Chez Roger et Françoise – maandag 27 december


Klik logo voor smoelenboek.

Zo, dat zit er ook weer voor een jaartje op. Lekker geten, lekker dronken… nu maar wachten tot het grote vreten van Oudejaar. Sommigen moeten nog een weekje tussendoor werken. Anderen hebben echt vakantie. Ik mag nog een paar tekstjes schrijven. En niet te vergeten de rekeningen van november én december (lui geweest!) in één moeite door.
Prettige week allemaal!

Rob(èrt) was hier.


Zó leuk: zojuist waren Rob(èrt) – je weet wel, de sympathieke webmaster van Vive le vin – en zijn aardige en vrolijke wederhelft Ineke hier. Na het treffen met Ronaldus en JohnP de derde geslaagde ontmoeting met vaste bezoekers van Hollandais en France. Net als JohnP kwam ook Rob(èrt) bij ons thuis in La Chapelle-Thècle langs. Rob(èrt) woont namelijk maar 4 km bij mij vandaan, in het dorp waar ik volgend jaar naar toe verhuis. Wat maar weer bewijst: de wereld lijkt wel klein, maar hij is niet zo groot!

Bijblijven met het wereldnieuws


We hebben al eens eerder een item gehad met een overzicht van een hele trits Franse kranten. Maar nu krijg ik een linktip die de zaak ook van een andere kant belicht. Bij The Paperboy kun je met een zoekfunctie speuren naar kranten uit de hele wereld. Dat is handig als je een Franse krant online zoekt, maar net zo goed bruikbaar om vanuit je vakantieadres het regionale wereldnieuws in Nederland bij te houden. The Paperboy geeft links naar maar liefst 58 Nederlandse kranten, van Algemeen Dagblad tot Zwolse courant!
Bedankt voor de tip, P2ter!

Goede voornemens……………

Beetje afgezaagd, want waarom zou je wachten tot 1 januari met het nemen van goede voornemens. Tenzij je je voorneemt te wachten met goede voornemens tot het goede voornemenstijd is, 1 januari dus!
Roken doe ik al lang niet meer. Stoppen met drinken is een slecht voornemen, dus daar begin ik niet aan. Eigenlijk weet ik niet wat ik me voor moet nemen. Voornemens nemen betekent iets veranderen aan je zelf en dat wil ik helemaal niet. Jullie moet me maar nemen zoals ik ben.
Maar schroom niet ons kond te doen van jullie goede voornemens opdat wij de eerste kunnen zijn om jullie aan te spreken op het niet nakomen van goede voornemens.
Kom je d’r niet uit en wil je persé een goed voornemen? KLIK

Chez Roger et Françoise – Kerstweekend


Klik logo voor smoelenboek.

Ik heb zo’n dennegeurend vermoeden dat het minder druk gaat worden in Chez Roger et Françoise, de komende dagen. Niet erg, kan ik me ook wat meer op mijn gezinsleven concentreren. Mede namens Roger én Françoise veel plezier dit weekend. En niet met een slok op gaan rijden, hè!

Noël


Altijd al een bloedhekel gehad aan kerstmis. Het voert te ver hier nu een tirade op te hangen tegen het Kerstfeest en alle (schijn)heilige gedachten daarachter. Sterker, ik heb die tirade net gewist. In het kader van ‘vrede op aarde’ zullen we maar zeggen. Want dat is een ene stukje van deze traditie dat ik nou net wél zie zitten. Ik ga daarom lekker in mijn eentje in een hoekje zitten kankeren en laat iedereen die daar behoefte aan heeft zwelgen in saamhorigheid en epicurische geneugten. Sterker, ik faciliteer zelfs het kerstgevoel op Hollandais en France met een aantal linkjes naar toepasselijke sites, zoals deze kerstverzamelsite en natuurlijk de site waar ik het plaatje boven dit logje over de Kerst stal.
Geniet!

Wat kost de notaris?


