Chez Roger et Françoise, dinsdag 18 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Welkom voor weer een nieuwe dag in ons charmante dorpje Tiré-la-Chasse. De nevelflarden zoeken met vluchtige vingers houvast bij de bedauwde takken, maar zullen de strijd tegen de nu nog prille maar allengs sterkere zonnestralen zoals elke dag weer verliezen. Ergens blaft een schorre hond zonder veel overtuiging de maan achterna. En achter op het plaatsje van Chez Roger et Françoise, tussen de lege kratjes en fusten, ligt de oude Hugo. De al tientallen malen verstelde broek nog om de enkels, zijn gebit grijnzend naast zijn hoofd op de van urine doordrongen tomettes. Dood.

Reëmigratie doet ook pijn, schijnt


Henk meldt, dat HP weer wat te zeiken heeft. Het leed van spijtoptanten en andere terugkeerders wordt breed uitgemeten in de kolommen van dit als altijd op trends gespitste weekblad. Een en ander is hier na te lezen, dankzij de verwoede scan- en mailactiviteiten van voornoemde Henk.
Merci Henk!

Savoir vivre (Voca-bloc)


(Op verzoek van Coco)
Na “savoir faire’ -door mij zonder streepje geschreven, omdat het over het werkwoord faire ging- “savoir vivre”: alles weten over vivre.
(ook: met mensen kunnen omgaan)
Zet ik het streepje er wel tussen dan verschuift de betekenis;
Savoir-faire betekent dan handigheid (know-how) en
savoir-vivre wellevendheid
avoir du savoir-vivre – goede manieren hebben
joie de vivre – levensvreugd
vivre betekent in de eerste plaats dus leven
vivre dans le présent – in het heden leven
vivre en paix – in vrede leven
vivre pour ses enfants- voor zijn kinderen leven etc. etc.
vivant – levend, levendig, druk
revivre – herleven
survivre – overleven
la vie – het leven
les vivres – de levensmiddelen
viable – levensvatbaar
draaien we nu de zaakjes om :
het leven
1. la vie, l’existence
2. le tapage. le bruit (« lawaai »)
3. l’activité, le mouvement (« drukte »)
4. la chair vive ( bijv. “ik knip in ‘het leven’ -per ongeluk, natuurlijk!- wanneer ik de
kat zijn nagels knip)
5. dat andere leven: il/elle est prostitué(e)
leef je nog ? – tu es toujours là ?
stil gaan leven – se retires des affaires
van dag tot dag leven – vivre au jour le jour
en zo kan ik nog wel uuuuren doorgaan….
Zoals altijd aanbevolen voor bijzondere weetjes!!!

Chez Roger et Françoise, zondag 16 (echt!!)januari


Klik logo voor smoelenboek.

HANNEKE IS JARIG VANDAAG

En gister was al een dubbele feestdag voor Hanneke: huis verkocht en fijne plannen gemaakt voor een familie-invasie volgend jaar in de nieuwe stulp. (Hoera?)
Eerst maar even de kater verzorgen en dan pas de verjaardagstaart aansnijden.
Is er voor Roger ook een punt? Hij redt het niet lang meer, zo alleen……

Chez Roger et Françoise, zaterdag 16 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Wat een drukke week was het. De kroeg wordt drukker en drukker, het zuipen gaat ook op doordeweekse avonden tot laat door. Nog even en Roger is overspannen. Hij moet het immers helemaal in zijn eentje rooien, dus nogmaals: wil de laatste voortaan éééven de glazen bij mekaar zetten en de vaatwasser laten draaien. Een lappie over de toog is ook niet verkeerd…..
O ja: en zet in het vervolg ook even een raampje open. Yegggghm wat een lucht!

Alles voor de jeugd


Franse of verfranste kinderen, maar ook volwassen Nederlanders die op een aardige manier aan hun Franse taal willen werken, zullen zich uitstekend vermaken op Kidadoweb, een portal naar tientallen zo niet honderden gratis sites voor kinderen en adolescenten. Zie bijvoorbeeld deze pagina, vol sites met woordspelletjes. Veel plezier.

Chez Roger et Françoise – vrijdag, 14 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Vrijdag de 14e! Zoals iedereen weet een dag dat Freddies met kettingzagen het bos in trekken om onschuldige maagdelijke (maar botergeil uitgedoste) studentes van hun maagdelijkheid en andere overtollige ledematen te ontdoen. De dag dat deafgetrainde Jamie Lee Curtis eeuwige roem verwierf in een confrontatie met Chucky, de levende pop, die haar in een bad vol pyrhanha’s duwde, vlak voor de door- en doorslechte Blofeld op zijn doodsknop duwde waardoor het op hol geslagen meteoroïde ruimteschip zich onherroepelijk richting aarde stortte, teneinde de aldaar in een vorig leven door een ondode op een kerkhof geplante mummie-poppen te wekken zodat buitenaardse geleedpotigen zich meester konden maken van de geest van politici en de hond van de sherrif. Zo’n dag dus.
Ik ga vanavond lekker naar een chalet te St. Bernard voor een weekendje wintersport. En jullie?

