ATCHI!!!!


Franse informatieve site over de griep…..
De GROG (what’s in a name…), Groupes Régionaux d’Observation de la Grippe, houdt zich dus op regionaal niveau bezig met onderzoek naar griep.
En hier word ik alleen maar zieker van…
Gelukkig kennen de Fransen ook hun huismiddeltjes!
En gelukkig lijken ze op de onze: vitamine C, veel drinken (water….), honing, citroen, uien, knoflook etc. etc.
Overigens, jullie kennen allemaal 50 ways to leave your lover?
Dit zijn 50 manieren om niezen (éternuer) te omschrijven.

Chocolade mmmmmmm


Vandaag mag het nog, is immers Mardi gras in Frankrijk, maar vanaf morgen, aswoensdag, moeten we gaan vasten…Tenminste de katholieken onder ons.
De rest mag gewoon lekker chocola kopen en eten.
En bestellen voor Valentijnsdag. (Jorgen, dit is een hint)
De foto is gelukt, dankzij Dineke… Dineke bedankt!
Marjan.

Chez Roger et Françoise, dinsdag 8 februari


Klik logo voor smoelenboek.

Daar zijn we dan!
Vandaag is Paultjesdag, de een is dood, de ander bijna en de laatste wil van Woutertje het brood.
Kan iemand hier nog wijs uit worden?
Was gesigneerd: Eucalypta.
(het uithangbord is gelukkig terecht, Marjan!)

—Citation / Proverbe de la semaine—


Aanleiding is een mail van René: hij heeft al surfend een leuke pagina gevonden omdat hij op zoek was naar een citaat.
Op de pagina kun je dan weer doorklikken en alle mogelijke citaten opsnorren.
Lijkt me wat voor in het café: een spreuk van de week
Lever een spreuk of citaat in bij ondergetekende, het liefst een Franse maar dat hoeft niet en ik zet hem op een tegeltje!
Ik heb alvast een voorzetje gegeven. Dat is zo ongeveer de enige Franse die ik zo oplepel, voor de rest is het meer van het studentikoze niveau:
He who sleeps with itchy ass, wakes up with smelly finger
Nog een handige link.
En nog een…

Chez Roger et Françoise, maandag 7 februari


Klik logo voor smoelenboek.

Omdat ik toch vroeg wakker ben, direct maar even de deur opengezet, kachel hooggedraaid en de koffie gezet.
Ik heb op de vroege ochtend niet zoveel spraakwater als gastheer Krek, dus ik hou het simpel:
Ronaldus, veel sterkte gewenst vandaag.

Du vin, du pain et…du fromage


Tout ce que vous vouliez toujours savoir
sur le fromage
sans jamais oser le demander !

Er zijn mensen die niet van kaas houden ! Wonderlijk, maar waar.
Voor de liefhebber echter vond Krek (dank…) dit juweeltje van een pagina, waar al je vragen beantwoord worden.
Mmmm, ga lekker kaasfonduen, vanavond!

Lente (op zijn NL)

Ik kon me gister maar niet op mijn werk concentreren: watten in het bonkende hoofd, een schuurpapieren keel, maar net niet ziek genoeg om het bed te houden.
Tot ik naar buiten keek: ik heb meerdere laagjes over elkaar aangedaan en ben gaan redderen in mijn bloementuin: de papieren overblijfsels van de hortensia weggeknipt, de grote knoppen die tevoorschijn kwamen bewonderd, dode takken weggehaald en natuurlijk veel blad geharkt. De geraniums piepen al boven de grond en ook het eerste groen van de akeleien laat zich zien.
De vlinderstruik heb ik gedeeltelijk gesnoeid, die wordt in maart tot de grond weggeknipt.
Gelukkig lopen de verschillende rosa’s ook al uit, de klimroos is goed aangeslagen en heeft veel knoppen….en…en…
En toen bonkte mijn hoofd zo erg, dat ik noodgedwongen moest stoppen!

Censuur?