Al eerder wees ik in deze kolommen op de huizensite Immonot, een steeds beter wordende site waar de notarissen van heel Frankrijk de huizen van hun klanten presenteren. Met zoekmachien, dus handig. Wat nog niet iedereen weet, is dat je op deze site ook de notariskosten kunt laten uitrekenen. Dat wil zeggen, de notaris krijgt er maar een klein stukje van. Tachtig procent van de kosten gaat op aan belasting. Tien procent is leges (documenten, kadaster en dat soort onzin) en 10% is voor de notaris zelf. Hoe duurder het huis, des te lager de kosten. Bij een huisje van 35.000 euro komen er bijna 10% bij: 3.200 euro. Een huis van 350.000 voor de eigenaar kost de koper ruim 22.000 euro extra.
Maar pas op! Als je via Immonot een huis vindt en de notaris dus zélf de verkoper vertegenwoordigt, komen er ook nog ‘frais de négociation’ bij. Het huis van 35.000 euro kost dan totaal 40.293,-, en het huis van 350.000 komt op 383.932,48. Toch bijna 10% meer dan de vraagprijs.
Het goedkoopste ben je dus nog steeds uit als je probeert rechtstreeks zaken te doen met de eigenaar. Bijvoorbeeld door huizen te zoeken op Entre Particuliers, Bonjour of mijn eigen Immogo! Uiteindelijk moet je tóch naar de notaris, die – als het goed is – alles keurig voor je afhandelt. Maar je betaalt dan géén frais de négociation!

Chez Roger et Françoise – 22 en 23 december


Klik logo voor smoelenboek.

Welkom, bezoekers, in het gezelligste café van Thirai-la-Chasse. Het café bovendien met de schoonste toiletten van het Oostelijk halfrond. Dankzij stamgast Jørgen, die de boetedoening voor zijn lange afwezigheid zéér serieus opneemt. Manisch, is wellicht een betere omschrijving, want het email begint al slijtplekken te vertonen en uit de fosse septique stijgt een bedenkelijk amoniakluchtje op.
Ondergetekende is vandaag uithuizig en incommunicado. Jullie vermaken je gelukkig zonder mij ook wel, zo blijkt dagelijks. Veel plezier, geniet van de voorpret van het nakende kerstfeest. En weet dat in Chez Roger et Françoise de kachel altijd brandt en de koffie steeds bijna klaar is.
UPDATE: omdat het vakantie is, en niet druk, laten we het café een dagje langer open.

Fruitbomen snoeien


Vraagje in het café. Hoe snoei je een appelboom. Even bij Google gezocht en een poeplading sites gevonden. (Cana)deze leek me het duidelijkst. Al staat het jullie natuurlijk vrij onder ‘fruitbomen snoeien’ te zoeken naar Nederlandse uitleg. Plaats je resultaten mnaar hieronder. Grappig overigens dat veel Franse sites over bomen en planten Nederlandse eigenaars hebben. Zo figureren bakker.fr en willemse.fr (van wie wij ook vaak reclamefolders krijgen) in de lijst.

RWS: groen en geel


Je hoort Nederlanders wel eens twijfelen aan de kwaliteit van Franse aannemers. Ook vragen mensen mij soms of het onderwijs in Frankrijk wel voldoende niveau heeft. En anderen wonen permanent hier maar gaan voor een medische ingreep tóch terug naar Nederland. Want ja, die Franse ziekenhuizen… Alsof het een derde wereldlandje is! Nou, ik hoop in ieder geval dat de aannemers die deze klus klaarden wisten wat ze deden. Je moet er toch niet aan denken dat zo’n ding omkukelt.
Klik voor meer info ook even op de foto en zie het blogje van Peter over dit onderwerp.
Bedankt Ron voor de linktip.

Chez Roger et Françoise – 21 december


Klik logo voor smoelenboek.

Komt er zo’n wijsneus van het KNMI, een of andere domme rooie Fries vertellen dat bij meteorologen de winter al op 1 december begint. Want dat rekent makkelijker voor de gemiddelden! Bovendien is het begin december ook best al behoorlijk koud.
Is er dan HELEMAAL NIETS meer heilig voor dat stelletje statistiekgeteisem! Volgens mij moet die Hiemstra voor straf eens bruut genomen worden door afwisselend Marion de Hondt en Coralie Beijer. Dat zal hem leren. De seizoenen wisselen op de 21ste! De winter begint vandaag.
Om met een andere ikoon van de cultureel verantwoorde Nederlandse televisiegeschiedenis te spreken: “Koud hè?”
Jørgen! Welkom terug. Wel twee weken pleedienst in R&F, voor straf. Maar toch leuk je weer te lezen.

Wandelen? Nee hè?