Houdt u van drank?

Kan het natuurlijk niet laten onderstaand rijtje aan te vullen.
Deze site doet er alles aan het gebruik in de hand te houden. Gaat niet lukken natuurlijk want iedereen op die site is al een streepje te ver. Wel leuk om te zien dat ook zij een smoelenboek hebben, alleen de foto’s zijn van een heel slechte kwaliteit

Houdt u van hout?


Gisteren was ik even hier, in de Galerie Européenne de la Forêt et du Bois. Nou, als je van hout houdt, een absolute must. Helaas ben ik niet zo’n natuurliefhebber en viel een en ander mij een beetje tegen. De moderne houtkunst was wel aardig, en de marquetterie-ambachtelijkheden waren kunstig, maar om nou te zeggen dat ik als een blok voor het museum ben gevallen… nee. Toch zijn er mensen die er niets dan lovende woorden voor over hebben, zoals het forum op de site bewijst. Overigens wordt het museum stevig gestiekt door de houttak van de bouwnijverheid in Bourgogne en is er ook een brede technische tentoonstelling over bouwen met hout. Dus wat ik er ook van vinde… als hout helemaal jouw ding is, mag je deze galerie niet missen.

Houdt u van hond?


Wij willen een hondje adopteren. Daarom was ik een beetje rond aan het kijken op het net, op zoek naar sites van het asiel. Zo is er de SPA – Société Protectrice des animaux die asielen beheren in heel Frankrijk. Tot zover ging het nog. Maar omdat de SPA in de Bourgogne geen asiel heeft, zocht ik verder onder ‘protection des animaux’ en zo kwam ik terecht in een wereld waar je helemaal geen weet van wilt hebben. Zeker als je van dieren houdt. Ik heb hier wel eens een beetje plagerig gesproken over hond met jachtsaus, maar de site Vie de Chien heeft me de eetlust op dat vlak totaal ontnomen. Echt niet gaan kijken als je een zwakke maag hebt. De site gaat uitgebreid in op de honden- en kattenfokkerij in Azië, met beelden van honden als slachtvee in kooitjes en erger.
Ik hou hier een dubbel gevoel aan over. Moet je zo’n site vol gruwelbeelden maken? Zit de mensheid daar op te wachten? Maar aan de andere kant, hoe moet je anders laten zien hoe erg het is? En dan nog… hier vlak bij worden dagelijks duizenden kippen gekeeld. Ook niet echt een gezellig gezicht. Enfin, ik ben er niet uit. Ik geef het dus maar even door. Als je een voorzichtige indruk wilt krijgen, beperk je dan tot de tamelijk nette site Hoe wilt u uw hond?. Well done.

Chez Roger et Françoise – woensdag 12 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Goeiemorreguh! De natuur is van slag, omdat het lenteweer is. Lente! Hartje winter! Wij willen nog een weekje skieën begin februari. Dus het moet wel nog even flink sneeuwen in Notre Dame de Belcombe. Wij Hollandais gaan immers niet per se naar Frankrijk alleen voor het warme weer. Of wel soms?

—TWIST-PUNT—


Heb je wat te griepen? Ben je het oneens met Hollandais en France? Vind je dat iets beter kan of moet? Heb je gewoon eens zin om lekker te schelden? Hier vind je altijd een luisterend oor. En as ’t ff kan een grote bek terug. Lekkerrrrrrr!

Chez Roger et Françoise – dinsdag 11 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Goedenmorgen allemaal! Lekker uitgeslapen. Neem een kopje koffie of een p’tit rouge en ga zitten, strijk de plooien uit je doorleefde gelaat.
Gisteren zei Peter in de kroeg iets over feest omdat we van de week een recordaantal van bijna 600 bezoekers hadden. Ik vrees echter dat dat een bugje was als gevolg van de aanpassingen van het web-log.nl-systeem. Ik maak me sterk dat hij paginaclicks als bezoekers heeft geteld. Zo’n piek valt buiten de standaarddeviatie. Die wordt niet geteld.
Duh? Standaarddeviatie? Jahaaaaa, Krek. is niet van de straat (kan iig heel goed doen alsof).

Profiteren van het milieu


Als je in Frankrijk een bouwproject hebt, kun je soms flinke subsidies krijgen voor het toepassen van milieuvriendelijke materialen en methoden. Net als in Nederland dus eigenlijk. Zo zijn er premies voor geothermische verwarming en zonne-energie. Alle mogelijke informatie over de subsidiebedragen en -percentages vindt je op de site van de Ademe. L’Agence De l’Environnement et de la Maîtrise de l’Energie (Fransen steken wél veel energie in hun afko’s). Bij de Ademe staan trouwens ook kooptips voor energiezuinige elektronische apparatuur en huishoudelijke apparaten en zo. Een interessante site, soms wat lastig te lezen, maar gezien de financiële incentive zeker de moeite waard.

