GELD


Of je er nou veel van hebt of weinig, het is altijd prettig een manier te vinden om er meer van te krijgen of minder van kwijt te raken. Zo’n manier is Le Money Mag, een digitale uitgave van BNP Paribas. Het gebeurt niet vaak dat ik een link in een HeF-logje ook in mijn eigen favorietenlijst zet, maar deze komt in de top10. Je kunt hier kijken wat privé- en publieke scholen kosten, hoe je een huis financiert, of (ver)huren interessant is en zelfs of je in het huwelijksbootje moet stappen voor belastingvoordeel (in mijn geval niet, maar ik was helaas al getrouwd). Kortom een reuzesite voor geldzaken. De rien.

Chez Roger et Françoise – vrijdag 7 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Nou, dat zit er op. 112 miljoen ‘et des poussières’ is niet slecht voor een avondje inzamelen. Nu maar hopen dat dit nog even door gaat. En dat giro 555 ook wat overhoudt voor Darfour, waar ook nog wat mensen liggen te creperen, schijnt. Ik zag Mandela die probeert Afrika zo ver te krijgen dat ze het bestaan van Aids accepteren. Ik zag Zalm de BTW en de loonbelasting op giften cadeau doen. Ik zag Balkenende weer lekker naast Katja aanschuiven. Ik zag Paul de Leeuw ontwapenend zichzelf zijn. En ik zag TV-kok Lonny een lijk ruimen (het heet eigenlijk ‘bergen’, maar zag er uit als ruimen) in Indonesië, voor de camera’s van Hart van Nederland. Dat kon hij, want, zei hij, hij had in zijn privé-leven ook al te maken gehad met ‘stoffige overschotten’. Of waren het nou ovenschorten? In ieder geval heeft ons Lonny daarna wat traantjes weggepinkt en vervolgens zeker drie liter stevige vreetsoep gekookt voor een heel droog dorp arme mensen, om direct daarna als een goedertierend (des)poot achter op een Jeep zwaaiend naar de camera afscheid te nemen van de dorpelingen. De kindertjes van het dorp zwaaiden terug. Naar de camera.
En zo kon het gebeuren dat ik met betraande ogen voor de TV zat en bijna tegelijkertijd zowel diep verdriet en medelijden als kille afschuw voelde, op deze gedenkwaardige avond.
Fijne dag vandaag.

Galette des Rois


Vandaag is het feest van de galette des rois: Epiphanie of Driekoningen. In Nederland vooral hét signaal om de kerstboom op de ruimen, maar in Frankrijk een feest waarbij er een speciale taart op tafel komt. Dat is de koningskoek, gevuld met amandelspijs, waarin een ‘fève’ verstopt is. Dit is een visje (symbool voor Jezus) of een poppetje of zo. Hoewel je tegenwoordig ook gepersonaliseerde fèves kunt kopen, met je bedrijfsnaam of je favoriete voetbaltenu er op. Tssss.
Maar enfin, het is dus een relifeest, dat hier op zijn Katholieks wordt uitgelegd. Wie de fève in zijn stukje taart vindt, krijgt de bij de taart meegeleverde kroon en is voor die dag Koning. Zoals Bob boven, de zoon van Ronaldus, die daarom nu hier voor het hele w.w.w. voor l.u.l. staat. Overigens zaten er in onze taart maar liefst twee fèves,n waren er 2 kroontjes. En raad eens wie de Bob’s koningin was?

Webloggers over de rooie


Deze mededeling vond ik in de beheerpagina’s van web-log.nl
Morgen (donderdag 6 januari 2005) gaan velen weblogs in nederland op ‘wit’. Met deze actie willen de webloggers laten weten ook zeer mee te leven met de ramp in Azië.
Door hieronder het vinkje aan te vinken en op opslaan te klikken doe je mee aan de actie. In dat geval zal je weblog morgen (van 0.00u t/m 23.59u) niet beschikbaar zijn, maar komt daarvoor in de plaats een witte pagina, met een afbeelding. Onder de afbeelding komt een link naar www.giro555.nl.
Lees hier meer over de actie.