Gisteren was een nieuwe kennis op bezoek, die hoog opgaf van zijn hond: een Rhodesian Ridgeback. Nooit van gehoord. Maar wel een grappig beestje, zo te zien, met die zorgelijke uitdrukking op het gelaat. Lief voor kinderen en waaks, maar geen blaffer. Precies wat we nodig hebben in en rond ons nieuwe huis. Alleen, ik ben niet zo’n looptype en het schijnt dat je – ook als je zoals die kennis je hond 80 ha speelterrein kan bieden – tóch met het diertje moet gaan wandelen. Toch maar ganzen doen dan?
Overigens geen slechte link voor de liefhebbers, deze verzamelsite van hondenfokkers.

Chez Roger et Françoise – 20 december


Klik logo voor smoelenboek.

Dreigend maar onafwendbaar komen de Kerstdagen naderbij. De laatste inkopen worden gedaan. De laatste knopen omtrent de bouffe worden doorgehakt, de laatste ganzen staan natrillend van de nekslag hun lever af. Nog even, en het grote vreten kan van start.
Gaat iemand nog wat origineels doen, met de Kerst?

—TWIST-PUNT—


Heb je wat te griepen? Ben je het oneens met Hollandais en France? Vind je dat iets beter kan of moet? Heb je gewoon eens zin om lekker te schelden? Hier vind je altijd een luisterend oor. Mét het risico om tot aan je schoenzolen afgebrand te worden. Of gewoon gelijk en je zin te krijgen (SAAI!).

Vakantie-huizenruil


Als je in Frankrijk woont, en je wilt af en toe naar Nederland, dan heb je niet altijd zin om bij de familie of vrienden in huis te gaan. Zeker als het voor een wat langere periode is. Gezellig doen, met het hele gezin slapen in een achterkamertje op een logeerbed, moeilijk gasten kunnen ontvangen. Je wilt je je kennissen trouwens ook geen hele week aandoen! Ik ben daarom zelfs een keer een week in een Center Park gaan zitten.
Wél een mooie oplossing is woningruil. Bij Echange de Maison.com staat bijvoorbeeld een familie Oostendorf, die in Arnhem een fraaie woning aanbiedt, in ruil voor een verblijf in een buitenlands huis. Voor hen is het al de 21ste keer dat ze ‘het’ doen. Helaas is het Nederlandse aanbod nu nog beperkt (twee huizen, waarvan het Utrechtse appartement al ‘vergeven’). Maar als alle Hollandais en France en Hollande zich er nu ook aanmelden, hebben we binnenkort een mooi uitruilbestand. Of moeten we hier op HeF een woningruillogje gaan openen?

Sneeuwsurfmonoskisnowboardcarving?


Stel, je bedenkt een nieuwe, coole manier om je op de sneeuw voort te bewegen. Een soort monoski waarop je een beetje staat zoals op een surfboard en die je stuurt als een carver, door opzij te gaan hangen, zodat je lichtaam bijna parallel aan de aarde is. Een vette sport, wreed en hip, die het helemaal moet gaan maken. Stel, je bedenkt zo’n sport. DAN NOEM JE DIE NIET SKWAL!

Chez Roger & Françoise 18 en 19 december


Klik logo voor smoelenboek.

Poe héé!!! Schoooon dat het hier is! Er heeft hier een frisse wind gewaaid en zijn naam is Adri!!
Even snel koffie zetten voor deze vroege clientèle (ikke) Roger, ik moet strakjes naar de Makro, voor de kerstboodschappen.

Het Woord (Voca-bloc. Stichtelijk, deze keer)


Noël
La fête de Noël, voorafgegaan door l’Avent
(Het is officieel le Noël, maar la Noël hoor je ook vaak (vanwege la fête)
(Het plaatje heb ik overigens gekozen naar aanleiding van de gebeurtenissen in Tussaud’s in Londen, waar een kerstgroep werd uitgebeeld door bekende persoonlijkheden)
Noël komt van het oud-Franse Nael, wat weer een verbastering is van het Latijnse (dies) natalis: jour de naissance, geboortedag.
Crèche de Noël – kerststal
Sapin de Noël – kerstboom
Croire au père Noël – être très naïf
Op verzoek: een Nederlands recept (van Rudolph, nee, niet het rendier) voor een buche de Noël die wat alternatief is, een makkelijke traditionele en een Franse traditionele.
Een Kerstkadootje voor de liefhebbers, lees vooral scène 1. De stemmetjes moet je er maar even bij denken!
(prachtig: WISE MAN #1 We were led by a star.
MANDY Or led by a bottle, more like. )

