Chez Roger & Françoise, woensdag 11 mei


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Er zijn van die dagen dat je álles in orde wilt maken. Je een weg tikken door de schrijversbrijberg. Een gek mens zoenen. Je kwelgeest uitbannen. Een simpele ziel redden. Al je vrienden omhelzen. Een fles Rutte soldaat maken. De mensen van wie je houdt vertellen dat je van ze houdt. Je kunt het niet allemaal doen. Je moet kiezen. Ik doe vandaag mijn plicht en omhels de mensen van wie ik houd. Die gek zoen ik wel een andere keer.

Chez Roger & Françoise, dinsdag 10 mei


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Roger is niet uit de kelder weg te slaan! Volgens mij heeft hij de Italiaanse tak van de Villemot-familie ontdekt en durft hij er niet in het openbaar van te genieten. Ik zag vanavond op tv dat er een mediagenieke Amerikaanse homo in elkaar geslagen is in Amsterdam. Wel BVD! Pikten ze eerst alleen onze baantjes in, gaan ze nu zelfs de potenrammen, die werkschuwe allochtone profiteurs! Dat was dacht ik toch het werkterrein van onze eigen asocialen!

Villemot 2002?

Afgelopen weekend dronken we een uitzonderlijk aromatische Villemot 2002, Cuvée Hollandais en France Réservée. Maar er zijn natuurlijk meer lekkere wijnen op de wereld. Onze speciale horecacorrespondent René kwam aanzetten met de site 75cl die veel info over wijnen bevat. Waaronder een tabel met jaartallen en rapportcijfers, waar je na enige studie goede sier mee kunt maken tijdens je Rotary-bijeenkomsten. De site is niet geheel gespeend van commerciële invloeden, maar toch behoorlijk informatief.

Bretonse muziek: Kost er Hoed


Vorige week had ik het al even over de Fest Noz in Bretagne. Daar grasduinend kwam ik ook een site tegen over de traditionele muziekgroepen die deze feesten onveilig maken: de sonneurs. Ze spelen viool, fluit en een soort doedelzak, zo te zien op de plaatjes. Deze site heeft wat geschiedenis, oude ansichtkaarten van muziekgroepen en kaartjes met de verspreiding van de muzieksoorten. Boeiend. Als je er van houdt. Ik mis alleen wat muziek op de site. Dat was wel toepasselijk geweest. Maar goed, hier vind je wel wat.

Chez Roger & Françoise, maandag 9 mei


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Sorry hoor, dat ik gisteren geen nieuw café heb geopend. Ik ben even na elven gestrekt gegaan. KO. Was toch nerveuzer over het weekend dan ik zelf dacht, waarschijnlijk. Gisteren onderweg naar huis een paar keer bijna een optocht veteranen omvergereden en één keer dwars door een minuut stilte heen gescheurd. Het was 8 mei (oui mais), als Frankrijk zijn doden eert. En ’s middags samen met Hiromi nog twee ‘puces’ gedaan, om foldertjes uit te delen voor die van ons. En nu weer aan de slag. Prettige week allemaal!

Chez Roger & Françoise, Hemelvaartsweekend


Klik artikel voor de full-size versie (1MB!). Merci, Aat.

Met Hemelvaart en het weekend daarna zal het stil zijn hier, op Hollandais en France. Er komen in ieder geval geen nieuwe onderwerpen bij, want de vaste crew viert samen met een groep stamgasten feest in de Morvan. Een verslag van deze bijeenkomst volgt hopelijk maandag. In de tussentijd is het café echter gewoon open, dus achterblijvers kunnen er hun hart ophalen.
Verder is dit misschien een mooie gelegenheid om eens in het archief te grasduinen. Want HeF bevat natuurlijk veel meer informatie dan alleen de zichtbare logjes hieronder en in de lijst links. We hebben in de afgelopen 10 maanden ontzettend veel (zo’n 400) concrete onderwerpen behandeld. Alles wat klikwaardig was, staat verzameld op de linkpagina. Maar er zitten ook heel veel logjes bij zonder links, maar met bijvoorbeeld informatie over de Franse taal. En wat dacht je van de knetterende ruzies bij Chez Roger et Françoise, later ondergebracht in een aparte categorie?
Hoe dan ook… Hollandais en France wenst alle thuisblijvers én Frankrijkgangers veel plezier dit weekend.
UPDATE: dat is dus aardig gelukt.

