Keukens

Niet omdat erom gevraagd werd, maar gewoon omdat de vorige serie over de terrassen(id van Dineke) zo’n leuk succes was. Dus stuur maar op die foto’s. Ik geef het startschot.

keuken van Ferry & Jeannetta


keuken van Dineke


keuken van Aat



keuken van Ronaldus




keuken van FrankB


keuken van Paul


keuken van Hanneke


keuken van Robert(A)



keuken van Krek


keuken van RobertS


keuken van Sandra


keuken van Fred

Chez Roger et Françoise – vrijdag 28 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Goedenmorgen allemaal. Lief van je, Willem, dat je vnnacht nog even de afwas gedaan hebt. Zo zie je maar: is die slapeloosheid toch nog ergens goed voor. En nu aan het werk. Koffie, Roger, en gewoon zwart want het hoeft niet te rijmen.

Help, hulp gevraagd

Omdat ik alweer een tijdje niets had gehoord (dit loopt al vanaf mei 2004) heb onderstaande e-mail verzonden. lees en huiver
Hallo XX,
kruip toch maar weer even in de pen.
ik wil graag weten of het uitblijven van een offerte betekend dat jouw (Franse) relatie; er geen zin in heeft, het niet voor elkaar kan krijgen of gewoon langzaam is. in de eerste twee gevallen kan ik dan zelf weer actie gaan ondernemen en in het laatste geval wil ik je toch vragen om hem achter de Franse broek aan te zitten. het is namelijk best mogelijk dat zijn prijs veel te hoog is en daarmee mijn budget te boven gaat.
Hallo Ferry,
Het is niet zo dat hij er geen zin in heeft.
Het probleem is om de heren die er in Moulins over gaan tot een accoord te krijgen.
Hij moet dat wat inmasseren.
En heeft al een boel voorwerk gedaan.
Het zal echter niet de meest goedkope oplossing zijn.
Ook weet hij nog niet of dedoor jullie aangeschafte fosse septic de juiste is.
Daar er een systeem moetr komen wat onder erlkaar ligt.
Ik weet niet hoeveel geld je ervoor beschikbaar hebt.
Graag overleg dat niet al het voorwerk voor niets gebeurd.
Groet, XX

Beste XX
Dit zal wel alles te maken hebben met de manier waarop de Fransen te werk gaan maar het gaat mijn pet een beetje te boven. Hoezo hebben de heren in Moulins-Engilbert een probleem om accoord te gaan en waarom hoor ik niet wat dat probleem precies is? Wat wordt er bedoeld met inmasseren? Zijn de gemeente ambtenaren van Moulins-Engilbert een beetje corrupt en moeten zij met kadootjes en dineetjes overgehaald worden om een in mijn ogen simpele bouwvergunning af te geven?
Jouw relatie heeft een boel voorwerk gedaan; zou het niet correct zijn als ik wist wat hij allemaal voor mij doet?
De fosse die bij mij in de schuur staat zie ik overal om mij heen gebruikt worden.
Hoeveel geld ik ervoor beschikbaar heb is niet belangrijk. Veel belangrijker is, dat als je ter zake kundig bent, dat je snel een offerte kunt maken zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Overleggen of al het voorwerk voor niets gebeurd heeft geen zin, dat hangt van de offerte af.
Je begrijpt het al; deze briefwisseling betekend natuurlijk dat wij weer terug zijn bij af
Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand van jullie een idee heeft wat de aanleg van een simpele Fosse-septique mag kosten.
Verder heb ik nog twee opties: 1: ik ga in overleg met mijn Franse buurman of 2: ik ga zelf naar de gemeente met de vraag of zij dit voor ons kunnen oplossen, alleen moet er dan wel iemand mee die ruime kennis van de Franse taal bezit
Ferry & Jeannetta

Chez Roger et Françoise – donderdag 27 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Oewah! Net wakker, valt niet mee. Iedereen weer welkom in ons stamcafé. Zagen jullie gisteren op TV ook de verkiezing van de DdV? Elly de Waard bleek doof, Ilja Pfeiffer blasé, maar Driek Van Wissen toch het meest tevree. Roger, snel, café au lait! Of doe eigenlijk ook meteen maar twee.

Weer een Hollandais en France


Een kennis, onlangs verhuisd naar de Charollais, stuurt me net de url van zijn nieuwe site. Geïntroot met een heuze flash-animatie! De Franse teksten hebben een hoog Qu’est-ce qu’il y a à la main-gehalte, maar dat verhoogt wat mij betreft juist de feestvreugde. Kijk zelf maar.

