—TWIST-PUNT—


Na alle gebeurtenissen van afgelopen avond/nacht is er misschien wel behoefte aan een nieuw Twistpunt.
Wat vinden jullie? Zijn er regels nodig over wie en wat op HeF of in het café? Ik persoonlijk vind van niet. Ik denk dat we uit kunnen gaan van gezond verstand van de meeste mensen en als het ons niet bevalt, kunnen we ze altijd nog ontmoedigen om hier te komen….
Ben benieuwd wat jullie er van vinden….
Marjan

La Bande Dessinée (voor Alien8)


Wij hebben ook 2 meter strips staan, maar het is wel een allegaartje: van Kuifje tot heel weirde die ooit zijn gemaakt naar de (nog weirdere ) boeken van Erich von Däniken.
Ik heb een aantal algemene sites gevonden; de 1e vertelt je alles over de bande dessinée française
deze ziet er misschien iets minder uit, maar geeft wel extra ifo (artikelen etc.)
En last but not least
La société japonaise à travers sa bande dessinée)
Voor de geintjes
(wel grappig te lezen dat je ook Yoko Tsuno hebt. Wij hebben de complete serie)

Automasturbotie voor heren


Er zijn van die sites, waar mannen naar toe gaan om zich likkebaardend te verlekkeren aan plaatjes van stakgelijnde beauties met pronte fronten en ronde konten. Waar ze met lotgenoten en rivalen kunnen chatten en weetjes uitwisselen over hun grote liefdes van vroeger en nu. Dit is zo’n site. Je moet je wel even registreren om ook de groot-formaat plaatjes te mogen zien. Maar dat is slechts een bescheiden prijs voor zó veel eye candy. Smullen!

Ach, je koopt ’s een kasteel


Je komt wel ’s wat tegen, op je zoektochten over het web. Zoals dit Nederlandse stel, dat het roer om gooide en een 11e eeuws kasteel kocht. Eeuwen oud, 60 jaar niet bewoond. Maar ach, dan heb je wat te klussen, nietwaar? Ondanks de Herculische taak die ze nog wacht in de restauratie (de originele keuken uit 1259 zit er nog in!), zijn ze al druk aan het kamertjeverhuren in de bijgebouwen. Daarbij gaan ze rigoreuze keuzes niet uit de weg. Die 30 in de weg staande bomen? Omhakken, planken van laten zagen voor originele nieuwe vloeren. Huppa! Respect voor Matt en Jitt Poventud, die – als je de laaiende verhalen in het gastenboek mag geloven – lekker op weg zijn naar succes in hun Franse avontuur!

—TWIST-PUNT— of nee, toch niet!


De Nederlandse keuken bestaat niet! Offe… Waterzooi? Hutspot? Bruine bonen met stroop? Paling in het groen? Mag je dat een keuken noemen?
Nee, dan de Franse keuken. Hoewel de Franse keuken? Je hebt de nouvelle cuisine (lege borden voor veel geld), het Bourgondische eten, met veel crème en boter, en de Provencaalse keuken, die weer meer op de Italiaanse gaat lijken. Plus natuurlijk de Feine Bürgerliche Küche in de Elzas. Met worsten, choucroute en knudeln (brrrrr).
En dan de gastvrijheid… als je bij sommige Hollanders tegen etenstijd binnen komt, gaan ze doodgemoedereerd zitten kanen, zonder jou aan tafel te noden. Terwijl je in Frankrijk zelfs als je bij wildvreemden een tweedehands kachel komt kopen in ieder geval iets te drinken krijgt aangeboden. Maar bij de Franse notaris of de bank kun je rustig twee uur zitten zonder maar een glas water!
Of hebben jullie andere ervaringen?
UPDATE: dit was eigenlijk een Twistpunt, maar de twist wilde niet echt op gang komen. Het gaat hier nu vooral over culinaire genoegens. Hindert niet. Ik heb – heel flexibel – het plaatje aangepast. In stijl met mijn eigen culinaire voorkeuren. De sushi en sashimi van mijn klant Tiny Tokyo, ook heel lekker!

Van oude mensen…


Ook in Frankrijk wonen oude of op zijn minst bejaarde senioren op leeftijd. Voor hen is er een eigen site. Overigens, voor de met één been in het graf staande geïnteresseerden die graag een stamboom opzetten, staat er deze week een leuk artikeltje over namenvorsing op Seniorplanet.fr. En speciaal voor alle incontinenten op HeF: als je er nou toch bent, vraag dan meteen een gratis Tena Lady inlegmonster aan.
Goed oud worden? Bonuslink!