Pollens! Wat een kleuren!

Als je verf verkoopt, kun je maar beter een kleurrijke site maken, dachten ze bij Tollens. Gelukt. Heel aardige combinatie van flash-animaties en gewone plaatjes, met misschien iets te veel flash. Vooral de entreepagina is leuk speelgoed (klikken en schuiven). Tollens!

Prikkelende passie

Wie heeft er géén speldjes verzameld? Ja, kom, steek je hand eens op?
Niemand? Dat dacht ik al. Dat is dan ook een stimulerende hobby, waar de filatelie en de porteclefilie maar bleekjes tegen af steken. Een hobby die visioenen oproept van Flipje van Tiel, het Michelin-mannetje en de schelpen en schilden van oliemaatschappijen. En natuurlijk van plakken smoezelig schuimrubber, waar ’n dubbel speldje zich niet dan met stroeve tegenzin uit liet trekken, op weg naar een nieuwe eigenaar. Ah, nostalgie!

Chez Roger & Françoise, woensdag 4 mei


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Dineke, goede reis. Noteer voor alle zekerheid nog even het nummer van de burgemeester, Monsieur Bernard: 0386 – 842799. Mocht er iets niet helemaal in orde zijn, dan kun je bij hem terecht. En anders woont Aad aan de overkant van het spoor, meteen rechtsaf en dan het laatste huis links. En Robert(a) aan de overkant van het water. Dus dat moet lukken.

Nachtgids voor stappers

Of Le Bon Laboureur in Moulin Engilbert er in staat, waag ik te betwijfelen. Maar voor liefhebbers van discotheken (boîtes de nuit) is Guide de Nuit een fijne site. Wat gebeurt wanneer waar? Waar kan ik in de buurt heen. Cruciale informatie voor wie jong en wild is, en niet genegen tot verpieteren op de camping.
Bedankt, horecabeest René!

Chez Roger & Françoise, dinsdag 3 mei


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Oeioeioei, vergeten onze Marché aux Puces aan te melden bij de Sous-Prefecture! Dat moet eigenlijk drie maanden van te voren. En het is al over 6 weken… Gelukkig is de verantwoordelijke dame geboortig in ons eigen La Chapelle-Thècle. Wellicht dat ze over haar hart wil strijken als die klunzige Hollander haar komt vertellen wat een luizige Président de l’Association des Parents d’Élèves des Écoles de La Chapelle-Thècle et de Ménetreuil hij wel niet is. Duim maar voor me.

Lekker lavendelen?

Grappig, hoe iedere Frankrijkganger op zijn eigen manier invulling geeft aan zijn liefde voor de weerbarstige zeshoek. En hoe steeds meer HeF’ers op zoek gaat naar een manier om van hun Francofilie een beroep te maken. Wim de Lavendelboer gooit het over een wat mystiekerige boeg, waardoor hij het bij mij gewoonlijk al direct zou verbruien. Zijn aanpak is echter zó sympathiek en zijn website ruikt zó lekker, dat ik niet anders kan dan hem een dikke paarse pluim geven. Goed gedaan jochie!
PS: van wie was deze linktip ook weer?

Panneaux de signalisation


Stoppen is echt stoppen, wanneer je een voorrangsweg nadert. En dus niet zachtjes de auto laten doorrollen, want er komt zo te zien niks aan
Je zult niet de eerste Hollander zijn die hiervoor een flinke bekeuring krijgt. Terwijl het je hier toch ook echt wel wordt geleerd tijdens de rijlessen.
Enfin
Enkele sites over Franse verkeersborden. Een simpele, een officiële en een grappige
En op de site van Peter vind je ook veel wetenswaardigs!!!!

Zin in een festje?

