. Die 40.000 gulden winst ben ik intussen dus dík kwijt. Maar hoewel mijn vrouw indertijd niet meegetekend heeft, ga ik ook niet procederen. Ik ben een volwassen man zonder enige geestelijke handicap. Dus als ik uit hebberigheid een fout maak, moet ik daar zélf voor opdraaien. Voorlopig niet rentenieren en gewoon lekker teksten schrijven en internetsites bouwen. Elke dag met plezier aan het werk, dat is op zich al rijkdom, toch?

Luchtballon onder zee naar het centrum van de maan


Een miljonair reist in een luchtballon rond de aarde. Wetenschappers proberen onder grote druk de diepste geheimen van de oceaan te ontraadselen. Teams jongelui met meer tijd dan verstand doen zichzelf en elkaar van alles aan om – voor het oog van de camera – als eerste in Peking te arriveren. Allemaal op de vlucht naar actie, avontuur en zo ver mogelijk van zichzelf vandaan. Zonde van de energie. Je kunt makkelijk meer meemaken in je eigen luie stoel, met op schoot een roman van de vader van alle SF-schrijvers: Jules Verne. Dit jaar is hij 100 jaar dood, maar zijn woorden zijn nog springlevend. Natuurlijk is er een speciaal Jules Verne Museum in zijn geboortesterfplaats. Daarnaast heeft hij een Nederlands genootschap en fans die werkelijk fantastische collecties en overzichten opbouwen. Nou vooruit, voor de luiaards ook nog de Nederlandse versie van Garmts supersite.
Logje naar een idee van John:P

Rougegorge = Roodborst


Zie je een roodborstje in de tuin, roep je enthousiast tegen je Franse vrienden: “Regardez, un …. uuhm….. poitrine rouge!?” Zulke missers hoef je niet meer te maken na intense bestudering van deze site. Je vindt er van tientallen vogelsoorten de Latijnse, de Franse én de Nederlandse naam op een rijtje. En je kunt nog horen hoe het vogeltje zichzelf noemt óók (klik op bovenstaande vogel voor een voorproefje)!
Bedankt voor de linktip: Peter

Chez Roger & Françoise, samedi le 23 avril


Klik logo voor smoelenboek.

“Binnensmonds mompelend loopt Roger over de cour, zijn haar zit verward, zijn shirt zit verkeerd geknoopt. In zijn grote sleutelbos zoekt hij de sleutels om de deur te openen, de bos gaat een paar keer rond voor hij de juiste heeft.
Onderwijl roept hij vertwijfeld ” J’arrive, j’arrive “, naar de persoon die driftig op de deur staat te bonzen.

Cassini-cartotheek (wow!)

Van de week gaf Jeanne me midden in de nacht een linktip naar de site Notre Famille, waar je oude foto’s van Franse steden kunt zoeken. Het bleek niet alleen om foto’s te gaan maar ook om oude kaarten van je stad of streek, gemaakt door (schijnbaar) dé cartograaf van Frankrijk: Cassini. Dus ik verder zoeken. Daarbij stuitte ik op de fantastische site Gallica van de Nationale Bibiotheek, waar je door te zoeken op auteur een enorme lijst met kaarten vindt (in een frame, maar hier is een rechtstreekse link. Je kunt de kaarten online bekijken met een handige flash-tool waarmee je kunt schuiven en zoomen. Eén nadeel: je kunt de kaarten niet downloaden. Ze willen ze natuurlijk liever verkopen via Notre Famille .
Gelukkig is er meneer Sylvain Chardon, die een omweggetje gevonden heeft waardoor je ze tóch kunt downloaden. Chardon is helaas technisch waarschijnlijk beter onderlegd dan redactioneel, want het kén aan mij leggen, maar ik begrijp geen reet van zijn hele site niet. Als iemand voor me uit wil zoeken hoe het werkt… ik wil graag de kaarten van Bourg en Bresse en Lons le Saunier. Merci.

GAROU


Ik weet zeker dat ik een paar mensen hier een plezier mee doe: GAROU!!!
(Mais où?
Où te caches-tu?
Dans quel monde oublié?
Dis-moi où chercher.
Mais où?
Où te caches-tu?
Qu’est-ce qui t’a éloigné?
Dis-moi où t’aimer, reviens.