Een taal spreken is als koken…


…je pleurt wat in de pan. Dan is het altijd lekker, als je koken kan. Deze dichtregels – vrij naar Rikus Waskovski (geloof ik) – schoten mij te binnen bij de combinatie kook- en taalles. Briljant idee! Deze kook-, wijn- en taalschool is gevestigd in een bungalowpark, waar de cursisten in een vakantie-achtige sfeer kennis kunnen maken met de Franse culicultuur in de breedste zin van de woorden. Drie maanden voor 4500 euro, en dan moet je nog zelf koken ook . Niet goedkoop, maar hé, het is intern en intensief en je leert er van alles. Bovendien regelen ze ook nog een stage bij een tophorecabedrijf in de buurt voor je. Misschien iets voor René? Stamgasten krijgen 400 euro korting, want dat bedrag beloven ze mij voor elke cursist die ik aanbreng. Topschool! Schrijf je snel in, voor het te laat is.

Aquamania!


René vroeg zich af of de Fransen ook het verschil kenden tussen Spa rood en blauw, mineraalwater mét of zonder bubbels. Het antwoord is:
De l’eau minérale gazeuse
De l’eau minérale non-gazeuse.
Ik heb even wat voor je opgezocht : vooruit, René Leef je uit!!
Dit is dé site over drinkwater, je kunt er alles op vinden. Enjoy!

Changement climatique? Pourvu que..


Na alle frivole trivialiteiten is het weer tijd voor quelque chose de sérieux:
De op handen zijnde (?) klimaatsverandering. Lage landen zullen verzwolgen worden door de zee, die minimaal 9 tot misschien wel 88 cm zal stijgen (hoe rekenen ze dat in hemelsnaam uit?) Gletschers smelten, om over ijsbergen maar te zwijgen. Zuid-Europa krijgt een heet, droog klimaat;overstromingen en stormen zullen toenemen….(al een hele tijd niks meer over el Niño gehoord)
Enfin, deze site, speciaal bedoeld voor jongeren legt het in redelijk begrijpelijk Frans uit.
Kijk vooral even naar hun uitleg “mise au point animée” over het broeikaseffect. (L’effet de serre in het Frans.)
Je kan er natuurlijk ook gewoon laconiek onder blijven

Chez Roger & Françoise, zaterdag 12 februari.


Klik logo voor smoelenboek
.

Recordpoging geslaagd!
Niet alleen hebben we het aantal aanwezigen opgetrokken van 15 naar 24,
het aantal achtergelaten berichtjes steeg naar duizelingwekkende hoogte: 710….
Ok, ok, mede doordat e.e.a. vreselijk traag ging en menigeen zijn berichtjes meerdere keren geplaatst zag, maar dat was geen opzet (behalve bij Henk, dan). Frank heeft nog mensen proberen te ronselen via FF. Lief, maar had niet gehoeven (je bericht is overigens volgens mij verwijderd, er zit kennelijk nog steeds oud zeer)
Tussen 20.30 en 21.00 uur staan 100 berichten (….) Door de traagheid haakten veel mensen af tussen 21.00 uur en 22.00 uur, ondergetekende ook, maar later op de avond werd het toch nog heel gezellig.
Driewerf Hoera voor Willem, die de tent zo keurig heeft achtergelaten!
Willem: er staat een bierpul met jouw naam erop!
En taart voor iedereen die aanwezig was en heeft meegeholpen!!

Les Pays-Bas


Zo zien de Duitsers ons: Frau Antje, blowend, met bier, klompen en kaas. Let ook op de pleister…..En op de achtergrond het Westland, natuurlijk, vanwege de ‘wasserbomben”, (maar dat gaat ietsje beter momenteel…)
Hoe zit het met het Franse beeld over Nederland? Verre van kosher…
Ik weet dat, in de tijd dat ik zelf nog rookte en “scheur-vloei” gebruikte (rijstvloei, alleen kneuzen rookten “rizla”), iedereen in Frankrijk ervan overtuigd was dat ik aan de drugs was. (Drum, jawel.) Goed, ik rook al bijna 20 jaar niet meer, maar sta niet afwijzend over het e.e.a.. Er wordt alleen zo overspannen over gedaan, m.n. in Frankrijk! Heten we opeens “ultrapermissives”, maar worden we verderop ook weer “bataves” genoemd (ik haat dat woord!)
Terwijl statistisch is bewezen dat het legaliseren van soft-drugs (of het gedogen) een heleboel criminaliteit heeft doen verdwijnen.
En zeg nou zelf: Drank maakt meer kapot…………

Chez Roger & Françoise, vrijdag 11 februari.