Vroeg Krek zich laatst niet af wat er nu wel en niet mocht wat betreft erotiek in Frankrijk… Er is een commissie van 9 dames en heren benoemd door belangrijke mensen die schijne te bepalen wat er wel en niet mag in de Franse Media. Drie van deze mensen worden benoemd door monsieur Chirac himself, drie door de voorzitter van het senaat en drie mensen door het parlement. O ja, de organisatie heet de CSA.

Wat wordt het: le trône, of……


les toilettes turques
Ik weet dat ik mij op glad ijs begeef, want een van onze stamgasten weet er ongetwijfeld veel meer van…
Maar daar gaat ie:
(gekopieerd -en gecorrigeerd…- uit “Bladi.net”)
en français on appelle ce genre de toilettes “turques”, les Turques en déclinent l’origine et les appellent des toilettes grecques qui a leur tour nient la paternité en invoquant celle des Bulgares!
Ce qui est gênant a mon avis c’est l’espace entre … et le trou. Le bronze parcoure un trajet dans un espace ouvert c’est sûrement ça qui les gêne.
j’ai même fait une chiotte supplémentaire turque chez moi! C’est tellement plus agréable et plus facile aussi.
D’après vous lequel est la plus agréable turque ou “normal”?

M.a.w. : waar gaat jullie voorkeur naar uit?
De Franse hurktoiletten worden alom verafschuwd, maar zijn in weze hygienischer dan de “pot”.
Een beetje tricky vind ik altijd wel dat je moet zorgen op tijd weg te zijn voor je de spoelknop indrukt.
Wat is jullie ervaring?
Trouwens, laten we in navolging van de terrassen en de keukens er maar een WC-log aan wijden.
Van Ferry weten we inmiddels dat hij de vrije natuur opzoekt (of was het de porta potty?)
Ik heb m.i. inmiddels wel het ideale toilet voor Jorgen gevonden:

Zo zag ons toilet eruit, toen we het huis net hadden gekocht:

(datum klopt overigens niet, maar dat lag aan de instelling van de camera)

Zo ziet het er nu uit…

De oude poepdoos van Aat:

En zijn nieuwe gemak:

Pleeboy Ferry! Hij moet de broek nog wel aanhouden, want de fosse septique is nog virtueel:

En hier laat RobertS zijn grote boodschap achter:

Kijk eens: Ronaldus is naast een toilet ook in het rijke bezit van een voetenbad!

Hier trekt Remke zich terug:

Peter heeft enkele foto’s opgestuurd, maar…..het is niet zijn eigen WC. Ik concludeer dat hier zijn voorkeur naar uitgaat:

Lijkt wel een gevangenisdeur. Mis alleen het doorgeefluikje.
Het kan heel gezellig zijn ook:

Voor commentaar verwijs ik jullie graag naar Peters’ site
HannekeR ’s toiletettes:
1 wit

en 1 zzzzpannend zwart:

laatste aanwinst, de troon van Jeanne:

Chez Roger et Françoise – donderdag 3 februari


Klik logo voor smoelenboek.

…goedenmorgen alweer! Welkom in een vers café. Ik zit er over te denken zo’n apparaat aan te schaffen als in die toiletten in Parijs. Dat als de laatste klant weg gaat er een wolk stoom en lysol door de ruimte gaat, om alles schoon te spoelen. Lekker makkelijk!

Chez Roger & Françoise, woensdag 2 februari.


Klik logo voor smoelenboek.

Hèhè,
er staan al wat ongeduldige mensen op de stoep. Moment, moment……
Zo…(Henk heeft gelijk, die deur klemt steeds meer!)
(en ja: ik was vanmorgen niet zo helder, nog steeds niet overigens, maar het wonder is geschiedt
HET IS WOENSDAG!!)

Chez Roger et Françoise – dinsdag 1 februari


Klik logo voor smoelenboek.

Ik doe het café vast open. Straks vroeg de deur uit om even een nieuwe kachel te kopen. En waarschijnlijk hebben we ook een mooi zwart hondje gevonden. Kruising tussen een hele Beauceron en een halve Labrador. Goed, hè, Robert(a).