Op wit? Dat is net zo nuttig als drie minuten stilte. Wat hebben de mensen in Azië daar aan? Laten we morgen liever met zijn allen actie voeren om geld binnen te krijgen. Niet door te zwijgen, maar door te praten! Door anderen te overtuigen iets te doen!
Ik heb inmiddels 1% van mijn omzet over 2004 afgestaan en zal de rest van dit jaar 10% van de bruto inkomsten van Immogo overmaken naar een doel in het getroffen gebied. Als iedereen 1% van zijn inkomen afstaat, kan het budget van de hulporganisaties flink oplopen. Hollandais en France gaat dus niet op wit (al had ik een dagje vrij ook wel lekker gevonden)!
PS: ooit bedacht ik een soort ‘webloggers voor het goede doel’-actie. Als tegenwicht voor het vaak vandalige en egocentrische gedrag van (bezoekers van) populaire weblogs. Animo zo goed als nihil. Zelfs de schijnheilige beheerders van het weblog dat me een podium bood hebben geen cent gestort. Maar op wit gaan, ach ja, dat is wel een lekker makkelijke manier om te laten zien hoe zeer je meeleeft. Lekker goedkoop ook.

Snel, bel Maigret!


Een béétje huizenbezitter – ook in Frankrijk – heeft een tuin. En een béétje tuinbezitter – ook in Frankrijk – heeft een tuinkabouter. Maar dan natuurlijk geen doorsneetuinkabouter, want dat is suf. Nee, een makabere, erotische of humoristische tuinkabouter, dát is pas cool. De naar mijn weten állergrootste online tuinkabouterwinkel is die van Zwergenpower. Duits, inderdaad, maar ze leveren ook gewoon in Frankrijk en Nederland. Bovenstaande echt keramieken Theo van Gogh-tuinkabouter heb ik eens door Zwergenpower op laten sturen naar vrienden in Nederland. Kwam gewoon aan en ligt nu voor pampus (met kleine p, weten we sinds kort) in de achtertuin, omringd door geschokt toekijkende collega’s, de hengeltjes en kruiwagentjes nog in de aanslag.
In Frankrijk zijn verschillende organisaties actief die stijden voor de emancipatie of zelfs de bevrijding van de tuinkabouters. Zoals de Mouvement de l’Emancipation des Nains de Jardin en het Front de Libération des Nains de Jardin. Flauwekul, natuurlijk, want de tuinkabouter is door God voorbeschikt de mens te dienen. Bovendien weet hij niet beter of het hoort gewoon zo en zou hij zonder de bezielende leiding van ons mensen al gauw ontsporen en aan lager wal geraken. Láát ze toch gewoon schoffelen en vissen die tuinkabouters, het zit in hun natuur!

Savoir faire!!! (Voca-bloc)