Klik logo voor smoelenboek
.

Vandaag is een historische dag…..Le Jour J !!
Vannacht om kwart voor twee werd er al een record verbroken: 526 reacties! De aanleiding was deze keer gelukkig geen ruzie, maar een interessante discussie over het opleuken van je bijdragen.
Ik heb veel geleerd…..
Maar ik ken er nog eentje, nananenana
Zonder dollen: Vanavond poging om het record van 15 aanwezigen te breken. Moet kunnen.
21.00 uur sharp. Drank staat klaar. Roger zorgt voor knabbels.
Wie weet zien we Françoiseook weer eens…

Wil iedereen die langskomt van de deugd een nood maken en even stemmen? HeF op 1 !!!!
(2e link bij LINKS)

14 u 23: lamaar!! We staan al op 1! Bewaar je stem voor morgen
Boodschap van Françoise voor Roger:

Roger ziet Françoise voor het eerst:

Aanwezigen gedurende l’Heure H:
ad, marjan, remke, gertjan, ronaldus, frank, Toos, Willem en Monique, Ferry, roberts, Jorgen, Dineke, Dave, Aat2, RobS, Birgit, 2 Inconnu(e)(s)
Jorgen, Ferry, ad, marjan, remke, ronaldus, gertjan, frank, Toos, Willem en Monique, roberts, Dineke, Dave, Aat2, 2 Inconnu(e)(s)
Er waren ooit… 24 ‘Hollandais(es)’
frank, Aat2, RobS, Willem en Monique, roberts, Dave, Dineke, Jorgen, Ferry, ad, marjan, remke, ronaldus, gertjan, Toos, 2 Inconnu(e)(s)
Er waren ooit… 24 ‘Hollandais(es)’
onaldus, frank, Aat2, RobS, Willem en Monique, roberts, Dave, Dineke, Jorgen, Ferry, ad, marjan, remke, gertjan, Toos, 3 Inconnu(e)(s)
Er waren ooit… 24 ‘Hollandais(es)’
Coco, gertjan, Sandra de Rooij, remke, marjan, ronaldus, frank, Aat2, RobS, roberts, Willem en Monique, Dave, Dineke, Jorgen, Ferry, ad, 4 Inconnu(e)(s)
Er waren ooit… 24 ‘Hollandais(es)’
Birgit, roberts, Willem en Monique, Aat2, Toos, Dineke, Coco, gertjan, Sandra de Rooij, remke, marjan, ronaldus, frank, RobS, Dave, 4 Inconnu(e)(s)
Er waren ooit… 24 ‘Hollandais(es)’

Aimez-vous Bach?


Nog even en het is weer passietijd. Vorig jaar ben ik niet geweest, dit jaar sla ik het niet over, ik weet alleen nog niet waar.
Wanneer ik er de tijd (en de pegels) voor had, ging ik naar Parijs!
Want je kunt gaan luisteren in de Notre Dame
En dat kan letterlijk, want je kunt kaarten kopen “sans visibilité” voor €12,- Wil je wel wat kunnen zien, betaal je 4x zo veel.
Maar dat is nog niks vergeleken met de prijs van de kaartjes in het théâtre des Champs Elysées….
(ik heb het over de Mattheus Passion, met een kwinkslag naar een bekend boek. Wie?)

Chez Roger & Françoise donderdag 10 februari


Klik logo voor smoelenboek.

Nieuwe dag, nieuwe kansen?
Volgens mij wordt dit een kansloze dag, de regen klettert tegen de ruiten, het ruikt binnen naar natte hond en naar….: getver, het is die kachel!!! Wat is hier gister gebeurd?
Gelukkig maar dat Roger die camera heeft geinstalleerd:

“Une folle de mots qui fascine et intrigue…”


Brigitte Fontaine

….staat in de biographie van radiofrance internationale (rfi)
Ze loopt al heel wat jaartjes mee (maar ik had nog nooit van haar gehoord, maar dat zegt niks en alles (over mij))
Ze lijkt me een behoorlijk gek mens en ze heeft al heel wat op de plaat gezet!
Dit is haar officiele site, wanneer je op haar nieuwe album klikt kun je wat van haar werk horen. Ook de andere albums kom je dan tegen.
Dank Krek, voor de laatste link, die maakte me nieuwgierig.
Maar ik denk niet dat ik snel iets van haar koop. Ik denk dat een life performance boeiender is…