Kerstmenu’s


Wij zijn geen grote eters. Daar verandert Kerst niks aan. Op mijn voorstel om 1e Kerstdag gewoon boerenkool te eten( want vrijdag nog gewoon aan het werk), werd echter verontwaardigd gereageerd. Men verwacht een diner, met minstens drie gangen. En of ik dat lekkere ijs van vorig jaar weer wil maken. Zelf denk ik aan Death by Chocolate
Nu de rest nog.
Ik heb echter een probleem, want ik wil wel iets maken dat anders dan anders is, het moet echter niet te ingewikkeld worden (geen rode vlekken in de nek-recepten, dus), en het moet vooral niet te lang duren allemaal.
Ik wil dus graag van jullie horen wat jullie van plan zijn!
Kom maar op met jullie menu’s……

Terrassen

Op verzoek wat foto’s van verschillende terrassen. Verschillend in sfeer en stijl en -hm- weertype….
Allereerst het terras van Robert(a) aan het water. (N.B. hij is niet de man op de foto, wie de dame is? vermeldt de historie niet.


Onderstaande foto is van de andere kant genomen (denk ik) Zie ik nog overblijfselen van Koninginnedag?

Vervolgens het terras van Coco, let ook op de klompjes aan de muur. Schattig. En een hortensia om jaloers op te worden… En een BBQ! En..en..

En mijn terras in dit kikkerland. Zie je ze springen?
Toch eten wij vaak in april al buiten. En als het ’s zomers regent blijf je toch droog. Onder de druif.


Dit is een veranda/terras van een huis dat al jaren leeg staat, waar ik een oogje op heb en dat nu op de markt komt. Waarschijnlijk voor een prikkie, want er hebben vandalen in gehuisd die de hele boel van binnen kort en klein hebben geslagen…


en het pièce de résistance: het terras van FrankB.
Kujjewel?

het terras van Ferry & Jeannetta. met een béétje fantasie is er heel wat van te maken

Het zonovergoten terras van RobertS:

FrankG komt ons verblijden met zijn terras. Frank is in feeststemming. Het is morgen echt zijn eigendom!!! En wat een fantastisch uitzicht!

Het wordt fraaier en fraaier: Het terras van Ronaldus, een terras waar je de witte wiev’n op een afstand ziet. Met van die echte Martini-reclame-pilaartjes!

Het wordt aardig vol, bijna alle stamgasten op rij!!!
Aat ontbreekt uiteraard evenmin en heeft 2 foto’s opgestuurd van zijn terras en zijn zwembad. Ziet er relaxed uit.


Deze aanwinst is wel heel sfeervol, sneeuw komt er dit jaar niet meer van, vrees ik!
Het terras van Krek, gezien vanaf het huis

en naar het huis toe:

Voorlopige hekkensluiter is P2eter, die wel een heel riant terras heeft, nl. zijn boomgaard! Ik stel me hier heel lange, feestelijk gedekte tafels in voor…

de heerlijke terrassen van Jeanne; de 1e onder de lindenboom:

en de 2e naast het huis…..(bofkont)

Het Woord (Voca-bloc)


La Tolérance, volgens mijn Robert :
1. le fait de tolérer, de ne pas interdire ou exiger, alors qu’on le pourrait.
Met als voorbeeldzin : « Ce n’est pas un droit, c’est une tolérance »
Voor de niet-zo-francophone lezers : openstaan voor andere denkwijzen (niet verbieden en niet vereisen)
2. attitude qui consiste à admettre chez autrui une manière de penser ou d’agir différente de celle qu’on adopte soi-mêmeAvoir l’esprit large »). Leven en laten leven, dus.
Het tegengestelde van tolérant is borné, jawel, het bekende Nederlandse woord geborneerd

Chez Roger & Françoise woensdag 15/12


Klik logo voor smoelenboek.


Stelletje nachtbrakers en dan de tent zo achterlaten!!!!
Nee, hier moeten ff duidelijke afspraken over worden gemaakt.
Getver wat een lucht.
Wat ligt er nu naast al die lege glazen….Hè? Gember?
En ik kwam eigenlijk alleen maar even kijken of Roger een aspéro heeft (maar even geen apéro vandaag)