Heb ik mezelf een probleem op de hals gehaald, nl. het werkwoord faire . Weet bijna niet waar te beginnen, het is een zo alomvattend en veelgebruikt werkwoord.
Eerst de verbuiging dan maar, want dat is het simpelst…
Tegenwoordige tijd.
Je fais, tu fais, il fait
Nous faisons (denk eraan de ‘ai’ hier uitspreken als de ‘e’ in ‘geluk’)
Vous faites
Ils font (harde f goed uitspreken, om verwarring met ‘ils vont’ (zij gaan) te voorkomen.)
Faire betekent in veel gevallen ‘maken’ (bouwen, bakken, veroorzaken etc.) of ‘doen’ (een beroep uitoefenen, een speech houden); de voorbeelden zijn hier eigenlijk te talrijk om op te noemen, maar ik geef toch een paar:
faire une maison, faire le pain, faire une loi, faire pipi, faire la guerre
De meeste problemen levert ‘faire’ op in combinaties die simpel lijken, maar toch iets anders betekenen!
Faire le trottoir betekent echt niet de stoep schrobben, maar ‘op een speciale manier aanwezig zijn op het trottoir’.
Bijzondere toepassingen:
Chemin faisant – onderweg
ça fait deux ans que je ne l’ai pas vu – Ik heb hem sinds 2 jaar niet gezien
ça fait vingt euros – dat is dan 20 euro
Je fais du quarante – ik heb maat 40
Qu’est-ce que cela fait ? – En wat zou dat ?
Cela ne fait rien – dat is niet erg
ça ne se fait pas ! – dat doe je niet, dat hoort niet !
c’est bien fait pour lui ! – Net goed !
Dan hebben we uiteraard nog ‘faire’ in de samenstellingen die een weersgesteldheid aangeven :
Il fait beau/ mauvais; il fait chaud/froid -het is mooi / lelijk weer, het is warm/koud
il fait du vent – het waait
Ik besef terdege dat dit een wel zeer onvolledige lijst is. Ik hou me aanbevolen voor bijzondere aanvullingen!

Chez Roger et Françoise – 4 januari 2005


Klik logo voor smoelenboek.

Coco en ondergetekende hebben flink gepoetst. Het meubilair glanst, de glazen gewreven, de vloer van alle pindadoppen bevrijd en ook de toiletten weer schoon (want laten we eerlijk zijn, het was naadje de afgelopen tijd).
Nu de clientele nog…..iedereen weer fris?

Niks meer missen


Misverkiezing gemist? Rosemuller met Mabel gemist? Lebis & Jansen alle dertien mis gemist? Het is ook niet makkelijk in Frankrijk zonder Grofkompas. Gelukkig kun je de TV terugbladeren via de speciale archiefsite van de omroepen. Je moet wel wreedband hebben, want hoe ik ook wachtte, ik kreeg Dit was het nieuws (leek me toepasselijk) niet in beeld. Of is dit weer een truuk van het grootkapitaal om me aan de Windows te krijgen?
Bedankt voor de linktip: Peter

Skigebied Super Devoluy


Frankrijk is zijn achterstand op het gebied van internet snel aan het inlopen. Waar tot voor kort slechts enkele vakantiebestemmingen überhaupt een website hadden, heeft nu elk zichzelf respecterend skigebied meteen een heel stelletje webcams.
Hier waren John en Erna vandaag, begrijp ik. Volgens mij lig er sneeuw!

Surf’s up!


We doen natuurlijk wel of het over van alles gaat, maar het gaat uiteindelijk maar over één ding: honderduizenden doden. De Postcodeloterij deelt 20 miljoen uit op net 2, terwijl een Indonesiër op net 3 vertelt dat hij 26 leden van zijn familie kwijt is. Zijn vrouw. Zijn kinderen. Zijn schoonfamilie. Zijn broers. Alleen zijn zoon van 12 vond hij levend terug. Intussen lachen Winston Gerstanowitsch en Hennie Huisman dapper. Het leven gaat door. Thaise meisjes masseren kaalkoppige Nederlandse mannen op een strandstoel. En Krek. voegt een nieuw logje toe aan Hollandais en France. Het leven gaat door. We moeten verder. Zucht…

Ah, l’Afrique!


Frankrijk heeft wat met Afrika. Veel Fransen hebben bovendien iets met de Afrikaanse cultuur. Mijn zoon Guido heeft op school Afrikaanse dansles gehad, gecorrespondeerd met een school in Burkina Fasso (geloof ik) en veel geluisterd naar Djembé-muziek. Bovendien hebben ze een keer een Afrikaans museum ingericht in de klas. Wie de fascinatie van Guido’s meester deelt, zal zich zeker thuis voelen op deze Franse site over de Afrikaanse cultuur.

Chez Roger et Françoise – donderdag 30 december


Klik logo voor smoelenboek.