Chez Roger et Françoise, woensdag 26 januari


Klik logo voor smoelenboek.

KOUD HÈ?
De kinderen zijn vrij vandaag, maar ik moet gewoon werken. en een aantal vervelende belastingboetes betalen. Mijn comptable is overspannen geraakt en heeft een half jaar niks gedaan. Helaas heeft hij mij daarvan niet verwittigd. Ik heb nu wel een nieuwe, maar moet nog achterstallige formulieren invullen, aangiftes doen en dus boetes betalen. Balen.
Mooi woord voor Dineke, vanavond bij volleybal gehoord: frôler (ik gok met dakje). En ik gok ook dat het hetzelfde is als effleurer. Lichtjes aanraken. Een lichtjes getoucheerde bal die uit ging “J’ai failli de ne pas le frôler.” (onzinnetje van mijn hand. Fransen snappen het niet. “Ik heb hem op een haar na niet geschampt.”) Vocablokje Dineke?

Weer een allochtoon het land uit


Wat vindt een Française en Hollande van de situatie in Nederland? De na een roerige vier jaar vertrekkende Franse ambassadrice Anne Gazeau-Secret vertelt dat uitgebreid en in uitstekend Nederlands in een artikel dat verscheen in Trouw, maar dat ook te vinden is op de website van de ambassade. Of ik het echt verhelderend vind, daar ben ik nog niet helemaal uit. De Fransen zijn meesters als het gaat om bloemrijk en filosofisch doorwrocht verwoorden van hun mening en Franse diplomaten doen daar met gulle hand nog een schepje bovenop. Het gaat in ieder geval over onze multiculti-maatschappij en hoe Frankrijk het ‘moslimprobleem’ aanpakt.
Overigens, voor wie verheugd opveerde bij het lezen van de titel van dit stukje, Gazeau-Secret wordt natuurlijk gewoon vervangen.
Bedankt voor de tip, P2ter!

Chez Roger et Françoise, dinsdag 25 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Iedereen slaapt. Ik zet nog eventjes een nieuw café open voor morgenochtend. Willen de eerste gasten een beetje rustig aan doen? De stekker van de Juke box is er niet voor niets uit. Roger wil eventjes rust.
Wat een zooitjes trouwens in Nederland. KPN stimuleert medewerkers elders te solliciteren. Slijterijen gaan op de fles. Zelfs Zeeman moet de mouwen opstropen. Kom op, mensen, consumeren en gauw een beetje!

Favoriete (Franse) films


Poging om het succes van de terrassen te evenaren!
Wat is jullie film top 10?
Het zou leuk zijn, wanneer het allemaal Franse films zouden zijn, maar dat acht ik niet reëel….
Ik geef een voorzetje – in willekeurige volgorde, ik kan moeilijk kiezen!
1. Le fabuleux destin d’Amélie Poulain
2. Molière (van Ariane Mnouchkine)
3. Una Giornata Particolare
4. Girl with a Pearl Earring
5. The English Patient
6. De Poolse Bruid
7. The Talented Mr. Ripley
8. Thelma and Louise
9. Fried green tomatoes
10. La grande Bouffe
Nogmaals: volkomen willekeurig!! Volgende week kan het lijstje heel anders zijn!!
Bovenstaand plaatje is natuurlijk de echte Vermeer n.a.v. The Girl with a Pearl Earring
(maar dat hadden jullie al begrepen?)
Hieronder is de geweldige Scarlett Johanson:

Bij voldoende argumenten plaats ik jullie favo filmposter erbij!

chez Roger et Françoise, maandag 24 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Morgen, morgen! Sorry dat we zo laat open zijn… al die opgewonden praatjes gisterenavond inspireerden me om eens op tijd onder de wol te kruipen. Volle maan. Maar het nieuwe café is open, dus iedereen een prettige werkweek toegewenst!

Batikken in de Morvan


Het staat er zo simpel: Batikken in de Morvan. Maar de combinatie is natuurlijk niet per se de meest voor de hand liggende. Hella van Peer heeft dan ook niet een echt voor de hand liggend leven geleid. Zij en haar man Ab namen eens contact met me op omdat ze een huis in Frankrijk zochten. Ze belden vanuit Maleisië! Ik dacht nog: wie verlaat het tropisch paradijs om te verhuizen naar de regenachtige Morvan? Maar goed, ze hebben al meer omzwervingen gemaakt en willen nu een beetje rustig aan doen, dicht bij hun Nederlandse roots, maar natuurlijk niet meteen in Twente of zo.