Hoe de traditie precies in elkaar zit, moeten de vlak bij die regio residerende Slingsjes ons maar eens uitleggen, maar in Bretagne vieren ze Fest‘en. Dat kán erg gezellig zijn, met van die mooie Iers aandoende muziek en zo. Er zijn Fest Noz en Fest Deiz. Mijn bretons is wat roestig, maar ik gok dat het avondfeest en dagfeest betekent. Op de kaart zie ik dat de Nozzen (groen) op vrijdag en zaterdag zijn, en de Deizen (oranje) op zondag. Echte diehard-dorpen doen ze allebei, zoals het oranje/groen gekleurde Boquého, waar iedereen vandaag waarschijnlijk blauw is. Op deze site kun je kijken waar welk weekeinde gefest wordt.

FRELON!

Dit is een horzel of hoornaar, hier beter bekend als frelon. Een soort megawesp. Mijn vrouw vond er vorig jaar eentje in haar schoen. PRIK! PIJN! Ze heeft een halve week niet kunnen lopen. De dorpsbrandweer is gekomen en heeft met harde hand twee nesten uitgemoord. Naar ik nu hier lees onterecht. Want het zijn heel lieve beestjes en ze doen niets!
Hier nog wat pagina’s over wespen.

Chez Roger & Françoise, zondag 1 mei


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

Tjonge, het is heet hier. De eerste frelons zijn alweer in huis gesignaleerd. Brrrr, wat een engerds.
Allemaal een goede koninginnedag gehad? Het café is wat vroeg vandaag, maar ik wil niet te laat slapen en morgen gaan we naar twee marchés aux puces. Folders uitdelen aan de verkopers, voor onze eigen puces op 5 juni.

Fietsgekken

Er zijn mensen die het leuk vinden om te fietsen. Niet om ergens te komen, maar om te bewijzen dat ze er zijn, lijkt het. Nou ja, ieder zijn meug. Er zijn er dan ook nog tussen die zomaar fietsen wat te – hoe zal ik het zeggen – te plat vinden. Die willen dan per se omhoog fietsen, zodat ze daarna naar beneden kunnen fietsen. Hier is een site die aantoont dat ondanks hun wat vreemde voorkeuren niet al deze mensen van enige realiteitszin gespeend zijn. Ze noemen zichzelf namelijk De mafketels van de Mont Ventoux. Nomen est omen.
Zoals iedere wielerliefhebber weet, heeft de Mont Ventoux ook speciale betekenis voor Nederlanders. Dat heeft waarschijnlijk iets te maken met de er heersende windrichtingen in relatie tot de BBQ-rook. De vele zijweggetjes waar je stiekem gratis met je camper kunt staan. Of de klinkklare echo, die zorgt dat de Burgemeester van Wezel altijd en eeuwig weer een ezel is. Anders kan ik het ook niet verklaren, dat ze zelfs een speciale site over die kale berg maken.
Bedankt voor de tips, Peter.
Overigens, hoe is het toch met de naar de Mont Ventoux verhuisde Hans Smaling?

Chez Roger & Françoise, vrijdag 29 april


Klik logo voor smoelenboek.
Jouw stem telt. Elke dag!

My father was the secretary of the SHAH OF PERSIA, who fled to a gold mine in Kenia. We need your COOPERATION to export a sum of 58.000.000 DOLLARS out of our country. You have WON THE LOTERY. Get V-IaGRA now. For long lasting happiness with your FREE STOCK APPRAISAL. Your mortgage loan has been APPROVED!
Koffie iemand?

Oradour, mon amour

In de aanloop naar de dodenherdenking. In juni 1944 werd het dorpje Oradour in de Limousin om duistere redenen nagenoeg geheel verwoest en uitgemoord door de Duitsers. De Fransen hebben het altijd zo laten staan en er een herdenkingscentrum bij ingericht. Dat centrum heeft een website en die site is er bovendien ook nog eens in vier talen, waaronder Nederlands.
Tekst en idee van Peter

Tentation


Tsja.
Wij zijn nogal van het simpele leven en vinden het dus heerlijk om in de natuur te kamperen. Van niemand last en niemand tot last. Zoiets.
Een vriend van ons heeft het consequent over kramperen, maar die heeft het o.i. niet helemaal begrepen….
In ieder geval! Deze site mag je niet missen, wanneer je van kamperen én Frankrijk houdt
Nog een goeie
Bij de boer
…en aires naturelles..