Is het mijn verbeelding, of voelen de feestdagen knusser en veiliger dit jaar, juist omdat je je realiseert dat het ook zoveel onveiliger kan, in landen met aardbevingen en reuzegolven. Mijn vrouw, Japanse, houdt bijvoorbeeld niet van ‘gezellig’ een kaarsje branden. In Tokyo kijken ze wel uit, want als het een keer gaat beven, is de kans op brand te groot. Jan des Bouvrie zou het dáár dus wel kunnen schudden, met zijn eeuwige waxinelichtjes.
Nog eventjes, dan is het jaar weer om. Hoop dat 2005 iets minder nieuws oplevert dan 2004.

Van klimmen, knopen en afgeleide onzin


Onze eigen FrankB is verzot van bergfietsen en -wandelen. Dus ik dacht “Kom, laten we eens een item over bergsport doen.” Zo vond ik deze vreemde site, al een tijdje niet ge-update maar met (helemaal rechts op de pagina) wel een aardige lijst relevante links, onder andere naar klimlokaties. Tevens veel (soms oude) links naar spelletjes, onzinsites en handige dingetjes voor webmasters. Doe er uw voordeel mee! De goede man heeft naast ál zijn hobbies en zijn werk ook zijn hele vakantiefotoalbum online gezet. Bovenstaand een voorbeeld van Corsica, geloof ik. Ook vond ik bij hem de officiële site van de Franse Bergsportvereniging, La Fédération Française de la Montagne et de l’Escalade, met onder andere een mooie lijst knopen.
Wat mij al surfend verder nog op viel waren de fotogenieke balanceerkunst Rock on Rock on! en de prima werkende maar wat vermoeiende Industorious Clock (moet wel Japans zijn met zo’n naam).

Chez Roger et Françoise – woensdag 29 december


Klik logo voor smoelenboek.

Ja, ga allemaal maar lekker slapen. Jullie trouwe webherder houdt de wacht. Pastor Krek. dweilt de vloer, neemt de tafels af, leegt de asbakken (andere volgorde) en spoelt de biertap door. De Westmalle is overigens schoon op! En die halve fles Crozes Hermitage… wil iemand die nog, of kan ik daar mijn tanden mee poetsen?
Vanmorgen (10.00 uur) weer huiskijkers, dus eigenlijk is het al veel te laat. Moet ik die mensen morgen met een kegel rondleiden!

Jeanne d’Arc


Jeanne wie? Een meisje dat in het begin van de 15e eeuw een belangrijke rol speelde in de Franse geschiedenis, het zwaard op nam tegen de Engelsen en uiteindelijk – verraden door de politiek en de geestelijken – op de brandstapel belandde. Soort Theo van Gogh avant la lettre (maar dan onbevlekt), en volgens mij een uitstekende kandidaat voor de titel van “Grootste Fransoos aller tijden”. Hier het museum in Rouen. En hier een overzicht van de steden die Jeanne aandeed tijdens haar epische reis door Frankrijk: les villes Johanniques.

Alles over athletiek


Heb jij dat nou ook wel eens? Dat je ’s nachts de slaap niet kan vatten omdat je ligt te tobben: “Wie heeft het wereldrecord op de 10.000 meter outdoor ook al weer in handen?” of “Is die Sergey Bubka eigenlijk ooit zijn polsstokhoogrecord kwijtgeraakt?” en “Wat staat er op de agenda van de International Athletics Federation?”
Lig jij daar wakker van? Echt? Get a life, sukkel!
Wat niet weg neemt dat al dit soort weetjes over de wereldatletiek, inclusief lijsten met relevante links, verzameld zijn op één Franse site.
Welterusten!
UPDATE: klik op het logo voor toegang, maar zet EERST een pop-up killer aan, want het schijnt nogal een woud te zijn op deze site. Bedankt John, voor de waarschuwing.
Pop-up alert opgeheven (vals alarm).