Hoe dan ook, Hella bracht uit als bagage uit het Oosten een schat aan ervaring in de Batikkunst mee naar Europa. Die wil ze nu delen. Aan de site te zien kiest ze daarbij niet per se voor de meest traditionele figuren en thema’s. Ze maakt net zo makkelijk een portret (zoals dat van dochter Merel hierboven) als een abstract werk of een meer traditioneel floraal patroon. Bovendien geven Hella en Ab advies over tuininrichting en planten. Enfin, genoeg geluld. Kijk zelf maar op hun site, dan ben je snel geheel op de hoogte.
1e Pinksterdag 15 mei—-OPEN DAG —BATIK—ADVIES– PLANTEN VERKOOP

Chez Roger et Françoise, zondag 23 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Nou, vroeger konden we nog wel eens een heel weekend rondkomen met één café. Tegenwoordig loopt het al rond het middaguur vol met gebazel en duurt het ook op zaterdagavond soms wel een minuut voordat de hele lijst reacties geladen is. Daarom bij dezen een nieuw en fris zondagcafé. Geniet er maar van. Zolang het nog kan.

Erotiek in Frankrijk

CENSUUR

Vanavond, uit eten bij een kennis, spraken we over de relatie tussen de Fransen en de erotiek. Ik meen te begrijpen dat de expoitatie van vrouwen voor geld in Frankrijk verboden is, waardoor er bijna geen prøn-sites bestaan. En áls er al sites met blote mensen zijn, dan gaat het altijd om amateur-sites, die dus (?) vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Onder het motto: “Als ik gratis mijn eigen blote kont op het net wil laten zien, dan moet ik dat toch zeker zelf weten?”
Dat zou kunnen verklaren dat er veel ‘sites libertines’ zijn. Als je nieuwsgierig bent naar wat dat oplevert, klik dan op de CENSUUR-link voor een lijst met links naar nog veel meer vrijzinnige vrijplaatsen voor vrij vage fotos van vrijende mensen. Zo niet, klik er dan vooral niet op en blijf netjes onwetend.
Maar misschien heb ik het mis, en houden Fransen gewoon alleen van amateur-erotiek en niet van commerciële prøn. Kan iemand mij voorlichten?

Chez Roger et Françoise, zaterdag 22 januari


Klik logo voor smoelenboek.


Gisteravond naar buitengekeken?
Kinderen naar school (laten) brengen of de zaterdagse boodschappen halen, voorlopig zal de kroeg wel onbezocht blijven. Roger is in geen velden of wegen te bekennen. Dus heb ik maar (weer) even koffie gezet. Lekker sterk.
Voor diegene die een kopje wil: hij staat in de thermoskan. Geld in het sigarendoosje, a.u.b.

De Provinciehuizen (WEDSTRIJD!)


Helemaal precies weet ik het niet en corrigeer me als ik er naast zit, maar Le Conseil Général Départemental lijkt me vergelijkbaar met het Nederlandse ‘Provinciehuis’. Een soort centraal informatiepunt van het department, dat reclame maakt voor de regio en informatie geeft over activiteiten en initiatieven en dergelijke.
Een handige pief is hier op ingesprongen en is een site begonnen die Conseil Général.com heet. Gewoon een IT-boer die het puntcomadres heeft ingepikt. Het is dus een portal waarlangs je álle adressen van alle CG’s en gemeentehuizen van Frankrijk kunt vinden. En dat is dan toch ook wel weer handig en fijn. Vooral voor mensen die zich willen oriënteren op een bepaalde regio. Bijvoorbeeld om er tegen beter weten in al dan niet permanent heen te verhuizen vanuit Nederland.
Overigens heb je deze verzamelsite niet echt nodig als je het nummer van het department weet en beschikt over de meest rudimentaire vormen van intelligentie. Let op! De Dordogne (nr.24) heeft bijvoorbeeld het webadres http://www.cg24.fr/, terwijl de Saône-et-Loire (71) het doet met http://www.cg71.fr/. Je kunt zelf (hopelijk) bedenken hoe je de andere departementen vindt.
WEDSTRIJD! Doe mee en win!
Welk Conseil Général heeft de mooiste, leukste, origineelste en leesbaarste site? Geef hier je kandidaat op. De winnaar, gekozen door een deskundige jury, krijgt dan van ons de speciale Hollandais en France Conseil-Général Web Award!. Over de uitslag is zeker correspondentie mogelijk, hoe meer hoe beter.