Secoué, pas remué


Shake it baby! In de Nouvel Obs lees ik dat de Cognac-cocktail helemaal de bom is in de gekleurde rap-scene. Omdat ze zich willen afzetten tegen de blanken, die whisky drinken. Courvoisier zag zijn Amerikaanse omzet in het boycotjaar 2004 met 25% stijgen! Maar ja, die staan dan ook op de hoes van een rapheld. Een Fransman verbleekt bij de gedachte alleen al dat je je cognac met iets zou mengen. Of staan er toch wat receptjes tussen, op deze cocktail-site?
Linktip van René

Chez Roger et Françoise – maandag 31 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Nou, HeF doet het weer. Maar niet helemaal zoals het hoort, want ik hoor een mailtje te krijgen van elke posting. Nu moet ik net zoals gewone stervelingen de nummertjes achter de onderwerpen in de gaten houden.
Goede werkweek allemaal. Sterkte waar nodig.

Ik is een ander.


Je est un autre. Zei Arthur Rimbaud. 150 jaar geleden geboren. Reden genoeg voor een eigen internetsite. Heel fraai, kunstzinnig, poëtisch maar ook erg flash zesh. En dus wreed traag als je geen breedband hebt. Enne… verboden voor Peter!

Chez Roger et Françoise – weekend 29/30 januari


Klik logo voor smoelenboek.

Tot diep in de nacht hebben Henk, Ronaldus en ik plezanterieën uitgewisseld in ons stamcafé. Henk, hoe onuitstaanbaar soms ook, begint langzamerhand een plekje in ons hart te veroveren. Of in ieder geval een plekje op de röntgenfoto van ons hart. Al was het maar vanwege zijn onvermoeibare queeste naar het juiste woord. Of in ieder geval zijn queeste naar het laatste woord. Geen discussie zo onbeduidend of Henk doet zijn duit in ons zakje. En dat is wat een weblog als dit levendig maakt
Iemand suggereerde ooit dat Henk mijn ‘ami de guerre’ zou zijn. Ik ben het daarmee volmondig eens. Er is niemand met wie ik het liever oneens ben dan met Henk. Kom op Henk! Voor de 10 punten, uit welke film is dit fragment: But if they start a rumble, we’ll rumble ‘m right!

Wie test de bêta-versie van Immogo?


Zoals de trouwe lezertjes weten, heb ik een site waar particulieren hun Franse huis te koop kunnen zetten op basis van No Cure No Pay: Immogo! Ik vertaal dan hun beschrijving in het Nederlands, Frans en Engels (binnenkort ook Duits!) en plaats zo veel foto’s als de verkoper wil. Eventueel geïnteresseerde huizenzoekers krijgen van mij via mail de contactgegevens van de verkoper en ze zoeken het samen verder lekker zelf uit. Komt het inderdaad tot een transactie, dan stuur ik een rekening voor de effectieve reclame, die 1% van de vraagprijs bedraagt. Simpel. Maar best veel werk voor mij, waarbij het onzeker is of het ook wat oplevert.
Inmiddels staan er 70 huizen op de site en zijn er ook al een paar via Immogo verkocht. De verkopers hebben mij keurig betaald. Het lijkt te werken. Ik heb daarom wat geld durven investeren in een nieuwe site-opzet. Met een heuze trefwoordenzoekmachine en zo. Op dit moment vindt de conversie plaats, en wordt de nieuwe site gevuld met de gegevens van de oude. Nu mijn vraag: willen jullie ’s op de nieuwe site kijken of het allemaal een beetje werkt?
Let wel, het is nog niet af, en veel Engelse en Franse gedeelten hebben nog Nederlandse teksten. Er is dus nog veel schrijf- en vertaalwerk te doen. Maar de machine zelf werkt al en ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ideeën over – zeg maar – de logistieke opbouw van het geheel. Wie doet een duit in het zakje? Alvast bedankt.