Chez Roger et Françoise, maandag 10 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Na een druk weekend hopenlijk een rustig weekje. Onverwacht bezoek gisteravond laat en een bezoekster die zich in haar eentje best wist te vermaken: saai is het nooit chez Roger (Françoise is nog steeds spoorloos, naar het schijnt)
Goed, naar oud Frans gebruik un rouge voor het gat in mijn maag.
En een pepermuntje.

HuHuh, leKKer liKKuH en PLaKKuh!


Dineke heeft eerder een stukkie geplaatst over de oerfrançaise Marianne, maar dit gaat, zoals je meteen begreep uit de heldere kop boven dit stukje, over postzegels. De standaardpostzegel van Frankrijk – vergelijkbaar met onze Beatrix-zegel – is namelijk vernieuwd. Er is een heuse designwedstrijd aan vooraf gegaan, waaraan álle Fransen mochten meedoen. Bovenstaande postzegel heeft gewonnen. En hier lees je alles over wat aan deze keus vooraf ging, met onder andere de 100 beste ontwerpen en de tien runners up. De nieuwe Marianne werd al op 8 januari in de media gebracht, maar is pas met ingang van maandag 10 januari (vandaag dus!) echt te koop. Rennen, kopen en likken maar!

Chez Roger et Françoise – zondag 9 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Toch maar even een nieuw café geopend. Er hing zo’n vreemd luchtje. En het gekke is dat het vooral mannen blijkt af te schrikken. Alleen een androgyne type als Krek. houdt het vol, tussen al die kwebbels met hun kwaaltjes. Van baarverhalen tot en met onder nagels uitspuitend pus… brrrr, en ik dacht nog wel Silence of the Lambs voor het einde te ontvluchten voor een ontspannen uurtje in de stamkroeg. The horror… the horror…

Roger!! Du café!! (Voca-bloc)


Ik wil deze keer maar eens een heel gewoon woord pakken:
café
Maar zo gewoon is dat niet!!!
Want waar hebben we het over:

of

of

??????
Bij het begin beginnen dus.
Lekker bakkie is toch gewoon une tasse de café. Mais il peut bien vous remonter le moral. Een bakkie troost, dus.
Een koffie met melk of room wordt een café crème, een espresso is un café express; spreek uit als [espressss], wanneer er veel melk in gaat krijg je de bekende café olé……….
Du café flottard – slappe koffie (du jus de chausette…..yeeeeghhh)
Marc du café – koffieprut. Dus : lire le marc du café=…..
Une cafétière – een koffiekan
Recevoir un coup sur la cafétière : een klap op je kop krijgen
Café kan ook een kleur aanduiden: une robe café is een donkerbruine jurk.
“Arriver au café” aan het eind van de maaltijd, bij de koffie aankomen
(noot van de redactie: in Frankrijk drinkt men de koffie ’s avonds na de maaltijd, dus niet zoals in Nederland, apart; iemand ’s avonds voor een kopje koffie vragen zal verbaasd wenkbrauwgetrek veroorzaken…)
Een café in de zin van ‘kroeg’ wordt eerder bistrot genoemd. En daar kun je idd ook lekker eten.

Die hele andere betekenis kwam ik bij toeval tegen en is misschien iets voor die mensen die al langere tijd in Frankrijk wonen en het e.e.a. willen bijvijlen
BTW: allerbovenste foto komt van de site van Emily Townsend die prachtige fotocollages maakt, maar dat hadden jullie al gezien. Haar site is een bezoekje waard!

Het mag de hele maand nog


Ik kon het niet laten: dit is mijn zwager Jeroen, zittend op de oer-Hollandse carbid-bus. Voor een versterkend effect had ie al de hele week chili gegeten.
Gelijkertijd even wat voorbarige reclame maken voor Jeroen.
Hij woont in Terherne (jawel, het Kameleondorp waar zij voorheen een herberg hadden die nu door anderen wordt ge-exploiteerd) en is al meer dan 7 (!) jaren bezig een pannenkoekenhuis te beginnen aan de oevers van het Snekermeer. Vreselijk tegengewerkt, (door met alle waarschijnlijkheid de plaatselijke horeca, jaja) is hij eindelijk aan de bouw (printeropdracht cancelen) begonnen en
Tadaaaaaaaaaaaaaa, dit gaat ‘m worden de komende zomer!

Franse radio op je computer

“Noooostalsjie, my baby nostalsjie. Sweet music, sweet sweet music!” Tientallen keren per dag schalt de jingle door de ether. Ik heb in de auto vaak Radio Nostalgie aan (dit weekend Elvis Presley-weekend, ivm verjaardag dezes). Als ik werk kan ik er geen muziek bij hebben, vandaar dat ik nog niet echt branché ben als het gaat om online streaming music, sweet sweet music, maar het schijnt heel goed te werken. Op de site comfm vond ik een fikse zwik Franse radiozenders met online uitzendingen. Inclusief Radio Nostalgie die ook nog een fotootje laten zien van de hoes van het plaatje dat ze draaien. Kom daar eens om, op de radio!
Bedankt voor het linkidee, René, die het zelf houdt op…