Garou is geen Fransman, maar Canadees, Québécois.
Hij is vooral bekend geworden in Europa door zijn fenomenale bijdrage aan Notre Dame de Paris, waar ook die ander geweldige Canadees aan meedeed (Daniel Lavoie, wijd ik een apart logje aan)
Ultieme nummer van die musical blijft Belle. Met Patrick Fiori en eerdergenoemde Daniel Lavoie. Voor de muziek nr. 20 aanklikken
Een site waar je aardig wat muziek kan aanklikken…

“Je ne peux pas pouper!”


Een dieet van vette ganzelever, zelfgestookte alcohol en liters gesmolten knoflookboter mag dan geschikt zijn om al te intieme bargasten en vampiers van je lijf te houden, het vrijwaart je niet van microben, virussen en verstuikingen. Dus kom je ook als Hollandais en France wel eens af en toe bij de dokter. Die dan prompt met allerlei Franse termen gaat gooien waar je nog nooit van gehoord bent, al doende een snerpende koppijn aan je toch al imposante klachtenlijst toevoegend. Tegen die hoofdpijn is een probaar preventief middel: Doctissimo. Een site waar je je mogelijke kwaal kunt opzoeken, zodat je – eenmaal in de spreekkamer aangekomen – gewapend bent met een imposante woordenschat ter zake. Tenzij ze je onderweg hebben opgepakt om je naar een psychiatrische kliniek te transporteren omdat je een uiterst vreemde indruk maakte, zo schijnbaar in trance medische termen repeterend. Klets je daar maar eens uit, in het Frans!

Le Centre Pomme-Pidou?


Excuses, hier stond een mooi stukje over appels en hun namen, maar ik heb het per ongeluk weggegooid, terwijl ik een nieuw logje aan het maken was. En om nou hetzelfde verhaal opnieuw te gaan zitten bedenken (maar dan anders)… dat doe ik voor mijn klanten al vaak genoeg.
Laat ik dus volstaan te zeggen dat hier een interessante site te vinden is met veel informatie over appels en andere fruitbomen. Dat die site een bezoekje waard is én dat ik hem jullie hier kan aanbieden in naam van Hanneke, die me erover tipte. Sorry. Neem een appel.

Chez Roger & Françoise, dinsdag 19 april.


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Serieuze dag vandaag. Rekeningen schrijven en versturen. Een klusje waar ik telkens weer als een berg tegen op zie. Dat stomme gereken (gelukkig geen BTW meer), knippen en plakken van urenstaten, verzamelen van opdrachtenbriefjes… brrrr. Saai! Terwijl er ook zoveel leuke dingen te schrijven zijn! Rekeningen betaald krijgen is natuurlijk wél erg leuk.

Leo Ferré


Dankzij een voorzetje van René, die over “Paris Canaille” begon…
Een log over Leo Ferré, onvergetelijke vertolker van het Franse lied die zijn weerga niet kent.
(het is niet druk op deze site: Vous êtes le 1e ème visiteur depuis le 4 août…)
Ook deze site is een beauté….
Klik door en geniet….
Hier vind je zijn teksten.
Wil ik jullie evenmin onthouden: Leo Ferré op internet…
Iedereen die wat van Ferré heeft gezongen vind je hier.
Eén van de bekendste is Cathérine Sauvage…luister naar haar Paris Canaille….
Persoonlijke favorieten: Avec le temps, hier geïnterpreteerd door Marc Ogeret
en
Est-ce ainsi que les hommes vivent, naar een gedicht van Louis Aragon

Oudeautoshotel in de Ardèche


Ooit oprichter van de allereerste motorcamping, is Gerben Hoekstra samen met ‘zijn’ Petra nu eigenaar van een speciaal hotel alleen voor eigenaren van een Klassiek Automobiel. En het hoeft geeneens een DS te wezen. Een patserige Amerikaan of een dikke Duitser mag ook. Zelfs Zweedse tanks en nerveus gesneden Italiaanse bolides worden op het domaine niet geweerd! Het ziet er allemaal perfect uit. Het is dat ik na de avonturen met mijn onderhoudsgevoelige Volvo 142 (’72) mijn bekomst heb van ouwe auto’s, anders zou ik bijna door de knieën gaan en speciaal een klassieker aanschaffen om naar dit hotel te kunnen tuffen. Goed geschreven site ook!
Merci, Peter