—TWISTPUNT—


Een nieuw Twistpunt.
Lekker jennen. Joepie!!!
1. Mannen die zich -ongefundeerd- laatdunkend over vrouwen uitlaten, die eeeh…..
2. Hoezo zijn blondjes dom? Ik weet dat het voor W.A. geldt, maar zeker niet voor mij! Argumenten!

Komt nu, kind’ren van het vaderland….


La Marseillaise mag zeker niet missen op HeF. Dan weet de bezoeker meer dan 50 miljoen andere Fransen over het volkslied, getuige de reactie in het gastenboek: most of the French know only the first verse and the refrain. According to my personal experience, 501600000000 of them are not even aware there is more than one verse!
(Wilhelmus.nl steekt maar mager af bij deze site)…
Aldus René, die ik hierbij graag dank voor deze inderdaad 100% relevante link. Vlekkeloze bediening, René!

Chez Roger et Françoise, woensdag 19 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Een reconstructie van het voorgevallene gisteren wijst uit dat Hugo op zijn vaste plek tussen de kratjes heeft zitten ontlasten, is uitgegleden en uit dronkenschap (en de broek om zijn enkels) niet overeind heeft kunnen komen. Hij is in slaap gevallen en de 2 graadjes nachtvorst zijn hem fataal geworden. En nou hebben we toch al drie jaar gloednieuwe toiletten in het café!

Le Cancre

Even een nieuw begrip introduceren, in ieder geval bij de meesten van jullie….ik heb er dagelijks mee te maken….


LE CANCRE
Ook nog maar een beetje vocabulaire dan : un ‘cancre’ is een luie, slechte leerling.
Dit woord is een zg. “faux ami” van cancer “kanker”
Zelfs Prévert schreef er een poème over:
Le cancre
Jacques Prévert
Il dit non avec la tête
mais il dit oui avec le cœur
il dit oui à ce qu’il aime
il dit non au professeur
il est debout
on le questionne
et tous les problèmes sont posés
soudain le fou rire le prend
et il efface tout
les chiffres et les mots
les dates et les noms
les phrases et les pièges
et malgré les menaces du maître
sous les huées des enfants prodiges
avec des craies de toutes les couleurs
sur le tableau noir du malheur
il dessine le visage du bonheur

Het blog van Ded (Prachtige woordspeling, wanneer je weet dat le tropique du Cancer de Kreeftskeerkring is…)
Ach….verder is het geen schande, zelfs Einstein schijnt er eentje te zijn geweest

La douleur (Voca-bloc op verzoek)


Op verzoek van René: la douleur
Betekent zowel lichamelijke pijn, als zielepijn (douleur d’amour bijv.) of andersoortig verdriet.
Éprouver une douleur – pijn / verdriet hebben
être sensible à la douleur – kleinzerig zijn
douloureux – pijnlijk
Ons « pijnlijk » in de zin van bijv. een pijnlijk moment zou ik vertalen met pénible
Iemand pijn doen – faire mal à quelqu’un
Iemand opzettelijk pijn doen – faire souffrir quelqu’un (of: torturer)
Iemand verdriet doen – faire de la peine à quelqu’un
Pijn hebben – avoir mal, souffrir
Verdriet hebben – avoir de la peine
Ik heb pijn in mijn buik – j’ai mal au ventre
Misselijk zijn – avoir mal au cœur
Het woord peine betekent vooral moeite, inspanning :
Met veel pijn en moeite – à grand-peine
Moeite hebben om.. – avoir du mal à..
Sans peine – moeiteloos
Peine de cœur – liefdesverdriet
Perdre sa peine – vergeefse moeite doen
Verder kan peine ook straf of boete betekenen:
Peines pécuniaires – geldstraffen
Infliger une peine – een boete of straf opleggen
Het ietwat archaïsche ‘smart’ zou ik vertalen met souffrance, smartelijk (“zij wrong haar handen etc.etc.) met déchirant of tragique
Een smartlap is overigens -ongeveer- une chanson mélo , waarin ‘mélo’ natuurlijk komt van ‘mélodrame’
En zoals altijd: aanvullingen welkom!!!